Skatteudvalget 2024-25
L 117 Bilag 2
Offentligt
2960789_0001.png
20. december 2024
J.nr. 2024 - 1279
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til lov om ændring af arbejdsmarkedsbidragsloven, ligningsloven, lov om re-
gistrering af køretøjer og forskellige andre love (Unges fritagelse for arbejdsmarkedsbi-
drag, genindførelse af fradrag for grøn istandsættelse i BoligJobordningen og udvidelse af
servicefradraget, samt justeringer som følge af nedlæggelse af motorekspeditionerne
m.v.).
Rasmus Stoklund
/ Rikke Kure Wendel
L 117 - 2024-25 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2960789_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Andelsboligforeningernes
Fællesrepræsentation
Andelsboligforeningernes Fælles-
forening (ABF) stiller sig positivt
over for en genindførelse af hånd-
værkerfradraget i BoligJobordnin-
gen, herunder understøttelsen af
grøn istandsættelse. ABF konstate-
rer dog med beklagelse, at Bolig-
Jobordningen fastholdes i sin nu-
værende form, hvor andelshavere i
private andelsboligforeninger fort-
sat stilles ringere end parcelhus-
ejere og ejere af fritidsboliger.
ABF bemærker, at i dag kan an-
delshavere kun få fradrag for ar-
bejde, der relaterer sig til den del af
boligen, som de har individuel rå-
deret over ifølge andelsboligfor-
eningens vedtægter. Det betyder,
at fradraget kun kan bruges til op-
gaver, som hører under andelsha-
verens vedligeholdelsesforpligtelse.
Derimod er det ikke muligt at få
fradrag for arbejder, der falder un-
der andelsboligforeningens ansvar
for vedligeholdelse.
ABF bemærker i forlængelse heraf,
at det typisk er fastsat i forenin-
gens vedtægter, at det er forenin-
gen, der varetager al ydre vedlige-
holdelse, og at dette betales af for-
eningen. Derfor udelukker ordnin-
gen reelt andelsboligforeninger fra
at bruge fradraget til ydre vedlige-
holdelses- og renoveringsopgaver
på ejendommen.
ABF mener, at denne forskelsbe-
handling er både urimelig og uhen-
sigtsmæssig, og betyder, at ejen-
domme ejet af private andelsbolig-
foreninger ikke får den grønne
Lovforslaget udmønter
Aftale om
Finanslov for 2025
mellem regerin-
gen (Socialdemokratiet, Venstre og
Moderaterne), Socialistisk Folke-
parti og Radikale Venstre, hvor af-
talepartierne er enige om at gen-
indføre fradrag for grøn istandsæt-
telse i BoligJobordningen og ud-
vide servicefradraget. Aftalen inde-
holder ikke en ændring af de al-
mindelige betingelser for at an-
vende ordningen.
De almindelige betingelser for ord-
ningen er lige for ejere i ejerfor-
eninger, lejere og andelshavere.
Det gælder også betingelserne om,
at beboeren skal have individuel
råderet i forhold til at vedligeholde
eller forbedre den del af ejendom-
men, arbejdet er udført på, og at
beboeren selv afholder udgiften
hertil.
Det kan hertil bemærkes, at ABF’s
opfordring, hvis den blev imøde-
kommet, ville medføre en funda-
mental ændring af BoligJobordnin-
gens udformning.
Side 2 af 14
L 117 - 2024-25 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2960789_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
opgradering i form af energireno-
vering og klimatilpasning, som
ordningen ellers vil bidrage til at
sikre.
ABF opfordrer til, at der findes en
løsning for BoligJobordningen, der
sikrer, at andelsboligforeninger
ikke længere stilles ringere end an-
dre boligejere. ABF mener, at en
sådan løsning specifikt bør om-
fatte grøn istandsættelse og energi-
renoveringer foretaget af andels-
boligforeninger, så disse ejen-
domme kan få adgang til de
samme økonomiske incitamenter
som parcelhusejere.
ABF bemærker, at de ikke var på
høringslister for udkastet til lov-
forslaget, og anmoder derfor om
at blive tilføjet høringslisten vedrø-
rende fremtidige høringer for Bo-
ligJobordningen.
Det beklages, at lovforslaget ikke
blev sendt i høring direkte til ABF.
