Beskæftigelsesudvalget 2024-25
L 12 Bilag 7
Offentligt
Ændringsforslag
Til
Forslag til
Lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, integrationsloven og
forskellige andre love
(Arbejdspligt for borgere som ikke opfylder opholdskravet og beskæftigelseskravet i
kontanthjælpssystemet)
(L 12)
Af beskæftigelsesministeren, tiltrådt af <…>:
Til § 1
1)
Før nr. 1 indsættes:
»01.
I § 6, nr. 2-5 ændres »introduktionsprogrammet« til: »et program«.«
[Konsekvensrettelse som følge af lovforslagets § 7, stk. 3]
2)
Efter nr. 6 indsættes:
»02.
I
§ 55, stk. 2
og
stk. 3, 3. pkt.,
udgår », 85«.«
[Konsekvensrettelse som følge af lovforslagets § 1, nr. 11]
3)
I
nr. 9
ændres
»som 2. pkt.«
til: »efter 1. pkt. som nyt punktum«.
[Lovteknisk rettelse]
4)
I den under
nr. 26
foreslåede
§ 105 a, stk. 1,
indsættes som
2. pkt.:
»Personer med opholdstilladelse efter lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er
fordrevet fra Ukraine, er ikke omfattet af bestemmelsen.«
[Fordrevne fra Ukraine omfattes ikke af arbejdspligt i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats]
5)
I den under
nr. 26
foreslåede
§ 105 b, stk. 3,
indsættes efter »jf. kapitel 22,«: »er ansat med
løntilskud efter kapitel 5 i lov om kompensation til handicappede i erhverv m.v.«
[Udvidelse af bestemmelsen til at omfatte løntilskudsansættelse efter kompensationsloven]
6)
Nr. 27
affattes således:
»27.
I
§ 151, stk. 1, § 155, stk. 1,
og
§ 184, stk. 1,1. pkt.,
ændres »selvforsørgelses- og
hjemrejseprogrammet eller introduktionsprogrammet« til: »et program«.«
[Konsekvensrettelse som følge af lovforslagets § 7, stk. 3]
7)
I den under
nr. 30
foreslåede
§ 176 a,
ændres i
1. pkt.
»i forbindelse med deltagelse i tilbud efter
kapitlerne 11-14« til: », som skyldes personens deltagelse i indsatsen i arbejdspligten, når personen
har pligt til at deltage heri efter denne lov, lov om aktiv socialpolitik eller regler fastsat i medfør af
disse love« og
2. pkt.
affattes således: »Det gælder dog ikke transportudgifter i forbindelse med
1
L 12 - 2024-25 - Bilag 7: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
ansættelse med løntilskud hos en privat arbejdsgiver efter kapitel 12 eller ansættelse med løntilskud
efter kapitel 5 i lov om kompensation til handicappede i erhverv m.v.«
[Udvidelse og præcisering af bestemmelsen om hjælp til transportudgifter]
8)
Efter nr. 32 indsættes:
»03.
I
§ 207, stk. 1, 1. pkt.,
ændres: »§ 175, stk. 5« til: »§ 175, stk. 6«.«
[Konsekvensrettelse som følge af lovforslagets § 1, nr. 28]
Til § 2
9)
I
nr. 1
ændres »§ 13 a, stk. 3. 5. pkt.« til: »§ 13 a, stk. 3, 6. pkt.«
[Lovteknisk rettelse]
10)
I den under
nr. 4
foreslåede affattelse af
§ 13, stk. 14,
ændres »stk. 5, 1. og 2. pkt.« til: »stk. 5,
1. pkt., « og efter 1. pkt. indsættes som 2. pkt.: »Personen har endvidere pligt til at deltage i læse-,
skrive- regnetest, hvis jobcenteret vurderer, at der er behov herfor.«
[Konsekvensrettelse som følge af lovforslagets § 1, nr. 20]
11)
I den under
nr. 5
foreslåede affattelse af
§ 13, stk. 15,
ændres »stk. 5, 1. og 2. pkt.« til: »stk. 5,
1. pkt.«
[Lovteknisk rettelse]
12)
I
nr. 7
ændres »§ 13 a, stk. 1. 1. pkt.« til: »§ 13 a, stk. 1, 3. pkt.«
[Lovteknisk rettelse]
13)
I
nr. 9,
indsættes efter »et program«: », og »§ 13, stk. 5, 2-4. pkt.« ændres til: »§ 13, stk. 5, 2-4.
pkt. og stk. 14, 2. pkt.««
[Konsekvensrettelse som følge af ændringsforslag 10]
Til § 3
14)
Efter nr. 2 indsættes:
»01.
I
kapiteloverskriften
til kaptitel 4 ændres »Selvforsørgelses- og hjemrejseprogram eller
introduktionsprogram« til: »Introduktionsprogram«.«
[Lovteknisk rettelse]
15)
Efter nr. 5 indsættes:
»02.
I
§ 16, stk. 6,
der bliver til stk. 5, ændres tre steder »Selvforsørgelses- og hjemrejseprogrammet
eller introduktionsprogrammet« til: »Introduktionsprogrammet«, og i
stk. 8,
der bliver til stk. 7,
ændres »Selvforsørgelses- og hjemrejseprogrammet eller introduktionsprogrammet« til:
»Introduktionsprogrammet«.«
[Lovteknisk rettelse]
16)
Efter nr. 9 indsættes:
2
L 12 - 2024-25 - Bilag 7: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
»03.
