Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
L 114 Bilag 1
Offentligt
2955252_0001.png
J.nr. 2024-506
Den 12. december 2024
Høringsnotat om forslag til lov om ændring af lov om
miljøbeskyttelse (Akkrediteringsordning til kontrol af beholdere til
opbevaring af flydende husdyrgødning og ensilagesaft m.v.)
Ministeriet for Grøn Trepart sendte den 27. september 2024 forslag til lov om ændring af lov om
miljøbeskyttelse (Akkrediteringsordning til kontrol af beholdere til opbevaring af flydende
husdyrgødning og ensilagesaft m.v.) i offentlig høring med frist for afgivelse af høringssvar den 25.
oktober 2024.
Ministeriet for Grøn Trepart har modtaget i alt 3 høringssvar fra følgende høringsparter: KL, Landbrug
& Fødevarer og Muleby Kontrol ApS.
I det følgende gennemgås de væsentligste punkter i de indkomne høringssvar efterfulgt af Ministeriet
for Grøn Treparts bemærkninger i kursiv for hvert emne. For detaljerede oplysninger om
høringssvarenes indhold henvises til de fremsendte høringssvar, som kan ses på Høringsportalen i
deres fulde længde.
I tillæg til de ændringer, som høringssvarene har givet anledning til, har Ministeriet for Grøn Trepart
på eget initiativ foretaget enkelte ændringer, herunder redaktionelle og lovtekniske ændringer i
lovforslagets bemærkninger.
Høringssvarene har berørt følgende emner, som er afspejlet i følgende afsnit i høringsnotatet:
1. Erhvervsøkonomiske konsekvenser ........................................... 2
2. Evaluering.................................................................................. 3
3. Overgangsordning ..................................................................... 3
4. Baggrund for ny model .............................................................. 4
5. Rapport fra Teknologisk Institut................................................ 4
6. Fejl i beholderkontrolrapporter ................................................ 5
7. Manglende efteruddannelse og erfaringsopsamling .................. 6
8. Bemyndigelsesbestemmelsens udstrækning ..............................7
9. Generelle bemærkninger ............................................................7
10. Øvrige bemærkninger .............................................................. 8
L 114 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra ministeren for grøn trepart
2955252_0002.png
1. Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Landbrug & Fødevarer anfører, at det fremgår af materialet, at prisen pr. kontrol vil stige omkring
1.500 kr. pr. kontrol (som foretages hvert 10. år), og at dette betragtes som en mindre stigning.
Landbrug & Fødevarer er dog bekymrede for, om stigningen potentielt kan blive større alt efter,
hvordan den konkrete ordning kommer til at se ud og opfordrer ministeriet til at have fokus på en så
enkel ordning som muligt, så omkostninger og papirarbejde minimeres for landbruget.
Landbrug & Fødevarer anfører endvidere, at der er risiko for, at meget få vil melde sig på markedet
som akkrediteret virksomhed, og at der vil mangle konkurrence på markedet for beholderkontrol,
hvorved det vil blive væsentlig dyrere end anslået at få foretaget beholderkontrol.
Muleby-kontrol ApS anfører, at der med indførelse af en akkrediteret inspektionsordning, hvor der vil
være 1-2 aktører, vil være mulighed for monopoldannelse, som fjerner priskonkurrencen. Derudover
mener Muleby-kontrol ApS, at prisen for kontrol vil stige fra 2000
4000 kr. til skønnet 5000
7500
kr., og at prisen måske vil blive meget højere ved et monopol.
Muleby-kontrol ApS bemærker desuden, at muligheden for samtidig kontrol og reparation vil
forsvinde, hvilket samlet set vil øge udgiften for brugerne. Muleby-kontrol ApS anfører endvidere, at
brugerne i dag får udført en kontrol, hvor småreparationer og vedligeholdelse samtidig udføres af
kontrollanten.
