Udvalget for Landdistrikter og Øer 2024-25
L 116 Bilag 1
Offentligt
2958427_0001.png
Notat
Dato: 29. november 2024
Høringsnotat om forslag til lov om ændring af lov om planlægning og lov om ud-
lejning af fast ejendom til ferie- og fritidsformål m.v. og campering m.v.
(Tilpas-
ning af det statslige tilsyn med kommunernes fysiske planlægning og visse undta-
gelser fra krav om tilladelse ved erhvervelse af fast ejendom som følge af opgave-
bortfald)
Indholdsfortegnelse
1. Høringen
1.1 Høringssvarene
2. Bemærkninger til lovforslaget
2.1 Generelt vedr. prioritering af opgaver i staten
2.2 Ændring af beføjelsen til at fremsætte indsigelse over for forslag til kom-
muneplanlægning, der ikke er i overensstemmelse med de nationale inte-
resser i kommuneplanlægningen
2.3 Aflastningsområder uden for hovedstadsområdet udgår som national inte-
resse i kommuneplanlægningen
2.4 Grønt Danmarkskort udgår som national interesse i kommuneplanlægnin-
gen
2.5 Begrænsning af det statslige tilsyn med lokalplanlægning
2.6 Undtagelse af grundejerforeninger fra kravet om tilladelse efter sommer-
huslovens § 8, stk. 1.
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
Sagsnr. 2024-10003
L 116 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for byer og landdistrikter
2958427_0002.png
Notat
1. Høringen
Et udkast til forslag til lov om ændring af lov om planlægning og lov om udlejning af fast
ejendom til ferie- og fritidsformål m.v. og campering m.v. (Tilpasning af det statslige tilsyn
med kommunernes fysiske planlægning og visse undtagelser fra krav om tilladelse ved er-
hvervelse af fast ejendom som følge af opgavebortfald) har i perioden fra den 23. oktober
2024 til den 20. november 2024 (28 dage) været sendt i høring hos en række myndigheder
og organisationer m.v. Lovforslaget blev i samme periode offentliggjort på Høringsportalen.
I vedlagte bilag 1 følger en oversigt over hørte myndigheder og organisationer m.v
.
Side 2
1.1. Høringssvarene
I dette høringsnotat er de modtagne høringssvar gengivet i hovedtræk sammen med By-,
Land- og Kirkeministeriets bemærkninger til svarene. For en fuld gengivelse af høringssva-
rene henvises til de enkelte svar i vedlagte bilag 2.
2. Bemærkninger til lovforslaget
2.1. Generelt vedr. prioritering af opgaver i staten
KL, MERK og Dansk Industri Turisme, Kultur & Oplevelser (DITKO) finder det generelt positivt,
at staten har et kritisk blik på, om opgaver, som staten varetager, fortsat skal prioriteres. I
en tid med mangel på arbejdskraft er det særligt vigtigt, at der er fokus på at frigøre arbejds-
tid til kerneopgaven.
DITKO opfordrer til løbende at genbesøge og monitorere lovforslagets betydning for opret-
holdelsen af den rette balance mellem beskyttelse og benyttelse af kultur- og naturinteres-
ser, som er afgørende for turisme- og oplevelsesindustrien.
By-, Land- og Kirkeministeriets bemærkninger:
De ovennævnte bemærkninger fra høringsparter giver ikke anledning til ændringer af lov-
forslaget.
2.2. Ændring af beføjelsen til at fremsætte indsigelse over for forslag
til kommuneplanlægning, der ikke er i overensstemmelse med de
nationale interesser i kommuneplanlægningen
Dansk Erhverv støtter op om, at de enkelte sektorministre får beføjelse til at fremsætte ind-
sigelse over for et forslag til kommuneplanlægning, frem for at indsigelser skal koordineres
med ministeren for byer og landdistrikter, forudsat at hver minister kun kan fremsætte ind-
sigelser relevante for eget ressort. Ligeledes støtter DITKO generelt en decentralisering af
indsigelseskompetencen til de respektive sektorministre, da dette kan fremme en mere fo-
kuseret og relevant indsigelse i forhold til planforslag.
Feriehusudlejernes Brancheforening er ligeledes positiv over for lovforslaget, der vil give
kommunerne øget lokal selvbestemmelse. Det er foreningens opfattelse, at kommunernes
og de enkelte fagministeriers gennemgang af kommuneplanlægningen vil være tilstrækkelig.
L 116 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for byer og landdistrikter
2958427_0003.png
Notat
KL anfører, at det er en udfordring, at det statslige plantilsyn har et alt for ensidigt fokus på
særinteresser fra de enkelte sektorministerier, hvilket betyder, at det er svært for kommu-
nerne at planlægge for nødvendige forandringer, hvor der skal skabes plads til mere skov,
biodiversitet, lavbundsarealer, VE-anlæg mv. KL opfordrer derfor til, at den statslig koordi-
nation i forhold til varetagelse af de nationale interesser i planlægningen styrkes og ikke
svækkes, som det er tilfældet med dette initiativ.
Landbrug & Fødevarer og Sønderborg Kommune bemærker, at der er risiko for uensartet
varetagelse af indsigelsesretten på tværs af sektorministerier, hvis indsigelsesbeføjelsen skal
varetages af de enkelte sektorministre. Historiske Huse, Sommerhusejernes Landsforening,
By og Land Danmark, Tårnby Kommune og Syddjurs Kommune mener ligeledes, at initiativet
vil svække den samlende tværgående varetagelse af nationale interesser.
Foreningen af Byplanlæggere bemærker, at initiativet vil skabe en uensartet håndtering af
statslige interesser på tværs af kommunerne og kan føre til, at områder med nationale inte-
resser bliver påvirket af snævre lokaløkonomiske hensyn frem for helhedsorienterede løs-
ninger.