I
§ 19, stk. 2, 2. pkt.,
ændres »3. pkt.« til: »4. pkt.««
[Konsekvensrettelse som følge af lovforslagets § 3, nr. 8]
17)
I den under
nr. 11
foreslåede
§ 20 d, stk. 3,
indsættes efter »lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats,«: »er ansat med løntilskud efter kapitel 5 i lov om kompensation til
handicappede i erhverv m.v.«
[Udvidelse af bestemmelse til at omfatte løntilskudsansættelse efter kompensationsloven]
18)
Nr. 12
udgår, og i stedet indsættes:
»12. I
§ 23, stk. 1, nr. 1,
ændres: », herunder forberedende forløb til virksomhedsrettede tilbud, jf. §
23 a,« til: »efter § 23 a, jf. dog stk. 3,«, i § 23, stk. 1, nr. 2, udgår: »herunder nytteindsats,«, og
»eller«, og i § 23, stk. 1, nr. 3, ændres »§ 23 c.« til: »§ 23 c, eller«.«
[Lovteknisk rettelse]
19)
Nr. 14
udgår, og i stedet indsættes:
»14.
§ 23, stk. 2,
ophæves.
Stk. 3-8 bliver herefter stk. 2-7.«
[Konsekvensrettelse som følge af lovforslagets § 3, nr. 19]
20)
Efter nr. 14 indsættes:
»04.
I
§ 23
indsættes efter stk. 3, der bliver stk. 2, som nye stykker:
Stk. 3.
For udlændinge omfattet af arbejdspligten, jf. § 20 d, kan tilbud efter stk. 1, nr. 1, alene gives
i særlige tilfælde, hvor der er tale om korte kurser med et klart og tydeligt beskæftigelsesrettet
fokus, der kan føre til, at udlændingen kan påbegynde et konkret job, jf. dog stk. 4, og § 23 a, stk. 1,
nr. 5. Tilbud efter stk. 1, nr. 1, kan endvidere gives i form af tilbud om sundhedsfaglig vejledning
under sygefravær fra øvrige tilbud, hvis det kan medvirke til at nedbringe antallet af sygemeldinger
for udlændinge med gentagne sygemeldinger.
Stk. 4.
Udlændinge omfattet af arbejdspligten, jf. § 20 d, kan ikke modtage tilbud om
højskoleophold efter § 23 a, stk. 1, nr. 2.
Stk. 4-8, der bliver stk. 3-7, bliver herefter stk. 5-9.«
[Konsekvens som følge af ændringsforslagets § 3, nr. 18]
21)
Efter nr. 04 indsættes:
»05.
§ 23, stk. 5,
der bliver stk. 6, ophæves.
Stk. 6-8, der bliver stk. 5-9, bliver herefter til stk. 6-8.«
[Konsekvensrettelse som følge af lovforslagets § 3, nr. 11]
22)
Efter nr. 16 indsættes:
»06.
I
§ 23 b, stk. 4,
udgår: »1. pkt.,«.«
[Konsekvensrettelse som følge af lovforslagets § 3, nr. 16]
23)
Efter nr. 17 indsættes:
»07.
I
§ 23 f, stk. 2, 1. pkt.
ændres »selvforsørgelses- og hjemrejseprogrammet eller
introduktionsprogrammet« til: »de dele af introduktionsprogrammet, som udlændingen har pligt til
at deltage i efter denne lov, lov om aktiv socialpolitik eller regler fastsat i medfør af disse love«, og
2. pkt.
affattes således: »Det gælder dog ikke for transportudgifter i forbindelse med tilbud om
3
L 12 - 2024-25 - Bilag 7: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
ansættelse med løntilskud hos en privat arbejdsgiver eller tilbud om ansættelse med løntilskud efter
kapitel 5 i lov om kompensation til handicappede i erhverv m.v.««
[Præcisering af bestemmelsen om hjælp til transportudgifter]
24)
I den under
nr. 23
foreslåede ændring af
§ 45, stk. 5, 1. pkt.,
ændres »§§ 23 a, 23 b og 23 g« til:
»§§ 23 a, 23 b, 23 g, aktiviteter efter bestemmelser fastsat i medfør af § 20 d, stk. 4,«.
[Lovteknisk rettelse]
25)
Efter nr. 23 indsættes:
»08.
I
§ 51 b, stk. 1,
ændres »§ 16, stk. 8« til: »§ 16, stk. 7«, og i
§ 51 b, stk. 2,
ændres »§ 19, stk. 1,
3. pkt.« til: »§ 19, stk. 1, 4. pkt.««
[Konsekvensrettelse som følge af lovforslagets § 3, nr. 4 og 8]
Til § 7
26)
I den foreslåede
stk. 3
ændres »§ 16, stk. 2, og § 20 d i integrationsloven, som
affattet ved denne lovs § 3, nr. 4 og nr. 11« til: »Lovens § 3, nr. 1, 3-23, 01-06 og 08«.
[Lovteknisk rettelse]
4
L 12 - 2024-25 - Bilag 7: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
Bemærkninger
Til nr. 1
De målgrupper, der skal have en beskæftigelsesindsats efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
fremgår af lovens § 6.
