Erhvervsudvalget 2024-25
L 113 Bilag 1
Offentligt
2953984_0001.png
27. maj 2024
2024 - 5122
vibtof
Høringsliste
Advokatsamfundet
Ankenævnet for Søfartsforhold
Arbejdstilsynet
Assuranceforeningen SKULD (Gjensidig)
Beskæftigelsesministeriet
Brancheforeningen Dansk Kollektiv Trafik
Brancheorganisation for den danske vejgodstransport (ITD)
By & Havn
Centralorganisationen af 2010 (CO10)
CO-Industri
CO-Søfart
Danmarks Fritidssejler Union
Danmarks Pelagiske Producentorganisation (DPPO)
Danmarks Skibskredit A/S
DanPilot
Dansk Arbejdsgiverforening (DA)
Dansk Fritidsfiskerforbund
Dansk Erhverv
Dansk Industri
Dansk Rib Charter Brancheforening
Dansk Sejlunion
Dansk Standard
Dansk Transport og Logistik
Dansk Vandski & Wakeboard Forbund
Dansk Yacht Union
Danske Advokater
Danske Havne
Danske Lodser
Danske Maritime
Danske Rederier
Danske Regioner
Danske Shipping- og Havnevirksomheder
Danske Tursejlere
Datatilsynet
L 113 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
2/2
Erhvervsstyrelsen
Erhvervsstyrelsens Området for Bedre Regulering
Fagbevægelsens Hovedorganisation
Fagligt Fælles Forbund - 3F Sømændene
Fair Maritim
Finansministeriet
Fiskeriets Arbejdsmiljøråd
Fiskernes Forbund
Fiskeskibsudvalget
FOA - Fag og Arbejde
Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri
Foreningen til Langturssejladsens Fremme
Forsvarsministeriet
Færgesekretariatet
Gorrissen Federspiel
Grønlands Selvstyre (Departementet for Boliger og Infrastruktur)
Handelsflådens Arbejdsmiljø- og Velfærdsråd
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Justitsministeriet
Kommunernes Landsforening
Lederne Søfart
Marstal Navigationsskole
Martec
Maskinmestrenes Forening
Metal Maritime
North Sea College
Offentligt Ansattes Organisationer
Radio Medical Danmark
Radiotelegrafistforeningen af 1917
Rektorkollegiet for de maritime uddannelser/Maritime Uddannelser
Rigspolitiet
Rigsrevisionen
Sammenslutningen af Danske Småøer
Sammenslutningen af Mindre Erhvervsfartøjer
Skibstilsynsrådet
Småøernes Færgeselskaber
Statsministeriet
Sølovsudvalget
Sø- og Handelsretten
Transportministeriet
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen
L 113 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
2953984_0003.png
Fra:
Til:
Emne:
Dato:
Vedhæftede filer:
Maritim regulering og jura
Maibritt Birch Winther
VS: Høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om sikkerhed til søs og lov om skibes besætning
19. august 2024 14:04:02
image002.png
Med venlig hilsen
Nina Munck Richter Henriksen
Kontorfuldmægtig
Maritim regulering og jura
Tlf: 72 19 62 25 |
[email protected]
Søfartsstyrelsen | Batterivej 7| 4220 Korsør
www.soefartsstyrelsen.dk
Fra:
Jesper Herrmann <[email protected]>
Sendt:
19. august 2024 13:51
Til:
Maritim regulering og jura <[email protected]>
Cc:
Henrik Jensen <[email protected]>; Rikke Høgh Darmer <[email protected]>; Nadia Jasmin
Majholt <[email protected]>; Maibritt Birch Winther <[email protected]>
Emne:
Høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om sikkerhed til søs og lov om skibes
besætning
[EKSTERN E-MAIL]
Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede dokumenter, som ikke er
sikre, medmindre du stoler på afsenderen.
Til hvem det måtte vedrøre,
Vi har modtaget de for høringen relevante dokumenter og CO-industri har ikke umiddelbart
bemærkninger til de initiativer som lovforslaget rummer.