Ministeriet for Grøn Treparts bemærkninger:
Til Landbrug & Fødevarer og Muleby-kontrol ApS bemærkninger vedr. merudgiften for
landbrugeren som følge af indførslen af en akkrediteret inspektionsordning bemærker Ministeriet
for Grøn Trepart indledningsvis, at indførslen af en akkrediteret inspektionsordning forventeligt vil
medføre, at der fremadrettet vil blive foretaget en grundigere og dermed mere tidskrævende
beholderkontrol. I Teknologisk Instituts rapport
1
angives en timepris på 750 kr., hvorved et
gennemsnitligt øget tidsforbrug på 2 timer vil medføre en gennemsnitlig stigning på 1500 kr., som i
de fleste tilfælde skal betales hvert 10. år.
Ministeriet for Grøn Trepart skønner, at indførslen af en akkrediteret inspektionsordning vil kunne
medføre et mere koncentreret marked med ca. 1-3 aktører. Indførslen af en akkrediteret
inspektionsordning ændrer ikke på, at priserne på beholderkontroller ligesom i dag styres af
markedsmekanismer. Ministeriet for Grøn Trepart anslår på denne baggrund, at det - såfremt
markedet koncentreres med få aktører og højere priser - vil blive så rentabelt, at det vil tiltrække nye
aktører og dermed øge konkurrencen, hvilket forventes at holde prisen nede.
Ministeriet for Grøn Trepart bemærker endvidere, at hhv. kontrol og reparation bør være adskilt,
idet en sammenblanding indebærer en risiko for, at vurderingen af om reparation skal foretages og
omfanget heraf, ikke er uvildig.
1
Rapport om afdækning af løsningsmodeller til ændring af beholderkontrol af 8. februar 2024 udarbejdet af
Teknologisk Institut. Se link til rapporten på Miljøstyrelsens hjemmeside:
https://mst.dk/media/2sdd4uue/afdaekning-af-loesningsmodeller-til-aendring-af-beholderkontrol.pdf
2
L 114 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra ministeren for grøn trepart
2955252_0003.png
Ministeriet for Grøn Trepart bemærker endvidere, at i en akkrediteret inspektionsordning vil
reparation og vedligehold af beholdere blive foretaget af anden end den, der udfører kontrol af
beholderen for at sikre uvildighed. Reparationer vil normalt heller ikke være inkluderet i den
nuværende kontrolordning. Dog har nogle kontrollanter tilbudt at udføre mindre reparationer som
led i kontrollen. Vedligeholdelse af kabellåse er en del af den nuværende kontrol. Det er vanskeligt at
kvantificere beløbet for de enkelte reparations- og vedligeholdselsesarbejder, da der er faktorer, som
kan være differentierede alt afhængig af omfang af arbejdet, kørsel (som kan puljes), beholdertype
osv. Ministeriet for Grøn trepart vurderer, at dette i nogle tilfælde vil kunne indebære en mindre
merudgift for landbrugeren, mens det i andre tilfælde vil kunne medføre en besparelse.
Ift. det af Landbrug & Fødevarer anførte om, at ministeriet skal have fokus på en så enkel ordning
som muligt, så omkostninger og papirarbejde minimeres for landbruget, bemærker Ministeriet for
Grøn Trepart, at lovforslaget ikke har til hensigt at ændre på den nuværende arbejdsgang for
brugeren af beholderen.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
2. Evaluering
Landbrug & Fødevarer efterspørger en evaluering, når den nuværende beholderkontrolordning er
nedlagt. Evalueringen skal indeholde en vurdering af antallet af aktører på markedet, kvaliteten af
kontrollen, samt hvorvidt og hvor meget erhvervets udgifter til kontrollen er steget. Behovet for en
evaluering er i særdeleshed vigtigt, nu hvor bestyrelsen for beholderkontrollen planlægges nedlagt.
Ministeriet for Grøn Treparts bemærkninger:
Ministeriet for Grøn Trepart vil som hidtil følge beholderkontrolordningens udvikling, og ministeriet
vil løbende vurdere, herunder sammen med erhvervet, om der er behov for en egentlig evaluering af
ordningen. De punkter som Landbrug & Fødevarer nævner vil, hvor det er relevant, indgå i denne
evaluering.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
3. Overgangsordning
Muleby-kontrol ApS stiller spørgsmål til, om den foreslåede overgangsordning er inden for rammerne
af erstatningsfri regulering og vil have dette spørgsmål vurderet af en forvaltningsretsadvokat, hvis
lovforslaget bliver vedtaget.
