Beskæftigelsesudvalget 2024-25
L 12 Bilag 10
Offentligt
Ændringsforslag
Til
Forslag til
Lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, integrationsloven og
forskellige andre love
(Arbejdspligt for borgere som ikke opfylder opholdskravet og beskæftigelseskravet i
kontanthjælpssystemet)
(L 12)
Af beskæftigelsesministeren, tiltrådt af <…>:
Til § 2
1) I den under
nr. 4
foreslåede affattelse af
§ 13, stk. 14,
indsættes efter 2. pkt., som nyt
punktum:
»For personer, der modtager overgangsydelse, som har fået et uddannelsespålæg
efter § 30 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller deltager i en jobrettet indsats
efter § 30 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, og som ikke er omfattet af
arbejdspligten, finder 1. og 2. pkt. tilsvarende anvendelse.«
[Konsekvensrettelse som følge af, at personer, der er omfattet af særloven for
ukrainere, ikke er omfattet af arbejdspligten]
2) I den under
nr. 5
foreslåede affattelse af
§ 13, stk. 15,
indsættes efter 1. pkt., som nyt
punktum:
»For personer, der modtager selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller
overgangsydelse, herunder personer, der er omfattet af integrationsloven §§ 26-26 a,
og ikke er omfattet af arbejdspligten, finder 1. pkt. tilsvarende anvendelse.«
[Konsekvensrettelse som følge af, at personer, der er omfattet af særloven for
ukrainere, ikke er omfattet af arbejdspligten]
Bemærkninger
Til nr. 1
I den foreslåede ændring af § 13, stk. 14, som affattet ved lovforslagets § 2, nr. 4, er
der ikke taget højde for, at personer, der er omfattet af særloven om midlertidig
opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine, ikke er omfattet af
arbejdspligten.
Det foreslås derfor, at der indsættes et nyt 3. pkt. i § 13, stk. 14 om, at
bestemmelserne i 1. og 2. pkt., finder tilsvarende anvendelse for personer, der
L 12 - 2024-25 - Bilag 10: Ændringsforslag til 3. behandling, fra beskæftigelsesministeren
modtager overgangsydelse, som har fået et uddannelsespålæg efter § 30 i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats eller deltager i en jobrettet indsats efter § 30 a i lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats, og som ikke er omfattet af arbejdspligten.«
Det betyder, at personer, der ikke er omfattet af et program efter integrationsloven,
og ikke er omfattet af arbejdspligten, vil være omfattet af rådighedsreglerne i § 13,
stk. 1, 2. og 3. pkt., stk. 3 og 4, stk. 5. 1. pkt., og stk. 6-11, i lov om aktiv
socialpolitik.
Det betyder, at de pågældende skal stå til rådighed for arbejde, samt tage imod de
tilbud, som indgår i Min Plan efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og skal
møde til samtaler m.v. Samtidig er de pågældende omfattet af de rimelige grunde i §
13, stk. 7 og 8, samt regler fastsat efter § 13, stk. 16, i lov om aktiv socialpolitik.
De pågældende er endvidere omfattet af retten til fravær i forbindelse med barsel,
adoption og sorgorlov i § 13, stk. 9, i lov om aktiv socialpolitik.
Med forslaget ændres der ikke på den gældende retstilstand, hvor de pågældende, der
er omfattet af særloven om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet
fra Ukraine, er omfattet af visse af de gældende rådighedsregler i lov om aktiv
socialpolitik.
Til nr. 2
I den foreslåede ændring af § 13, stk. 15, som affattet ved lovforslagets § 2, nr. 5, er
der ikke taget højde for, at personer, der er omfattet af særloven om midlertidig
opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine, ikke er omfattet af
arbejdspligten.
Det foreslås derfor, at der indsættes et nyt punktum i henholdsvis § 13, stk. 15 om, at
bestemmelserne i 1. pkt. finder tilsvarende anvendelse for personer, der modtager
selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse, herunder personer, der
er omfattet af integrationsloven §§ 26-26 a og ikke er omfattet af arbejdspligten,
Det betyder, at personer, der er omfattet af et program efter integrationsloven, men
ikke er omfattet af arbejdspligten, vil være omfattet af rådighedsreglerne i § 13, stk.
1, 1 og 3. pkt., stk. 2 og 4, stk. 5. 1. pkt., og stk. 7-11, i lov om aktiv socialpolitik.
Det betyder, at de pågældende skal stå til rådighed for arbejde, samt tage imod de
tilbud, som indgår i et program efter integrationsloven, og skal møde til samtaler
m.v. Samtidig er de pågældende omfattet af de rimelige grunde i § 13, stk. 7 og 8,
samt regler fastsat efter § 13, stk. 16, i lov om aktiv socialpolitik.
De pågældende er endvidere omfattet af retten til fravær i forbindelse med barsel,
adoption og sorgorlov i § 13, stk. 9, i lov om aktiv socialpolitik.
L 12 - 2024-25 - Bilag 10: Ændringsforslag til 3. behandling, fra beskæftigelsesministeren
Med forslaget ændres der ikke på den gældende retstilstand, hvor de pågældende, der
er omfattet af særloven om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet
fra Ukraine, er omfattet af visse af de gældende rådighedsregler i lov om aktiv
socialpolitik.