Med venlig hilsen
Jesper Herrmann
Juridisk konsulent, advokat
CO-industri
Molestien 7, 3.
2450 København SV
Telefon dir.: +45 33 63 80 15/+45 21 70 76 36
Telefon: +45 33 63 80 00
L 113 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
2953984_0004.png
[email protected]
Databeskyttelse
Vi registrerer personoplysninger i forbindelse med vores sagsbehandling.
Læs hvordan CO-industri behandler personoplysninger
HER
Denne e-mail og eventuelle vedhæftede filer kan indeholde fortrolige oplysninger og er kun beregnet for adressaten.
Hvis du ved en fejl har modtaget e-mailen, beder vi dig venligst slette den og informere os pr. telefon.
L 113 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
2953984_0005.png
Fra:
Til:
Cc:
Emne:
Dato:
Vedhæftede filer:
Ole Philipsen
Maritim regulering og jura
Maibritt Birch Winther
Høringssvar til udkast til lovforslag om ændring af lov om sikkerhed til søs og lov om skibes besætning.
14. august 2024 09:23:28
image001.png
image003.png
[EKSTERN E-MAIL]
Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede dokumenter, som ikke er
sikre, medmindre du stoler på afsenderen.
Søfartsstyrelsen
Caspar Brands Plads 9
4220 Korsør
København den 14. august 2024
OP/mb/00341
Høringssvar til udkast til lovforslag om ændring af lov om sikkerhed til søs
og lov om skibes besætning.
(Styrket indsat mod søfarende, der begår personfarlig kriminalitet om bord
eller i relation til tjeneste på danske skibe og ny uddannelse for
færgenavigatører)
CO-Søfart giver hermed sit formelle høringssvar vedrørende det fremlagte
lovforslag om ændring af lov om sikkerhed til søs og lov om skibes besætning.
Ændring af lov om sikkerhed til søs, § 29:
CO-Søfart tilslutter sig den foreslåede tilføjelse til lovens § 29.
Forslaget harmonerer med anbefalingerne fra de arbejdsgrupper, der er nedsat af
erhvervsministeren, og som har til formål at adressere krænkelser og chikaner i
søfartssektoren.
Det understreges som essentielt, at muligheden for frakendelse af retten til at gøre
tjeneste i danske skibe kun kan anvendes i kriminalsager, der har forbindelse til
tjenesten ombord.
Samt at en sådan frakendelse kun kan effektueres ved domstolskendelser, hvilket
sikrer den tiltale en ret til at anke.
Lov om skibes besætning:
CO-Søfart er enig i de foreslåede ændringer af lov om skibes besætning og har
ingen yderligere bemærkninger til dette forslag.
Med venlig hilsen
Ole Philipsen
Formand
CO-Søfart/ Metal Maritime
L 113 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
2953984_0006.png
Tlf.: 36365585
[email protected]
Molestien 7
2450 København SV
www.co-sea.dk
CO-Søfart er et fagligt kartel bestående af
- Metal Maritime
- Metal Vest
- FOA Søfart
- Dansk El-Forbund
- Serviceforbundet
- Centralforeningen for Stampersonel
Danmarks største Maritime faglige organisation
Dansk Metal: Vi passer på dine data – læs vores
persondatapolitik
L 113 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
2953984_0007.png
Søfartsstyrelsen
Caspar Brands Plads 9
4220 Korsør
Danmark
21. august 2024
Sagsnummer:
EMN-2024-00341
Sendt pr. mail til
[email protected]
og
[email protected]
Høringssvar vedrørende udkast til lovforslag om ændring af lov om
sikkerhed til søs og lov om skibes besætning
Hermed bekræftes modtagelsen af Søfartsstyrelsens høringsbrev af 3.
juli 2024 vedrørende ovennævnte forslag til lovændringer.
Danske Rederier hilser forslagene, der styrker indsatsen mod søfarende,
der begår personfarlig kriminalitet om bord eller i relation til tjeneste på
danske skibe og ny uddannelse for færgenavigatører, velkomne.