Ministeriet for Grøn Treparts bemærkninger:
Ministeriet for Grøn Trepart henviser til pkt. 2.3 i lovforslagets bemærkninger, hvor det fremgår, at
der vil blive fastsat regler om en overgangsordning på 3 år, hvori de nuværende
beholderkontrollanter fortsat vil kunne udføre kontroller. Herudover vil der blive fastsat regler om,
at de beholderkontrollanter, som har beholderkontrol som deres hovederhverv, vil kunne ansøge
Styrelsen for Grøn Arealomlægning og vandmiljø om tilladelse til at udføre beholderkontroller i
yderligere 2 år.
3
L 114 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra ministeren for grøn trepart
2955252_0004.png
Den foreslåede overgangsordning vil dels skulle sikre, at de nuværende beholderkontrollanter har
mulighed for at indrette sig efter den nye akkrediteringsordning, dels sikre tilstrækkelig tid til, at en
eller flere virksomheder vil kunne nå at opnå akkreditering. Det bemærkes i øvrigt, at det er
forventningen, at nogle af de nuværende autoriserede kontrollanter vil kunne søge ansættelse i en
akkrediteret virksomhed inden udløbet af overgangsperioden.
Ved fastsættelse af overgangsperiodens længde på 3 år er der bl.a. lagt vægt på, at de gældende
autorisationer som udgangspunkt er tidsubegrænsede, og at nogle derfor vil have indrettet sig
herefter. Derfor bør der sikres tilstrækkelig tid til, at de nuværende autoriserede
beholderkontrollanter har mulighed for at indrette sig efter den nye ordning, uanset at nogle af disse
formentlig vil kunne søge ansættelse i en akkrediteret virksomhed i stedet, samt at en akkreditering
vil kunne opnås på kortere tid end 3 år (hvis man opfylder kravene hertil). Det er samtidig
vurderingen, at der kan være personer, som kan blive ramt urimeligt hårdt som følge af, at de har
beholderkontrol som deres hovederhverv, hvorfor der vurderes at være behov for, at disse personer
kan søge om forlængelse til 5 år.
Det er på den baggrund Ministeriet for Grøn Treparts vurdering, at lovforslaget ikke rejser
spørgsmål i forhold til grundlovens § 73 om ekspropriation.
Bemærkningen giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
4. Baggrund for ny model
Landbrug & Fødevarer bemærker, at det er yderst sjældent, at der sker uheld eller lækage fra
beholdere.
Muleby-kontrol ApS anfører, at i de 27 år ordningen har fungeret, har der ikke været kollaps eller
ulykker, hvor beholderkontrol og gældende vejledning har været fulgt, hvorfor den nuværende ordning
er velfungerende.
Muleby-kontrol ApS finder, at der ikke er behov for en ny ordning, men at den eksisterende
beholderkontrolordning kan tilpasses, således at kontrolniveauet højnes. Muleby-kontrol ApS anfører,
at kommunerne får leveret brugbare rapporter, så de kan foretage godkendelse og opfølgning på evt.
fejl og mangler. Det anføres videre, at der ikke er nogen af de i beholderkontrollen involverede parter
ud over Miljøstyrelsen (nu Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø), der har efterspurgt en
ny ordning.
Ministeriet for Grøn Treparts bemærkninger:
Ministeriet for Grøn Trepart bemærker, at formålet med lovforslaget er at forbedre kontrollen med
beholdere til opbevaring af flydende husdyrgødning og ensilagesaft. Baggrunden for den foreslåede
ændring er, at der i en årrække er konstateret mange fejl ved den beholderkontrol, der i dag udføres
af autoriserede beholderkontrollanter på beholdere til opbevaring af flydende husdyrgødning og
ensilagesaft. Fejl der efter omstændigheder kan føre til ulykker både i form af kollaps og nedsivning.
Ministeriet for Grøn Trepart vurderer, at der som følge af de mange betydelige og grove fejl er behov
for at forbedre kvalitetsstyringen af rammerne for beholderkontrollen, på en måde som sikrer, at
der fremadrettet vil blive udført beholderkontroller af høj kvalitet.