Varde Kommune ønsker klarhed om, hvem der skal forhandles med som erstatning for mini-
steren for byer og landdistrikter. Hvis ikke der er afklaring omkring processen, vil det medføre
et betydeligt ekstra resurseforbrug i den enkelte kommune, da kommunen fremover skal i
dialog med de enkelte sektorministerier og kan risikere, at indsigelser er i strid med hinan-
den. Landbrug & Fødevarer mener i samme retning, at initiativet vil kunne føre til uklarhed
om, hvem der har indsigelsesbeføjelsen, og at opgaven derfor kan ”falde mellem to stole”.
Landbrug & Fødevarer opfordrer til, at det gøres klart, hvilken minister der har indsigelses-
retten, og at de enkelte sektorministerier er sikret ressourcer til at varetage indsigelsesret-
ten. Ringkøbing-Skjern Kommune bemærker, at når Plan- og Landdistriktsstyrelsens koordi-
nerende rolle indskrænkes, er det yderst vigtigt med opdaterede oplysninger om de statslige
myndigheder, der varetager de forskellige nationale interesser.
KL mener, at der reelt ikke vil være tale om opgavebortfald, når Plan- og Landdistriktsstyrel-
sen fremadrettet vil undlade af koordinere statens dialog med kommunerne, idet initiativet
vil medføre flere opgaver i kommunerne og i øvrige ministerier. Initiativet vil betyde, at kom-
munerne fremover skal kommunikere direkte med de enkelte ministerier. Desuden bliver
kommunen ansvarlig for at koordinere og løse udfordringer i forbindelse med evt. modsat-
rettede nationale interesser. Tilsvarende har Bornholms Regionskommune, Tårnby Kom-
mune og Sønderborg Kommune en bekymring for, at initiativet vil resultere i øget arbejds-
mængde hos kommunerne, der så selv skal koordinere med flere ministerier, herunder i for-
hold til modstridende nationale interesser.
Energinet vurderer ligeledes, at den foreslåede ændring vil medføre et øget ressourcefor-
brug hos kommunerne og sektormyndighederne i forbindelse med en indsigelse, ligesom det
vil tage tid at få fastlagt en ny proces i kommunerne og de enkelte ministerier. Hvis den fo-
reslåede ændring gennemføres, er det således essentielt, at der sikres de nødvendige res-
sourcer til at drive en indsigelsesproces hos den enkelte sektormyndighed. Af hensyn til en
glidende implementering af en ny indsigelsesproces, vil det være hensigtsmæssigt, hvis den
nye indsigelsesproces først træder i kraft efter den forestående kommuneplansrevision og
derved tidligst i 2. kvartal 2026, og at der indsættes en overgangsbestemmelse i lovforslaget,
så sager, der er påbegyndt i Plan- og Landdistriktsstyrelsen, ikke midtvejs i sagsprocessen
skal overgå til sektormyndighederne.
Side 3
L 116 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for byer og landdistrikter
2958427_0004.png
Notat
Danske Havne fremhæver vigtigheden af, at sektorministrene skal fremsætte indsigelser
med vetovirkning, når der opdages konflikt i forhold til de nationale interesser, medmindre
disse kan dokumenteres at være af helt underordnet karakter i forhold til havnenes udvikling.
By-, Land- og Kirkeministeriets bemærkninger:
Det fremgår af udkastet til lovforslag, at der I regeringens oplæg til politisk prioriteret opga-
vebortfald indgår en række opgavetyper på de forskellige ministerområder, herunder By-,
Land- og Kirkeministeriets område, at udøvelsen af det statslige tilsyn med de nationale inte-
resser i kommunernes fysiske planlægning efter planloven er en forholdsvis ressourcekræ-
vende opgave for bl.a. By-, Land- og Kirkeministeriet (Plan- og Landdistriktsstyrelsen), og at
der efter By-, Land- og Kirkeministeriets vurdering kan gennemføres en ressourcebesparende
tilpasning af denne tilsynsopgave.
Af udkastet fremgår tillige, at den foreslåede ændring vedrørende beføjelsen til at fremsætte
indsigelse over for forslag til kommuneplanlægning, der ikke er i overensstemmelse med de
nationale interesser i kommuneplanlægningen, vil have positive økonomiske konsekvenser
for Plan- og Landdistriktsstyrelsen, hvis koordinerende rolle vil ophøre, at denne ændring vil
kunne have begrænsede negative økonomiske konsekvenser for de øvrige sektorministerier,
idet de enkelte statslige myndigheder fremover vil have ansvaret for udøvelse af indsigelses-
beføjelsen og håndtering af processkridtene i forbindelse hermed, og at ændringen ikke eller
kun i meget ringe grad vurderes at have negative økonomiske konsekvenser for kommunerne
som følge af, at Plan- og Landdistriktsstyrelsens koordinerende rolle vil ophøre.
Desuden fremgår det af udkastet, at indsigelsesbeføjelsen som i dag vil blive varetaget på
baggrund af den senest offentliggjorte oversigt over nationale interesser i kommuneplanlæg-
ningen og den heri indeholdte tematiske inddeling af de nationale interesser med tilhørende
angivelse af de statslige myndigheder, der har ansvaret for de forskellige temaer, og at over-
sigten vil blive opdateret på baggrund af de ændringer, der er indeholdt i lovforslaget.
Det fremgår også af udkastet, at dette ikke indeholder overgangsbestemmelser, og at bl.a.
den foreslåede ændring vedrørende beføjelsen til at fremsætte indsigelse over for forslag til
kommuneplanlægning, der ikke er i overensstemmelse med de nationale interesser i kommu-
neplanlægningen, også vil finde anvendelse i fortsat verserende sager om allerede offentlig-
gjorte planforslag.