Forslag til ændring af lov om sikkerhed til søs
Danske Rederier bemærker, at forslaget af flere grunde ikke i sig selv
kan hindre, at personer dømt for bl.a. vold og sædelighedsforbrydelser
kan komme til at gøre tjeneste på danske skibe, eftersom der alene er
tale om en af gerningsstedet afhængig skærpelse af straffen, som bety-
der, at hvis overtrædelsen ikke er begået om bord eller i relation til tjene-
sten, vil der ikke kunne ske fratagelse af retten.
Dog finder Danske Rederier, at også sådanne overtrædelser begået mod
personer, som den pågældende har en arbejdsmæssig relation til, bør
kunne frakendes retten til at gøre tjeneste uagtet overtrædelsen ikke er
begået på skibet eller i direkte forbindelse med tjenesten om bord, men
derimod i en friperiode eller i forbindelse med kursusaktivitet o.l.
1/3
L 113 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
2953984_0008.png
Danske Rederier skal desuden foreslå, at retten til at gøre tjeneste om-
bord midlertidigt også kan fratages personer i tiden op til en eventuel
domfældelse i straffesager, som vil kunne resultere i fratagelse af retten
til at gøre tjeneste om bord.
For at sikre sig mod at domfældte for bl.a. vold og sædelighedsforbrydel-
ser ikke kommer til at gøre tjeneste på danske skibe, vil der trods forsla-
gets gennemførelse forsat være anledning til at indhente straffeattest,
som der i Danmark er mulighed for. At der særligt som led i ansættelser
på danske skibe kan indhentes sådanne attester, bør efter vores opfat-
telse tydeliggøres og afspejles i lovbemærkningerne.
Hvad angår udenlandske søfarende bør det overvejes, om der ved frem-
sendelse af ansøgning om udstedelse af dansk anerkendelsesbevis om
muligt bør medsendes tilsvarende dokumentation for, at den pågælden-
de ikke tidligere er dømt for bl.a. vold og sædelighedsforbrydelser. Hvor
tilvejebringelse af sådan dokumentation vil forsinke udstedelsen af det
danske anerkendelsesbevis, gøres udstedelsen betinget af, at dokumen-
tationen eftersendes indenfor fx 6 måneder.
Endelig bør der være mulighed for, at frakendelse af retten til at gøre
tjeneste på danske skibe og inddragelse af sønæringsbevis kan ud-
strækkes til også at omfatte danske søfarende, der udenfor landets
grænser måtte blive dømt for overtrædelser, der efter dansk ret ville re-
sultere deri.
Forslag til ændring af lov om skibes besætning
Danske Rederier vil sædvanligvis stille sig positivt til forslag om regelfor-
enklinger. Men forslaget om at samle en række i bekendtgørelser over
tid oparbejdede undtagelsesbestemmeler i loven, uden at der i lovforar-
bejderne er nærmere redegjort for de overvejelser og betragtninger und-
tagelserne baserer sig på, er ikke uden betænkeligheder.
Som anført i vort høringssvar af 12. juni 2023 over udkast til ny bekendt-
gørelse om fravigelse af kvalifikationskrav og besætningsregler efter lov
om skibes besætning, stillede vi os positivt til de foreslåede ændringer,
2/3
L 113 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
2953984_0009.png
men påpegede samtidig, at det var svært at gennemskue, hvad skærpel-
serne - i form af øgede krav til andre skibstyper – kunne føre til, og fandt
en uddybning heraf ønskelig.
Danske Rederier bifalder den måde stillingen som Færgenavigatør er
indarbejdet i lovens § 6, og det dertil knyttede skema.
Med venlig hilsen
Anne Windfeldt Trolle
Direktør
3/3
L 113 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
2953984_0010.png
Fra:
Til:
Cc:
Emne:
Dato:
Nete Herskind
Maritim regulering og jura
Maibritt Birch Winther
Høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om sikkerhed til søs og lov om skibes besætning
21. august 2024 16:15:26
[EKSTERN E-MAIL]
Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede dokumenter, som ikke er
sikre, medmindre du stoler på afsenderen.