4
L 114 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra ministeren for grøn trepart
2955252_0005.png
Ministeriet for Grøn Trepart vurderer, at indførslen af en akkrediteret inspektionsmodel vil medføre,
at en akkrediteret virksomhed vil skulle tage et større ansvar for kvaliteten af beholderkontrollen.
Ministeriet for Grøn Trepart vurderer derudover, at indførslen af en akkrediteret
inspektionsordning vil betyde, at beholderkontrolordningen bliver en del af en velafprøvet ramme,
hvor der er tale om et set-up, som skal følge internationalt anerkendte akkrediteringsstandarder.
Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø har i øvrigt oplysninger om et beholderkollaps i
2015, hvor den primære årsag til kollapset vurderedes at være væsentlige fejl og mangler ved en
beholderkontrol. Derudover har styrelsen kendskab til ca. 12 kollaps af eller større udslip fra
gyllebeholdere i perioden 1999
2023,
hvor det dog er uvist, hvorfor det er sket.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
5. Rapport fra Teknologisk Institut
Muleby-kontrol ApS finder, at grundlaget for beslutningen om at indføre en akkrediteret
inspektionsordning hviler på en meget mangelfuld rapport fra Teknologisk Institut, som samtidig er
en af de få, der fremover vil kunne løfte opgaven. Rapporten bygger langt hen af vejen på antagelser og
gætterier.
Ministeriet for Grøn Treparts bemærkninger:
Ministeriet for Grøn Trepart bemærker, at baggrunden for indførelsen af en akkrediteret
inspektionsordning er de mange betydelige og grove fejl, som er identificeret ved de udførte
stikprøvekontroller. Der henvises til pkt. 4 i høringsnotatet ovenfor fsva. baggrunden for ændringen
og pkt. 6 fsva. grovheden af fejlene.
I forhold til bemærkningen om, at Teknologisk Institut er en af de få, som vil kunne opnå en
akkreditering, er det Ministeriet for Grøn Treparts vurdering, at der i Danmark er en række
virksomheder, som enten har eller vil kunne opbygge de relevante kompetencer til at kunne løfte
opgaven med beholderkontrol og derved søge om akkreditering hertil.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
6. Fejl i beholderkontrolrapporter
Muleby-kontrol ApS finder, at Miljøstyrelsens (nu Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø)
baggrund for at ændre ordningen er, at de føler, der findes for mange fejl ved kontrolarbejdet, uden
skelen til om det har betydning for beholdernes styrke og tæthed. Muleby-kontrol ApS anfører, at langt
de fleste fejl, der findes, er bagateller. Samtidig finder Muleby-kontrol ApS, at Miljøstyrelsen (nu
Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø) er grundig træt af at skulle tage hensyn til
forvaltningsretten, når man vil af med en kontrollant.
Ministeriet for Grøn Treparts bemærkninger:
Ministeriet for Grøn Trepart bemærker indledningsvis,
at
sekretariatet for
beholderkontrolordningen hvert år foretager kvalitetskontrol (stikprøvekontrol) af kontrollanternes
eftersyn. Antallet af stikprøvekontroller pr. beholderkontrollant pr. år er som udgangspunkt en fast
andel af det antal beholderkontroller, beholderkontrollanten udfører. Derudover indgår også
5
L 114 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra ministeren for grøn trepart
2955252_0006.png
risikobaserede betragtninger. Stikprøvekontrollen viser, at der gennem en årrække ikke har været
udført beholderkontrol af tilfredsstillende kvalitet, idet der er for mange fejl. I den nuværende
beholderkontrolordning bliver der givet forskellige karakter fra 0-3 alt efter, hvor grove fejlene er,
hvor karakteren 3 betegnes som grove fejl, karakteren 2 betegnes som betydelige fejl, karakteren 1 er
mindre fejl, og karakteren 0 er ingen bemærkninger.
Stikprøvekontrol af de autoriserede beholderkontrollanters arbejde viser, at der siden 2013 er fundet
fejl i mellem 52 pct. og 89 pct. af de udførte stikprøvekontroller, hvoraf betydelige og grove fejl udgør
mellem 23 pct. og 42 pct.
