Dato: d. 20. november 2024
Til: By-, land- og kirkeministeriet,
sagsnummer
2024-3263
Masnedøgade 20
2100 København Ø
Telefon: 39 17 40 00
Danmarks Naturfredningsforenings høringssvar til forslag til lov om ændring af lov
om planlægning og lov om udlejning af fast ejendom til ferie- og fritidsformål m.v. og
campering m.v.
Danmarks Naturfredningsforening (DN) takker for muligheden for at afgive høringssvar. For-
eningen har valgt at bemærke på de dele af lovforslaget som omhandler opgavefrafald i forbin-
delse lokalplaner generelt, med Grønt Danmarkskort og med lokalplaner i kystnærhedszonen.
Stærkt problematisk forslag om bortfald af plantilsyn med lokalplaner
Jf. planlovens §29 stk. 3 kan en minister fremsætte indsigelse mod et lokalplanforslag ud fra
de særlige hensyn, som ministeren varetager. Denne mulighed foreslås nu ophævet (med und-
tagelse af transportministeren og forsvarsministeren).
Det vil naturligvis få betydning for de hensyn som varetages i lokalplanlægningen, både i for-
bindelse med vækst og erhvervsudvikling, i forbindelse med natur og miljø, i forbindelse med
kulturarv og landskab og øvrige nationale interesser.
Indenfor erhvervsområde kan det for eksempel betyde, at staten ikke længere kan påse, at
kommunerne i deres lokalplanlægning undgår at planlægger for miljøfølsom anvendelse i om-
råderne omkring produktions-, transport- og logistikvirksomheder af national interesse, hvis
planlægningen kan medføre en skærpelse af virksomhedernes miljøvilkår.
Inden for natur og miljø kan det for eksempel betyde, at staten ikke i samme omfang som hid-
til kan sikre, at lokalplaner ikke skader bilag IV-arter eller strider mod Natura2000 reglerne,
eller forringer levevilkår for dyr og planer. Eller at staten ikke længere i lokalplanlægningen
kan forebygge faren for forurening af grundvandet i for eksempel BNBO-områder eller områder
med særlige drikkevandsinteresser m.v.
Inden for landskaber og kulturarv kan det for eksempel betyde, at staten ikke længere på
samme måde kan sikre, at værdierne i bevaringsværdige landskaber og større sammenhæn-
gende landskaber bevares. Eller tilsvarende ikke på samme måde som hidtil kan sikre at vær-
dierne i de geologiske formationer og særlige geologiske værdier i de nationale geologiske in-
teresseområder og de nationale kystlandskaber bevares.
Muligheden for staten til at gøre indsigelse mod lokalplaner som strider mod nationale interes-
ser, er som nævnt en mulighed
–
ikke en pligt. Men denne mulighed spiller en væsentlig og
betydende rolle for indholdet af lokalplanlægningen. Dels har muligheden en præventiv effekt i
den kommunale lokalplanlægning som betyder, at reglerne og de nationale interesser tages
alvorligt i udarbejdelsen af planerne, for at undgå en statslig indsigelse med vetoret. Og dels
betyder det, at kommunerne i mange tilfælde indgår i faglige dialoger med staten i forbindelse
med udarbejdelsen af planerne. Det medfører en hensigtsmæssig tilpasning af planerne, så
statslige interesser i planlægningen sikres, og en statslig indsigelse helt undgås. Der foregår
således et betydeligt dialogarbejde mellem stat og kommuner, hvor statens rådgivende rolle er
af betydning for kvaliteten i den kommunale lokalplanlægning, og sikringen af de nationale in-
teresser.
Selvom indsigelsespligten for så vidt angår kommuneplaner og kommuneplantillæg oprethol-
des, er det i mange tilfælde først med lokalplanlægningen at planerne bliver så konkrete, at