Grønlandsudvalget 2024-25
L 119 Bilag 1
Offentligt
2965435_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
15. januar 2025
Nordatlantkontoret
Simon Holmelund Lange
2023-08423
3334517
KOMMENTERET OVERSIGT
over
høringssvar om forslag til lov om ændring af retsplejelov for
Grønland (Betalingspåkrav)
Indholdsfortegnelse
1. Høringen ...................................................................................................2
1.1. Høringsperiode ..................................................................................2
1.2. Hørte myndigheder og organisationer m.v........................................2
2. Høringssvarene .........................................................................................5
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget ...........................................5
2.2. Bemærkninger til de enkelte punkter i lovforslaget ..........................5
2.2.1. Betalingspåkrav .....................................................................5
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet .......................................................6
Side 1/6
L 119 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2965435_0002.png
1. Høringen
1.1. Høringsperiode
Et udkast til forslag til lov om ændring af retsplejelov for Grønland
(Betalingspåkrav) har i perioden fra den 4. juni 2024 til den 2. juli 2024 (29
dage) været sendt i høring hos en række myndigheder, organisationer m.v.
Udkastet til lovforslag blev den 4. juni 2024 endvidere sendt til Folketingets
Grønlandsudvalg og Folketingets Retsudvalg til orientering.
Herudover blev udkastet til lovforslag offentliggjort på Høringsportalen den
4. juni 2024.
1.2. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Nedenfor følger en alfabetisk oversigt over hørte myndigheder og
organisationer m.v.
Ud for hver høringspart er det ved afkrydsning angivet, om der er modtaget
høringssvar, og om høringsparten i givet fald har haft bemærkninger til
udkastet til lovforslag.
Oversigten omfatter herudover interessenter, som ikke er blandt de hørte
myndigheder, organisationer m.v., men på egen foranledning har sendt
bemærkninger til udkastet til lovforslag. Sådanne interessenter er i
oversigten markeret med *.
Høringspart
Høringssvar Bemærkninger Ingen
Ønsker
modtaget
bemærkninger ikke
at
afgive
høringssvar
Advokatrådet
Amnesty International
ASG
(Akademikernes
Sammenslutning i Grønland)
Avannaata Kommunia
BankNordik
BDO
Danske Advokater
Side 2/6
L 119 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2965435_0003.png
Dansk IT
Datatilsynet
Den Danske Dommerforening
Departement for Boliger og
Infrastruktur
Departement for Børn og Unge
Departementet for Erhverv,
Handel,
Råstoffer,
Justitsområdet og Ligestilling
Departement for Fiskeri og
Fangst
Departement for Landbrug,
Selvforsyning, Energi og Miljø
Departement
for
Selvstændighed
og
Udenrigsanliggender
Departement
for
Sociale
Anliggender,
Familier,
Arbejdsmarked
og
Indenrigsanliggender
Departement for Sundhed
Departement for Uddannelse,
Kultur, Idræt og Kirke
Det Kriminalpræventive Råd
Dommerfuldmægtigforeningen
Domstolsstyrelsen
Forbruger-
og
Konkurrencestyrelsen
Foreningen af Advokater og
Advokatfuldmægtige
Formandens Departement
Grønlands Erhverv
Grønlands Landsret
Grønlands Politiforening
Grønlands Revision
Grønlands
Råd
for
Menneskerettigheder
GrønlandsBANKEN
Grønlandske Advokater
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
Side 3/6
L 119 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2965435_0004.png
IKIU Retshjælpen
INI A/S
Institut
for
Menneskerettigheder
Iserit A/S
Justitia
Kommune Kujalleq
Kommune Qeqertalik
Kommuneqarfik Sermersooq
Kredsdommerforeningen
Kriminalpolitisk
Forening
(KRIM)
Nunatsinni Advokatit
NUSUKA
(Arbejdsgiverforening
for
hjemmehørende virksomheder
i Grønland)
PWC Grønland
PiSiu
(Det
Grønlandske
Kriminalpræventive Råd)
Politiforbundet i Danmark
Qeqqata Kommunia
Retspolitisk Forening
Retten i Grønland
Rigsadvokaten
Rigspolitiet
SFAI
(Grønlands
Statsautoriserede
Revisorer
ApS)
Sulinermik
Inuussutissarsiuteqartut
Kattuffiat (SIK)
Østre Landsret
Vestre Landsret
2. Høringssvarene
X
X
X
X
X
X
X
X
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget
Side 4/6
L 119 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
Grønlands Erhverv (GE)
støtter op om indførelsen af de foreslåede regler
om betalingspåkrav og henviser til, at det vil være ressourcebesparende for
kreditorer i forhold til inddrivelse af tilgodehavender.