De ovennævnte bemærkninger fra høringsparter giver ikke anledning til ændringer af lov-
forslaget.
Side 4
2.3. Aflastningsområder uden for hovedstadsområdet udgår som nati-
onal interesse i kommuneplanlægningen
KL finder det positivt, at der med forslaget lægges op til, at aflastningsområder uden for ho-
vedstadsområdet udgår af de nationale interesser i kommuneplanlægningen.
Landdistrikternes Fællesråd stiller sig undrende over for, at kommunernes mulighed for ud-
lægning af aflastningsområder forbedres, da det er rådets indtryk, at regeringen ønsker at
bevare handelslivet i bymidterne. Lovforslaget er endnu et skridt i den forkerte retning, der
vil medvirke til at tømme bymidterne for butiksliv. Landdistrikternes Fællesråd opfordrer
derfor til, at initiativet udgår. Lignende betragtninger har De Samvirkende Købmænd, MERK,
Historiske Huse, Sønderborg Kommune, By og Land Danmark og HK Handel.
L 116 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for byer og landdistrikter
2958427_0005.png
Notat
Side 5
Arkitektskolen Aarhus og MERK fraråder også initiativet. Aflastningscentrene er betænkelige
i byskala, hvor de udfordrer bymidterne med en funktionsspredning, og i regional skala, hvor
de kan igangsætte en tværkommunal konkurrence om handelsomsætning i overlappende
handelsoplande. Hvis én kommune etablerer et aflastningscenter, kan der være pres på den
næste for at gøre det samme
også selvom man så går på kompromis med midtbyhandelen.
Da aflastningscentrene har denne regional indvirkning, bør tilsynet være over-kommunalt.
MERK efterlyser supplerende en helhedsorienteret, national tilgang til aflastningsområder,
hvorved det sikres, at nye aflastningscentre kun tillades, hvis disse rent faktisk understøtter
sammenhængskraften, balancerer lokale og regionale hensyn og bidrager til en bæredygtig
udvikling af hele landets handelsstruktur
ikke blot en enkelte kommune.
Landdistrikternes Fællesråd og De Samvirkende Købmænd mener, at der skal indføres et stop
for etablering nye aflastningsområder.
De Samvirkende Købmænd opfordrer til, at der skabes klarhed om antal og omfang af udlagte
aflastningsområder, inden man fremsætter nærværende lovforslag. Afskaffes statens indsi-
gelsesret, som foreslået, er der en stor og overhængende risiko for, at kommunerne udlæg-
ger endnu flere aflastningsområder, og at der ikke tages regionale hensyn ved udlægningen
heraf, men at det alene bliver kommunernes kamp ”alle mod alle”, så
investorer kan spille
kommunerne ud mod hinanden. Arkitektskolen Aarhus anbefaler i samme retning, at det
generelt undersøges, hvilke konsekvenser aflastningscentrene har både tvær-kommunalt og
i forhold til bymidterne.
MERK mener ikke, at der i lovforslaget er taget der højde for de økonomiske konsekvenser,
som aflastningscentre kan have for bymidter, når flere etableres sådan som lovforslaget kan
bevirke. Aflastningscentre kan ifølge MERK have en signifikant negativ påvirkning på kom-
muners økonomi, da handlen ikke blot forøges ved etableringen af nye områder.
De Samvirkende Købmænd mener, at indsigelsesmuligheden har haft en effekt på kommu-
nerne i forhold til at overholde formalia og udarbejde en fyldestgørende redegørelse for, at
der er et tilstrækkeligt kundegrundlag for etablering af et aflastningsområde med flere bu-
tikker.
Varde Kommune forstår initiativet således, at det fremover alene er kommunernes ansvar,
at gældende lovgivning overholdes. Det vil sige, at dobbeltinstans funktionen forsvinder, og
at der hermed vil påhvile kommunerne et styrket ansvar.
Ringkøbing-Skjern Kommune finder det uhensigtsmæssigt, at de nationale interesser til kom-
muneplanlægningen ændres samtidig med, at de 98 kommuner gennemfører kommune-
planrevisioner.
By-, Land- og Kirkeministeriets bemærkninger:
Det fremgår af udkastet til lovforslag, at der I regeringens oplæg til politisk prioriteret opga-
vebortfald indgår en række opgavetyper på de forskellige ministerområder, herunder By-,
Land- og Kirkeministeriets område, at udøvelsen af det statslige tilsyn med de nationale inte-
resser i kommunernes fysiske planlægning efter planloven er en forholdsvis ressourcekræ-
vende opgave for bl.a. By-, Land- og Kirkeministeriet (Plan- og Landdistriktsstyrelsen), og at
der efter By-, Land- og Kirkeministeriets vurdering kan gennemføres en ressourcebesparende
tilpasning af denne tilsynsopgave.
L 116 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for byer og landdistrikter
2958427_0006.png
Notat
Af udkastet fremgår også, at den foreslåede ændring vedrørende aflastningsområder uden
for hovedstadsområdet, der vil udgå af de nationale interesser i kommuneplanlægningen, vil
have positive økonomiske konsekvenser for staten og kommunerne, idet der forventeligt vil
være færre planforslag med relevans for det berørte tilsynsområde, der i dag varetages af
By-, Land- og Kirkeministeriet.
Udkastet indeholder ikke forslag om materielle ændringer af planlovens regler om kommu-
nernes planlægning for aflastningsområder.
De ovennævnte bemærkninger fra høringsparter giver ikke anledning til ændringer af lov-
forslaget.