Lovens § 6, nr. 2 og 3, omfatter job- og aktivitetsparate personer, som er fyldt 30 år, og job- og
aktivitetsparate personer under 30 år med en erhvervskompetencegivende uddannelse, som
modtager kontanthjælp eller overgangsydelse efter lov om aktiv socialpolitik, og som ikke er
omfattet af introduktionsprogrammet efter integrationsloven.
Lovens § 6, nr. 4 og 5, omfatter uddannelses- og aktivitetsparate personer under 30 år uden en
erhvervskompetencegivende uddannelse, som modtager uddannelseshjælp eller overgangsydelse
efter lov om aktiv socialpolitik, og som ikke er omfattet af introduktionsprogrammet efter
integrationsloven.
Det foreslås, at i § 6, nr. 2-5, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats ændres »introduktions-
programmet« til: »et program«.
Ændringsforslaget er en konsekvensrettelse som følge af, at fordrevne fra Ukraine med ophold efter
lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine (Ukraine-særloven),
fortsat vil være omfattet af de hidtil gældende regler i integrationsloven, jf. lovforslagets § 7, stk. 3.
Personer omfattet af disse regler vil dermed fortsat kunne få et selvforsørgelses- og
hjemrejseprogram eller et introduktionsprogram.
Det foreslås derfor, at der fremadrettet henvises til et program efter integrationsloven, da det vil
omfatte alle relevante programmer.
Ændringsforslaget medfører ikke materielle ændringer af bestemmelserne.
Til nr. 2
I § 55, stk. 2 og stk. 3, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, er der fastsat regler om, at
revalidender kan fortsætte med et tilbud, så længe personen fortsat er omfattet af bestemmerne om
revalidering i kapitel 21, og at personer, der ved ydelsesskift skifter målgruppe, kan fortsætte med et
tilbud, hvis alle betingelser for tilbuddet er opfyldt efter de regler, der gælder for den nye
målgruppe. Den samlede varighed af tilbuddet kan dog ikke overstige de varighedsbegrænsninger,
der følger af §§ 61, 68, 85 og 91.
Det foreslås, at i
§ 55, stk. 2
og
stk. 3, 3. pkt.,
udgår », 85«.
Forslaget er en konsekvensrettelse som følge af lovforslagets § 1, nr. 11, om ophævelse af § 85,
hvorefter der fremover ikke vil være en varighedsbegrænsning for nytteindsats.
Til nr. 3
5
L 12 - 2024-25 - Bilag 7: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
Det fremgår af lovforslagets nr. 9, at der i § 83, stk. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
indsættes: »Tilbuddet kan også gives med henblik på, at personen får mulighed for at tilegne sig
kendskab til kulturen og normer på det danske arbejdsmarked.«, som 2. pkt.
I § 83, stk. 1, i loven, er der allerede et 2. pkt.
Det foreslås derfor, at i
nr. 9
ændres
»som 2. pkt.«
til »efter 1. pkt. som nyt punktum«.
Der er tale om en lovteknisk rettelse.
Ændringsforslaget medfører ikke materielle ændringer af bestemmelsen.
Til nr. 4
Det fremgår af den foreslåede bestemmelse i § 105 a, stk. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
at personer omfattet af § 6, nr. 2-5, som ikke opfylder opholdskravet og beskæftigelseskravet i § 11
i lov om aktiv socialpolitik, er omfattet af en arbejdspligt, hvor personen skal deltage i 37 timers
indsats om ugen, jf. dog stk. 2 og § 106.
Arbejdspligten i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats vil dermed omfatte personer, som modtager
kontanthjælp, uddannelseshjælp eller overgangsydelse, og som ikke er omfattet af introduktions-
programmet efter integrationsloven, hvis personen ikke opfylder opholds- og beskæftigelseskravet i
§ 11 i lov om aktiv socialpolitik. Dette vil efter bestemmelsen også gælde for fordrevne fra Ukraine
med ophold efter lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine
(Ukraine-særloven).
Det foreslås at indsætte et nyt
2. pkt.
i forslaget til § 105 a, stk. 1, om, at personer med
opholdstilladelse efter lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra
Ukraine, ikke omfattes af bestemmelsen.
Ændringsforslaget vil indebære, at fordrevne fra Ukraine med ophold efter Ukraine-særloven
undtages fra arbejdspligt i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Personerne vil i stedet være
omfattet af den indsats i loven, der gælder for personer i kontanthjælpssystemet, som opfylder
opholds- og beskæftigelseskravet.
Med ændringsforslaget ligestilles fordrevne fra Ukraine med ophold efter Ukraine-særloven, som er
omfattet af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, med personer med samme opholdsgrundlag, som
er udtaget fra arbejdspligten efter integrationsloven, jf. lovforslagets § 7, stk. 3.
Til nr. 5
Det fremgår af den foreslåede bestemmelse i § 105 b, stk. 3, i lov om en aktiv beskæftigelses-
indsats, at der i antallet af timer i indsatsen efter § 105 a desuden medregnes timer, hvor personen er
ansat ordinært som lønmodtager, deltager i samtaler i jobcenteret, jf. kapitel 7, i beskæftigelses- og
uddannelsesfremmende aktiviteter, jf. regler fastsat i medfør af § 39, er ansat som vikar i en
jobrotationsordning, jf. kapitel 22, eller deltager i indsatser efter social- og sundhedslovgivningen.