Børne- og Kulturcheffor-
eningen
Børne- og Kulturchefforeningen
er positiv i forhold til forslaget om
at nedsætte taksten for arbejdsmar-
kedsbidrag til 0 pct. af indkomsten
for unge, da det vil understøtte un-
ges valg af fritidsjob, der ifølge
forskning fra bl.a. Rockwoolfon-
den har betydning for senere ud-
dannelsesmæssigt og arbejdsmæs-
sigt forløb for de unge.
Børne- og Kulturchefforeningen
bakker også op om, at der bliver
skattefrihed for FGU-elever i for-
hold til udgifter til attester, gebyrer
mm., som FGU-institutionerne
Side 3 af 14
L 117 - 2024-25 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2960789_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
afholder i forbindelse med dele af
uddannelsen.
Dansk Bilbrancheråd
Ingen bemærkninger.
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv støtter initiativer,
der fremmer unges deltagelse på
arbejdsmarkedet og som skaber in-
citamenter til at anvende lokale
serviceydelser. Dansk Erhverv an-
befaler desuden, at der foretages
en løbende evaluering af de fore-
slåede skatteændringer for at sikre,
at de tilsigtede effekter opnås, og
at utilsigtede konsekvenser for er-
hvervslivet undgås.
Det er ikke en del af Aftale om
flere unge i fritidsjob, at der skal
foretages en analyse af effekten af
forslaget.
Dansk Erhverv støtter intentionen
om at fremme unges deltagelse på
arbejdsmarkedet og anerkender, at
fritagelsen for arbejdsmarkedsbi-
drag kan gøre fritidsjobs mere at-
traktive for unge under 18 år.
Dansk Erhverv synes, at der er
meget positivt, at man endnu en
gang har valgt at udvide servicefra-
draget, da dette er en ordning som
hjælper børnefamilier og ældre.
Ordningen har en positiv virkning
på gør-det-selv-arbejde, og folk får
derfor mere tid til at udføre deres
normale arbejde. Hvilket er en po-
sitiv arbejdsudbudseffekt
endelig
så ved Dansk Erhverv også, at ser-
vicefradragsjobbene typisk tilfalder
personer på kanten af arbejdsmar-
kedet, som dermed får en lettere
vej ind.
Side 4 af 14
L 117 - 2024-25 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2960789_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dansk Erhverv havde dog gerne
set, at ordningen var blevet udvi-
det yderligere således at den også
omfattede flytteydelser. I den
svenske pendant er flytteydelser
omfattet og det er en stor succes.
De elementer, som foreslås medta-
get i BoligJobobordningen, følger
af
Aftale om Finanslov for 2025
mel-
lem regeringen (Socialdemokratiet,
Venstre og Moderaterne), Sociali-
stisk Folkeparti og Radikale Ven-
stre. En udvidelse af ordningen til
at omfatte flytteydelser vil kræve
yderligere finansiering.
Dansk Erhverv er skeptisk over
for de positive effekter ved Bolig-
Jobordningen, da der her typisk
bliver givet tilskud til arbejde, der
alligevel bliver udført af professio-
nelle, og den frigør derfor ikke tid
for familierne i samme omfang.
Den valgte grønne løsning er i den
forbindelse særlig problematisk, da
man med en snæver afgrænsning
af ordningen risikerer, at man giver
tilskud til arbejdsopgaver, der bli-
ver lavet alligevel og at den grønne
effekt af tiltagene derfor er margi-
nal. Dansk Erhverv anfører, at når
ordningen er snæver, så vil der
være færre håndværkere, der kan
udføre opgaverne, og derfor vil en
meget stor del af tilskuddet til ord-
ningen medføre højere priser og
lønninger på lige netop denne type
af opgaver. Dansk Erhverv opfor-
drer til, at man årligt evaluerer ord-
ningen og ser på, om der bliver
udført mere, eller om tilskuddet
alene sætter sig i højere priser.
Hvis det sidste er tilfældet helt el-
ler delvist, så bør ordningen sløjfes
igen.
Der er opmærksomhed på de kri-
tikpunkter, som Dansk Erhverv
rejser, men da fradraget målrettes
grønne forbedringer, er det ikke
alene et spørgsmål om arbejdsud-
bud mv.
Side 5 af 14
L 117 - 2024-25 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2960789_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
DI
DI bemærker, at den særdeles
korte høringsperiode gør det stort
set umuligt at indsamle de for-
nødne informationer om alle
aspekter af lovudkastet. DI vil der-
for tillade sig at vende tilbage efter
høringsperiodens udløb, såfremt
DI har opfølgende bemærkninger.
