Først og fremmest vil jeg ønske godt nytår til formanden og til de ærede medlemmer af Tinget og takke for bemærkningerne til lovforslaget. Som nævnt har det til formål at styrke sikkerheden og modstandsdygtigheden i energisektoren. Det er en prioritet for regeringen, og jeg kan høre fra alle partier, at den danske energisektor skal gøres mere robust i mødet med de fremtidige trusler og udfordringer og kriser, som potentielt lurer derude.
Lovforslaget implementerer to EU-direktiver – NIS 2-direktivet og CER-direktivet – i energisektoren. Dertil lægges der med lovforslaget op til at indføre supplerende krav, der går længere end direktiverne, for bl.a. at øge den fysiske sikkerhed ved energianlæg og højne cybersikkerhedsniveauet for forsyningskritiske systemer. Jeg hørte en af ordførerne spørge til, hvordan det kan være, for normalt er det minimumsimplementering, men det er naturligvis, fordi vi har en politisk vurdering af, at trusselsniveauet gør, at det er velbegrundet at stille de skærpede krav. Lovforslaget dækker virksomheder i el-, gas-, olie-, fjernvarme-, fjernkøling- og brintsektoren.
Vores udgangspunkt er i dag, at energisektoren har et godt beredskab, men der er en række forandringer i vores samfund, som i disse år er med til at ændre rammerne for beredskabet i energisektoren, som gør, at der er behov for at styrke niveauet for sikkerhed og modstandsdygtighed. Der er faktisk ikke foretaget væsentlige ændringer i den nuværende regulering af energisektorens almene beredskab siden 2007 og it-beredskabet siden 2017. Meget er sket siden da.
Truslerne har udviklet sig på cyberområdet til at blive et højt trusselsniveau. Krigen i Ukraine og Ruslands aggressive fremfærd har også understreget behovet for et robust og tidssvarende beredskab. Det er vigtigt, at sektoren får skabt mere robuste rammer for fysisk beskyttelse og overvågning af kritisk energianlæg. Det gælder både på land og på havet.
Som Alternativet nævnte, ændrer vores klima sig også. Vi kommer oftere til at se vildere vejr end tidligere, og det nødvendiggør, at vi klimatilpasser os. Energianlæg kan være sårbare over for store mængder regn, og jeg tror, at de fleste af os ved, at vand og elektricitet er en farlig kombination. Det nødvendiggør alt sammen, at vi tænker beredskab i energisektoren på en anden måde end tidligere.
Konkret indebærer lovforslaget, at flere virksomheder i energisektoren vil blive omfattet af krav til beredskab. Vi går fra ca. 84 virksomheder til 177. Vi udvider det sådan, at det også er selskaber inden for fjernvarme-, køling- og brintsektoren og ligeledes nye aktører indenfor el-, gas- og oliesektoren, der bliver omfattet, såsom ladestandere og biogasanlæg.
For at sikre en passende proportionalitet og ud fra en risikotilgang omfattes virksomhederne på baggrund af forsyningsstørrelse og virksomhedens kritikalitet for energiforsyning. Tilsvarende vil kravene for virksomhederne være gradueret, så de mest forsyningskritiske virksomheder skal følge de mest strenge krav. Lovforslaget lægger op til at videreføre eksisterende beredskabskrav, og desuden indføres der nye krav, der fokuserer på samfundsmæssige foranstaltninger, som skal forebygge og beskytte energiforsyningen mod angreb og hændelser og samtidig sikre, at energiforsyningen i tilfælde af angreb og hændelser kan videreføres.
Der indføres også nye og skærpede krav om underretning til Energistyrelsen om hændelser, som negativt kan påvirke eller har potentiale til at påvirke i energiforsyningen i overensstemmelse med direktiverne. Formålet er bl.a. at sikre, at myndighederne har information om væsentlige hændelser for bl.a. at kunne afbøde potentielt spredning af hændelser til f.eks. andre virksomheder. Desuden videreføres og præciseres Energistyrelsens og Energinets forpligtigelser på beredskabsområdet i forhold til at understøtte sektorberedskabet.
Der lægges op til, at kravene til virksomhedernes beredskab nærmere præciseres i loven og udmøntes på bekendtgørelsesniveau. Det er også en del af svaret på de spørgsmål, der er stillet omkring præciseringer, nemlig at det er et dynamisk område, vi har med at gøre, og derfor kan der blive behov for løbende tilpasninger, f.eks. af tekniske krav til cybersikkerhed, i takt med den digitale udvikling.
Som afslutning vil jeg gerne takke for den interesse, der i dag er blevet udtrykt for lovforslaget. Jeg ser frem til at drøfte lovforslaget og behandlingen i udvalget. Tak for ordet.