Side 6
2.4. Grønt Danmarkskort udgår som national interesse i kommune-
planlægningen
KL finder det positivt, at der med forslaget lægges op til, at Grønt Danmarkskort udgår af de
nationale interesser i kommuneplanlægningen.
Foreningen af Byplanlæggere bemærker, at ændringen rejser alvorlige bekymringer om,
hvordan staten fremover vil sikre en sammenhængende indsats for biodiversitet og beskyt-
telse af naturområder på tværs af kommunegrænser. By og Land Danmark er ligeledes kritisk
over for initiativet.
Danmarks Naturfredningsforening anbefaler, at initiativet ikke gennemføres og peger på, at
formålet med den netop vedtagne politiske aftale om Grøn Trepart er at finde langsigtede
løsninger på landbrugssektorens klima- og naturudfordringer og på fremtidens forvaltning af
areal, natur og drikkevandsressourcer, og at netop placeringen og udformningen af fremti-
dens natur derfor bl.a. i lyset heraf i høj grad er en national interesse. Tilsvarende undres
Bornholms Regionskommune, Tårnby Kommune og Arkitektskolen Aarhus over initiativet i
lyset af aftalen om Grøn Trepart, hvor Grønt Danmarkskort netop kunne spille ind i planlæg-
ningen af udtagning af landbrugsjord samt skovrejsning mm.
Danmarks Naturfredningsforening bemærker endvidere, at plantilsynet som følge af forelø-
bige indsigelser har haft afgørende betydning for indholdet af den kommunale planlægning
for så vidt angår Grønt Danmarkskort, også selv om der ikke foreligger endelige indsigelser.
Et lavt antal endelige statslige indsigelser er dermed ikke en indikator for væsentligheden af
det statslige plantilsyn.
Varde Kommune forstår initiativet således, at det fremover alene er kommunernes ansvar,
at gældende lovgivning overholdes. Det vil sige, at dobbeltinstans funktionen forsvinder, og
at der hermed vil påhvile kommunerne et styrket ansvar. Ligeledes bemærker Syddjurs Kom-
mune, at de nationale målsætninger om bl.a. udviklingen af natur alene er pålagt kommu-
nerne.
DITKO bemærker, at en afskrivning af Grønt Danmarkskort som national interesse stiller nye
krav til balancen mellem på den ene side at udvikle anlæg til gavn for turistområder og på
den anden side at beskytte attraktive naturområder, som begge er vigtige parametre for til-
trækning af turister. Det kan ikke udelukkes, at det med fraværet af Grønt Danmarkskort som
national interesse bliver sværere at vurdere de nationale konsekvenser af tværkommunale
L 116 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for byer og landdistrikter
2958427_0007.png
Notat
planlægningsindsatser med betydning for de pågældende områders attraktionsværdi. I sid-
ste ende kan dette få indflydelse på muligheden for at kunne give adgang til større naturare-
aler, som i sig selv har tiltrækningskraft for inden- og udenlandske turister.
By-, Land- og Kirkeministeriets bemærkninger:
Det fremgår af udkastet til lovforslag, at der I regeringens oplæg til politisk prioriteret opga-
vebortfald indgår en række opgavetyper på de forskellige ministerområder, herunder By-,
Land- og Kirkeministeriets område, at udøvelsen af det statslige tilsyn med de nationale inte-
resser i kommunernes fysiske planlægning efter planloven er en forholdsvis ressourcekræ-
vende opgave for bl.a. By-, Land- og Kirkeministeriet (Plan- og Landdistriktsstyrelsen), og at
der efter By-, Land- og Kirkeministeriets vurdering kan gennemføres en ressourcebesparende
tilpasning af denne tilsynsopgave.
Af udkastet fremgår også, at den foreslåede ændring vedrørende Grønt Danmarkskort, der
vil udgå af de nationale interesser i kommuneplanlægningen, vil have positive økonomiske
konsekvenser for staten og kommunerne, idet der forventeligt vil være færre planforslag med
relevans for det berørte tilsynsområde, der i dag varetages af Ministeriet for Grøn Trepart.
Udkastet indeholder ikke forslag om materielle ændringer af planlovens regler om kommu-
nernes planlægning for Grønt Danmarkskort.
De ovennævnte bemærkninger fra høringsparter giver ikke anledning til ændringer af lov-
forslaget.
Side 7
2.5. Begrænsning af det statslige tilsyn med lokalplanlægning
KL finder det positivt, at opgavebortfaldet i staten omfatter det statslige tilsyn med de nati-
onale interesser i planlægningen, for så vidt angår lokalplanplanlægningen. Det er KL´s vur-
dering, at kommunerne har den nødvendige viden til at varetage de forskellige planhensyn.
Samtidig er det en kommunal interesse at sikre de lokale værdier, eksempelvis de kulturhi-
storiske værdier. KL finder det dog beklageligt, at bortfaldet ikke omfatter indsigelser fra for-
svarsministeren og transportministeren, da det hovedsageligt er fra disse to ministerier, der
gøres indsigelse mod lokalplaner.
Dansk Erhverv støtter op om, at kirkernes særlige vetoret fjernes. Det giver flere og bedre
muligheder for, at udviklerne kan opstille vedvarende energi på land. Kirkernes særlige ve-
toret er en risikofaktor, som kan være med til, at vindmølleprojekter opgives tidligt i proces-
sen, fordi der kan herske usikkerhed om, hvorvidt en given minister vil stille sig på kirkens
side. Dansk Erhverv påpeger samtidig de udfordringer, der ligger i Forsvarets indsigelsesmu-
ligheder, og opfordrer til en tidligere inddragelse af Forsvaret samt større gennemsigtighed
omkring Forsvarets fremtidige behov.
