Tak for det, formand. Som andre har været inde på, er det her jo lidt et bunkeforslag med en række forskellige elementer, der ikke har mere tilfælles end at ligge på skatteministerens ressort. Det bygger også på en række aftaler, hvor Enhedslisten er med i nogle af dem, mens vi ikke er med i andre. Derfor skal jeg også meddele, at vi gerne vil have forslaget opdelt, for der er dele af det, vi kan støtte, og dele af det, vi ikke kan støtte.
Vi støtter fritagelsen for arbejdsmarkedsbidrag for unge. Det synes vi er en fin lille skattelettelse til unge mennesker, der i forvejen har en lavere løn. Vi støtter også selvfølgelig forhøjelsen af grøn check for pensionisterne. Selv om der ikke er tale om store summer, er det jo et lille skridt i den rigtige retning, hver gang de fattigste folkepensionister får lidt mere at gøre godt med. Den del, der handler om fgu'erne, er vi også helt med på, så de ting vil vi gerne have skilt ud.
Til gengæld er der så nogle andre dele af forslaget, som vi ikke kan støtte. Det vil ikke overraske nogen af tilhørerne efter at have hørt debatten her, at vi ikke er kæmpe store fans i Enhedslisten af at genindføre håndværkerfradraget og udvide servicefradraget. Det er jo altid rart med en skattelettelse. Det kan vi alle sammen godt lide, og det er dejligt, at man kan få andre til at betale en del af regningen for at få gjort rent eller en del af håndværkerregningen, når man har fået skiftet sine vinduer. Det kan jeg sagtens se ud fra en individuel vinkel – også fra min egen. Men det er bare ikke en særlig klog måde at føre skattepolitik på, og det er af flere årsager.
For det første er det i en situation med stor mangel på arbejdskraft, særlig i byggeriet, hul i hovedet at puste til efterspørgslen, og det er det, man gør med det her forslag. Det er også derfor, at man ikke kan opdrive en økonom i det her land, som synes det er en god idé at indføre. Og det er lidt pudsigt, synes jeg, at det jo kommer fra partier, som normalt snakker meget om mangel på arbejdskraft og endda er parate til at skære i både dagpenge og øge pensionsalderen og alt muligt andet, fordi man mener, der mangler arbejdskraft. Men samtidig står man altså og vedtager noget, der trækker i stik modsat retning, altså øger efterspørgslen efter arbejdskraft på områder, hvor der er mangel. Så det er den ene årsag. Man indførte jo håndværkerfradraget engang, fordi man havde brug for at øge efterspørgslen, fordi der var høj arbejdsløshed, og så har man ligesom bare ladet det bide sig fast. Det er altså ikke økonomisk særlig velovervejet eller klogt.
Så er det her fradrag også notorisk socialt skævt. Der er lavet en del opgørelser gennem årene, der viser, at det ret entydigt er mennesker i den høje ende af indkomstskalaen, der bruger det her fradrag. Det gælder både servicefradraget, men særlig også håndværkerfradraget. Det siger lidt sig selv. Man skal jo have råd til at købe sig til rengøring for at kunne få et fradrag for rengøring. Det er også typisk folk, der ejer deres eget hus, som gør brug af håndværkerfradraget, og det er jo altså cirka halvdelen af befolkningen, der bor til leje. Jeg ved godt, det ikke er noget, folk herinde i denne her noble Ting er optaget af normalt, altså lejerne, men de er altså også en del af befolkningen.
Så det, man reelt gør med det her forslag, hvis man skal skære det sådan lidt enkelt ud, er jo, at mennesker med lave indkomster, der bor til leje, betaler for, at folk, der bor i en stor kasse ligesom mig selv – jeg bor i et kollektiv – kan få betalt dele af deres rengøringshjælp. Det er ikke særlig fair, og derfor synes vi ikke om det her fradrag.
Så kan man sige: Er det ikke bedre, at det er et grønt fradrag, og at det kan motivere nogen til at få foretaget nogle grønne investeringer? Jo, det er bedre, end hvis det var generelt, og jeg synes også, det er et lille lys i mørket og ros til særlig Alternativet for at have løftet det ind i finanslovforhandlingerne, at der kommer et fradrag på reparation af hårde hvidevarer. Det vil i hvert fald motivere mig selv til at få repareret vaskemaskinen i stedet for at skrive til Elgiganten og få en ny.
Men vi ved også, at der er en enorm dødvægt; mange af de her ydelser ville man have købt alligevel, og derfor er det en meget, meget dyr måde at få grøn omstilling på. Hvis de samme penge, som det her koster, havde været anvendt til f.eks. at få rullet fjernvarmen hurtigere ud, støtte til at få afviklet gasfyr eller andre af den type investeringer, så havde klimaværdien og den grønne værdi af dem været langt, langt større. Så vi kan ikke støtte den del af forslaget, og vi vil også arbejde for at komme af med det fradrag igen, når vi får lejlighed til det. Med de ord er jeg færdig med min tilkendegivelse.