Den korte høringsfrist beklages.
Det har imidlertid ikke været mu-
ligt med en længere høringsperi-
ode, da processen for udarbejdelse
af lovforslaget har skullet tilpasses
processen for behandling i Folke-
tinget, der tager udgangspunkt i, at
lovforslaget senest skal være vedta-
get den 30. januar 2025.
Ikrafttrædelsen skyldes bl.a. forhø-
jelsen af den grønne check for
pensionister, der skal kunne imple-
menteres på årsopgørelsen for
2024, som frigives i marts 2025.
Det bemærkes, at lovforslagets
dele vedrørende unges fritagelse
for arbejdsmarkedsbidrag, skatte-
fritagelse for visse udgifter afholdt
af FGU-institutioner m.v. og juste-
ringer som følge af nedlæggelse af
motorekspeditionerne har været i
ekstern høring i perioden 29. okto-
ber 2024 til 12. november 2024.
DI kvitterer for lovforslaget om at
nedsætte arbejdsmarkedsbidraget
til 0 pct. for unge under 18 år, hvil-
ket vil styrke unges økonomiske
tilskyndelse til at tage et fritidsjob.
DI kvitterer for forslaget, som vil
ligestille FGU-elever med andre
elever under BUVM.
DI kvitterer for forslaget om at
genindføre fradrag for grøn istand-
sættelse af boliger samt for forsla-
get om at udvide
Side 6 af 14
L 117 - 2024-25 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2960789_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
anvendelsesmulighederne for ser-
vicefradraget, herunder med repa-
ration af hårde hvidevarer.
Ift. genindførelsen af fradrag for
grøn istandsættelse, opfordrer DI
til, at Folketinget samtidig beslut-
ter at nedlægge de eksisterende til-
skudspuljer (f.eks. Energirenove-
ringspuljen), der giver borgere mu-
lighed for at ansøge om tilskud til
energirenovering af boligen
eller
i det mindste afskærer personer
omfattet af den kommende grønne
BoligJobordning fra at søge disse.
Besparelsen herved bør i stedet an-
vendes til at øge det maksimale
fradragsberettigede beløb fra de
foreslåede 8.600 kr.
DI bemærker i forlængelse heraf,
at tilskudspuljer er særdeles bu-
reaukratiske og tunge at admini-
strere
særligt for privatpersoner.
De giver samtidig anledning til be-
tydelig ”stop & go”-effekter
markedet for energirenoveringer.
Nedlæggelse af eksisterende til-
skudspuljer ligger ikke inden for
lovforslagets rammer.
Det fremgår af reglerne for Bolig-
Jobordningen, at der ikke kan ta-
ges fradrag for arbejde, hvortil der
er ydet tilskud efter andre offent-
lige støtteordninger. Af de speci-
elle bemærkninger i lovforslaget
fremgår det, at dette også omfatter
tilskud efter fx energirenoverings-
puljen, skrotningspuljen, fjernvar-
mepuljen mv.
DI kvitterer for forslaget om at
udvide det eksisterende servicefra-
drag til fremover at omfatte en
række nyt ydelser.
Derudover kvitterer DI for den
forsøgsmæssige udvidelse af ser-
vicefradraget til at omfatte repara-
tion af hårde hvidevarer. DI op-
fordrer samtidig til, at effekten
heraf analyseres i god tid inden
forsøgsperiodens udløb, således at
Det er ikke en del af Aftale om fi-
nanslov for 2025, at der skal fore-
tages en analyse af effekten af for-
slaget, men Skatteministeriet ser
løbende på anvendelsen af service-
fradraget.
Side 7 af 14
L 117 - 2024-25 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2960789_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Folketinget på et oplyst grundlag
kan tage stilling til en forlæn-
gelse/permanentgørelse af denne
udvidelse.
DI har forholdt DI Bilbranchen
den del af lovforslaget, der vedrø-
rer justeringer som følge af ned-
læggelse af motorekspeditionerne,
og har på den baggrund umiddel-
bart ingen bemærkninger.
DI opfordrer Folketinget til at af-
vikle grøn check helt og anvende
provenuet herfra til at fjerne og
sænke forbrugsafgifter, der ”ven-
der den tunge ende nedad” –
fx
kaffeafgiften eller elafgiften.
