Skatteudvalget 2024-25
L 117 Bilag 2
Offentligt
2960790_0001.png
-- AKT 334191 -- BILAG 1 -- [ Andelsboligforeningernes Fællesorganisation ] --
Skatteudvalget 2024-25
L 117 - Bilag 2
Offentligt
L 117 - 2024-25 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2960790_0002.png
L 117 - 2024-25 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2960790_0003.png
-- AKT 334191 -- BILAG 2 -- [ Børne- og Kulturchefforeningen ] --
31. oktober 2024
Til Skatteministeriet
Høringssvar
Børne og Kulturchefforeningen (BKF) takker for muligheden for at afgive høringssvar i forhold til udkast
til forslag til lov om ændring af arbejdsmarkedsbidragsloven, ligningsloven og lov om registrering af
køretøjer (Unges fritagelse for arbejdsmarkedsbidrag, skattefritagelse for visse udgifter afholdt af FGU-
institutioner m.v. og justering af motorlovgivningen som følge af nedlæggelse af
motorekspeditionerne).
Børne- og Kulturchefforeningen er positiv i forhold til forslaget om at nedsætte taksten for
arbejdsmarkedsbidrag til 0% af indkomsten for unge, da det vil understøtte unges valg af fritidsjob, der
i følge forskning fra bl.a. Rockwoolfonden har betydning for senere uddannelsesmæssigt og
arbejdsmæssigt forløb for de unge.
Børne- og Kulturchefforeningen bakker også op om, at der bliver skattefrihed for FGU-elever i forhold
til udgifter til attester, gebyrer mm, som FGU-institutionen afholder i forbindelse med dele af
uddannelsen.
Med venlig hilsen
Rasmus Byskov-Nielsen
Vicekommunaldirektør, Ikast-Brande Kommune
Formand for Børne- og Kulturchefforeningen
Claus Svold
Børne- og Ungedirektør, Vejle Kommune
Formand for Børne- og Kulturchefforeningens Ungenetværk
Børne- og Kulturchefforeningen
| Ikast-Brande Kommune | Bellisvej 2 | 8766 Nørre Snede
CVR 12612575 · EAN 5797200112149 · TLF 41 75 06 60 · MAIL [email protected] · Side 1 af 1
L 117 - 2024-25 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2960790_0004.png
-- AKT 334191 -- BILAG 3 -- [ Dansk Bilbrancheråd ] --
Lovgivning og Økonomi (/CN=Mail Public Folder/CN=Version_1_0/CN=56410c98-2791-4aa7-a43a-
394dd5e6e113/CN=00000000A3935954396BFC46973121A098EE0E6601001617F6EA93963D4D98035DE40C2C64560000000148430000)
Mareike Høgh Larsen ([email protected]), Stinne Erichsen Arnung ([email protected]), Melisa Øz ([email protected])
Cc:
Johanne Berner Hansen ([email protected])
Fra:
Titel:
j.nr. 2024 – 1279
Sendt:
11-11-2024 10:58
Til:
Denne e-mail kommer fra internettet. Den er således ikke nødvendigvis fra en intern kilde, selvom afsenderadressen kan indikere det.
Att: Skatteministeriet
Dansk Bilbrancheråd har modtaget ovenstående høring, men har ingen bemærkninger.
Med venlig hilsen
Johanne Berner Hansen
Vicedirektør, advokat (L)
Mobil +45 2241 5103
Mail
[email protected]
Dansk Bilbrancheråd
Kirkevej 1-3
2630 Taastrup
Tel +45 4399 6633
www.dbr.dk
Sikker e-mail kan sendes til cvr. nr. 53 38 44
12
For vores privatlivspolitik se
her.
L 117 - 2024-25 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2960790_0005.png
-- AKT 334191 -- BILAG 4 -- [ Dansk Erhverv ] --
DANSK ERHVERV
Børsgade 4
1217 København K
www.danskerhverv.dk
[email protected]
T. + 45 3374 6000
Skatteministeriet
Att.: Mareike Høgh Larsen
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402
København K
Den 18. december 2024
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af arbejdsmarkedsbi-
dragsloven og forskellige andre love
Dansk Erhverv har den 12. december modtaget forslag til lov om ændring af arbejdsmarkedsbi-
dragsloven, ligningsloven, lov om registrering af køretøjer og forskellige andre love (Unges frita-
gelse for arbejdsmarkedsbidrag, genindførelse af fradrag for grøn istandsættelse i BoligJobord-
ningen og udvidelse af servicefradraget, samt justeringer som følg af nedlæggelse af motorekspe-
ditionerne) i høring.
Generelle bemærkninger
Dansk Erhverv støtter generelt initiativer, der fremmer unges deltagelse på arbejdsmarkedet og
som skaber incitamenter til at anvende lokale serviceydelser. Vi anbefaler desuden, at der foreta-
ges en løbende evaluering af de foreslåede skatteændringer for at sikre, at de tilsigtede effekter
opnås, og at utilsigtede konsekvenser for erhvervslivet undgås.