6
L 12 - 2024-25 - Bilag 7: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
Den foreslåede bestemmelse angiver dermed en række aktiviteter, som kan medregnes i indsatsen i
arbejdspligten i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Efter gældende kapitel 5 i lov om kompensation til handicappede i erhverv m.v. (kompensations-
loven) kan jobcenteret give tilbud om ansættelse med løntilskud hos offentlige og private
arbejdsgivere til nyuddannede med handicap (isbryderordningen), når betingelserne i loven er
opfyldt.
Det foreslås, at den foreslåede
§ 105 b, stk. 3,
udvides, således at timer med ansættelse med
løntilskud efter kapitel 5 i kompensationsloven også kan medregnes i indsatsen i arbejdspligten.
Ændringsforslaget vil indebære, at for personer som via isbryderordningen ansættes med løntilskud,
og som er omfattet af arbejdspligten i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, vil timerne i
løntilskudsjobbet kunne medregnes i indsatsen i arbejdspligten.
Ændringsforslaget vurderes ikke at medføre økonomiske konsekvenser.
Til nr. 6
Det fremgår af forslaget i § 1, nr. 27, at i § 151, stk. 1, § 155, stk. 1, og § 184, stk. 1,1. pkt., i lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats, udgår »selvforsørgelses- og hjemrejseprogrammet eller«.
Det fremgår af lovforslagets bemærkninger, at ændringen er en konsekvensændring som følge af, at
det i lovforslagets § 3, nr. 1, foreslås, at selvforsørgelses- og hjemrejseprogrammet og
introduktionsprogrammet i integrationsloven fremover ændrer navn til introduktionsprogrammet.
Det foreslås, at nr. 27 i stedet affattes således, at i
§ 151, stk. 1, § 155, stk. 1,
og
§ 184, stk. 1,1. pkt.,
ændres »selvforsørgelses- og hjemrejseprogrammet eller introduktionsprogram« til: »et program«.
Dermed henvises der i § 151, stk. 1, § 155, stk. 1, og § 184, stk. 1,1. pkt., fremover til et program i
stedet for selvforsørgelses- og hjemrejseprogrammet eller introduktionsprogrammet efter
integrationsloven.
Ændringsforslaget er en konsekvensrettelse som følge af lovforslagets § 7, stk. 3, hvorefter
personer, der er omfattet af Ukraine-særloven, fortsat vil være omfattet af de hidtil gældende regler
i integrationsloven. Disse personer vil dermed fortsat kunne få et selvforsørgelses- og
hjemrejseprogram eller et introduktionsprogram.
Det foreslås derfor, at der fremadrettet henvises til et program efter integrationsloven, da det vil
omfatte alle relevante programmer.
Ændringsforslaget medfører ikke materielle ændringer af bestemmelserne.
Til nr. 7
7
L 12 - 2024-25 - Bilag 7: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
Det fremgår af den foreslåede bestemmelse i § 176 a, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, at
personer omfattet af arbejdspligt efter § 105 a kan få hjælp til dokumenterede og rimelige
transportudgifter i forbindelse med deltagelse i tilbud efter kapitlerne 11-14. Det fremgår videre, at
det dog ikke gælder personer, som ansættes med løntilskud hos en privat arbejdsgiver efter kapitel
12.
Det fremgår af lovforslagets bemærkninger, at der med den foreslåede bestemmelse indføres samme
hjælp til transportudgifter for personer omfattet af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, som bliver
omfattet af arbejdspligten, som allerede gælder for personer omfattet af integrationsloven.
Efter integrationslovens § 23 f, stk. 2, kan der imidlertid gives hjælp til dokumenterede og rimelige
transportudgifter, som skyldes udlændingens deltagelse i program, bortset fra transportudgifter i
forbindelse med tilbud om privat ansættelse med løntilskud. Ud over transportudgifter i forbindelse
med deltagelse i tilbud og danskuddannelse omfatter bestemmelsen også dækning af
transportudgifter i forbindelse med deltagelse i samtaler i jobcenteret og andre aktiviteter, som
personen har pligt til at deltage i som led i programmet.
Det foreslås derfor, at den foreslåede
§ 176 a, 1. pkt.
udvides og præciseres, således at personer,
som omfattes af arbejdspligt i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, kan få hjælp til
dokumenterede og rimelige transportudgifter, som skyldes personens deltagelse i indsatsen i
arbejdspligten, når personen har pligt til at deltage heri efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
lov om aktiv socialpolitik eller regler fastsat i medfør af disse love.
Ændringsforslaget vil indebære, at personer, som omfattes af arbejdspligt i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats – ud over hjælp til transportudgifter i forbindelse med deltagelse i tilbud –
også vil kunne få hjælp til transportudgifter i forbindelse med, at de deltager i øvrige aktiviteter som
led i arbejdspligten, og som personen har pligt til at deltage i.
Bestemmelsen vil dermed gælde for dokumenterede og rimelige transportudgifter i forbindelse med
deltagelse i tilbud, jobsamtaler i jobcenteret, deltagelse i beskæftigelses- og uddannelsesfremmende
aktiviteter, f.eks. jobmesser, og deltagelse i forberedelse til danskundervisning og jobsøgning i op
til 4 timer om ugen i alt, da personen har pligt til at deltage i disse efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, lov om aktiv socialpolitik eller regler fastsat i medfør af disse love.