En gennemgang af stikprøvekontrollerne fra 2022 viser, at de mest udbredte betydelige og grove fejl
bl.a. inkluderer mangelfuld kontrol af kabelbeskyttelse og kabellåse samt mangelfuld reparation af
kabler. Stikprøvekontrollerne viser endvidere, at et betydeligt antal beholderkontroller er foretaget
uden at rydde området omkring beholderen, hvilket indebærer, at der ikke kan gennemføres en
tilstrækkelig kontrol af beholderen.
Skader på kabelbeskyttelsen betyder, at der er risiko for korrosion af selve kablet, der er essentielt
for beholderens styrke. Også kabellåsene har en nøglefunktion i at sikre samlingen af kablet. Fejlene
betyder, at kablerne kan være i dårlig stand med risiko for kollaps eller udsivning. Når der ikke er
ryddet omkring beholderen, er det ikke muligt at gennemføre en tilstrækkelig kontrol af alle dele på
beholderen, hvilket kan udgøre en risiko for, at kabler m.v. ikke er tilset.
Ministeriet for Grøn trepart vurderer ikke, at disse fejl er bagateller.
I forhold til det anførte om, at Miljøstyrelsen (nu Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø)
er træt af at skulle tage hensyn til forvaltningsretten, når man vil af med en kontrollant, bemærker
Ministeriet for Grøn Trepart, at baggrunden for den foreslåede ændring er, at der i en årrække er
konstateret mange fejl ved den beholderkontrol, der i dag udføres af autoriserede
beholderkontrollanter, jf. pkt. 4 ovenfor i høringsnotatet.
Ministeriet for Grøn Trepart vurderer endvidere, at der er behov for at forbedre kvalitetsstyringen
af rammerne for beholderkontrollen på en måde, som sikrer, at der fremadrettet vil blive udført
beholderkontroller af højere kvalitet. Se nærmere om baggrunden for den foreslåede ordning i afsnit
5.
Det er Ministeriet for Grøn Treparts vurdering, at en akkrediteret inspektionsordning vil indebære,
at mangelfulde kontroller vil kunne sanktioneres hurtigere og mere smidigt end i den eksisterende
autorisationsordning, idet akkrediterede virksomheder er underlagt løbende intern og ekstern
kontrol, og at forhold mellem den akkrediterede virksomhed og den ansatte vil blive håndteret via
ansættelses- og ledelsesretten.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
7. Manglende efteruddannelse og erfaringsopsamling
Muleby-kontrol ApS anfører, at der ikke er afholdt efteruddannelse udover digital rapportering, men
at fokus mere er vendt mod fejlfinding og mindre på vejledning, bortset fra enkelte Erfa-møder.
6
L 114 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra ministeren for grøn trepart
2955252_0007.png
Muleby-kontrol ApS anfører endvidere, at beholderfabrikanterne udfører kontrol af egne producerede
beholdere og herigennem har en unik mulighed for at opsamle erfaringer, som kan bruges ved
opførelse af nye beholdere.
Ministeriet for Grøn Treparts bemærkninger:
Ministeriet for Grøn Trepart vurderer, at årsagen til de fejlbehæftede kontroller ikke skyldes
manglende vejledning eller tilgængelig viden i ordningen. Styrelsen for Grøn Arealomlægning og
Vandmiljø, har overfor ministeriet oplyst, at sekretariatet har vejledt og fulgt op på individuelt
niveau, når der i forbindelse med stikprøvekontrol er fundet fejl. Styrelsen har endvidere oplyst, at
der er udgivet særlige anvisninger på generelt niveau til alle aktive beholderkontrollanter, når
sekretariatet erfarer, at der er områder, hvor der er behov for yderligere vejledning. Det drejer sig
f.eks. om anvisninger vedr. fokuspunkter ved beholderkontrollen eller rapporteringen.