Specifikke bemærkninger
1. Fritagelse for arbejdsmarkedsbidrag for unge under 18 år
Dansk Erhverv støtter intentionen om at fremme unges deltagelse på arbejdsmarkedet og aner-
kender, at fritagelsen for arbejdsmarkedsbidrag kan gøre fritidsjobs mere attraktive for unge un-
der 18 år.
2. Genindførelse af fradrag for grøn istandsættelse og udvidelse af servicefradra-
get
Dansk Erhverv synes, at der er meget positivt, at man endnu en gang har valgt at udvide service-
fradraget, da dette er en ordning som hjælper børnefamilier og ældre. Ordningen har en positiv
virkning på gør-det-selv-arbejde, og folk får derfor mere tid til at udføre deres normale arbejde.
Hvilket er en positiv arbejdsudbudseffekt
endelig så ved vi også, at servicefradragsjobbene ty-
pisk tilfalder personer på kanten af arbejdsmarkedet, som dermed får en lettere vej ind.
Dansk Erhverv havde dog gerne set, at ordningen var blevet udvidet yderligere således at den også
omfattede flytteydelser. I den svenske pendant er flytteydelser omfattet og det er en stor succes.
[email protected]
Frsh
Side 1/3
L 117 - 2024-25 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
DANSK ERHVERV
Dansk Erhverv er skeptisk overfor de positive effekter ved boligjobordningen, da der her typisk
bliver givet tilskud til arbejde, der alligevel bliver udført af professionelle og den frigør derfor ikke
tid for familierne i samme omfang. Den valgte grønne løsning er i den forbindelse særlig proble-
matisk, da man med en snæver afgrænsning af ordningen risikerer, at man giver tilskud til ar-
bejdsopgaver, der bliver lavet alligevel og at den grønne effekt af tiltagene derfor er marginal. Når
ordningen er snæver, så vil der være færre håndværkere, der kan udføre opgaverne og derfor vil
en meget stor del af tilskuddet til ordningen medføre højere priser og lønninger på lige netop
denne type af opgaver. Dansk Erhverv opfordrer til, at man årligt evaluerer ordningen og ser på,
om der bliver udført mere eller om tilskuddet alene sætter sig i højere priser. Hvis det sidste er
tilfældet helt eller delvist, så bør ordningen sløjfes igen.
Dansk Erhverv står naturligvis til rådighed for yderligere bemærkninger.
Med venlig hilsen
Jacob Ravn
Skattepolitisk chef
Side 2/3
L 117 - 2024-25 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
DANSK ERHVERV
Side 3/3
L 117 - 2024-25 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2960790_0008.png
-- AKT 334191 -- BILAG 5 -- [ Dansk Industri ] --
12. november 2024
LNI
DI-2024-05884
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
Udkast til lovforslag om unges fritagelse for arbejdsmarkedsbidrag, skattefritagelse
for visse udgifter afholdt af FGU-institutioner mv. og justering af motorlovgivningen
som følge af nedlæggelse af motorekspeditionerne
Skatteministeriet har 29. oktober 2024 (j.nr. 2024 – 1279) udbedt sig Dansk Industris
bemærkninger til et lovudkast om unges fritagelse for arbejdsmarkedsbidrag, skattefritagelse for
visse udgifter afholdt af FGU-institutioner mv. og justering af motorlovgivningen som følge af
nedlæggelse af motorekspeditionerne.
I den anledning bemærkes, at lovudkastet ikke giver DI anledning til bemærkninger.
Med venlig hilsen
Lene Nielsen
Chefkonsulent
H. C. Andersens Boulevard 18
1553 København V
Danmark
(+45) 3377 3377
[email protected]
di.dk
CVR-nr.: 16077593
L 117 - 2024-25 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2960790_0009.png
-- AKT 334191 -- BILAG 6 -- [ Dansk Industri ] --
12. november 2024
LNI
DI-2024-05890
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
[email protected]
[email protected]
Udkast til lovforslag om ændring af arbejdsmarkedsbidragsloven, ligningsloven, lov
om registrering af køretøjer og forskellige andre love
Skatteministeriet har 12. december 2024 (j.nr. 2024
1279) udbedt sig Dansk Industris bemærk-
ninger til et udkast til lovforslag om ændring af arbejdsmarkedsbidragsloven, ligningsloven, lov om
registrering af køretøjer og forskellige andre love.
DI skal indledningsvis bemærke, at den særdeles korte høringsperiode (to arbejdsdage) gør det stort
set umuligt at indsamle de fornødne informationer om alle aspekter af lovudkastet. DI vil derfor
tillade sig at vende tilbage efter høringsperiodens udløb, såfremt vi har opfølgende bemærkninger.
