Grønlandsudvalget 2024-25
L 119 Bilag 2
Offentligt
14-08-2024
EM 2024/17
Hermed fremsætter Naalakkersuisut følgende beslutningsforslag i henhold til § 33 i
Forretningsorden for Inatsisartut:
Forslag til: Inatsisartutbeslutning om at Grønlands Selvstyre tilslutter sig Forslag til Lov om
ændring af retsplejelov for Grønland
(Betalingspåkrav)
(Naalakkersuisoq for Finanser og Skatter)
Begrundelse
For at forebygge lange sagsbehandlingstider ved domstolene her i landet, har Naalakkersuisut
anmodet Justitsministeriet om, at der i den grønlandske retsplejelov indføres nye regler om
mulighed for en forenklet inkassoproces (betalingspåkrav) med det formål at lette inddrivelsen af
ubestridte pengekrav på højst 100.000 kr. Ændringerne tager især sigte på det private erhvervsliv.
Hermed får fordringshaver mulighed for at få fastslået krav og gennemført tvangsfuldbyrdelse i en
sammenhængende sagsgang på grundlag af én anmodning.
I gældende lovgivning er der ikke fastsat særlige regler om behandlingen af inkassosager som
betalingspåkrav, dvs. sager om pengekrav hvor skyldneren ikke har indsigelser mod kravet. Med
lovforslaget indsættes et nyt kapital 22 om betalingspåkrav i retsplejelov for Grønland.
Hovedindhold i forslaget
Betalingspåkrav er karakteriseret ved, at retten foretager en juridisk kontrol af betalingspåkravet, før
det i givet fald forkyndes for skyldneren. Den juridiske kontrol svarer til den, som retten foretager
før afsigelsen af en udeblivelsesdom i en civil retssag. Da civile retssager og dermed den juridiske
kontrol forud for afsigelse af en udeblivelsesdom foretages ved Retten i Grønland, foreslås det, at
betalingspåkrav i Grønland skal behandles ved Retten i Grønland.
Reglerne om betalingspåkrav indeholder følgende hovedelementer:
Brug af den forenklede inkassoproces (betalingspåkrav) er valgfri for fordringshaveren (kreditor).
Fordringshavers påkrav skal sendes til skyldneren med en frist på mindst 14 dage til at betale kravet
uden at der påløber yderligere omkostninger, før betalingspåkrav kan indleveres til retten.
Fordringshaveren kan herefter indlevere et betalingspåkrav til Retten i Grønland. Betalingspåkravet
skal indeholde de samme oplysninger som en stævning i en inkassosag (navnlig parternes navne og
adresser, kravet og begrundelsen herfor).
Betalingspåkravet skal (efter rettens indledende kontrol) forkyndes for skyldneren på samme måde
som en stævning. Retten sørger for, at betalingspåkravet er vedhæftet en vejledning til skyldner om
retsvirkningerne af betalingspåkravet og om, hvad skyldner kan foretage sig.
1
____________________
EM 2024/17
AN sagsnr. 2024-9179
L 119 - 2024-25 - Bilag 2: Dokumenter fra Inatsisartuts behandling af lovforslaget
14-08-2024
EM 2024/17
Hvis skyldneren ikke gør indsigelse inden 4 uger, påtegner retten betalingspåkravet og giver besked
til både fordringshaveren og skyldneren. Et betalingspåkrav med påtegning kan tjene som grundlag
for tvangsfuldbyrdelse og har samme bindende virkning som en dom.
Det kan i betalingspåkravet angives, at sagen skal fortsætte med tvangsfuldbyrdelse uden fornyet
anmodning fra fordringshaveren, hvis skyldneren ikke gør indsigelse.
Det foreslås i tilknytning hertil, at hvis skyldneren ikke har indsigelser mod kravet, og kreditor har
anmodet om, at tvangsfuldbyrdelse (udlæg) i så fald iværksættes på grundlag af betalingspåkravet
uden fornyet anmodning, skal Retten i Grønland sende betalingspåkravet til kredsretten, som
derefter skal indlede tvangsfuldbyrdelse uden fornyet anmodning fra kreditor.
Endvidere foreslås det, at kredsretten skal kunne modtage og videresende en anmodning fra
skyldneren om genoptagelse af en sag om betalingspåkrav til Retten i Grønland.
Hvis skyldneren ikke kan acceptere kravet, skal skyldneren inden 4 uger skriftligt gøre indsigelse
over for retten. Indsigelsen behøver ikke at være nærmere begrundet. Hvis skyldneren gør
indsigelse inden 4 uger, kan sagen ikke fortsætte som inkassosag. Tvisten må i så fald afgøres under
en almindelig civil retssag. Det kan i betalingspåkravet angives, at sagen skal fortsætte med
retssagsbehandling uden fornyet anmodning fra fordringshaveren, hvis skyldneren gør indsigelse.
Økonomiske konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget forventes at medføre merudgifter for domstolene i 2025 relateret til udvikling og
implementering af en it-løsning til håndtering af betalingskrav samt til en nødvendige
kompetenceudvikling af medarbejdere ved bl.a. kredsretterne i Grønland.
Det forventes ikke, at forslaget vil medføre økonomiske konsekvenser af betydning for Grønlands
Selvstyre og kommunerne.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet, borgere m.v.
Lovforslaget giver mulighed for en forenklet behandling af sager om inddrivelse af pengekrav på
højst 100.000 kr., når sagsøgte (skyldner) ikke har indsigelser mod kravet.
Det forventes at kunne medføre en administrativ og økonomiske lettelse for virksomheder samt
en administrativ lettelse for borgerne.
Høring
Forslaget har i perioden fra den 4. juni til den 2. juli 2024 været i høring ved udvalgte høringsparter
i Grønland og Danmark.
2
____________________
EM 2024/17
AN sagsnr. 2024-9179
L 119 - 2024-25 - Bilag 2: Dokumenter fra Inatsisartuts behandling af lovforslaget
14-08-2024
EM 2024/17
Beslutningsforslaget har i perioden 2. juli til 17. juli 2024 været i høring ved udvalgte høringsparter
i Grønland samt offentliggjort på høringsportal på www.naalakkersuisut.gl.
Bilag
1. Forslag til Lov om ændring af retsplejelov for Grønland (Betalingspåkrav)
2. Resumé
3. Høringsnotat
3
____________________
EM 2024/17
AN sagsnr. 2024-9179