Departementet for Boliger og Infrastruktur
finder det positivt, at der vil
blive indført regler om betalingspåkrav i Grønland, som vil lette
inddrivelsen af ubestridte pengekrav.
2.2. Bemærkninger til de enkelte punkter i lovforslaget
2.2.1. Betalingspåkrav
Grønlands Erhverv (GE)
fremhæver, at det ville være formålstjenligt, hvis
der i lovforslaget stilles minimumskrav til debitors begrundelse for ikke at
anerkende et krav. GE anbefaler derfor, at fogedretten i sin vejledning af
debitor efterspørger såvel en stillingtagen som en begrundelse for, at debitor
ikke mener at skulle betale beløbet, inden sagen sendes til civilretten.
Justitsministeriet bemærker indledningsvis, at der med lovforslaget er lagt
op til, at det vil være Retten i Grønland, der skal foretage den juridiske
kontrol af sagerne om betalingspåkrav og ikke som i Danmark fogedretten.
Justitsministeriet kan endvidere oplyse, at det er en betingelse for at
anvende reglerne om betalingspåkrav, at en kreditor ikke forventer, at en
debitor vil have indsigelser mod kravet.
Herudover kan Justitsministeriet oplyse, at der ikke findes tilsvarende krav
om, at en debitor skal begrunde sin manglende anerkendelse af et
tilgodehavende efter de danske bestemmelser om betalingspåkrav i
retsplejeloven, som de foreslåede bestemmelser tager udgangspunkt i.
Justitsministeriet påtænker derfor heller ikke at indføre et sådant krav om
begrundelse for manglende anerkendelse af et krav på tilgodehavende i
Grønland.
GrønlandsBANKEN
har ingen bemærkninger til lovforslaget, men
fremhæver, at der ikke i den grønlandske retspleje er ligestilling mellem
digital underskrift og original underskrift, hvilket giver udfordringer for
kreditor i forhold til at erhverve et tvangsfuldbyrdelsesdokument.
Side 5/6
L 119 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
Justitsministeriet bemærker, at spørgsmålet om indførelse af digital
signatur i den grønlandske retspleje vurderes at falde uden for rammerne af
nærværende lovforslag. Justitsministeriet skal dog for god ordens skylde
henvise til, at der i forslag til lov om ændring af retsplejelov for Grønland,
kriminallov for Grønland, lov for Grønland om pant og lov om ægteskabets
retsvirkninger som sat i kraft for Grønland (Gennemførelse af dele af
flerårsaftale for domstolene 2024-27), som er fremsat for Folketinget den
27. november 2024, er lagt op til at indføre den fornødne hjemmel til at
anvende digital kommunikation i civile sager, når de tekniske muligheder er
tilvejebragt ved domstolene i Grønland. Forslaget vil indebære, at
retsplejelovens regler om behandling af civile sager fremover vil skulle
forstås på den måde, at de ikke er til hinder for, at processkrifter og andre
meddelelser til retten fremsendes digitalt uden original underskrift, hvis
retten i øvrigt har de tekniske muligheder for at modtage digitale
meddelelser.
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
I forhold til det udkast til lovforslag, der har været i offentlig høring,
indeholder det fremsatte lovforslag ingen indholdsmæssige ændringer.
Det er i det fremsatte lovforslag præciseret under pkt. 3 i de almindelige
bemærkninger, der beskriver lovforslagets økonomiske konsekvenser og
implementeringsmæssige konsekvenser for det offentlige, at de merudgifter,
som er forbundet med lovforslaget, håndteres inden for de eksisterende
økonomiske rammer.
Der er derudover foretaget ændringer af sproglig, redaktionel og lovteknisk
karakter.
Side 6/6