Til lovudkastet forskellige delelementer skal umiddelbart bemærkes følgende:
Vedr. Unges fritagelse for arbejdsmarkedsbidrag
DI kvitterer for forslaget om at nedsætte arbejdsmarkedsbidraget til 0 pct. for unge under 18 år,
hvilket vil styrke unges økonomiske tilskyndelse til at tage et fritidsjob. DI har ingen yderligere be-
mærkninger til dette forslag.
Vedr. Skattefritagelse for visse udgifter afholdt af FGU-institutioner m.v.
DI kvitterer for forslaget, som vil ligestille FGU-elever med andre elever under BUVM. DI har ingen
yderligere bemærkninger til dette forslag.
Vedr. Genindførelse af fradrag for grøn istandsættelse i BoligJobordningen og udvi-
delse af servicefradraget
DI kvitterer for forslaget om at genindføre fradrag for grøn istandsættelse af boliger samt for forsla-
get om at udvide anvendelsesmulighederne for servicefradraget, herunder med reparation af hårde
hvidevarer (midlertidigt i perioden 2025-2027).
I forhold til genindførelsen af fradrag for grøn istandsættelse af boliger, så skal DI opfordre til, at
Folketinget samtidig beslutter at nedlægge de eksisterende tilskudspuljer (f.eks. Energirenoverings-
puljen), der giver borgere mulighed for at ansøge om tilskud til energirenovering af boligen
eller i
det mindste afskærer personer omfattet af den kommende grønne BoligJobordning fra at søge disse.
H. C. Andersens Boulevard 18
1553 København V
Danmark
(+45) 3377 3377
[email protected]
di.dk
CVR-nr.: 16077593
L 117 - 2024-25 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
Besparelsen herved bør i stedet anvendes til at øge det maksimale fradragsberettigede beløb fra de
foreslåede 8.600 kr. årligt.
Tilskudspuljer er særdeles bureaukratiske og tunge at administrere
særligt for privatpersoner. De
giver samtidig anledning til betydelige
”stop
& go”-effekter på markedet for energirenoveringer. Til
sammenligning er en automatisk fradragsordning som den grønne BoligJobordning både admini-
strativt lettere, og den er ikke på samme måde kendetegnet af
”stop
& go”-effekter. Det er desuden
ikke hensigtsmæssigt at der findes to støtteordninger møntet på det samme arbejde.
I forhold til forslaget om at udvide det eksisterende servicefradrag til fremover at omfatte en række
nye ydelser, så kvitterer DI ligeledes for dette: Formålet med servicefradraget er at tilskynde privat-
personer til at købe sig til hjælp i hjemme (i stedet for at gøre det selv)
og så til gengæld udbyde
mere af deres egen arbejdskraft på deres
’rigtige’
arbejde. Derfor giver det mening at udvide fradraget
til at dække flere af de opgaver, som typisk i dag udføres som gør-det-selv arbejde.
Endelig kvitterer DI også for den forsøgsmæssige udvidelse af servicefradraget til at omfatte repara-
tion af hårde hvidevarer. Meningen med denne del af forslaget er, at det gerne skulle føre til øget
reparation af hårde hvidevarer (frem for at de blot bliver skiftet ud). DI skal opfordre til at effekten
heraf analyseres i god tid inden forsøgsperiodens udløb (31. december 2027), således at Folketinget
på et oplyst grundlag kan tage stilling til en forlængelse / permanentgørelse af denne udvidelse.
Vedr. Justeringer som følge af nedlæggelse af motorekspeditionerne
DI har forholdt DI Bilbranchen dette element af lovforslaget, og har på den baggrunden umiddelbart
ingen bemærkninger.
Vedr. Forhøjelse af grøn check for pensionister for indkomståret 2024
DI har umiddelbart ingen bemærkninger til den midlertidige forhøjelse af grøn check for pensioni-
ster fra 875 kr. til 1.000 kr. for indkomståret 2024. Helt overordnet opfordrer DI Folketinget til at
afvikle grøn check helt og anvende provenuet her fra til at fjerne og sænke forbrugsafgifter, der
”ven-
der den tunge end nedad”
f.eks. kaffeafgiften eller elafgiften.
Såfremt ovenstående giver anledning til spørgsmål mv., står DI naturligvis til rådighed.
Med venlig hilsen
Jacob Bræstrup
Underdirektør
L 117 - 2024-25 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2960790_0011.png
-- AKT 334191 -- BILAG 7 -- [ Foreningen Danske Revisorer ] --
Journal nr. 2024-1279
Til E-mail:
[email protected];[email protected]
Høringssvar fra FDR.
§1:
FDR bakker op om forslaget om at fritage unge for arbejdsmarkedsbidrag til og med det indkomstår, hvor
personen fylder 17 år.
