Beskæftigelsesudvalget 2024-25
L 12 Bilag 11
Offentligt
2956563_0001.png
Til lovforslag nr.
L 12
Folketinget 2024-25
Ændringsforslag stillet den 10. december 2024
Ændringsforslag
til 3. behandling af
Forslag til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
integrationsloven og forskellige andre love
(Arbejdspligt for borgere, som ikke opfylder opholdskravet og beskæftigelseskravet i kontanthjælpssystemet)
[af beskæftigelsesministeren (Ane Halsboe-Jørgensen)]
Af
beskæftigelsesministeren:
Til § 2
1)
I den under
nr. 4
foreslåede affattelse af
§ 13, stk. 14,
indsættes som
3. pkt.:
»For personer, der modtager overgangsydelse, har fået et
uddannelsespålæg efter § 30 i lov om en aktiv beskæftigel-
sesindsats eller deltager i en jobrettet indsats efter § 30 a i
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og ikke er omfattet af
arbejdspligten, finder 1. og 2. pkt. tilsvarende anvendelse.«
[Konsekvensrettelse, som følge af at personer, der er omfat-
tet af særloven for ukrainere, ikke er omfattet af arbejdsplig-
ten]
2)
I den under
nr. 5
foreslåede affattelse af
§ 13, stk. 15,
indsættes som
2. pkt.:
»For personer, der modtager selvforsørgelses- og hjemrej-
seydelse eller overgangsydelse, herunder personer, der er
omfattet af integrationslovens §§ 26-26 b, og ikke er omfat-
tet af arbejdspligten, finder 1. pkt. tilsvarende anvendelse.«
[Konsekvensrettelse, som følge af at personer, der er omfat-
tet af særloven for ukrainere, ikke er omfattet af arbejdsplig-
ten]
Bemærkninger
Til nr. 1
I den foreslåede ændring af § 13, stk. 14, som affattet
ved lovforslagets § 2, nr. 4, er der ikke taget højde for,
at personer, der er omfattet af særloven om midlertidig op-
holdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine, ikke
er omfattet af arbejdspligten.
Det foreslås derfor, at der indsættes et 3. pkt. i § 13, stk.
14, om, at bestemmelserne i 1. og 2. pkt. finder tilsvarende
anvendelse for personer, der modtager overgangsydelse, har
fået et uddannelsespålæg efter § 30 i lov om en aktiv be-
skæftigelsesindsats eller deltager i en jobrettet indsats efter
§ 30 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og ikke er
omfattet af arbejdspligten.
Det betyder, at personer, der ikke er omfattet af et pro-
gram efter integrationsloven, og ikke er omfattet af arbejds-
pligten, vil være omfattet af rådighedsreglerne i § 13, stk. 1,
2. og 3. pkt., stk. 3 og 4, stk. 5. 1. pkt., og stk. 6-11, i lov om
aktiv socialpolitik.
Det betyder, at de pågældende skal stå til rådighed for
arbejde og tage imod de tilbud, som indgår i »Min Plan«
efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, og skal møde
til samtaler m.v. Samtidig er de pågældende omfattet af de
rimelige grunde i § 13, stk. 7 og 8, og regler fastsat efter §
13, stk. 16, i lov om aktiv socialpolitik.
De pågældende er endvidere omfattet af retten til fravær i
forbindelse med barsel, adoption og sorgorlov i § 13, stk. 9,
i lov om aktiv socialpolitik.
Med ændringsforslaget ændres der ikke på den gældende
retstilstand, hvor de pågældende, der er omfattet af særloven
om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordre-
vet fra Ukraine, er omfattet af visse af de gældende rådig-
hedsregler i lov om aktiv socialpolitik.
Til nr. 2
I den foreslåede ændring af § 13, stk. 15, som affattet
ved lovforslagets § 2, nr. 5, er der ikke taget højde for,
at personer, der er omfattet af særloven om midlertidig op-
holdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine, ikke
er omfattet af arbejdspligten.
Det foreslås derfor, at der indsættes et 2. pkt. i § 13,
stk. 15, om, at bestemmelserne i 1. pkt. finder tilsvarende
anvendelse for personer, der modtager selvforsørgelses- og
AX030789
L 12 - 2024-25 - Bilag 11: Ændringsforslag til 3. behandling stillet den 10. december 2024
2956563_0002.png
2
hjemrejseydelse eller overgangsydelse, herunder personer,
der er omfattet af integrationslovens §§ 26-26 b, og ikke er
omfattet af arbejdspligten,
Det betyder, at personer, der er omfattet af et program ef-
ter integrationsloven, men ikke er omfattet af arbejdspligten,
vil være omfattet af rådighedsreglerne i § 13, stk. 1, 1. og 3.
pkt., stk. 2 og 4, stk. 5. 1. pkt., og stk. 7-11, i lov om aktiv
socialpolitik.
Det betyder, at de pågældende skal stå til rådighed for ar-
bejde og tage imod de tilbud, som indgår i et program efter
integrationsloven, og skal møde til samtaler m.v. Samtidig
er de pågældende omfattet af de rimelige grunde i § 13, stk.
7 og 8, og regler fastsat efter § 13, stk. 16, i lov om aktiv
socialpolitik.
De pågældende er endvidere omfattet af retten til fravær i
forbindelse med barsel, adoption og sorgorlov i § 13, stk. 9,
i lov om aktiv socialpolitik.
Med ændringsforslaget ændres der ikke på den gældende
retstilstand, hvor de pågældende, der er omfattet af særloven
om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordre-
vet fra Ukraine, er omfattet af visse af de gældende rådig-
hedsregler i lov om aktiv socialpolitik.