Bestemmelsen vil gælde dokumenterede og rimelige transportudgifter uanset afstand, både til og fra
tilbud og øvrige aktiviteter samt udgifter til transport mellem disse.
Derimod vil det ikke gælde for transportudgifter i forbindelse med personens ansættelse og
deltagelse i ordinært arbejde som lønmodtager, som vikar i en jobrotationsordning eller ved
deltagelse i indsatser efter social- og sundhedslovgivningen, da personen ikke har pligt til at deltage
i disse aktiviteter efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om aktiv socialpolitik eller regler
fastsat i medfør af disse love og således heller ikke kan sanktioneres for udeblivelse herfra.
Der foreslås endvidere en præcisering af den foreslåede
§ 176 a, 2. pkt.
om, at en person, der er
ansat med løntilskud hos en privat arbejdsgiver efter lovens kapitel 12, ikke kan få hjælp til
transportudgifter, således at det præciseres, at der ikke kan ydes hjælp til transportudgifter i
forbindelse med ansættelse med løntilskud hos en privat arbejdsgiver efter lovens kapitel 12.
8
L 12 - 2024-25 - Bilag 7: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
Derudover foreslås det indskrevet, at der heller ikke vil kunne ydes hjælp til transportudgifter i
forbindelse med ansættelse med løntilskud efter kapitel 5 i lov om kompensation til handicappede i
erhverv m.v.
Ændringsforslaget vil indebære, at en person, der er ansat med løntilskud hos en privat arbejdsgiver
efter lovens kapitel 12, fortsat ikke vil kunne få hjælp til transportudgifter i forbindelse med
personens ansættelse.
Ændringsforslaget vil endvidere indebære, at en person, der er ansat med løntilskud hos en offentlig
eller privat arbejdsgiver efter kapitel 5 i lov om kompensation til handicappede i erhverv m.v. heller
ikke vil kunne få hjælp til transportudgifter i forbindelse med personens ansættelse.
Disse personer er omfattet af de skattemæssige regler om befordringsfradrag for lønmodtagere i
forbindelse med ansættelse.
Derimod vil disse personer kunne få hjælp til dokumenterede og rimelige transportudgifter i
forbindelse med deltagelse i andre tilbud og øvrige aktiviteter som led i indsatsen i arbejdspligten,
som personen har pligt til at deltage i efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om aktiv
socialpolitik eller regler fastsat i medfør af disse love.
Ændringsforslaget vurderes ikke at medføre økonomiske konsekvenser.
Til nr. 8
Efter § 207, stk. 1, 1. pkt., i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, kan arbejdsløshedskassens
afgørelser om bl.a. om befordringsgodtgørelse efter § 175, stk. 5, senest 4 uger efter at afgørelsen er
meddelt, indbringes for Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering af den, som afgørelsen
vedrører.
Det foreslås, at i § 207, stk. 1, 1. pkt., ændres »§ 175, stk. 5« til »§ 175, stk. 6«.
Forslaget er en konsekvensrettelse som følge af lovforslagets § 1, nr. 28, hvor der i § 175 indsættes
et nyt stykke 5, hvorefter det gældende stk. 5 om arbejdsløshedskassens afgørelse om
befordringsgodtgørelse bliver stk. 6.
Ændringsforslaget medfører ikke materielle ændringer af bestemmelsen.
Til nr. 9
Ved en fejl er der i lovforslagets § 2, nr. 1, henvist til § 13 a, stk. 3, 5. pkt. Der skulle rettelig være
henvist til § 13 a, stk. 3, 6. pkt.
Der er tale om en lovteknisk rettelse.
Til nr. 10
9
L 12 - 2024-25 - Bilag 7: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
Der er tale om konsekvensændringer som følge af, at personer omfattet af arbejdspligten efter § 105
a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, ikke længere vil have ret til tilbud om læse-, skrive- og
regnekurser og heller ikke vil have ret til læse-, skrive- og regnetest.
Henvisningen til § 13, stk. 5, 2. pkt., skal derfor ikke medtages i bestemmelsen.
Det foreslås videre, at efter 1. pkt. indsættes som 2. pkt.
,
at personen har pligt til at deltage i læse-,
skrive- regnetest, hvis jobcenteret vurderer, at der er behov herfor.
Der er tale om en konsekvensændring som følge af, at personer omfattet af arbejdspligten efter §
105 a, vil kunne få tilbud om læse-, skrive- og regnekursus efter § 105 b, stk. 2, nr. 1 og 2, hvor der
efter lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne skal foreligge
en obligatorisk test, som Børne- og Undervisningsministeriet udarbejder, inden tilbuddene vil kunne
gives. Med forslaget får personerne derfor pligt til at deltage i disse tests.
Til nr. 11
Personer, der modtager selvforsørgelses- og hjemrejseydelse samt overgangsydelse, og er omfattet
af et program efter integrationsloven, har ikke været omfattet af § 13, stk. 5, 2. pkt. om test.
Henvisningen til § 13, stk. 5, 2. pkt., skal derfor ikke medtages i bestemmelsen.
Til nr. 12
Ved en fejl er der i lovforslagets § 2, nr. 7, henvist til § 13 a, stk. 1, 1. pkt. Der skulle rettelig være
henvist til § 13 a, stk. 1, 3. pkt.
