Skatteudvalget 2024-25
L 117 Bilag 8
Offentligt
2966299_0001.png
16. januar 2025
J.nr. 2025 - 168
Til Folketinget
Finansudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 51 af 28. november 2024 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Hans Andersen (V).
Rasmus Stoklund
/ Rikke Kure Wendel
L 117 - 2024-25 - Bilag 8: Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 50 om de økonomiske konsekvenser, herunder BNP-effekt, provenuvirkning både før og efter tilbageløb og adfærd samt arbejdsudbudseffekten, af at ændre håndværkerfradragets fradragsværdi mv., fra skatteministeren
2966299_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren beregne de økonomiske konsekvenser, herunder BNP-effekt, provenuvirk-
ning før og efter tilbageløb og adfærd samt arbejdsudbudseffekten, af kombinerede æn-
dringer af håndværkerfradragets fradragsværdi og beløbsgrænse (efter den kommende
genindførelse af håndværkerfradraget)? Der ønskes beregninger på kombinationerne af
ændringer af fradragsværdien til henholdsvis 20 pct., de eksisterende 25,7 pct., 30 pct., 35
pct. og 40 pct. kombineret med ændringer af beløbsgrænsen til henholdsvis 5.000 kr., den
eksisterende grænse på 8.600 kr., 15.000 kr., 20.000 kr., 25.000 kr., 30.000 kr., 35.000 kr.
og 40.000 kr. pr. person.
Svar
Som led i
Aftale om finansloven for 2025
genindføres fradraget for lønudgifter afholdt for
visse håndværksydelser udført i hjemmet med en beløbsgrænse på op til 8.600 kr. årligt i
2025. Det såkaldte håndværkerfradrag er et ligningsmæssigt fradrag, hvor skatteværdien
afhænger af det aktuelle beskatningsniveau i den enkelte kommune. I 2025 udgjorde fra-
dragsværdien ca. 25,7 pct. i en kommune med en gennemsnitlig kommuneskattesats (inkl.
kirkeskat).
Tabel 1
nedenfor viser provenu- og arbejdsudbudsvirkningerne ved ændringer i hhv. be-
løbsgrænsen og skatteværdien af fradraget i forhold til ændringen som led i finanslovsaf-
talen. Det skal bemærkes, at desto højere beløbsgrænse og fradragsværdi, desto mere
usikkerhed er der forbundet med de skønnede provenuberegninger.
Såfremt beløbsgrænsen sænkes fra 8.600 kr. til 5.000 kr. årligt samt fradragsværdien ned-
justeres fra ca. 25,7 pct. til 20 pct. for håndværkerfradraget, skønnes det at medføre et
umiddelbart merprovenu i 2025 på ca. 240 mio. kr. (2025-niveau),
jf. tabel 1.
Efter tilbage-
løb og adfærd skønnes et merprovenu på ca. 190 mio. kr. samt en negativ virkning på ar-
bejdsudbuddet på ca. 50 fuldtidspersoner. Skatteministeriet har ikke en opgørelse over
BNP-virkningen ved de adspurgte ændringer.
Side 2 af 4
L 117 - 2024-25 - Bilag 8: Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 50 om de økonomiske konsekvenser, herunder BNP-effekt, provenuvirkning både før og efter tilbageløb og adfærd samt arbejdsudbudseffekten, af at ændre håndværkerfradragets fradragsværdi mv., fra skatteministeren
2966299_0003.png
Tabel 1. Provenu- og arbejdsudbudsvirkninger for ændringer i beløbsgrænsen og skatteværdien for
håndværkerfradraget
Beløbsgrænse
(2025-niveau)
5.000
5.000
5.000
5.000
5.000
8.600
8.600
8.600
8.600
8.600
10.000
10.000
10.000
10.000
10.000
15.000
15.000
15.000
15.000
15.000
20.000
20.000
20.000
20.000
20.000
25.000
25.000
25.000
25.000
25.000
30.000
30.000
30.000
30.000
30.000
Skatteværdi
af fradrag
Pct.
20
25,7
30
35
40
20
25,7
30
35
40
20
25,7
30
35
40
20
26
30
35
40
20
25,7
30
35
40
20
25,7
30
35
40
20
25,7
30
35
40
Umiddelbart
Efter
tilbageløb
Efter
tilbageløb
og adfærd
Arbejdsudbud
Fuldtids-
personer
190
130
60
-10
-100
80
-
-80
-200
-330
50
-40
-140
-270
-420
-20
-150
-280
-460
-670
-90
-240
-390
-600
-840
-130
-300
-470
-700
-960
-170
-350
-530
-780
-1.060
-50
-50
0
0
50
-50
-
50
50
100
0
0
50
100
150
0
50
100
150
250
50
100
150
200
300
50
100
150
250
350
50
100
200
250
350
Mio. kr. (2025-niveau)
240
160
80
10
-60
110
-
-100
-210
-320
70
-50
-160
-290
-420
-30
-180
-330
-500
-670
-120
-290
-450
-640
-830
-180
-370
-550
-750
-950
-230
-430
-620
-830
-1.050
190
130
60
10
-50
90
-
-70
-160
-250
60
-40
-120
-220
-320
-20
-140
-250
-380
-510
-90
-220
-350
-500
-640
-140
-290
-420
-580
-740
-170
-330
-480
-640
-810
Side 3 af 4
L 117 - 2024-25 - Bilag 8: Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 50 om de økonomiske konsekvenser, herunder BNP-effekt, provenuvirkning både før og efter tilbageløb og adfærd samt arbejdsudbudseffekten, af at ændre håndværkerfradragets fradragsværdi mv., fra skatteministeren
2966299_0004.png
Tabel 2. Provenu- og arbejdsudbudsvirkninger for ændringer i beløbsgrænsen og skatteværdien for
håndværkerfradraget (fortsat)
Beløbsgrænse
(2025-niveau)
35.000
35.000
35.000
35.000
35.000
40.000
40.000
40.000
40.000
40.000
Skatteværdi af
fradrag
Pct.
20
25,7
30
35
40
20
25,7
30
35
40
Umiddelbart
Efter
tilbageløb
Efter
tilbageløb
og adfærd
Arbejdsudbud
Fuldtids-
personer
-200
-390
-580
-840
-1.130
-220
-420
-620
-890
-1.200
50
150
200
300
400
100
150
200
300
400
Mio. kr. (2025-niveau)
-260
-480
-670
-900
-1.120
-290
-520
-720
-950
-1.190
-200
-370
-520
-690
-870
-230
-400
-560
-730
-910
Anm: Skøn over arbejdsudbuddet er afrundet til nærmeste 50 fuldtidspersoner.
Kilde: Skatteministeriets beregninger baseret på Skatteforvaltningens data om indberetninger af håndværkerfradraget i
2019 fremskrevet til 2025 med forudsætninger i Økonomisk Redegørelse, august 2024.
Side 4 af 4