Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
L 111
Offentligt
2972512_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
31-01-2025
J nr.
2022 - 1944
Akt-id
581535
Svar på L 111 – spm. 14
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har d. 27. januar 2025 stillet følgende
spørgsmål om L 111 Forslag til lov om styrket beredskab i energisektoren, som
jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Dina Raabjerg
(KF).
Spørgsmål 14
I svar på L 111 spørgsmål 4 nævner ministeren, at lovforslaget indeholder krav
om fysisk og logisk segmentering af netværk for virksomheder i niveau 4 og 5.
Flere høringsparter har påpeget, at dette krav medfører betydelige økonomiske
og teknologiske byrder, især for mindre aktører, og at det går videre end kravene
i NIS2-direktivet og CER-direktivet. Kan ministeren uddybe, hvordan proportiona-
litetsprincippet i NIS2- og CER-direktiverne er blevet anvendt i vurderingen af
segmenteringskravene, og hvordan byrderne for virksomhederne er blevet afvejet
i forhold til de forventede sikkerhedsgevinster?
Svar
Cybertruslen mod energisektoren er alvorlig, og det er nødvendigt at styrke cy-
berforsvaret for at følge med trusselsbilledet og den digitale udvikling. Krav om
netværkssegmentering vurderes i den forbindelse både væsentligt og proportio-
nalt.
Netværkssegmentering er en væsentlig foranstaltning, fordi segmentering bl.a.
besværliggør en angribers muligheder for at kortlægge og bevæge sig rundt på
virksomhedens netværk, og kan således fx reducere risikoen for, at et cyberan-
greb spreder sig og påvirker energiforsyningen. Omvendt kan manglende eller
mangelfuld segmentering fx betyde en øget angrebsflade, dårligere grundlag for
at inddæmme et cyberangreb og øget risiko for, at et cyberangreb kan påvirke
oppetid og driftssikkerhed for de forsyningskritiske net- og informationssystemer.
Det er vurderingen, at krav om netværkssegmentering er proportionelt i forhold til
de sikkerhedsmæssige gevinster og omkostninger, som kravet vil medføre for
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
L 111 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om, hvordan proportionalitetsprincippet i NIS2- og CER-direktiverne er blevet anvendt i vurderingen af segmenteringskravene
2972512_0002.png
virksomhederne. Kravet om segmentering er delt op, således at der for de mest
forsyningskritiske virksomheder placeret i niveau 4 og 5 lægges op til krav om
såkaldt fysisk segmentering, mens der for øvrige omfattede virksomheder er krav
om såkaldt logisk segmentering af deres netværk. Niveau 4 og 5 virksomheder er
karakteriseret ved, at de har betydning for energiforsyningen på nationalt eller
europæisk niveau.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 2/2