Modsat bemærker Foreningen af Byplanlæggere, at fjernelsen af kravet om statslig indsi-
gelse i sager, hvor lokalplanforslag strider mod statslige interesser, vil underminere en hel-
hedsorienteret planlægning, som tager højde for nationale og internationale forpligtelser,
såsom EU's naturbeskyttelsesdirektiver. Betragtninger i samme retning har Sommerhusejer-
nes Landsforening. By og Land Danmark er ligeledes kritiske over for initiativet.
Initiativet vil ifølge Foreningen af Byplanlæggere efterlade kystområderne uden den tidligere
garanterede nationale beskyttelse. Ved at overlade ansvaret alene til kommunalpolitikerne
L 116 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for byer og landdistrikter
2958427_0008.png
Notat
risikerer man en fragmenteret og utilstrækkelig beskyttelse, der tilgodeser lokale økonomi-
ske interesser og kan skade de fælles værdier på lang sigt. Historiske Huse mener ligeledes,
at initiativet kan føre til byggeri i kystnærhedszonen, der uden koordinering og landskabs-
analyse risikerer at blive placeret tilfældigt og forstyrrende i det unikke kystmiljø. Tårnby
Kommune vurderer, at initiativet kan medføre mindre nationalt opsyn og sikring af nationale
interesser for arealer i kystnærhedszonen uden for udviklingsområderne
Arkitektskolen Aarhus bemærker, at det landskabsarkitekt-fagligt bedst giver mening, at sta-
tens tilsyn med kystnærhedszonen ligger på både kommune- og lokalplanniveau. På kommu-
neplanniveau kan man sige, om et udviklingsområde er hensigtsmæssigt i de helt store ska-
latrin, men hvis et påtænkt lokalplanlagt projekt er skæmmende eller virker dominerende i
den konkrete udformning, fanges det ikke fremover. Det er ikke givet, at der findes den nød-
vendige landskabsarkitektoniske faglighed i kommunerne, eller at kommunalpolitikerne vil
følge en landskabsarkitektonisk anbefaling i de tilfælde, hvor landskabskompetencerne er til
stede. Hvis staten ikke fører tilsyn med lokalplaner, vil der heller ikke blive gjort indsigelse,
hvis en lokalplan ikke er i overensstemmelse med kommuneplanen.
Danmarks Naturfredningsforening bemærker, at indsigelsesforpligtelsen i planlovens § 29,
stk. 2, alene vil blive aktuel for lokalplaner, som reelt vil udgøre et problem for netop den
nationale balance mellem ønsket om mere byggeri og anlæg på den ene side og hensynet til
kystens natur og landskaber på den anden. Forpligtelsen gælder dermed ikke, hvis der ikke
er sådanne helt særlige interesser på spil. Lovforslaget må derfor ifølge Danmarks Naturfred-
ningsforening anses for værende i strid med regeringens egne interesser, og i strid med den
grundlæggende respekt for kystens natur og landskaber som har været lagt til grund for de
seneste mange års justeringer af kystnærhedszonen.
Danmarks Naturfredningsforening bemærker, at muligheden for at gøre indsigelse mod lo-
kalplaner, som strider mod nationale interesser, spiller en væsentlig og betydende rolle for
indholdet af lokalplanlægningen. Dels har muligheden en præventiv effekt i den kommunale
lokalplanlægning som betyder, at reglerne og de nationale interesser tages alvorligt i udar-
bejdelsen af planerne, for at undgå en statslig indsigelse med vetoret. Og dels betyder det,
at kommunerne i mange tilfælde indgår i faglige dialoger med staten i forbindelse med ud-
arbejdelsen af planerne. Det medfører en hensigtsmæssig tilpasning af planerne, så statslige
interesser i planlægningen sikres, og en statslig indsigelse helt undgås. Der foregår således
et betydeligt dialogarbejde mellem stat og kommuner, hvor statens rådgivende rolle er af
betydning for kvaliteten i den kommunale lokalplanlægning, og sikringen af de nationale in-
teresser.
Danmarks Naturfredningsforening bemærker endvidere, at selvom indsigelsespligten for så
vidt angår kommuneplaner og kommuneplantillæg opretholdes, er det i mange tilfælde først
med lokalplanlægningen, at planerne bliver så konkrete, at det reelt kan vurderes, om og
hvordan de udgør et problem for eksempelvis beskyttede arter og naturtyper, for vandmil-
jøet eller grundvandet m.v.
Tilsvarende bemærker Stiftsøvrigheden for Aalborg Stift på vegne af alle stiftsøvrigheder, at
der hidtil ikke har været tilstrækkelige oplysninger i kommuneplaner og kommuneplantillæg
til at foretage en konkret vurdering af, hvorvidt kommunalbestyrelsens overordnede planer
vil påvirke kirkerne som national interesse. Det vil derfor være meget vanskeligt at varetage
tilsynet med den kommunale planlægning tilfredsstillende alene i forhold til kommuneplaner
og kommuneplantillæg. Stiftsøvrighederne kan derfor ikke tilslutte sig den foreslåede æn-
dring af planlovens § 29, stk. 3, og det anbefales, at stiftsøvrighedens selvstændige indsigel-
sesret i forhold til lokalplaner opretholdes.
Side 8
L 116 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for byer og landdistrikter
2958427_0009.png
Notat
Side 9
DITKO bemærker, at en ophævelse af statslige indsigelser med vetovirkning fra stiftsøvrighe-
der og nationalparkfonde fortsat skal kunne sikre en sund balance mellem beskyttelse og
benyttelse af kultur- og naturarv, som er essentielt for udvikling af turisme- og oplevelsesin-
dustrien. DITKO bakker op om, at forsvarsministeren og transportministeren fortsat skal
kunne fremsætte indsigelser med vetovirkning og opfordrer til, at der fremadrettet sikres
mekanismer, som i fraværet af stiftsøvrighedernes og nationalparkfondenes veto oprethol-
der ovennævnte balance mellem beskyttelse og benyttelse til gavn for turisme- og kulturli-
vet.
