Grønlandsudvalget 2024-25
L 112 Bilag 2
Offentligt
13-08-2024
EM2024/32
Naalakkersuisut fremsætter hermed følgende beslutningsforslag i henhold til § 33 i
forretningsorden for Inatsisartut:
Forslag til Inatsisartutbeslutning om, at Grønlands Selvstyre tilslutter sig udkast til
Forslag til Lov om ændring af kriminallov for Grønland og retsplejelov for Grønland
(Styrket indsats mod stalking, kriminalisering af identitetsmisbrug og afbrydelse af
påtalefrist m.v.) og udkast til Anordning om ikrafttræden for Grønland af forskellige
love om ændring af lov om tilhold, opholdsforbud og bortvisning
(Naalakkersuisoq for Erhverv, Handel, Råstoffer, Justitsområdet) og Ligestilling
Begrundelse
Lovforslaget er udarbejdet som led i regeringens og Grønlands Selvstyres arbejde med at
udvikle danske ansvarsområder i Grønland. Naalakkersuisut har i den forbindelse bl.a.
fremsat ønske om, at der indføres en selvstændig bestemmelse i kriminalloven om stalking.
Lovforslaget har således til formål at styrke indsatsen mod stalking, kriminalisere identi-
tetsmisbrug og forenkle reglerne om afbrydelse af påtalefristen. Lovforslaget har endvidere til
formål at etablere de fornødne bemyndigelser til at kunne fastsætte regler om udgang m.v. for
personer, der er anbragt i hospital eller institution i henhold til retsafgørelser i medfør af
kriminalloven og retsplejeloven.
Med lovforslaget lægges der for det første op til at indføre en særskilt bestemmelse om
stalking i kriminalloven, som sikrer, at en gerningsperson vil kunne dømmes for stalking,
selvom der på forhånd ikke er udstedt et tilhold, opholdsforbud eller sket bortvisning.
Samtidig lægges der op til, at forurettede i sager om stalking skal have mulighed for at få
beskikket en bisidder efter retsplejelovens § 333 på samme måde som forurettede i f.eks.
sager om vold.
Ligeledes skal forurettede i sager om stalking efter anmodning have ret til at blive underrettet
ved gerningspersonens løsladelse og udgang, og der gives mulighed for videoafhøring af børn
under 15 år, hvis barnet eller en af barnets nærmeste er forurettet i en sag om stalking, hvor
den mistænkte også er en af barnets nærmeste.
Herudover lægges der op til, at der i kriminallovens kapitel om freds- og ærekrænkelser
indsættes en ny bestemmelse, der kriminaliserer den, der uberettiget anvender oplysninger,
herunder cpr-nummer, navn og billede, til på utilbørlig vis at udgive sig for at være en anden
person, eller uberettiget videregiver materiale, hvor der er gjort brug af sådanne oplysninger
til på utilbørlig vis at manipulere en anden persons fremtræden. Det foreslås, at forbuddet
imod identitetsmisbrug skal gælde generelt, dvs. både når misbruget foregår på og uden for
internettet.
I samme kapitel foreslås det at indsætte en ny bestemmelse i kriminallovens § 99 a om
sletning af udtalelser, meddelelser eller billeder, som har tilknytning til en overtrædelse af
lovens §§ 94 og 99 (freds- og ærekrænkelser) samt den foreslåede bestemmelse i § 95 a
_______________
EM2024/32
INAIANN – Sags nr.: 2023 - 4028
1
L 112 - 2024-25 - Bilag 2: Dokumenter fra Inatsisartuts behandling af lovforslaget
(identitetsmisbrug) med henblik på at forhindre tilgængeligheden og den videre udbredelse af
disse udtalelser mv.
Efter Naalakkersuisuts anmodning foreslås det, at der foretages en ændring af kriminallovens
§ 21, stk. 5, om afbrydelse af påtalefristen, så anklagemyndigheden og politiet får samme
enkle fremgangsmåde til at afbryde fristen, som andre offentlige myndigheder har i dag efter
bestemmelsen i kriminallovens § 21, stk. 5. Det betyder, at der indføres de samme regler, som
findes i Danmark om afbrydelse af forældelse i eksempelvis bødesager for overtrædelse af
fiskerilovgivningen.
Endelig lægges der op til, at der indføres de fornødne bemyndigelser i kriminalloven og
retsplejeloven til at kunne fastsætte administrative regler om udgang m.v. for personer anbragt
i hospital eller institution i henhold til retsafgørelser i medfør af kriminalloven og
retsplejeloven. Hidtil har man anvendt en analogi af den danske bekendtgørelse, der gælder
for personer, der er dømt til anbringelse eller i institution efter straffeloven.