Der er tale om en lovteknisk rettelse.
Til nr. 13
På baggrund af indsættelsen af et nyt 2. pkt. i nr. 10, er det nødvendigt at ændre i § 36, stk. 1, i lov
om aktiv socialpolitik, således at personer, der er omfattet af § 14, 2. pkt., vil kunne sanktioneres,
hvis de udebliver fra en læse-, skrive- og regnetest, som jobcenteret har vurderet, der er behov for.
Det foreslås derfor, at der i § 36, stk. 1, i lov om aktiv socialpolitik efter »et program« indsættes, at
»§ 13, stk. 5, 2.-4. pkt.« ændres til: »§ 13, stk. 5, 2.-4. pkt. og stk. 14, 2. pkt.«
Det betyder, at en person, der er omfattet af arbejdspligten, og som siger nej til en test eller ikke
møder til testen, vil kunne blive sanktioneret med en dagssats, jf. § 36, stk. 2.
Til nr. 14 og 15
Der er tale om rettelser af lovteknisk karakter.
Til nr. 16
Den foreslåede ændring er en konsekvens af lovforslagets § 3, nr. 8, hvori det foreslås, at indsætte
et nyt pkt. i integrationslovens § 19, stk. 1. Den foreslåede ændring vil medføre en rykning af
punktummerne i stk. 1, således at det nuværende 3. pkt. bliver til 4. pkt.
10
L 12 - 2024-25 - Bilag 7: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
Til nr. 17
Det fremgår af den foreslåede bestemmelse i § 20 d, stk. 3, i integrationsloven, at der i antallet af
timer i indsatsen i arbejdspligten efter integrationsloven medregnes timer, hvor udlændingen er
ansat ordinært som lønmodtager, deltager i beskæftigelsesrettede samtaler i kommunen, i
beskæftigelses- og uddannelsesfremmende aktiviteter, jf. kapitel 4 og 5, er ansat som vikar i en
jobrotationsordning, jf. kapitel 22 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, eller deltager i indsatser
efter social- og sundhedslovgivningen.
Efter gældende kapitel 5 i lov om kompensation til handicappede i erhverv m.v. (kompensations-
loven) kan jobcenteret give tilbud om ansættelse med løntilskud hos offentlige og private
arbejdsgivere til nyuddannede med handicap (isbryderordningen), når betingelserne i loven er
opfyldt.
Det foreslås i den under § 3, nr. 11, foreslåede
§ 20 d, stk. 3,
efter »lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats,« at indsætte »er ansat med løntilskud efter kapitel 5 i lov om kompensation
til handicappede i erhverv m.v.«
Den foreslåede ændring vil medføre, at timer med ansættelse med løntilskud efter kapitel 5 i
kompensationsloven også vil kunne medregnes i antallet af timer i indsatsen i arbejdspligten for
udlændinge omfattet af arbejdspligt efter integrationsloven.
Ændringsforslaget vurderes ikke at medføre økonomiske konsekvenser.
Til nr. 18
Den foreslåede nyaffattelse af ændringsnummeret er lovteknisk begrundet.
Den foreslåede ændring af § 23, stk. 1, nr. 1, er en rettelse af lovteknisk karakter. Der er endvidere
tale om en konsekvensrettelse af bestemmelsen som følge af ændringsforslagets nr. 14, således at
der henvises til § 23, stk. 3, i stedet for til bestemmelsens stk. 4.
Affattelsen af de øvrige ændringer svarer til ordlyden i lovforslagets § 3, nr. 12, som fremsat.
Til nr. 19
Det fremgår af integrationslovens § 23, stk. 2, at kommunalbestyrelsen som led i selvforsørgelses-
og hjemrejseprogrammet eller introduktionsprogrammet kan give en jobparat udlænding over 18 år,
men under 30 år, tilbud om et særligt højskoleophold i medfør af § 24, hvis tilbuddet efter en
konkret vurdering må antages at kunne forbedre den pågældendes beskæftigelsesmuligheder.
Det foreslås, at det foreslåede indhold i
nr. 14
i lovforslaget som fremsat udgår, og at
§ 23, stk. 2,
i
stedet ophæves.
Den foreslåede ændring, hvorefter § 23, stk. 2, foreslås ophævet, er en rettelse af en manglende
konsekvensændring som følge af, at det i lovforslagets § 3, nr. 19, foreslås at ophæve
11
L 12 - 2024-25 - Bilag 7: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
integrationslovens § 24. Med den foreslåede ophævelse af § 24 vil det ikke længere være muligt at
give tilbud om særlige højskoleophold til udlændinge omfattet af arbejdspligten efter
integrationsloven.
Det bemærkes, at de hidtil gældende regler i integrationsloven som følge af lovforslagets § 7, stk. 3,
vil finde anvendelse for personer med opholdstilladelse efter lov om midlertidig opholdstilladelse til
personer, der er fordrevet fra Ukraine. Personer med opholdstilladelse efter denne lov skal således
som hidtil have tilbudt et selvforsørgelses- og hjemrejseprogram eller et introduktionsprogram, som
vil skulle tilrettelægges efter de hidtil gældende regler i integrationsloven. Der henvises til
bemærkningerne til lovforslagets § 7, stk. 3, for en nærmere beskrivelse af dette.