Færgesekretariatet har hæftet sig ved formålet om at kunne fastsætte en skibsbesætning med
uddannede færgenavigatører og udstede et sønæringsbevis til dimittender fra den nye
uddannelse. Færgesekretariatet bakker fuldt op om uddannelsen og støtter ethvert tiltag til at
smidiggøre og effektuere brugen af de nye færgenavigatører, der særlig skal betjene den mindre
indenrigsfærgefart.
Med venlig hilsen
Nete Herskind
Sekretariatschef
Vestergade 1A
5970 Ærøskøbing
(+45) 29162207
[email protected]
www.faergesekr.dk
L 113 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
2953984_0011.png
Fra:
Til:
Cc:
Emne:
Dato:
Vedhæftede filer:
Lise Thillemann Sørensen
SFS Høringer
Maibritt Birch Winther; Kirsten Sydendal; Bjarne Jepsen
Høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om sikkerhed til søs og lov om skibes besætning.
22. august 2024 10:23:34
image001.png
[EKSTERN E-MAIL]
Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede dokumenter, som ikke er
sikre, medmindre du stoler på afsenderen.
Til Søfartsstyrelsen
Sammenslutningen af Danske Småøer har følgende bemærkninger til udkastet:
Der er et stort behov for færgenavigatører, og vi ser allerede nu flere steder problemer
med at rekruttere mandskab til småøernes færger.
Sammenslutningen af Danske Småøer bakker derfor fuldt ud op om
færgenavigatøruddannelsen og har fra starten støttet initiativet, som vi ser som en vigtig
og afgørende faktor for at sikre fremtidige besætninger på småøfærgerne.
Vi hilser derfor naturligvis også §6, stk 7 i dette udkast velkommen.
Vi ser i udkastet også en mulighed for at Søfartsstyrelsen kan regulere i kravene til bl.a.
passagerskibe under hensyn til parametre som indretning, udstyr, fartsområde og
passagerantal.
Vi forstår det således, at der fremover i højere grad kan tages hensyn til de faktiske
forhold, så kravene, der stilles til det enkelte skib, bliver reelle og rimelige i forhold til de
forhold det givne skib sejler under.
Det finder vi positivt.
På vegne af Sammenslutningen af Danske Småøer
Med venlig hilsen
Lise Thillemann Sørensen
Sekretariatsleder
S
ammenSLuTningen af
D
anSke
S
måøer
a
SSociaTion of DaniSh
S
maLL
i
SLanDS
Strynø Brovej 12 | 5943 Strynø | Denmark
Tlf: 62 51 39 93 | 60 77 13 39
www.danske-smaaoer.dk
L 113 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
2953984_0012.png
Fra:
Til:
Cc:
Emne:
Dato:
Vedhæftede filer:
Lars Wolfgang Hansen
Maibritt Birch Winther; SFS Høringer
Lars Wolfgang Hansen; "Max Møller Christensen"
VS: Høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om sikkerhed til søs og lov om skibes besætning.
21. august 2024 21:18:00
image001.png
Høringsbrev - sikkerhed til søs og skibes besætning.pdf
Endeligt lovforslag om ændring af lov om sikkerhed til søs og lov om skibes besætning.pdf
Høringsliste ekstern - sikkerhed til søs og skibes besætning.pdf
Høringsliste intern - sikkerhed til søs og skibes besætning.pdf
[EKSTERN E-MAIL]
Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede dokumenter, som ikke er
sikre, medmindre du stoler på afsenderen.
Til Søfartsstyrelsen
Hermed fremsendes Småøernes Færgeselskabers kommentarer til det fremsendte udkast.
Ad §1
Vi har deltaget i arbejdsgruppen omkring mobning og chikane. Så vi kender hele forløbet og
problematikken. Vi mener fremsendte forslag er dækkende, hvilket vi også meddelte under
arbejdsgruppens arbejde. Det er selvfølgelig op til domstolene, hvad en sanktion skal være. Men
samtidig mener vi, at der er masser af signalværdi i en seriøs behandling af problematikken.