By og Land Danmark bemærker ligeledes, at det er sjældent, at man i kommuneplanerne kan
finde de detaljer, der kan gøre forskellen i en given sag, hvorfor Slots- og Kulturstyrelsen
ifølge foreningen bør bevare indsigelsesretten over for lokalplaner, der kompromitterer væ-
sentlige kulturarvsinteresser.
Energinet bemærker, at Energinet arbejder for at sikre et effektivt og sammenhængende
infrastruktursystem og skabe solidt fundament for en effektiv omstilling af el- og gassyste-
met, hvilket bl.a. indebærer, at arealkonflikter med Energinets eksisterende anlæg og kom-
mende anlæg identificeres og dernæst håndteres med planlægningsmyndigheden. For at
Energinet kan opfylde sit formål og sikre et effektivt og sammenhængende infrastruktur-sy-
stem for eksisterende og fremtidige gas- og eltransmissionsanlæg, er det af væsentlig betyd-
ning, at Energistyrelsen har en indsigelsesmulighed på lokalplanniveau, så en eventuel are-
alkonflikt med et gas- og eltransmissionsanlæg med sikkerhed kan blokeres, hvis en konflikt
ikke kan løses gennem dialog. Energinet opfordrer derfor kraftigt til, at klima-, energi- og
forsyningsministeren fortsat, og på lige fod med transportministeren og forsvarsministeren,
kan fremsætte indsigelser mod et lokalplanforslag.
Alle stiftsøvrigheder bemærker, at det er den klare opfattelse og erfaring, at adgangen til at
nedlægge veto mod lokalplanforslag skærper kommunernes interesse for at indgå i en me-
ningsfuld dialog. Ligeledes mener Syddjurs Kommune, at man med initiativet vil afmatte di-
alogen om statslige interesser, hvilket potentielt kan føre til flere klagesager og forsinkelser
af realiseringen af kommunalt vedtagen planlægning.
Varde Kommune forstår initiativet således, at det fremover alene er kommunernes ansvar,
at gældende lovgivning overholdes. Det vil sige, at dobbeltinstans funktionen forsvinder, og
at der hermed vil påhvile kommunerne et styrket ansvar.
Danmarks Naturfredningsforening bemærker, at den manglende hensyntagen til de natio-
nale interesser, som initiativet kan medføre, kun i begrænset omfang løftes gennem klage-
nævnene. Det skyldes, at klageadgangen over lokalplaner netop kun gælder i henhold til ret-
lige forhold, som primært drejer sig om procedurer og rammer. Klageadgangen omfatter som
udgangspunkt ikke faglige skøn og vurderinger, som i stedet er lagt i det statslige plantilsyn.
Hvis staten således fjerner det statslige plantilsyn i forbindelse med lokalplanlægningen, bør
det ifølge Danmarks Naturfredningsforening samtidigt føre til en justering af klagereglerne,
så lokalplaner fremover kan påklages til fuld prøvelse. I samme retning bemærker By og Land
Danmark, at muligheden for at påklage lokalplaner i kystnærhedszonen ikke indeholder nær
den samme beskyttelse af kystlandskaberne, som ministerens nuværende pligt til at gøre
indsigelse.
L 116 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for byer og landdistrikter
2958427_0010.png
Notat
By-, Land- og Kirkeministeriets bemærkninger:
Det fremgår af udkastet til lovforslag, at der I regeringens oplæg til politisk prioriteret opga-
vebortfald indgår en række opgavetyper på de forskellige ministerområder, herunder By-,
Land- og Kirkeministeriets område, at udøvelsen af det statslige tilsyn med de nationale inte-
resser i kommunernes fysiske planlægning efter planloven er en forholdsvis ressourcekræ-
vende opgave for bl.a. By-, Land- og Kirkeministeriet (Plan- og Landdistriktsstyrelsen), og at
der efter By-, Land- og Kirkeministeriets vurdering kan gennemføres en ressourcebesparende
tilpasning af denne tilsynsopgave.
Af udkastet fremgår også, at de foreslåede ændringer vedrørende begrænsning af det stats-
lige tilsyn med kommunernes lokalplanlægning vil have positive økonomiske konsekvenser
for staten, bortset fra Forsvarsministeriets og Transportministeriets områder, og at disse æn-
dringer endvidere vurderes at have positive økonomiske konsekvenser for kommunerne, idet
der må forventes færre statslige indsigelser (med vetovirkning) mod lokalplanlægningen.
På baggrund af høringssvarene fra bl.a. Foreningen af Byplanlæggere, Energinet, Danmarks
Naturfredningsforening, stiftsøvrighederne og DITKO er de foreslåede ændringer af planlo-
vens § 29, stk. 3, og § 29 c udgået af lovforslaget. Dermed vil adgangen for henholdsvis den
enkelte minister og stiftsøvrigheden (§ 29, stk. 3) samt nationalparkfondene (§ 29 c) til at
fremsætte indsigelse med vetovirkning mod lokalplanforslag blive videreført tillige med fri-
heden til at vurdere, hvordan udøvelsen af tilsynet med kommunernes lokalplanlægning til-
rettelægges mest hensigtsmæssigt.
De ovennævnte bemærkninger fra høringsparter giver ikke i øvrigt anledning til ændringer af
lovforslaget.
Side 10
2.6. Undtagelse af grundejerforeninger fra kravet om tilladelse efter
sommerhuslovens § 8, stk. 1.
