Beskæftigelsesudvalget 2024-25
L 115 Bilag 4
Offentligt
2973989_0001.png
REJSEARBEJDERE. DK
Beskæftigelsesudvalget 2024-25
L 115 - Bilag 4
Offentligt
3. februar. 2025.
Henvendelse til Beskæftigelsesminister Ane Halsboe - Jørgensen og Folketingets Beskæftigelsesudvalg.
Vedrørende Lovforslag 115. Forslag til Lov om ændring af lov om arbejdsmiljø (Entreprenørstop på
byggepladser og forhøjelse af bødeniveau).
Fremsat den 18. december 2024 af beskæftigelsesministeren (Ane Halsboe-
Jørgensen)
Foreningen Rejsearbejdere.dk finder ikke lovforslaget kommer langtfra i mål, med hensyn til at nedsætte
risikoen, for arbejdsulykker / dødsulykker. Lovforslaget mangler, en revision af hele arbejdsmiljøloven.
Der forekommer alt for mange arbejdsulykker. En del skyldes materielle ulykker, der skyldes en alt for
lempelig lovgivning. Inden for industri, landbrug, transport, slagteri, især tilsynet ved brug af maskiner.
Der fremgår af lovforslagets § 77.a. »§ 77 a. Arbejdstilsynet kan påbyde en entreprenør, der har indgået
aftale med en bygherre om udførelse af arbejde på en byggeplads, at standse alt arbejde. M.v. stk. 1)
Arbejdstilsynet har intensiveret sit tilsyn med byggepladsen i ca. 4 uger og forinden skriftligt har meddelt
entreprenøren om dette.
Bemærkninger. Det er under al kritik at Arbejdstilsynet i 4.uger skal holde en byggeplads under observation.
Og meddelt entreprenør / underentreprenør, før der skrides ind med entreprenørstop. Det burde ske tidligere i
forløbet, og ikke først efter 4.uger, derved forspildes chancen for at undgå alvorlige ulykker, dødsulykker.
2) Entreprenøren og mindst en underentreprenør eller mindst to underentreprenører på byggepladsen, i den
periode hvor Arbejdstilsynet har intensiveret sit tilsyn, har fået flere påbud jf. nr. 1, har fået flere påbud fra
Arbejdstilsynet om overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen. M.v.
Bemærkninger. Det er simpelthen en skandale, at skrive sådan en undtagelsesparagraf ind i loven. Med denne
paragraf vil Arbejdstilsynet, være helt til grin, og slide flere sko op, for blot at konstatere at arbejdsmiljøet
overhovedet ikke har forbedret sig. Og således senere konstatere at en ulykke /dødsulykke er sket.
3) Der ud fra overtrædelsernes karakter og antallet af påbud vurderes at være nærliggende risiko for, at på
buddene til entreprenøren og underentreprenørerne, jf. § 77, stk. 1, ikke er tilstrækkelige til at sikre den
nødvendige forebyggelse af alvorlige arbejdsulykker og sundhedsskadelige påvirkninger på byggepladsen
,
Bemærkninger. Det er alt for lang en responstid, at give entreprenøren / underentreprenøren i henhold til
pkt.1)2). Undtagelsesparagraffer står nærmest i kø, for at arbejdet ikke skal stoppes straks.
4) Arbejdstilsynet under det intensiverede tilsyn, har varslet entreprenøren skriftligt om risikoen for et påbud
om entreprenørstop.
Bemærkninger. Det er grotesk og, for lang en proces før der, der skrides til, handling fra Arbejdstilsynet med
et totalt entreprenør / underentreprenørstop. Skal ske på et langt tidligere tidspunkt i sagsforløbet.
5) Arbejdstilsynet har inden for ca. en uge efter varslet har afgivet yderligere påbud efter § 77, stk. 1, til
entreprenøren eller en underentreprenør. Bemærkninger. Der skal ikke gives yderligere varsel og ca. slettes.
Forhøjelse af Bødestørrelser. Det er uhørt, med loft, til firmer med flere end 100. ansatte på kun 461,400 kr.
Afsnit 2.2.3. Fastsættelsen af straffen vil fortsat bero på domstolene konkrete vurdering i det enkelte tilfælde.
Problemet er at sagerne aldrig når Domstolene, men afgøres af administrativt bødeforlæg af Arbejdstilsynet
kun i det tilfælde, at virksomhed ikke vil godkende et bødeforlæg, ender det i en Domstolssag i retten.
Ifølge Beskæftigelsesministerens svar BEU Alm.del - svar på spørgsmål 163. 3. feb.2025. til
Folketingsmedlem Bjarne Laustsen (S) fremgår.
Formand: Hans Erik Meyer Nørrebyvej 55, Løjt Kirkeby, 6200 Aabenraa Tel: 74 61 83 51, Mobil: 40 18 76 48 E-mail: [email protected]
Kasser : Johannes Classen
.
Klosterbakken 54. 6230. Rødekro. Tlf: 74 69 3145. E-mail: [email protected]
Hjemmeside: www. Rejsearbejdere.dk
L 115 - 2024-25 - Bilag 4: Henvendelse af 3/2-25 fra Hans Erik Meyer, formand Foreningen Rejsearbejdere.dk
2973989_0002.png
REJSEARBEJDERE. DK
Der har ikke været oplysninger, der inde holdt indikationer for at placere et personligt straffeansvar hos en
virksomhedsleder, eller en arbejdsleder i sagen om overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen i forbindelse med
dødsulykken.
Kort sagt et bevis på at, det er umuligt at få opklaret hvem der startede og havde ansvaret for Kassevaskeren, var uden
hovedafbryder. På grund af sagen ikke er endt som en politisag ved domstolen, med efterforskning til følge. Endnu
mere grund til en revision af Arbejdsmiljøloven.
PÅ hvilket tidspunkt vil Beskæftigelsesministeren implementere EUROPA
–PARLAMENTES
OG RÅDETS
DIREKTIV (EU) 2024/2853 Af 23.oktober 2024. Om produktansvar og om ophævelse af Rådets Direktiv 85/374 EØF.
Således at skadelidte kan rejse en erstatningssag mod et firma der producerer/ ændre livsfarlige maskiner.
Bilag kopi af RÅDETS-DIREKTIV
(EU) 2024/2853 Af 23.oktober 2024.
Med venlig hilsen.
Hans Erik Meyer
Formand
Foreningen Rejsearbejdere.dk
telefon: 4018 7648 / 7461 8351
www.rejsearbejdere.dk
Formand: Hans Erik Meyer Nørrebyvej 55, Løjt Kirkeby, 6200 Aabenraa Tel: 74 61 83 51, Mobil: 40 18 76 48 E-mail: [email protected]
Kasser : Johannes Classen
.
Klosterbakken 54. 6230. Rødekro. Tlf: 74 69 3145. E-mail: [email protected]
Hjemmeside: www. Rejsearbejdere.dk