I relation til det anførte om, at beholderfabrikanterne selv udfører kontrol af egne beholdere og har
mulighed for erfaringsopsamling ift. den nugældende ordning, bemærker Ministeriet for Grøn
Trepart, at beholderfabrikanterne efter indførslen af en akkrediteret inspektionsordning fortsat vil
kunne foretage erfaringsopsamling efter aftale med brugeren af beholderen. Ministeriet for Grøn
Trepart bemærker endvidere, at der i bekendtgørelse forventes at blive fastsat de krav en
virksomhed skal leve op til for at blive akkrediteret, og at det i Danmark er DANAK, der skal
behandle ansøgninger om akkreditering. Beholderfabrikanterne vil derfor ved interesse herfor
kunne henvende sig til DANAK for at få nærmere vejledning om mulighederne for at blive
akkrediterede til at udføre beholderkontrol.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
8. Bemyndigelsesbestemmelsens udstrækning
Landbrug & Fødevarer forstår følgende afsnit i lovbemærkningerne som en udvidelse af
bemyndigelsen:
”Det bemærkes, at både miljøministeren og ministeren
for grøn trepart tillige vil kunne benytte de
foreslåede bemyndigelsesbestemmelser til at fastsætte nærmere regler om, at akkrediterede
virksomheder, der gennemfører egenkontrol, jf. stk. 1, skal meddele oplysninger om kontrollen til
kommunalbestyrelsen
som tilsynsmyndig, på andre områder end området for beholderkontrol.”
Landbrug & Fødevarer finder, at dette går meget længere end intentionen i lovforslaget og skal derfor
opfordre til, at denne mulighed slettes fra bemærkningerne. Alternativt bør behovet forklares nærmere
i lovbemærkningerne ligesom de økonomiske og administrative konsekvenser heraf bør fremgå.
Ministeriet for Grøn Treparts bemærkninger:
Ministeriet for Grøn Trepart bemærker, at den foreslåede bemyndigelse i § 7 a, stk. 2, 3. pkt. har til
formål at tydeliggøre hjemmelsgrundlaget, herunder ift. den opgave, der forventes at blive påført de
akkrediterede virksomheder, i form af bl.a. fremsendelse af inspektionsrapporten til
kommunalbestyrelsen.
Ministeriet for Grøn Trepart har derfor tilføjet til lovforslagets bemærkninger, at den foreslåede
bemyndigelsesbestemmelse alene vil kunne anvendes i det omfang, at der fastsættes regler om
akkrediterede virksomheder, der gennemfører egenkontrol, som nævnt i miljøbeskyttelseslovens § 7
a, stk. 1.
7
L 114 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra ministeren for grøn trepart
2955252_0008.png
Ministeriet for Grøn trepart bemærker, at bestemmelsen kun kan anvendes i det omfang, at der
fastsættes regler om akkrediterede virksomheder, der gennemfører egenkontrol, som nævnt i lovens
§ 7 a, stk. 1. Ministeriet vurderer derfor, at bestemmelsen således har et forholdsvist snævert
anvendelsesområde.
På baggrund af Landbrug & Fødevarers bemærkning er Ministeriet for Grøn Trepart i øvrigt blevet
opmærksom på, at de eksempler på bekendtgørelser, der henvises til i lovforslagets bemærkninger,
ikke umiddelbart er relevante for den foreslåede bestemmelse i miljøbeskyttelseslovens § 7 a, stk. 2, 3.
pkt. Ministeriet har på denne baggrund justeret lovforslagets bemærkninger, så der ikke længere
henvises til de nævnte bekendtgørelser.
Ministeriet for Grøn Trepart henviser i øvrigt til lovforslagets specielle bemærkninger.
Bemærkningerne har herudover ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget.
9. Generelle bemærkninger
KL hilser velkomment, at ministeren tager hånd om udfordringen med fejlbehæftede
beholderkontroller, hvor der siden 2013 er fundet fejl i 52-89 pct. af de udførte stikprøvekontroller. KL
bemærker, at det udgør en betydelig miljørisiko. KL anfører, at der derfor er behov for at sikre en
bedre beholderkontrol fremadrettet med henblik på at forebygge udsivning af gylle eller ensilagesaft til
omgivelserne og beholderkollaps, og at denne type akutte miljøforureninger kan have store lokale og
regionale konsekvenser.