FDR foreslår at lovforslaget skal have virkning fra 1. januar 2025, da effekten af forslaget dermed vil
virkning 1 år tidligere.
Dette selv om det administrativt formentlig først vil kunne være gennemført i løbet af indkomståret med
virkning fra 1. januar 2025.
§2:
nr. 1:
Ingen bemærkninger
Nr. 2:
Ingen bemærkninger
Nr. 3:
Genindførelse af fradrag for udgifter til grøn istandsættelse.
FDR går ind for enkel lovgivning. Fradrag for reparation af hårde hvidevarer foreslås tidsbegrænset til
31/12-2027, hvilket medfører stor risiko for indberetning af fejl fra skatteydernes side. Der er tale om en
unødig kompleksitet af dette fradrag, som om alle omstændigheder kun vil have en begrænset effekt på
skatteprovenuet. Fradraget bør derfor ikke være tidsbegrænset, men følge fradragsreglen for øvrige grønne
fradrag.
Nr. 4,5 og 6.
Ingen bemærkninger
§§3,4,6
Ingen bemærkninger
§7
Vi har ovenfor foreslået, at §1 får virkning fra 1. januar 2025.
L 117 - 2024-25 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2960790_0012.png
-- AKT 334191 -- BILAG 8 -- [ FSR ] --
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402 - København K
Sendt digitalt til:
[email protected], [email protected], [email protected]
og
[email protected]
12.11.2024
FSR
danske revisorer
Slotsholmsgade 1, 4. sal
DK - 1216 København K
Høringssvar til forslag til lov om ændring af arbejdsmarkedsbidragsloven,
ligningsloven og lov om registrering af køretøjer (Unges fritagelse for
arbejdsmarkedsbidrag, skattefritagelse for visse udgifter afholdt af FGU-
institutioner m.v. og justering af motorlovgivningen som følge af
nedlæggelse af motorekspeditionerne) (SKM.: 308786)
FSR
danske revisorer
(”FSR”)
takker for modtagelse af nærværende udkast til forslag
til lov om ændring af arbejdsmarkedsbidragsloven, ligningsloven og lov om registrering af
køretøjer (Unges fritagelse for arbejdsmarkedsbidrag, skattefritagelse for visse udgifter
afholdt af FGU-institutioner m.v. og justering af motorlovgivningen som følge af
nedlæggelse af motorekspeditionerne), som Skatteministeriet har sendt i høring den 29.
oktober 2024 med høringsfrist den 12. november 2024.
Telefon +45 7225 5703
[email protected]
www.fsr.dk
CVR. 55 09 72 16
Danske Bank
Reg. 9541
Konto nr. 2500102295
FSR har for nuværende ingen bemærkninger.
Med venlig hilsen
Klaus Okholm
Formand for skatteudvalget
Maria Eun Elkjær
Fagchef for skattepolitik
L 117 - 2024-25 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2960790_0013.png
-- AKT 334191 -- BILAG 9 -- [ Ledernes hovedorganisation ] --
L 117 - 2024-25 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2960790_0014.png
L 117 - 2024-25 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2960790_0015.png
-- AKT 334191 -- BILAG 10 -- [ Mobility Denmark ] --
Lovgivning og Økonomi (/CN=Mail Public Folder/CN=Version_1_0/CN=56410c98-2791-4aa7-a43a-
394dd5e6e113/CN=00000000A3935954396BFC46973121A098EE0E6601001617F6EA93963D4D98035DE40C2C64560000000148430000)
Stinne Erichsen Arnung ([email protected]), Mareike Høgh Larsen ([email protected]), Melisa Øz ([email protected])
Cc:
Ole Kirkelund ([email protected])
Fra:
Titel:
SV: Høring over forslag til lov om ændring af arbejdsmarkedsbidragsloven, ligningsloven og lov om registrering af køretøjer (J.nr. 2024-
1279)
Sendt:
12-11-2024 13:22
Til:
Nogle personer, der har modtaget denne meddelelse, modtager sjældent mails fra [email protected].
Få mere at vide om, hvorfor dette er vigtigt
Denne e-mail kommer fra internettet. Den er således ikke nødvendigvis fra en intern kilde, selvom afsenderadressen kan indikere det.
Til
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
Høring (J.nr. 2024-1279) over:
Forslag til lov om ændring af arbejdsmarkedsbidragsloven, ligningsloven og lov om registrering af køretøjer
Mobility Denmark har ingen særlige bemærkninger til lovforslaget.
For så vidt angår de foreslåede ændringer til lov om registrering af køretøjer (forslagets § 3) finder vi dog anledning til at
gøre lovgiverne opmærksom på to forhold set i lyset af, at ændringerne her fremsættes på baggrund af regeringens
oplæg til politisk prioriteret opgavebortfald jf. FL 2025:
For det første findes der på Motorstyrelsens område et langt større potentiale for opgavebortfald, hvis man afskaffer
bilens værdi som beskatningsparameter til fordel for beskatning efter f.eks. objektive tekniske beskatningsparametre.
