Erhvervsudvalget 2024-25
L 113 Bilag 1
Offentligt
2953985_0001.png
NOTAT
5. september 2024
2024 - 9989
sunvib
Oversigt over myndigheder og organisationer m.v., der høres over ud-
kast til lovforslag om ændring af søloven (Justering af årlig afgift for
skibe)
Advokatsamfundet
Ankenævnet for Søfartsforhold
Arbejdstilsynet
Assuranceforeningen SKULD (Gjensidig)
Brancheforeningen Dansk Kollektiv Trafik
Brancheorganisation for den danske vejgodstransport (ITD)
By & Havn
Centralorganisationen af 2010 (CO10)
CO-Industri
CO-Søfart
Danmarks Fiskeriforening
Danmarks Fritidssejler Union
Danmarks Pelagiske Producentorganisation (DPPO)
Danmarks Skibskredit A/S
DanPilot
Dansk Arbejdsgiverforening (DA)
Dansk Fritidsfiskerforbund
Dansk Erhverv
Dansk Industri
Dansk Rib Charter Brancheforening
Dansk Sejlunion
Dansk Standard
Dansk Transport og Logistik
Dansk Vandski & Wakeboard Forbund
Dansk Yacht Union
Danske Advokater
Danske Havne
Danske Lodser
Danske Maritime
Danske Rederier
Danske Regioner
Danske Shipping- og Havnevirksomheder
Danske Tursejlere
L 113 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
2/2
Datatilsynet
Digitaliseringsstyrelsen
Erhvervsstyrelsen
Erhvervsstyrelsens Området for Bedre Regulering
Fagbevægelsens Hovedorganisation
Fagligt Fælles Forbund - 3F Sømændene
Fair Maritim
Fiskeriets Arbejdsmiljøråd
Fiskernes Forbund
Fiskeskibsudvalget
FOA - Fag og Arbejde
Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri
Foreningen til Langturssejladsens Fremme
Færgesekretariatet
Gorrissen Federspiel
Grønlands Selvstyre (Departementet for Boliger og Infrastruktur)
Handelsflådens Arbejdsmiljø- og Velfærdsråd
Kommunernes Landsforening
Lederne Søfart
Marstal Navigationsskole
Martec
Maskinmestrenes Forening
Metal Maritime
North Sea College
Offentligt Ansattes Organisationer
Radio Medical Danmark
Radiotelegrafistforeningen af 1917
Rektorkollegiet for de maritime uddannelser/Maritime Uddannelser
Rigspolitiet
Rigsrevisionen
Sammenslutningen af Danske Småøer
Sammenslutningen af Mindre Erhvervsfartøjer
Skibstilsynsrådet
Småøernes Færgeselskaber
Sølovsudvalget
Sø- og Handelsretten
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen
L 113 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
2953985_0003.png
Søfartsstyrelsen
Att.:
[email protected], [email protected]
og
[email protected]
November 2024
Høringssvar vedrørende udkast til lov om ændring af søloven (juste-
ring af årlig afgift for skibe)
Hermed bekræftes modtagelsen af Erhvervsstyrelsens høringsbrev af 24.
september 2024 vedrørende lovforslag om justering af afgift for skibe.
Danske Rederier støtter formålet om et højt serviceniveau i Danmark, så
positionen, som en af verdens førende søfartsnationer og Danmarks stør-
ste eksporterhverv, bibeholdes. En stærk, dansk søfartsstyrelse er også
en forudsætning for, at skibsfarten, som Danmarks mest globaliserede er-
hverv, kan operere effektivt.
Danske Rederier noterer sig, at der lægges op til en betydelig stigning af
årsafgifterne til skibe i forhold til de nuværende satser fra 2013. Det støt-
tes, at der fremover indtænkes en løbende indeksregulering.
Der nævnes en række områder, som afgiften skal være med til at dække
uden dog, at det specifikt beskrives, hvad opgaverne går ud på, hvilket
bør synliggøres i lovforslaget. Det skal bemærkes, at erhvervet allerede i
dag betaler for en række opgaver og ydelser i forhold til Søfartsstyrelsen.
Derudover indeholder lovforslaget ikke konkrete beregninger. Danske Re-
derier opfordrer til, at det klargøres hvilke dele af Søfartsstyrelsens drift –
formentlig primært skibsregistreringsopgaven – som ønskes dækket vi af-
gifter, så erhvervet ikke efterlades i en uklar situation, hvor der uden nær-
mere begrundelse kan skrues op for disse afgifter.
Danske Rederier har følgende bemærkninger til dækning af sagsområdet.
Langt hovedparten af danske skibe er klasset, hvilket ikke medfører sags-
behandling eller besøg på skibene fra Søfartsstyrelsens medarbejdere, ud
over at de foretager et ”skrivebordssyn” på certifikaterne. Det nævnes
1/2
L 113 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
2953985_0004.png
også i lovbemærkningerne, at det er en udgift at foretage kontrolsyn i ud-
landet, hvilket ikke er helt korrekt, for her opkræves betaling af rederen,
hvis skibet har være tilbageholdt, eller hvis der er tvivl om, hvorvidt skibet
er sødygtigt. Samtidig skal det bemærkes, at Søfartsstyrelsens deltagelse
i internationale forhandlinger, eks. IMO (International Maritime Organisa-
tion), er en konventionsforpligtelse og ikke relateret til antallet af skibe på
dansk flag.