DITKO støtter forslaget om at undtage grundejerforeningers erhvervelse af ubebyggede fæl-
lesarealer fra tilladelseskravet. Dette vil forenkle processerne og reducere administrative
byrder for grundejerforeninger. DITKO ser positivt på, at denne ændring er en kodifikation
af gældende praksis og vurderer, at det vil kunne bidrage til en smidigere og mere effektiv
administration. DITKO anbefaler endvidere, at det bør undersøges, om forslaget kan udvides
til også at omfatte flere aktører som eksempelvis sammenslutninger og private institutioner,
som med forslaget stilles uændret ift. tilladelseskravet. Dette kan eksempelvis komme frivil-
lige foreninger med hyppige anvendelse af ubebyggede fællesarealer til gode.
By-, Land- og Kirkeministeriets bemærkninger:
De ovennævnte bemærkninger fra høringsparten giver ikke anledning til ændringer af lov-
forslaget.
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
I forhold til det udkast til lovforslag, der har været i offentlig høring, indeholder det fremsatte
lovforslag følgende indholdsmæssige ændringer:
Lovforslaget er blevet ændret, således at de foreslåede ændringer af planlovens § 29, stk. 3,
og § 29 c er udgået af lovforslaget.
L 116 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for byer og landdistrikter
2958427_0011.png
Notat
Herudover er der foretaget ændringer af sproglig, redaktionel og lovteknisk karakter.
Side 11
L 116 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for byer og landdistrikter
2958427_0012.png
Notat
Bilag 1 - Oversigt over hørte myndigheder og organisationer m.v.
Nedenfor følger en oversigt over hørte myndigheder og organisationer m.v.
Ud for hver høringspart er det ved afkrydsning angivet, om der er modtaget høringssvar, og
om høringsparten i givet fald har haft bemærkninger til udkastet til lovforslag.
Oversigten omfatter herudover interessenter, som ikke er blandt de hørte myndigheder, or-
ganisationer m.v., men på egen foranledning har sendt bemærkninger til udkastet til lov-
forslag. Sådanne interessenter er i oversigten markeret med *.
Høringspart
Hørings-
svar mod-
taget
Bemærk-
ninger
Ingen be-
mærknin-
ger
Ønsker
ikke at af-
give hø-
ringssvar
Side 12
Foreninger og organisationer
3F
Fagligt Fælles Forbund
92-gruppen
abf Andelsboligforeningernes
Fællesrepræsentation
Akademikerne
Akademirådet
Arkitektforeningen
Asfaltindustrien
Biogas Danmark
BL
Danmarks almene Boliger
Byggeskadefonden
Byggesocietetet
Bygherreforeningen
Bygningskultur Ringsted
Bæredygtigt Landbrug
Camping Outdoor Danmark
CO-industri (Centralorganisatio-
nen af industriansatte i Danmark)
COOP
COWI
Cyklistforbundet
Danmarks Fiskeriforening PO
Danmarks Frie AutoCampere
Danmarks Idrætsforbund
Danmarks Naturfredningsfor-
ening
Dansk Affaldsforening
X
X
L 116 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for byer og landdistrikter
2958427_0013.png
Notat
Dansk Blindesamfund
Dansk Byplanlaboratorium
Dansk Camping Union
Dansk Ejendomsmæglerforening
Dansk Entomologisk Forening
Dansk Erhverv
Dansk Fjernvarme
Dansk Fåreavl
Dansk Industri
Dansk Journalistforbund
Dansk Ungdoms Fællesråd - DUF
Danmarks Jægerforbund
Dansk Kyst- og Naturturisme
Dansk Metal
Dansk Miljøteknologi
Dansk Ornitologisk Forening
Dansk Sejlunion
Dansk Solcelleforening
Dansk Standard
Dansk Træinformation
Danske Advokater
Danske Arkitektvirksomheder
Danske Destinationer
Danske Handicaporganisationer
Danske Havne
Danske Juletræer - træer & grønt
Danske Kloakmestre
Danske Landskabsarkitekter
Danske Maritime
Danske Shipping- og Havnevirk-
somheder
Danske Tegl
Danske Udlejere
DANVA - Dansk Vand- og Spilde-
vandsforening
De Samvirkende Købmænd
Det Centrale Handicapråd
Det Danske Spejderkorps
Det finansielle ankenævn
DGI
DHI
DK-CAMP
Side 13
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
L 116 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for byer og landdistrikter
2958427_0014.png
Notat
Dommerforeningen
Drivkraft Danmark
DTL Danske Vognmænd
Ejendom Danmark
Elretur
Erhvervsflyvningens Sammen-
slutning
Erhvervslejernes Landsorganisa-
tion
FAB
Foreningen af byplanlæg-
gere
F-Camping
Feriehusudlejernes Branchefor-
ening
Finans Danmark
Forbrugerrådet Tænk
Forbundet Arkitekter og Desig-
nere (FAOD)
Foreningen af Lystbådehavne i
Danmark
Foreningen af miljø-, plan- og na-
turmedarbejdere i det offentlige
(EnviNa)
Foreningen af Rådgivende Ingeni-
ører
Friluftsrådet
FSR - Danske Revisorer
Fritidshusejernes Landsorganisa-
tion
Gammel Estrup - Danmarks Her-
regårdsmuseum
Gavnø Slot
Grakom
Kommunikationsindu-
strien
Green Power Denmark
Grundejernes Investeringsfond
Handelsflådens Arbejdsmiljø- og