Her ville kunne spares flere hundrede årsværk.
For det andet - og set i forhold til ovenstående - så kan det måske virke kritisabelt, at opgavebortfaldet i stedet rammer
den borgernære service, der ydes via motorekspeditionerne. Dette gælder uanset, at det er fuldt forståeligt og fornuftigt,
at muligheden for kontant betaling af ydelserne jf. lovens § 12, stk. 2 ved personlig henvendelse bortfalder til fordel for
elektronisk forudbetaling.
Vi vil gerne understrege, at vi fuldt ud kan bakke op om, at elektronisk forudbetaling af disse ydelser bør være
udgangspunktet. På den anden side kan det ikke udelukkes, at nogle borgere vil opleve fjernelsen af muligheden for
personlig henvendelse og kontant betaling som en forringelse af den offentlige service på området.
Dette skal altså særligt ses i lyset af den enorme og overflødige administrative byrde, der påhviler Motorstyrelsen (og
desuden erhvervslivet inkl. Mobility Denmarks medlemmer) i kraft af, at registreringsafgiften beregnes på grundlag af
bilens værdi.
Med venlig hilsen
Ole Kirkelund
Chefkonsulent
Telefon
+45 23 23 25 20
E-mail
[email protected]
Fra:
[email protected] <[email protected]>
Sendt:
31. oktober 2024 09:26
Til:
Ole Kirkelund <[email protected]>
Emne:
VS: Høring over forslag til lov om ændring af arbejdsmarkedsbidragloven, ligningsloven og lov om registrering af køretøjer (SKM.:
308786)
L 117 - 2024-25 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2960790_0016.png
Med venlig hilsen
Kristine Vind
Konsulent
Telefon
+45 31 36 90 66
E-mail
[email protected]
Fra:
Mareike Høgh Larsen <[email protected]>
Sendt:
29. oktober 2024 17:38
Til:
Advoksamfundet <[email protected]>; Arbejderbevægelsens Erhvervsråd <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected];
Søren Jakobsen (Dansk Energi <[email protected]>; Dansk Erhverv <[email protected]>;
[email protected];
Danske
Advokater <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]
<[email protected]>;
[email protected];
DI
<[email protected]>;
[email protected];
Team Effektiv Regulering (Erhvervsstyrelsen <[email protected]>;
[email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected];
Skatteankestyrelsen <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Skatteankestyrelsen <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]
Emne:
Høring over forslag til lov om ændring af arbejdsmarkedsbidragloven, ligningsloven og lov om registrering af køretøjer (SKM.: 308786)
Til høringsparterne
Hermed fremsendes udkast til forslag til lov om ændring af arbejdsmarkedsbidragsloven, ligningsloven og lov om registrering af
køretøjer (Unges fritagelse for arbejdsmarkedsbidrag, skattefritagelse for visse udgifter afholdt af FGU-institutioner m.v. og
justering af motorlovgivningen som følge af nedlæggelse af motorekspeditionerne) i ekstern høring.
Vedlagt er
Lovforslaget.
Resumé af lovforslaget.
Høringsbrev.
Høringsliste.
Skatteministeriet skal anmode om eventuelle bemærkninger senest
tirsdag den 12. november 2024.
Eventuelle bemærkninger til lovforslaget bedes sendt til
[email protected]
med angivelse af j.nr. 2024 – 1279 og
med
[email protected], [email protected]
og
[email protected]
i kopi.
Med venlig hilsen
Mareike Høgh Larsen
Fuldmægtig
Person, Ejendom og Pension
Tel.
Mail
+45 72 37 52 89
[email protected]
Skatteministeriet/Ministry of Taxation
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402 - København K
Mail
Web
[email protected]
www.skm.dk
Sådan behandler vi persondata
L 117 - 2024-25 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2960790_0017.png
-- AKT 334191 -- BILAG 11 -- [ Motorcykel Importør Foreningen ] --
L 117 - 2024-25 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2960790_0018.png
-- AKT 334191 -- BILAG 12 -- [ SRF Skatterevisorforeningen ] --
Lovgivning og Økonomi (/CN=Mail Public Folder/CN=Version_1_0/CN=56410c98-2791-4aa7-a43a-
394dd5e6e113/CN=00000000A3935954396BFC46973121A098EE0E6601001617F6EA93963D4D98035DE40C2C64560000000148430000)
Mareike Høgh Larsen ([email protected])
Cc:
Jesper Kiholm Andersen ([email protected])
Fra:
Titel:
Høringssvar til udkast til forslag til lov om ændring af arbejdsmarkedsbidragsloven, ligningsloven, lov om registrering af køretøjer og
forskellige andre love
Sendt:
13-12-2024 07:44
Til:
Til Skatteministeriet
Høringssvar til forslag til lov om ændring af arbejdsmarkedsbidragsloven, ligningsloven, lov om registrering af køretøjer og forskellige
andre love (Unges fritagelse for arbejdsmarkedsbidrag, genindførelse af fradrag for grøn istandsættelse i BoligJobordningen og
udvidelse af servicefradraget, samt justeringer som følge af nedlæggelse af motorekspeditionerne), j.nr. 2024-1279
Skatterevisorforeningen takker for det modtagne materiale og kan i den forbindelse meddele, at vi ikke har bemærkninger til det modtagne forslag.