Sammenfattende støtter Danske Rederier en robust søfartsstyrelse i Dan-
mark. Dog er det vigtigt, at den omkostningsmæssige balance og gen-
nemsigtigheden bibeholdes, så det danske flag forbliver attraktivt. Gode
rammevilkår skaber vækst for dansk skibsfart, samtidig med at styrke
Danmarks position globalt.
Danske Rederier står naturligvis til rådighed for en uddybning af hørings-
svaret eller spørgsmål til samme.
Med venlig hilsen
Henriette Ingvardsen
Erhvervsjuridisk chef
Mobil: 20330609
Mail: [email protected]
2/2
L 113 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
2953985_0005.png
Fra:
Til:
Cc:
Emne:
Dato:
Nete Herskind
Maritim regulering og jura
Maibritt Birch Winther; Kristian Bruun Sørensen
Færgesekretariatets høringssvar til forslag til lov om ændring af søloven (Justering af årlig afgift for skibe)
1. november 2024 14:17:30
[EKSTERN E-MAIL]
Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede dokumenter, som ikke er
sikre, medmindre du stoler på afsenderen.
Forslag til lov om ændring af søloven (Justering af årlig afgift for skibe)
Færgesekretariatet er tilfredse med, at der med lovforslaget er taget højde for de politiske ønsker om
at holde prisen på færgefart til de små øer så lav som mulig. Derfor er vi tilfredse med forslaget om,
at færger, der er omfattet af §21b i Lov om kommunal udligning og genelle tilskud til kommuner kan
opnå refusion af indbetalt årlig afgift.
Baggrunden for refusionsordningen nævnes i høringsmaterialet ”
Færger til småøer er i forvejen
omfattet af § 21 b i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner og fritages
indirekte fra den foreslåede afgiftsstigning af hensyn til opretholdelse af landevejsprincippet.”
Administrativt foreslås dog en omstændig sagsbehandling baseret på den vurdering, at det ikke vil
være muligt et år i forvejen præcist at udpege hvilke skibe, der vil besejle en bestemt rute i den
pågældende periode. Derfor skal afgiften betales for så næste år efter fremsendt dokumentation at
blive refunderet.
Vi skal gøre opmærksom på, at det jo af færgens fartstilladelse fremgår, hvilke(n) rute, der må
besejles, og at færgen derfor vil være knytte til denne eller disse ruter, der vil være omfattet af §21.b.
Hvis der sker afvigelser herfra, vil færgen/kommunen i forhold til afgiftsfritagelsen have en
oplysningspligt i forhold til Skibsregistret, ligesom oplysningerne i øvrigt vil være Søfartsstyrelsen
bekendt. Færgesekretariatet skal derfor opfordre til, at Søfartsstyrelsen genovervejer forslag og
fritager færger omfattet af §21,b for afgiften.
Med venlig hilsen
Nete Herskind
Sekretariatschef
Vestergade 1A
5970 Ærøskøbing
(+45) 23606335
[email protected]
www.faergesekr.dk
L 113 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
2953985_0006.png
Fra:
Til:
Cc:
Emne:
Dato:
Vedhæftede filer:
Maj Vingum Lundø
Maritim regulering og jura
Maibritt Birch Winther; Kristian Bruun Sørensen; Marie Mohr Hjorhöy; Birgitte Pless ([email protected]);
Anders Hanberg Sørensen; Asser Amdisen; forstander; hellep ([email protected]); Jens Færgemand
Mikkelsen; [email protected]; Pia Ankerstjerne; Ulrik Bak Nielsen (UBN - MSK); Brian Thisvad ([email protected]);
bth ([email protected]); Helle Bak Poulsen; Julie Bakke; Julie Kolath ([email protected]); Martin
Pedersen; Mogens Larsen; Simon Bek Rasmussen ([email protected]); Tobias
SV: Høring over udkast til lovforslag om ændring af søloven (Justering af årlig afgift for skibe). FRIST 4.
november 2024, kl. 12.
30. oktober 2024 13:42:35
image001.png
image003.png
[EKSTERN E-MAIL]
Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede dokumenter, som ikke er
sikre, medmindre du stoler på afsenderen.
Kære Nina Munck Richter Henriksen
Maritime Uddannelser takker for muligheden for at give høringssvar til lovforslag om
ændring af søloven.
Vi har ingen bemærkninger til de foreslåede ændringer.
Mvh Maj
Maj Vingum Lundø
Sekretariatschef
Mobil: 24 29 33 97
Maritime Uddannelser
Ny Vestergade 17, 3. sal
1471 København K
www.maritimeuddannelser.dk
Fra:
Maritim regulering og jura <[email protected]>
Sendt:
24. september 2024 13:54
Cc:
Maibritt Birch Winther <[email protected]>; Kristian Bruun Sørensen <[email protected]>; Kristina
Ravn <[email protected]>
Emne:
Høring over udkast til lovforslag om ændring af søloven (Justering af årlig afgift for skibe).
FRIST 4. november 2024, kl. 12.
Til adressaterne på høringslisten
Hermed fremsendes høring over udkast til lovforslag om ændring af søloven (Justering af
årlig afgift for skibe).
L 113 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
2953985_0007.png
Høringsfrist
Søfartsstyrelsen imødeser eventuelle bemærkninger til lovforslaget
senest den 4. november
2024, kl. 12.
Bemærkningerne skal sendes til
[email protected]
med cc til
[email protected]
og
[email protected].
Med venlig hilsen
Nina Munck Richter Henriksen
Kontorfuldmægtig
Maritim regulering og jura