Tak for det, formand, og godt nytår til formanden og til andre i salen. Først og fremmest vil jeg selvfølgelig sige tak for den meget positive modtagelse af lovforslaget her. Som sagt har lovforslaget tre formål. For det første skal vi gøre det mere sikkert og trygt at arbejde på danske skibe. Derfor strammer vi nu reglerne for tidligere dømte. For det andet gjorde vi det i foråret muligt at uddanne sig til færgenavigatør i Danmark. Det var et vigtigt skridt for at få flere kompetente navigatører i indre danske farvande. Men som loven er nu må vi nok indrømme, at der er en masse bureaukratisk bøvl efter endt uddannelse. Det ændrer vi på nu. For det tredje og sidst, men ikke mindst, opjusterer vi så, som det også har været omtalt, afgiften for at have skibe registreret i danske skibsregistre. Det skal bidrage til at løfte Søfartsstyrelsens arbejde med skibsregistrene og komme store dele af erhvervet til gode. Det gælder bl.a. sikringen af ejerrettigheder ved registrering, international regeludvikling og også, hvad der er nok så vigtigt i den tid, vi lever i nu, rådgivning af rederierne.
I januar 2024 kom vi med en række nye tiltag, som skal forebygge mobning og chikane på danske skibe. Nu strammer vi som sagt reglerne. Fremover skal være muligt for domstolene at forbyde at arbejde på danske skibe for personer, der er dømt for vold eller seksualforbrydelser. Det gælder både domme herhjemme, men det gælder også domme i udlandet. Jeg tror, det er vigtigt, som også den radikale ordfører understregede, at det jo er anbefalinger, som er kommet fra erhvervet selv, og som der var bred opbakning til, da de kom, fordi de tager fat på et alvorligt problem. Det er som sagt et vigtigt skridt på vejen mod at skabe et mere trygt og sikkert arbejdsmiljø til havs.
Samtidig åbner vi for, at en skibsbesætning fremover også kan inkludere færgenavigatører, og at der kan gives sønæringsbevis til dimittender fra uddannelsen. For vi skal selvfølgelig opfordre folk til at videreuddanne sig. Vi skal ikke bare skabe besvær for dem.
Desuden foreslår vi, at den samlede brugerbetaling for Søfartsstyrelsens udgifter forbundet med at have skibe under danske flag stiger fra ca. 5 pct. til ca. 15 pct., altså som en brugerbetaling. Det opnår vi som sagt ved at opjustere afgiften for at have skibe registreret i de danske skibsregistre. Grundmodellen, som vi kender den, er uændret, det vil sige, at de store skibe stadig betaler en forholdsmæssig større afgift end mindre skibe. Det er vigtigt at understrege her, som flere også har været inde på, at det her er en årsafgift, som blev indført i 2013, og at den ikke har været ændret siden da. Afgiften bidrager så til at finansiere de opgaver, som myndigheder selvfølgelig har, når de har arbejde, der er forbundet med, at skibe sejler under dansk flag. Det gælder bl.a. i forhold til skibsregistrering. Skibsregistrene bidrager til at opretholde Danmarks position som en af verdens førende søfartsnationer, og skibsregistrene gør det f.eks. lettere at drive forretning, registrere ejerforhold og pantrettigheder samt sikre finansiering. Søfartsstyrelsens opgaver i forbindelse med registreringerne her og registrene indebærer også rådgivning og vejledning til alle interessenter i søfartserhvervet, herunder både rederierne, men også de søfarende.
Så alt bidrager lovforslaget til at gøre det mere sikkert og trygt at arbejde om bord på danske skibe og til at sikre, at vi også i fremtiden kan have gavn af de danske skibsregistre, så vi også her kan bidrage til, at vi fortsat kan være en stolt og stærk søfartsnation.
Tak for den brede opbakning. Jeg ser frem til den videre behandling af lovforslaget i vores Erhvervsudvalg. Tak for ordet, formand.