Med venlig hilsen
Jesper Kiholm
Funktionsleder
Skatterevisor / Master i skat
Skatterevisorforeningen
Formand for Skatterevisorforeningens Skatteudvalg
Telefon: 72389468
Mail:
[email protected]
Mobiltelefon: 20487375
L 117 - 2024-25 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2960790_0019.png
-- AKT 334191 -- BILAG 13 -- [ Visma DataLøn & ProLøn A/S ] --
Lovgivning og Økonomi (/CN=Mail Public Folder/CN=Version_1_0/CN=56410c98-2791-4aa7-a43a-
394dd5e6e113/CN=00000000A3935954396BFC46973121A098EE0E6601001617F6EA93963D4D98035DE40C2C64560000000148430000)
Stinne Erichsen Arnung ([email protected]), Mareike Høgh Larsen ([email protected]), Melisa Øz ([email protected])
Cc:
Thorkild Fog-Petersen ([email protected])
Fra:
Titel:
Høringssvar, j.nr. 2024 - 1279
Sendt:
11-11-2024 14:11
Til:
Du får ikke ofte mails fra [email protected].
Få mere at vide om, hvorfor dette er vigtigt
Denne e-mail kommer fra internettet. Den er således ikke nødvendigvis fra en intern kilde, selvom afsenderadressen kan indikere det.
Til Skatteministeriet
Skatteministeriet har sendt forslag til lov om ændring af arbejdsmarkedsbidragsloven, ligningsloven og lov om registrering af køretøjer i høring.
Visma DataLøn & ProLøn A/S, der udbyder lønsystemer til primært mindre og mellemstore virksomheder, har nogle bemærkninger til den del af
lovforslaget, der vedrører ændringen af arbejdsmarkedsbidragsloven.
I. Ophør af fritagelsen for betaling af AM-bidrag for unge
Af høringsbrev, resumé og bemærkninger til lovforslagets § 1 fremgår, at satsen for AM-bidrag nedsættes til 0 pct. til og med det indkomstår, hvori
den pågældende fylder 17 år. Dette harmonerer med, at skatteyder betaler AM-bidrag fra og med et indkomstår, hvor skatteyderen fylder 18 år.
I selve arbejdsmarkedsbidragsloven foreslås imidlertid at indsætte et stk. 2 til § 1 med følgende ordlyd:
"Stk. 2. Til og med den 31. december i det år, hvor personen fylder 17 år, udgør bidraget 0 pct. af grundlaget."
Vi anbefaler, at man også i lovteksten anvender "indkomstår" som skæringstidspunkt. For lønmodtagere, der modtager uge- eller 14-dages løn samt
medarbejdere, der aflønnes månedsvis med en periode, der er forskudt i forhold til kalendermåneden, vil datoen 31. december normalt ligge "inde i"
en lønperiode. Dette i modsætning til månedslønnede, hvor lønperioden følger kalendermånederne, og hvor datoen 31. december markerer
grænsen mellem 2 lønperioder.
Der er skattemæssige regler for, hvilket indkomstår en lønperiode, der strækker sig hen over et årsskifte, skal henføres til. Vi foreslå derfor, at man i
stedet anvender følgende formulering:
"Stk. 2. Til og med det indkomstår, hvor personen fylder 17 år, udgør bidraget 0 pct. af grundlaget."
Herved undgås usikkerhed om, hvorvidt en lønperiode, der strækker sig hen over det relevante årsskifte, skal deles op i to: perioden til og med
31/12 og perioden fra 1/1.
II. Fritagelsen gælder "hele indkomstår"
Vi forstår, at der er argumenter for at lade reglerne gælde for hele indkomstår, således at fritagelse hhv. pligt til at betale AM-bidrag gælder for hele
indkomståret. Men det giver en ganske stor forskelsbehandling af personer, der er født i januar, i forhold til personer, der er født i december. For
sidstnævnte gruppe vil sidste indkomstår uden AM-bidrag, dvs. det indkomstår, de fylder 17 år, være meget kort.