Forslaget om afvikling af den
grønne check og anvendelse af
provenuet herved til at sænke for-
brugsafgifter som kaffeafgift og el-
afgift ligger uden for lovforslagets
ramme.
Foreningen Danske Re-
visorer
Foreningen Danske Revisorer
(FDR) bakker op om at fritage
unge for arbejdsmarkedsbidrag til
og med det indkomstår, hvor per-
sonen fylder 17 år.
FDR foreslår, at lovforslaget skal
have virkning fra 1. januar 2025,
da effekten af forslaget dermed vil
have virkning 1 år tidligere. Dette
selv om det administrativt for-
mentlig først vil kunne være gen-
nemført i løbet af indkomståret
med virkning fra 1. januar 2025.
Forslaget om unges fritagelse for
arbejdsmarkedsbidrag kræver sy-
stemtilretninger, og det vil tidligst
være muligt at have indarbejdet
ændringerne i forskuds- og årsop-
gørelsessystemet til den 1. januar
2026, hvorfor forslaget først har
virkning fra denne dato.
FDR går ind for enkel lovgivning,
og bemærker, at fradrag for repa-
ration af hårde hvidevarer foreslås
tidsbegrænset til 31. december
2027, hvilket medfører stor risiko
Det fremgår af Aftale om finans-
lov for 2025, at der er afsat 15
mio. kr. årligt i perioden 2025-
2027 til udvidelse af servicefradra-
get med reparation af hårde
Side 8 af 14
L 117 - 2024-25 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2960789_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
for indberetning af fejl fra skatte-
yderens side. Der er tale om unø-
dig kompleksitet af dette fradrag,
som om alle omstændigheder kun
vil have en begrænset effekt på
skatteprovenuet. FDR mener der-
for, at fradraget derfor ikke bør
være tidsbegrænset, men følge fra-
dragsreglen for øvrige grønne fra-
drag.
hvidevarer. Der er tale om ud-
møntningen af en pulje, der stam-
mer fra Aftale om finanslov for
2024.
Udover at det er politisk besluttet,
at fradrag for reparation af hårde
hvidevarer kun skal være gældende
i en tidsbegrænset periode, vil en
forlængelse eller permanentgørelse
af fradraget kræve finansiering.
FSR
danske revisorer
Ingen bemærkninger.
Ledernes hovedorganisa-
tion
Ledernes hovedorganisation finder
det positivt at nedsætte satsen for
arbejdsmarkedsbidrag til 0 pct. for
unge under 18 år for at øge incita-
mentet for den unge til at tage et
fritidsjob. For ifølge en analyse fra
DEA har færre unge mellem 13-15
år et fritidsjob end i 2008. Samtidig
viser en analyse fra Danmarks Sta-
tistik, at udviklingen i andelen af
unge mellem 13-17 år, der har et
fritidsjob, er nogenlunde på
samme niveau som i 2011.
Ledernes hovedorganisation fin-
der, at det er godt for unge at stifte
bekendtskab med arbejdsmarkedet
tidligt og blive en del af arbejdsfæl-
lesskabet. Gennem fritidsjob ople-
ver de unge at få ansvar, som giver
dem selvtillid of succesoplevelser,
og det kan give dem inspiration til
mulige uddannelses- og karriere-
veje. Fritidsjob kan desuden være
med til at øge unges faglighed og
trivsel, og der er større sandsynlig-
hed for at starte på en ungdoms-
uddannelse.
Side 9 af 14
L 117 - 2024-25 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2960789_0010.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Ledernes hovedorganisation anfø-
rer, at fritidsjob særligt kan gavne
de 43.000 unge, som står uden job
og uddannelse. Det har Lederne
erfaret gennem Lederalliancen, der
med en håndholdt indsats, hjælper
unge tættere på arbejdsmarkedet.
Lederalliancen er en civilsam-
fundsindsats udviklet af Lederne,
Dansk Industri og Videnshuset
Cabi med støtte fra Tuborgfondet
og supplerer jobcentrenes eksiste-
rende indsatser.