Til nr. 20
Den foreslåede ændring svarer til den foreslåede ændring i lovforslagets § 3, nr. 14. Som følge af
ændringsforslaget i nr. 18 foreslås det dog, at ændringen i stedet indsættes som nr. 04 i lovforslaget.
Som følge af ændringsforslagets nr. 19, hvorefter § 23, stk. 2, foreslås ophævet, indsættes de
foreslåede stykker som hhv. stk. 3 og 4 i stedet for stk. 4 og 5, ligesom henvisningen til § 23, stk. 2,
i den foreslåede stk. 4, udgår.
Den foreslåede ændring indeholder ikke ændringer af materiel karakter i forhold til lovforslagets §
3, nr. 14, som fremsat. Der henvises således til bemærkningerne til § 3, nr. 14, til lovforslaget som
fremsat for en nærmere beskrivelse af den foreslåede ordning.
Til nr. 21
Det fremgår af integrationslovens § 23, stk. 1, at til udlændinge, der er omfattet af et
selvforsørgelses- og hjemrejseprogram eller introduktionsprogram og berettiget til selvforsørgelses-
og hjemrejseydelse eller overgangsydelse efter lov om aktiv socialpolitik, skal
kommunalbestyrelsen give tilbud om 1) vejledning og opkvalificering, herunder forberedende
forløb til virksomhedsrettede tilbud, jf. § 23 a, 2) virksomhedspraktik, herunder nytteindsats, jf. §
23 b, eller 3) ansættelse med løntilskud, jf. § 23 c.
Det fremgår videre af integrationslovens § 23, stk. 5, at kommunalbestyrelsen helt eller delvist kan
undlade at give en udlænding tilbud, når ganske særlige grunde taler derfor.
Det foreslås, at integrationslovens
§ 23, stk. 5,
der bliver til stk. 6, ophæves.
Med forslaget vil en udlænding ikke længere kunne undtages fra at deltage tilbud i programmet
efter integrationsloven, hvis ganske særlige grunde taler derfor.
Forslaget skal ses i sammenhæng med den foreslåede § 3, nr. 11, hvorefter det foreslås at indsætte
en ny § 20 d i integrationsloven, som vil medføre, at udlændinge omfattet af arbejdspligten efter
integrationsloven som udgangspunkt skal deltage i en 37 timers indsats om ugen.
12
L 12 - 2024-25 - Bilag 7: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
Efter den foreslåede § 20 d, stk. 2, i integrationsloven, skal kommunalbestyrelsen løbende
tilrettelægge indsatsen i arbejdspligten efter stk. 1 under hensyn til udlændingens helbredsmæssige
situation. Kommunalbestyrelsen kan endvidere nedsætte antallet af timer efter en konkret
vurdering af udlændingens helbredsmæssige situation i forhold til den indsats, som udlændingen
skal deltage i.
Der lægges således med lovforslaget op til, at det alene vil være en udlændings helbredsmæssige
situation, der kan begrunde en nedsættelse af antallet af timer i indsats.
Den foreslåede arbejdspligt betyder, at den nuværende bestemmelse i integrationslovens § 23, stk.
5, hvorefter "ganske særlige grunde" kan begrunde en undtagelse fra at deltage i tilbud som led i
programmet efter integrationsloven, ikke er i overensstemmelse med den foreslåede arbejdspligt.
Der er tale om korrektion af manglende konsekvensændring som følge af den foreslåede
arbejdspligt.
Til nr. 22
Den foreslåedes ændring er en konsekvens af den foreslåede ændring i lovforslagets § 3, nr. 16,
hvori det foreslås at ophæve § 23 b, stk. 1, 2. pkt.
Til nr. 23
Efter integrationslovens § 23 f, stk. 2, kan kommunalbestyrelsen til udlændinge, der modtager
selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse, yde hjælp til dokumenterede og
rimelige transportudgifter, som skyldes udlændingens deltagelse i selvforsørgelses- og
hjemrejseprogrammet eller introduktionsprogrammet. 1. pkt. finder tilsvarende anvendelse for
udlændinge, der modtager tilbud om offentlig ansættelse med løntilskud.
Det foreslås i
§ 23 f, stk. 2, 1. pkt.,
at » selvforsørgelses- og hjemrejseprogrammet eller
introduktionsprogrammet« ændres til: »de dele af introduktionsprogrammet, som udlændingen har
pligt til at deltage i efter denne lov, lov om aktiv socialpolitik eller regler fastsat i medfør af disse
love«.
Det vil betyde, at en udlænding omfattet af arbejdspligten efter integrationsloven ligesom i dag vil
kunne få hjælp til dokumenterede og rimelige transportudgifter i forbindelse med deltagelse i
danskuddannelse, tilbud og øvrige aktiviteter, som udlændingen har pligt til at deltage i som led i sit
program og dermed som led i arbejdspligten.
Konkret vil kommunalbestyrelsen kunne yde hjælp til udgifter til dokumenterede og rimelige
transportudgifter ved deltagelse i danskuddannelse, tilbud, jobsamtaler i jobcenteret, deltagelse i
beskæftigelses- og uddannelsesfremmende aktiviteter, f.eks. jobmesser, deltagelse i forberedelse til
danskuddannelse og jobsøgning i op til 4 timer om ugen.