I relation til betaling af ATP-bidrag, indtræder pligten i forbindelse med, at personen fylder 16 år, uanset hvornår i året dette sker. Ved at anvende en
tilsvarende model, blot med 18 år som skæringstidspunkt, vil man dels få en model, der er kendt "i markedet", og dels en model der undgår
forskelsbehandling. (Vælger man at anvende denne model, kan det med fordel præciseres, hvordan den lønperiode, der indeholder personens 18
års fødselsdag, skal behandles).
III. Afstemning
Vi forstår, at for de personer, hvor AM-bidragssatsen nedsættes til 0 pct., skal der fortsat dannes et AM-bidragsgrundlag, og vi antager, at disse
personers "normale" indkomst således skal indberettes til felt 13 i eIndkomst (AM-bidragspligtig A-indkomst).
Normalt kan man afstemme dette AM-bidragsgrundlag med det beregnede AM-bidrag både på person- og virksomheds-/arbejdsgiverniveau. Med de
nye regler vil denne afstemning ikke kunne ske, da der for visse unge beregnes et AM-grundlag, men ikke et AM-bidrag. Umiddelbart synes det
derfor nødvendigt, at der i løn- og skatteberegningen opgøres et (ekstra) AM-bidragsgrundlag, som der ikke er beregnet AM-bidrag af.
Hvis regelændringen medfører ændringer af de oplysninger og specifikationer, der skal indberettes til eIndkomst, vil vi sætte pris på at kende disse i
god tid, inden reglerne træder i kraft.
Hvis ovenstående bemærkninger giver anledning til spørgsmål, er Skatteministeriet velkommen til at kontakte undertegnede.
Venlig hilsen
Thorkild Fog-Petersen
Senior Corporate Legal Advisor
+45 42 82 23 98
Visma DataLøn & ProLøn A/S
Gærtorvet 1-5, 1799 København V I
www.dataløn.dk
I
www.proløn.dk
This communication is intended for the person(s) named above only. The content may be confidential in nature, protected by legal privilege, or otherwise shielded from unauthorised use, communication, or disclosure. If
received in error, please delete this e-mail and notify the sender.
L 117 - 2024-25 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2960790_0020.png
-- AKT 334191 -- BILAG 14 -- [ Visma DataLøn & ProLøn A/S ] --
Lovgivning og Økonomi (/CN=Mail Public Folder/CN=Version_1_0/CN=56410c98-2791-4aa7-a43a-
394dd5e6e113/CN=00000000A3935954396BFC46973121A098EE0E6601001617F6EA93963D4D98035DE40C2C64560000000148430000)
Mareike Høgh Larsen ([email protected])
Cc:
Thorkild Fog-Petersen ([email protected])
Fra:
Titel:
Re: Høringssvar, j.nr. 2024 - 1279
Sendt:
16-12-2024 13:58
Til:
Du får ikke ofte mails fra [email protected].
Få mere at vide om, hvorfor dette er vigtigt
Denne e-mail kommer fra internettet. Den er således ikke nødvendigvis fra en intern kilde, selvom afsenderadressen kan indikere det.
Til Skatteministeriet
Jeg kan se, at lovforslaget under ovennævnte journalnummer, der var i høring i starten af november, nu er udvidet, og at et nyt lovforslag nu er i
høring.
I e-mail dateret 11. november 2024 kommenterede vi den del, der vedrører unges fritagelse af arbejdsmarkedsbidragsloven.
Vi kommenterede bl.a. formuleringen af det nye stk. 2 til § 1 i arbejdsmarkedsbidragsloven. Vi kan se, at i det nye forslag er formuleringen af dette
punkt ændret, idet "år" er erstattet af "indkomstår".
Da man imidlertid i den nu foreslåede formulering fastholder "31. december" som skæringsdag, er der fortsat usikkerhed om, hvorvidt lønperioder,
der strækker sig hen over det pågældende årsskifte, skal deles op i en periode til og med 31. december (med en bidragssats på 0%), og en periode
fra og med 1. januar (med en bidragssats med 8%).
Vi fastholder derfor vores kommentar til dette punkt.
Ligeledes fastholder vi vores kommentarer nævnt under punkt II og III i vores e-mail af 11. november 2024.
Vi håber, at vores kommentarer vil indgå i den videre behandling af lovforslaget.
Venlig hilsen
Thorkild Fog-Petersen
Senior Corporate Legal Advisor
+45 42 82 23 98
Visma DataLøn & ProLøn A/S
Gærtorvet 1-5, 1799 København V I
www.dataløn.dk
I
www.proløn.dk
This communication is intended for the person(s) named above only. The content may be confidential in nature, protected by legal privilege, or otherwise shielded from unauthorised use, communication, or disclosure. If
received in error, please delete this e-mail and notify the sender.