Tilgangen af nye medarbejdere til erhvervet må ikke snævres ind, fordi enkeltpersoner om bord
udøver grov chikane, grov mobning, voldtægt etc. Det er en voldsom sanktion, hvis man mister
retten til at sejle, men vi er afklaret med, at det kan blive nødvendigt for at komme dette uvæsen
til livs.
Ad §2
Vi har ingen bemærkninger til dette punkt, som omhandler fiskeskibe.
Ad §3
Vi synes godt om princippet i, at SFS kan forøge eller mindske kravene ift. det enkelte skib og
dets fartområde. Vi oplever desværre ofte, at vores medlemmer, som fx sejler på
Silkeborgsøerne, Maribo Sø eller Lyngby Sø bliver stillet over for krav, som måske mere matcher
skibe i Kattegat. Tilsvarende er det begrænset, hvad de 2 danske kabelfærgeruter kan og skal.
Ad §4
Som ved §3. Vi synes godt om princippet i, at SFS kan forøge eller mindske kravene ift. det
enkelte skib og dets fartområde.
Ad §5
Småøernes Færgeselskaber er rigtigt glade for, at færgenavigatøruddannelsen nu endelig
kommer i gang og kan bruges. Vi har arbejdet med den uddannelse i mange år, fordi vi ikke som
tidligere kan få arbejdskraft fra fiskerierhvervet eller fra Blue Sea. Antallet af danske fiskere er jo
faldet drastisk, ligesom en stor del af besætningerne i Blue Sea i dag har udenlandsk baggrund,
hvilket gør det vanskeligt at hyre til indenrigs færgefart.
Endelig er der en fagterminologisk fejl. Søværnet har navigationsofficerer. På færgerne har vi
styrmænd(overstyrmand, 1.styrmand osv.).
L 113 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
2953984_0013.png
Ad §6
Det bør revurderes. Det giver ingen mening at tage udgangspunkt i territorialfarvand. Det kan
selvfølgelig løses ved at udstede nye fartstilladelser til småfærgerne. Men færgens normale
besætning skal kunne sejle færgen til og fra værft, uden at indhyre personel, som ikke kender
skibet. Det er fx aktuelt ved værftsophold. Holbækfærgen dokker normalt i Assens og passerer
derfor internationalt farvand i Storebælt. Tilsvarende for Agersøfærgen. Et behov for dokning
kan opstå meget pludseligt. En løsning kunne også være en tilføjelse, hvor Force Majeure eller
kritisk behov gør det muligt at forlægge færgen til værft med den normale besætning, som
måske inkluderer en færgenavigatør, men uden passagerer.
Tilsvarende skal der også tages højde for Christiansøfarten, hvor det ville give god mening at
anvende færgenavigatører fremadrettet.
Vi kipper med Dannebrog og glæder os til de kommende færgenavigatører til vores
indenrigsfærger.
Med venlig hilsen
Lars Wolfgang Hansen
Direktør
Tlf.: 54 34 48 99
Hundested - Rørvig Færgefart A/S
Formand, Småøernes Færgeselskaber
Fra:
Info | Småøernes Færgeselskaber <[email protected]>
Sendt:
3. juli 2024 13:01
Til:
Lars Wolfgang Hansen <[email protected]>
Emne:
VS: Høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om sikkerhed til søs og lov om
skibes besætning.
God nyheder til formanden
Fra:
SFS Høringer <[email protected]>
Sendt:
3. juli 2024 12:57
Cc:
Maibritt Birch Winther <[email protected]>
Emne:
Høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om sikkerhed til søs og lov om skibes
besætning.
Hermed fremsendes Høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om sikkerhed til
søs og lov om skibes besætning. (Styrket indsat mod søfarende, der begår personfarlig
kriminalitet om bord eller i relation til tjeneste på danske skibe og ny uddannelse for
færgenavigatører)
Eventuelle bemærkninger til bekendtgørelsen bedes sendt til Søfartsstyrelsen pr. e-mail til
[email protected]
med kopi til
[email protected]
senest
den 22. august 2024, kl. 12.00.
L 113 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
2953984_0014.png
Med venlig hilsen
Nina Munck Richter Henriksen
Kontorfuldmægtig
Maritim regulering og jura