Bestemmelsen vil omfatte dokumenterede og rimelige transportudgifter uanset afstand til og fra
tilbud og øvrige aktiviteter samt udgifter til transport mellem disse.
13
L 12 - 2024-25 - Bilag 7: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
Derimod vil der ligesom i dag ikke være mulighed for at yde hjælp til transportudgifter til og fra
deltagelse i ordinært arbejde som lønmodtager, ved ansættelse som vikar i en jobrotationsordning
eller ved deltagelse i indsatser efter social- og sundhedslovgivningen, da udlændingen ikke har pligt
til at deltage i disse aktiviteter efter integrationsloven, lov om aktiv socialpolitik eller regler fastsat i
medfør af disse love, og således heller ikke kan sanktioneres for udeblivelse herfra.
Ændringen vil ikke medføre materielle ændringer af bestemmelsen i forhold til gældende ret men
vil medføre en præcisering af bestemmelsens ordlyd således, at det fremgår, at der kan ydes hjælp
til dokumenterede og rimelige transportudgifter i de situationer, hvor udlændingen har pligt til at
deltage i programmet efter integrationsloven, og udlændingen således kan sanktioneres ved
udeblivelse uden gyldig grund.
Det forslås endvidere at affatte
§ 23 f, stk. 1, 2. pkt.,
således, at »Det gælder dog ikke for
transportudgifter i forbindelse med tilbud om ansættelse med løntilskud hos en privat arbejdsgiver
eller tilbud om ansættelse med løntilskud efter kapitel 5 i lov om kompensation til handicappede i
erhverv m.v.«
Den foreslåede ændring vil betyde, at kommunalbestyrelsen ikke kan yde hjælp til transportudgifter
i forbindelse med tilbud om ansættelse med løntilskud hos en privat arbejdsgiver eller tilbud om
ansættelse med løntilskud efter kapitel 5 i lov om kompensation til handicappede i erhverv m.v.
At der ikke vil kunne ydes hjælp til transportudgifter i forbindelse med ansættelse med løntilskud
hos en privat arbejdsgiver svarer til gældende regler efter integrationslovens § 23 f, stk. 2, 2. pkt.,
og vil således ikke medføre materielle ændringer i forhold til gældende ret. Ændringen vil således
alene indebære en ordlydsmæssig justering, således at bestemmelsens ordlyd svarer til ordlyden i
den foreslåede § 176 a, 2. pkt., i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Ændringsforslaget vil endvidere indebære, at en person, der er ansat med løntilskud hos en offentlig
eller privat arbejdsgiver efter kapitel efter kapitel 5 i lov om kompensation til handicappede i
erhverv m.v., heller ikke vil kunne få hjælp til transportudgifter i forbindelse med sin ansættelse.
Til nr. 24
Integrationslovens § 45 fastsætter bl.a. nærmere regler om det månedlige grund- og resultattilskud,
staten yder kommunerne. Integrationslovens § 45, stk. 5, 1. pkt. fastsætter, at staten inden for et
rådighedsbeløb i introduktionsperioden, jf. § 16, stk. 8, refunderer 50 pct. af kommunalbestyrelsens
udgifter til selvforsørgelses- og hjemrejseprogrammer eller introduktionsprogrammer, jf. § 16, stk.
3 og 4, herunder danskuddannelse, jf. § 21, og tilbud efter §§ 23 a og 23 b samt mentorstøtte efter §
23 d.
Det foreslås i den under
nr. 23
foreslåede ændring af
§ 45, stk. 5, 1. pkt.,
at ændre »§§ 23 a, 23 b og
23 g« til: »§§ 23 a, 23 b, 23 g, aktiviteter efter bestemmelser fastsat i medfør af § 20 d, stk. 4«.
Det vil som følge af ændringsforslaget fremgå af § 45, stk. 5, 1. pkt., i integrationsloven, at de
regler, som udlændinge- og integrationsministeren fastsætter efter den foreslåede § 20 d, stk. 4, i
integrationsloven om, at forberedelses- og jobsøgningstid i op til 4 timer i alt om ugen kan
14
L 12 - 2024-25 - Bilag 7: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
medregnes i antallet af timer i indsatsen, også vil være omfattet af refusionsbestemmelsen i § 45,
stk. 5, 1. pkt.
Forslaget vil derudover ikke ændre i refusionsreglerne i integrationslovens § 45, stk. 5, 1. pkt.
Til nr. 25
Der er tale om en konsekvensændring som af lovforslagets § 3, nr. 4, hvori det foreslås, at
integrationslovens § 16, stk. 2 og 3, ophæves, og der i stedet indsættes et nyt stk. 2.
Den foreslåede ændring er endvidere en konsekvens af lovforslagets § 3, nr. 8, hvori det foreslås, at
indsætte et nyt pkt. i integrationslovens § 19, stk. 1. Den foreslåede ændring vil medføre en rykning
af punktummerne i stk. 1, således at det nuværende 3. pkt. bliver til 4. pkt.
Ændringerne vil ikke medføre materielle ændringer af § 51 b.
Til nr. 26
Den foreslåede ændring er af lovteknisk karakter, således at bestemmelsen rummer en undtagelse
fra alle de ændringer, der følger af arbejdspligten, for personer med opholdstilladelse efter Ukraine-
særloven.
15