Den man. 11. nov. 2024 kl. 14.11 skrev Thorkild Fog-Petersen <[email protected]>:
Til Skatteministeriet
Skatteministeriet har sendt forslag til lov om ændring af arbejdsmarkedsbidragsloven, ligningsloven og lov om registrering af køretøjer i høring.
Visma DataLøn & ProLøn A/S, der udbyder lønsystemer til primært mindre og mellemstore virksomheder, har nogle bemærkninger til den del af
lovforslaget, der vedrører ændringen af arbejdsmarkedsbidragsloven.
I. Ophør af fritagelsen for betaling af AM-bidrag for unge
Af høringsbrev, resumé og bemærkninger til lovforslagets § 1 fremgår, at satsen for AM-bidrag nedsættes til 0 pct. til og med det indkomstår, hvori
den pågældende fylder 17 år. Dette harmonerer med, at skatteyder betaler AM-bidrag fra og med et indkomstår, hvor skatteyderen fylder 18 år.
I selve arbejdsmarkedsbidragsloven foreslås imidlertid at indsætte et stk. 2 til § 1 med følgende ordlyd:
"Stk. 2. Til og med den 31. december i det år, hvor personen fylder 17 år, udgør bidraget 0 pct. af grundlaget."
Vi anbefaler, at man også i lovteksten anvender "indkomstår" som skæringstidspunkt. For lønmodtagere, der modtager uge- eller 14-dages løn
samt medarbejdere, der aflønnes månedsvis med en periode, der er forskudt i forhold til kalendermåneden, vil datoen 31. december normalt ligge
"inde i" en lønperiode. Dette i modsætning til månedslønnede, hvor lønperioden følger kalendermånederne, og hvor datoen 31. december markerer
grænsen mellem 2 lønperioder.
Der er skattemæssige regler for, hvilket indkomstår en lønperiode, der strækker sig hen over et årsskifte, skal henføres til. Vi foreslå derfor, at man
i stedet anvender følgende formulering:
"Stk. 2. Til og med det indkomstår, hvor personen fylder 17 år, udgør bidraget 0 pct. af grundlaget."
Herved undgås usikkerhed om, hvorvidt en lønperiode, der strækker sig hen over det relevante årsskifte, skal deles op i to: perioden til og med
31/12 og perioden fra 1/1.
II. Fritagelsen gælder "hele indkomstår"
Vi forstår, at der er argumenter for at lade reglerne gælde for hele indkomstår, således at fritagelse hhv. pligt til at betale AM-bidrag gælder for
hele indkomståret. Men det giver en ganske stor forskelsbehandling af personer, der er født i januar, i forhold til personer, der er født i december.
For sidstnævnte gruppe vil sidste indkomstår uden AM-bidrag, dvs. det indkomstår, de fylder 17 år, være meget kort.
L 117 - 2024-25 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2960790_0021.png
I relation til betaling af ATP-bidrag, indtræder pligten i forbindelse med, at personen fylder 16 år, uanset hvornår i året dette sker. Ved at anvende
en tilsvarende model, blot med 18 år som skæringstidspunkt, vil man dels få en model, der er kendt "i markedet", og dels en model der undgår
forskelsbehandling. (Vælger man at anvende denne model, kan det med fordel præciseres, hvordan den lønperiode, der indeholder personens 18
års fødselsdag, skal behandles).
III. Afstemning
Vi forstår, at for de personer, hvor AM-bidragssatsen nedsættes til 0 pct., skal der fortsat dannes et AM-bidragsgrundlag, og vi antager, at disse
personers "normale" indkomst således skal indberettes til felt 13 i eIndkomst (AM-bidragspligtig A-indkomst).
Normalt kan man afstemme dette AM-bidragsgrundlag med det beregnede AM-bidrag både på person- og virksomheds-/arbejdsgiverniveau. Med
de nye regler vil denne afstemning ikke kunne ske, da der for visse unge beregnes et AM-grundlag, men ikke et AM-bidrag. Umiddelbart synes det
derfor nødvendigt, at der i løn- og skatteberegningen opgøres et (ekstra) AM-bidragsgrundlag, som der ikke er beregnet AM-bidrag af.
Hvis regelændringen medfører ændringer af de oplysninger og specifikationer, der skal indberettes til eIndkomst, vil vi sætte pris på at kende disse
i god tid, inden reglerne træder i kraft.
Hvis ovenstående bemærkninger giver anledning til spørgsmål, er Skatteministeriet velkommen til at kontakte undertegnede.
Venlig hilsen
Thorkild Fog-Petersen
Senior Corporate Legal Advisor
+45 42 82 23 98
Visma DataLøn & ProLøn A/S
Gærtorvet 1-5, 1799 København V I
www.dataløn.dk
I
www.proløn.dk
This communication is intended for the person(s) named above only. The content may be confidential in nature, protected by legal privilege, or otherwise shielded from unauthorised use, communication, or disclosure.
If received in error, please delete this e-mail and notify the sender.