KL hilser derfor velkomment, at kontrollen med beholdere til flydende husdyrgødning og ensilagesaft,
som i dag udføres af autoriserede beholderkontrollanter, erstattes af en akkrediteret
inspektionsordning. KL bakker op om, at arbejdet udføres af virksomheder, der er akkrediterede til at
udføre kontrollen, og ikke skal udføres af fx kommunerne.
Landbrug & Fødevarer finder det centralt, at beholderkontrollen er effektiv og pålidelig og anerkender,
at en akkrediteret inspektionsordning, som også ses på andre områder, kan være med til at fremme
ensartetheden i kontrollerne, hvorved der kan undgås fejl. Landbrug & Fødevarer bemærker
endvidere, at det er yderst sjældent, at der sker uheld eller lækage fra beholdere.
Muleby-kontrol ApS anfører, at i de 27 år ordningen har fungeret, har der ikke været kollaps eller
ulykker, hvor beholderkontrol og gældende vejledning har været fulgt, hvorfor den nuværende ordning
er velfungerende.
Ministeriet for Grøn Treparts bemærkninger:
Ministeriet for Grøn Trepart noterer sig KLs bemærkninger vedr. behovet for ændring af
beholderkontrolordningen som følge af de mange fejlbehæftede kontroller, og at KL bakker op om
indførslen af en akkrediteret inspektionsordning.
Ministeriet for Grøn Trepart bemærker, at formålet med lovforslaget er at forbedre kontrollen med
beholdere til opbevaring af flydende husdyrgødning og ensilagesaft. Baggrunden for den foreslåede
ændring er, at der i en årrække er konstateret mange fejl ved den beholderkontrol, der i dag udføres
af autoriserede beholderkontrollanter på beholdere til opbevaring af flydende husdyrgødning og
ensilagesaft i beholderkontrolrapporter.
8
L 114 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra ministeren for grøn trepart
2955252_0009.png
Der henvises til pkt. 4 om baggrunden for den foreslåede ændring af ordningen.
10. Øvrige bemærkninger
Landbrug & Fødevarer anfører, at det vigtigt, at den nye ordning ikke betyder nye krav til beholdere,
men udelukkende vedrører en ændring af selve kontrolordningen.
KL bemærker, at der ved implementering af lovændringen bør være fokus på, at beholderkontrollens
formål og omfang beskrives og dokumenteres, så der ikke er tvivl om kvaliteten og grundigheden af
arbejdet. Det bør samtidig sikres, at der laves kontroller af de akkrediterede virksomheders arbejde, så
man sikrer, at kvalitetsløftet bliver en realitet.
KL bemærker endvidere, at afrapportering til kommunerne bør standardiseres og være digital, med
dataaflevering til fx DMA, så kommunen kan hente beholderkontrollerne via deres
miljøadministrationssystem (MiljøWeb eller Geoenviron) og efterfølgende sikre korrekt håndhævelse.
KL hører fra kommunerne, at der i dag er meget unødigt manuelt arbejde forbundet med
beholderkontrollerne for kommunerne, hvor oplysninger om kontrol og kontrollernes resultater
modtages analogt via en PDF i en mail.
Ministeriet for Grøn Treparts bemærkninger:
Fsva. Landbrug & Fødevarers bemærkninger, bemærker Ministeriet for Grøn Trepart, at
nærværende lovforslag ikke har til hensigt, at indføre nye krav til beholdere til opbevaring af
flydende husdyrgødning og ensilagesaft.
Til det af KL anførte vedr. beholderkontrollens kvalitet bemærker Ministeriet for Grøn Trepart, at
indførslen af en akkrediteret inspektionsordning forventes at medføre en grundigere og forbedret
kontrol. Ministeriet bemærker endvidere, at den foreslåede ordning vil indebære, at de akkrediterede
virksomheder vil blive kontrolleret af et akkrediteringsorgan.
Ministeriet for Grøn Trepart henviser i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets bemærkninger.
Til det af KL anførte vedr. ønske om digital afrapportering til kommunerne bemærker Ministeriet for
Grøn Trepart, at ministeriet vil undersøge mulighederne herfor i forbindelse med udmøntning af den
foreslåede ordning. Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
9