Velfærdsråd
Hedeselskabet
Historiske Huse
HK Handel
HOFOR
HORESTA
Side 14
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
L 116 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for byer og landdistrikter
2958427_0015.png
Notat
Klimabevægelsen
Kolonihaveforbundet
Komiteen Bæredygtig Kystkultur
Kommunalteknisk Chefforening
Landbrug & Fødevarer
Landdistrikternes Fællesråd
Landinspektørforeningen
Landsforeningen for Bygnings- og
Landskabskultur
Landsforeningen Landsbyerne i
Danmark
Landsforeningen Praktisk Øko-
logi
Lederne Søfart
Maskinmestrenes Forening
Mejeriforeningen
MERK
Metroselskabet og Hovedstadens
Letbane
Moesgaard Museum
Movia
NOAH Friends of the Earth Den-
mark
Nuuday A/S
RealDania
Rådet for Større Bade- og Vand-
sikkerhed
Rådet for Bæredygtigt Byggeri
Sammenslutningen af Danske
Småøer
SMVdanmark
Sommerhusejernes Landsfor-
ening
Sund & Bælt
TDC Net A/S
TEKNIQ Arbejdsgiverne
Tele Industrien
Vikingeskibsmuseet
Økologisk Landsforening
Ørsted
Side 15
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
Regioner, kommuner, kommunale organisationer og fællesskaber
Danske Regioner
L 116 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for byer og landdistrikter
2958427_0016.png
Notat
Kommunernes Landsforening
Region Nordjylland
Region Midtjylland
Region Syddanmark
Region Sjælland
Region Hovedstaden
Albertslund Kommune
Allerød Kommune
Assens Kommune
Ballerup Kommune
Billund Kommune
Bornholms Kommune
Brøndby Kommune
Brønderslev Kommune
Dragør Kommune
Egedal Kommune
Esbjerg Kommune
Fanø Kommune
Favrskov Kommune
Faxe Kommune
Fredensborg Kommune
Fredericia Kommune
Frederiksberg Kommune
Frederikshavn Kommune
Frederikssund Kommune
Furesø Kommune
Faaborg-Midtfyn Kommune
Gentofte Kommune
Gladsaxe Kommune
Glostrup Kommune
Greve Kommune
Gribskov Kommune
Guldborgsund Kommune
Haderslev Kommune
Halsnæs Kommune
Hedensted Kommune
Helsingør Kommune
Herlev Kommune
Herning Kommune
Hillerød Kommune
Hjørring Kommune
Holbæk Kommune
X
X
Side 16
X
X
L 116 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for byer og landdistrikter
2958427_0017.png
Notat
Holstebro Kommune
Horsens Kommune
Hvidovre Kommune
Høje-Taastrup Kommune
Hørsholm Kommune
Ikast-Brande Kommune
Ishøj Kommune
Jammerbugt Kommune
Kalundborg Kommune
Kerteminde Kommune
Kolding Kommune
Københavns Kommune
Køge Kommune
Langeland Kommune
Lejre Kommune
Lemvig Kommune
Lolland Kommune
Lyngby-Taarbæk Kommune
Læsø Kommune
Mariagerfjord Kommune
Middelfart Kommune
Morsø Kommune
Norddjurs Kommune
Nordfyns Kommune
Nyborg Kommune
Næstved Kommune
Odder Kommune
Odense Kommune
Odsherred Kommune
Randers Kommune
Rebild Kommune
Ringkøbing-Skjern Kommune
Ringsted Kommune
Roskilde Kommune
Rudersdal Kommune
Rødovre Kommune
Samsø Kommune
Silkeborg Kommune
Skanderborg Kommune
Skive Kommune
Slagelse Kommune
Solrød Kommune
Side 17
X
X
X
X
L 116 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for byer og landdistrikter
2958427_0018.png
Notat
Sorø Kommune
Stevns Kommune
Struer Kommune
Svendborg Kommune
Syddjurs Kommune
Sønderborg Kommune
Thisted Kommune
Tønder Kommune
Tårnby Kommune
Vallensbæk Kommune
Varde Kommune
Vejen Kommune
Vejle Kommune
Vesthimmerlands Kommune
Viborg Kommune
Vordingborg Kommune
Ærø Kommune
Aabenraa Kommune
Aalborg Kommune
Århus Kommune
Stiftsøvrighederne
Københavns Stift
Helsingør Stift
Roskilde Stift
Lolland-Falsters Stift
Fyens Stift
Aalborg Stift
Viborg Stift
Aarhus Stift
Ribe Stift
Haderslev Stift
Nationalparker
Nationalpark Kongernes Nord-
sjælland
Nationalpark Mols Bjerge
Nationalpark Skjoldungernes
Land
Nationalpark Thy
Side 18
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
L 116 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for byer og landdistrikter
2958427_0019.png
Notat
Nationalpark Vadehavet
Selvstændige statslige virksomheder
DSB
Energinet Eltransmission A/S
Energinet Gastransmission A/S
Energinet Myndighedsenheden
Uddannelses/forskningsinstitutioner
Aalborg Universitet
Aalborg Universitet - Institut for
Kemi og Biovidenskab
Aalborg Universitet - Institut for
Planlægning
Aalborg Universitet - Build Insti-
tut for byggeri, By og Miljø
Aarhus Universitet
Aarhus Universitet
Institut for
Miljøvidenskab
Aarhus Universitet - Professor
emerita Ellen Margrethe Basse
Arkitektskolen i Århus
Danmarks Tekniske Universitet
Københavns Universitet - Institut
for Geovidenskab og Naturfor-
valtning
Københavns Universitet - Institut
for Fødevare- og Ressourceøko-
nomi
Københavns Universitet - Profes-
sor Helle Tegner Anker
Syddansk Universitet
GEUS - De Nationale Geologiske
Undersøgelser for Danmark og
Grønland
X
X
Side 19
X
X
X
X