Den forberedende grunduddan-
nelse (FGU) har til opgave at løfte
de 43.000 unge, der står uden job
og uddannelse. Det er derfor afgø-
rende, at de økonomiske rammer
er bæredygtige og således sikrer
uddannelsens kvalitet. FGU skal
have tid til kerneopgaven, som er
at styrke de unges faglige, sociale
og personlige kompetencer. Le-
derne bakker derfor op om at
styrke kvaliteten og rammerne for
FGU’en, så FGU kan fokusere på
at hjælpe de unge og forberede
dem på enten at uddanne sig vi-
dere eller komme u på en arbejds-
plads.
Mobility Denmark
Mobility Denmark bemærker, at
der på Motorstyrelsens område er
et langt større potentiale for opga-
vebortfald, hvis man afskaffer bi-
lens værdi som beskatningspara-
meter til fordel for beskatning ef-
ter f.eks. objektive
Regeringen har besluttet at redu-
cere med 1.000 årsværk på tværs af
staten. Dette skal Skatteministeriet
også bidrage til. Det betyder bl.a.,
at Motorstyrelsens motorekspediti-
oner skal lukke, hvilket bidrager
med 14 årsværk. Lukningen af mo-
torekspeditionerne er besluttet,
fordi en meget stor del af
Side 10 af 14
L 117 - 2024-25 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2960789_0011.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
beskatningsparametre. Her vil
kunne spares flere hundrede års-
værk.
borgerbetjeningen på motorområ-
det i dag allerede varetages ved
brug af bestilling online eller gen-
nem nummerpladeoperatører
fx
ved bilforhandlere og synsvirk-
somheder.
Mobility Denmark bemærker des-
uden, at de måske kan virke kriti-
sabelt, at opgavebortfaldet i stedet
rammer den borgernære service,
der ydes via motorekspeditionerne.
Dette gælder uanset, at det er fuldt
forståeligt og fornuftigt, at mulig-
heden for kontant betaling af ydel-
serne jf. lovens § 12, stk. 2, ved
personlig henvendelse bortfalder
til fordel for elektronisk forudbeta-
ling.
Mobility Denmark understreger, at
de fuldt ud kan bakke op om, at
elektronisk forudbetaling af disse
ydelser bør være udgangspunktet.
På den anden side kan det ikke
udelukkes, at nogle borgere vil op-
leve fjernelsen af muligheden for
personlig henvendelse og kontant
betaling som en forringelse af den
offentlige service på området.
Motorcykel Importør
Foreningen
Ingen bemærkninger.
SRF Skattefaglig For-
ening
Ingen bemærkninger.
Side 11 af 14
L 117 - 2024-25 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2960789_0012.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Visma Dataløn &
ProLøn A/S
Visma Dataløn & ProLøn A/S be-
mærker, at det af høringsbrev, re-
sumé og bemærkninger til lov-
forslagets § 1 fremgår, at satsen for
arbejdsmarkedsbidrag nedsættes til
0 pct. til og med det indkomstår,
hvori den pågældende fylder 17 år.
Det bemærkes, at ”indkomstår”
ikke fremgår af den foreslåede æn-
dring af arbejdsmarkedsbidragslo-
vens § 1, stk. 2. Visma Dataløn &
ProLøn A/S anbefaler i den for-
bindelse, at man også i lovteksten
anvender ”indkomstår” som skæ-
ringstidspunkt. Dette begrundes
med at der herved vil undgås usik-
kerhed om, hvorvidt en lønperi-
ode, der strækker sig hen over det
relevante årsskifte, skal deles op i
to.
Det er præciseret i bestemmelsen,
at til og med det indkomstår, hvor
personen fylder 17 år, udgør bidra-
get 0 pct. af grundlaget.
Visma Dataløn & ProLøn A/S be-
mærker, at da man fastholder den
31. december som skæringspunkt,
er der fortsat usikkerhed om,
hvorvidt lønperioder, der strækker
sig hen over det pågældende års-
skifte, skal deles op i en periode til
og med den 31. december (med en
bidragssats på 0 pct.), og en peri-
ode fra og med 1. januar (med en
bidragssats med 8 pct.).
Lønindkomst for personer under
18 år vil fortsat være arbejdsmar-
kedsbidragspligtig, men med en
sats på 0 pct. til og med den 31.
december i det indkomstår, hvor
personen fylder 17 år. Periodise-
ringen af indkomsten vil følge
principperne i kildeskattebekendt-
gørelsens § 20, hvorefter arbejds-
markedsbidragspligtig indkomst,
for hvilken der skal foretages inde-
holdelse, samt A-indkomst, der
kommer til udbetaling efter udlø-
bet af den pågældende indtjenings-
periode, henføres til indkomstbe-
skatning i det indkomstår, hvori
udbetalingen finder sted.