I sammenhæng med indsættelse af en bestemmelse om stalking, foreslås det sluttelig at
ajourføre anordning om ikrafttræden for Grønland af lov om tilhold, opholdsforbud og
bortvisning.
Som led i ajourføringen lægges der bl.a. op til at indsætte en fire ugers klagefrist for
indgivelse af klage over politidirektørens afgørelse om et meddelt tilhold, opholdsforbud og
bortvisning. Ændringen har til formål at modvirke, at sager om overtrædelse af navnlig tilhold
trækker i langdrag og dermed udsætter ofrene for yderligere belastning. Derudover lægges der
op til, at der indføres mulighed for at meddele en foreløbig afgørelse om tilhold (et såkaldt
strakstilhold), som midlertidigt skal beskytte den forurettede og eventuelt medlemmer af
forurettedes husstand, indtil der af politidirektøren kan træffes en endelig afgørelse om tilhold
eller opholdsforbud. Strakstilholdet omfatter de samme typer af forbud og har samme
retsvirkning som et tilhold, der meddeles efter de gældende bestemmelser i tilholdsloven. Det
bemærkes, at en klage over politidirektørens afgørelse om et meddelt strakstilhold også vil
blive omfattet af den ovenfor nævnte klagefrist.
Bemærkninger fra Naalakkersuisut til udkastet
Nærværende lovforslag fremsættes på baggrund af Naalakkersuisuts ønske om at højne
justitsområdet, så det er effektivt og tidssvarende, og således at det bedst muligt er i
overensstemmelse med befolkningens ønsker og retsfølelse.
Forslaget er udarbejdet på baggrund af Naalakkersuisuts anmodning i prioriteringerne for
2023 (stalking) og 2024 (afbrydelse af påtalefrist og regler om udgang) på Justitsministeriets
område.
Såvel kriminalisering af stalking som identitetsmisbrug er endvidere bestemmelser, der blev
anbefalet af Rådet for Grønlands Retsvæsen på møde i september 2022.
Samtidig er en af anbefalingerne i udkast til Naalakkersuisuts handlingsplan mod vold i nære
relationer 2023-2027 netop, at der indsættes en bestemmelse om stalking i kriminalloven.
Som en konsekvens af en særskilt bestemmelse om stalking, bør der samtidig ske ændring af
bortvisningsloven, således at de ændringer, der blev indsat i den danske lov i forbindelse med
indførelse af en bestemmelse om stalking, også gælder for Grønland. Det vedrører bl.a. regler
om strakstilhold.
2
L 112 - 2024-25 - Bilag 2: Dokumenter fra Inatsisartuts behandling af lovforslaget
Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Ingen.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det private erhvervsliv
Ingen.
Økonomiske og administrative konsekvenser for borgerne
Ingen.
Ligebehandlingsmæssige konsekvenser
Kriminaliseringen af stalking er, ligesom med kriminaliseringen af psykisk vold og digital
grooming samt indførelsen af den samtykkebaserede voldtægtsbestemmelse, et vigtigt skridt i
bekæmpelsen af alvorlige former for vold.
Kriminaliseringen af stalking lever ydermere op til efterlevelse af Artikel 34 i Europarådets
konvention til forebyggelse og bekæmpelse af vold mod kvinder og vold i hjemmet
(Istanbulkonventionen).
Høring
Justitsministeriet har stået for høringsprocessen, hvor relevante grønlandske myndigheder har
været inddraget. Forslaget har været i høring fra den 24. maj til den 21. juni 2024.
Bilag
1. Resume af Forslag til Inatsisartutbeslutning om, at Grønlands Selvstyre tilslutter sig
udkast til Forslag til Lov om ændring af kriminallov for Grønland og retsplejelov for
Grønland (Styrket indsats mod stalking, kriminalisering af identitetsmisbrug og afbrydelse
af påtalefrist m.v.) og udkast til Anordning om ikrafttræden for Grønland af forskellige
love om ændring af lov om tilhold, opholdsforbud og bortvisning
2. Forslag til Inatsisartutbeslutning om, at Grønlands Selvstyre tilslutter sig udkast til Forslag
til Lov om ændring af kriminallov for Grønland og retsplejelov for Grønland (Styrket
indsats mod stalking, kriminalisering af identitetsmisbrug og afbrydelse af påtalefrist
m.v.)
3. Udkast til Anordning om ikrafttræden for Grønland af forskellige love om ændring af lov
om tilhold, opholdsforbud og bortvisning
4. Kommenteret høringsoversigt
3