Til lovforslag nr.
L 115
Folketinget 2024-25
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 26. februar 2025
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsmiljø
(Entreprenørstop på byggepladser og forhøjelse af bødeniveau)
[af beskæftigelsesministeren (Ane Halsboe-Jørgensen)]
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet 2 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, DD, SF, M, EL, DF, RV og
ALT) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede
ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (LA og KF) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling.
Et
andet mindretal
i udvalget (Karin Liltorp (UFG)) vil
redegøre for sin stilling til lovforslaget ved 3. behandling.
Borgernes Parti, Naleraq, Inuit Ataqatigiit, Sambands-
flokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgi-
velsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang
til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger
i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Det Konservative Folkeparti
Det Konservative Folkeparti anerkender behovet for at
styrke arbejdsmiljøindsatsen og sikre, at grove brud på reg-
lerne får konsekvenser. Vi støtter en retfærdig og proportio-
nal håndhævelse af arbejdsmiljølovgivningen. Forslaget om
entreprenørstop indebærer imidlertid, at alle virksomheder
på en byggeplads kan straffes for enkelte aktørers fejl –
uanset om de har overholdt lovgivningen til punkt og prik-
ke. Det betyder, at en lang række uskyldige underleverandø-
rer kan rammes hårdt økonomisk, selv om de ikke har haft
nogen direkte relation til overtrædelserne. Således indfører
man reelt et kollektivt ansvar.
Vi finder det desuden problematisk, at Arbejdstilsynet
gives beføjelse til at lukke en hel byggeplads med vidtgåen-
de økonomiske konsekvenser for både kunde og uskyldige
underleverandører uden en domstolsprøvelse. Det kan føre
til alvorlige økonomiske tab og konkurser, især i store byg-
geprojekter, hvor mange aktører er involveret. Flere hørings-
svar peger på de vidtgående konsekvenser, og vi hæfter os
særlig ved, at både Dansk Arbejdsgiverforening, Bygherre-
foreningen, KL, Lederne og Danske Advokater advarer mod
lovforslaget. Vi mener således ikke, at entreprenørstop i
den foreslåede form er hverken proportional eller retfærdig,
hvilket er begrundelsen for, at vi ikke støtter lovforslaget.
Enhedslisten
Enhedslisten stemmer for dette lovforslag, da det repræ-
senterer et skridt i den rigtige retning for at sikre bedre
arbejdsmiljø og styrket ansvar for hovedentreprenører og
bygherrer på landets byggepladser. Det er positivt, at Ar-
bejdstilsynet nu får mulighed for i særligt grove tilfælde at
standse arbejdet på hele byggepladsen, hvilket vil påvirke
de aktører, der reelt har ansvaret for de alvorlige brud på
arbejdsmiljøreglerne.
Vi må dog samtidig understrege, at Enhedslisten havde
håbet på et mere ambitiøst forslag. Det er fortsat et stort
problem, at arbejdsgivere har et økonomisk incitament til
at skære ned på sikkerhedsforanstaltninger og overtræde ar-
bejdsmiljølovgivningen, fordi sanktionerne er for svage. Vi
deler FH’s bekymring for, at forslaget har en for høj tærskel,
før Arbejdstilsynet kan gribe ind. Selv i tilfælde, hvor der al-
lerede er mange påbud, skal der stadig være en periode med
skærpet tilsyn, hvilket kan betyde, at medarbejdere udsættes
for unødvendig risiko.
Enhedslisten mener, at ansvaret for et ordentligt arbejds-
miljø i sidste ende bør placeres hos bygherrer og hoveden-
treprenører gennem et reelt kædeansvar. Dette lovforslag
tager et skridt i den retning, men der er brug for mere omfat-
tende tiltag for at sikre, at arbejdsgivere ikke blot kan afvige
AX031053