Det betyder, at der af indkomst
optjent til og med den 31. decem-
ber i det indkomstår, hvor
Side 12 af 14
L 117 - 2024-25 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2960789_0013.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
personen fylder 17 år, men som
først udbetales efter årsskiftet, vil
skulle indeholdes arbejdsmarkeds-
bidrag med satsen på 8 pct. Det er
planen at præcisere dette ved en
ændring af kildeskattebekendtgø-
relsens § 20.
Visma Dataløn & ProLøn A/S
forstår argumenterne for betalin-
gen af arbejdsmarkedsbidrag for
hele indkomståret, men bemærker,
at det giver en stor forskelsbe-
handling af personer, der er født i
januar i forhold til personer, der er
født i december.
Visma Dataløn & ProLøn A/S be-
mærker i forlængelse heraf, at i re-
lation til ATP-bidrag, indtræder
pligtig ifm., at personen fylder 16
år, uanset hvornår i året dette sker.
Ved at anvende en tilsvarende mo-
del, vil man få dels en model, der
er kendt ”i markedet”, og dels
en
model, der undgår forskelsbehand-
ling.
Det følger af Aftale om flere unge
i fritidsjob, at unge fritages for ar-
bejdsmarkedsbidrag til og med den
31. december i det indkomstår,
personen fylder 17 år.
Derudover medfører modellen
også mindre administration for ar-
bejdsgiverne, idet de blot skal se
på det samlede indkomstår, i ste-
det for at tælle dage ved opgørel-
sen af lønnen.
Modellen skaber således mere
klare og enkle regler.
Visma Dataløn & ProLøn A/S be-
mærker, at virksomheden forstår,
at for de personer, hvor arbejds-
markedsbidragssatsen nedsættes til
0 pct., skal der fortsat dannes et ar-
bejdsmarkedsbidragsgrundlag, og
at disse personers ”normale” ind-
komst skal indberettes til felt 13 i
eIndkomst. Visma Dataløn & Pro-
Løn A/S bemærker, at man nor-
malt kan afstemme dette arbejds-
markedsbidragsgrundlag med det
beregnede arbejdsmarkedsbidrag
både på person- og virksomhed-
Tilretningen af Skatteforvaltnin-
gens systemer vil blive igangsat
straks efter lovforslagets vedta-
gelse i Folketinget. Skatteforvalt-
ningen vil vejlede de relevante par-
ter i forbindelse med tilretningen
af systemerne med henblik på at
tilvejebringe de bedst mulige løs-
ninger.
Side 13 af 14
L 117 - 2024-25 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2960789_0014.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
/arbejdsgiverniveau. Med de nye
regler bemærker Visma Dataløn &
ProLøn A/S, at denne afstemning
ikke vil kunne ske, da der for visse
unge beregnes et arbejdsmarkeds-
bidragsgrundlag, men ikke et ar-
bejdsmarkedsbidrag, hvorfor det
synes nødvendigt, at der i løn- og
skatteberegningen opgøres et (eks-
tra) arbejdsmarkedsbidragsgrund-
lag, som der ikke er beregnet ar-
bejdsmarkedsbidrag af.
Hvis regelændringen medfører æn-
dringer af de oplysninger og speci-
fikationer, der skal indberettes til
eIndkomst, vil Visma Dataløn &
ProLøn A/S gerne kende disse i
god tid, inden reglerne træder i
kraft.
Lovforslagets del om unges frita-
gelse for arbejdsmarkedsbidrag
vurderes at indeholde begrænsede
administrative konsekvenser for
erhvervslivet, idet indberetnings-
pligtige fra og med 2026 ikke læn-
gere skal angive arbejdsmarkedsbi-
drag for de omfattede personer
ved indberetningen af den arbejds-
markedsbidragspligtige indkomst.
Det bemærkes, at lovforslaget for-
ventes at være endeligt behandlet i
Folketinget inden udgangen af ja-
nuar 2025. Lovforslaget træder i
kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende, og lovforslagets del
om unges fritagelse for arbejds-
markedsbidrag har virkning fra
den 1. januar 2026.
Side 14 af 14