Retsudvalget 2024-25
L 110 Bilag 7
Offentligt
2974219_0001.png
Til lovforslag nr.
L 110
Folketinget 2024-25
Betænkning afgivet af Retsudvalget den 30. januar 2025
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af straffeloven, lov om politiets virksomhed og lov
om supplerende bestemmelser til forordning om håndtering af udbredelsen af
terrorrelateret indhold online
(Gennemførelse af dele af aftale om en styrket indsats mod antisemitisme)
[af justitsministeren (Peter Hummelgaard)]
1. Ændringsforslag
Justitsministeren har stillet 3 ændringsforslag til lovfor-
slaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af SIU)
indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede æn-
dringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (SIU) vil redegøre for sin stilling
til lovforslaget og de stillede ændringsforslag ved 2. behand-
ling.
Borgernes Parti og Javnaðarflokkurin havde ved betænk-
ningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ik-
ke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Alternativet
Alternativets medlem af udvalget bemærker, at lovforsla-
get udmønter to retspolitiske initiativer fra handlingsplanen
mod antisemitisme. Det er sådan, at det kun er to initiativer
fra det nye tillæg til handlingsplanen, der kræver lovændrin-
ger. Vi er i Alternativet rigtig, rigtig glade for, at der med
handlingsplanen mod antisemitisme igangsættes initiativer
for at dæmme op imod det stigende had mod jøder. Alterna-
tivet er rigtig glad for, at den daværende regering lavede den
første handlingsplan, og at vi kan følge op som et samlet
Folketing. Ingen skal opleve had og trusler og vold på bag-
grund af deres religiøse tilhørsforhold.
Med hensyn til lovforslaget er det ikke nogen hemmelig-
hed, at Alternativet som nævnt under førstebehandlingen
ikke er glad for de to tiltag, som lovforslaget indeholder. Det
er sådan, at når man indgår politiske aftaler, er der jo tiltag,
man rigtig godt kan lide, og så er der enkelte, man ikke så
godt kan lide. Samlet set står vi med en rigtig, rigtig god
handlingsplan mod antisemitisme, og nærmest alle andre
initiativer støtter Alternativet fuldhjertet op om. Derfor er vi
glade for at være med i aftalen og stemmer for lovforslaget.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
justitsministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med und-
tagelse af SIU):
Til § 3
1)
Nr. 2
affattes således:
»2.
Overskriften
før § 4 affattes således:
»Indbringelse af påbud om fjernelse eller deaktivering af
terrorrelateret indhold for retten på begæring«.«
[Tilpasning af overskrift]
2)
Nr. 3
affattes således:
»3.
§ 4, stk. 1-3,
ophæves, og i stedet indsættes:
»Fremsætter en hostingtjenesteyder, mod hvem et påbud
om fjernelse eller deaktivering af terrorrelateret indhold ef-
ter TCO-forordningens artikel 3, stk. 1, retter sig, anmod-
ning herom, skal Rigspolitiet snarest muligt forelægge sagen
AX030962
L 110 - 2024-25 - Bilag 7: Betænkning afgivet af Retsudvalget den 30. januar 2025
2974219_0002.png
2
for retten. Retten afgør ved kendelse, om påbuddet skal
opretholdes.«
Stk. 4 og 5 bliver herefter stk. 2 og 3.«
[Videreførelse af den særlige lette adgang til domstolspr-
øvelse i § 4, stk. 2]
Til § 4
3)
Datoen »den 1. februar 2025« ændres til: »den 1. marts
2025«.
[Udskudt ikrafttræden]
Bemærkninger
Til nr. 1
I lov nr. 783 af 3. juni 2022 om supplerende bestemmel-
ser til forordning om håndtering af udbredelsen af terrorrela-
teret indhold online (TCO-loven) er der før § 4 en overskrift
med teksten »Påbud
om fjernelse eller deaktivering af ter-
rorrelateret indhold til en hostingtjenesteyder«.
Det foreslås,
at overskriften før § 4 affattes således: »Indbringelse af på-
bud om fjernelse eller deaktivering af terrorrelateret indhold
for retten på begæring«. Den foreslåede ændring skal ses, i
sammenhæng med at det i nr. 2 foreslås at videreføre den
særlige lette adgang til domstolsprøvelse i TCO-lovens § 4,
stk. 2.
Til nr. 2
Det fremgår af TCO-lovens § 4, stk. 1, at påbud om
fjernelse eller deaktivering af terrorrelateret indhold til en
hostingtjenesteyder efter TCO-forordningens artikel 3, stk.
1, og underretninger efter § 3, stk. 1, træffes af Rigspoliti-
et efter rettens kendelse. I kendelsen anføres de konkrete
omstændigheder i sagen, hvorpå det støttes, at betingelserne
for udstedelse af påbuddet er opfyldt. Kendelsen kan til
enhver tid omgøres. Det fremgår af TCO-lovens § 4, stk.
2, at Rigspolitiet snarest muligt skal forelægge sagen for
retten, hvis den, mod hvem påbuddet retter sig, fremsætter
anmodning herom. Retten afgør ved kendelse, om påbuddet
skal opretholdes. Videre fremgår det af TCO-lovens § 4, stk.
3, at såfremt fristen på 1 time i TCO-forordningens artikel
3, stk. 3, ikke kan overholdes, dersom retskendelse skal af-
ventes, skal Rigspolitiet træffe beslutning om udstedelse af
påbud uden forudgående kendelse. I så fald skal Rigspolitiet
snarest muligt og senest inden 24 timer fra underrettelse om
påbuddet forelægge sagen for retten. Retten afgør ved ken-
delse, om påbuddet kan godkendes, og om det kan oprethol-
des. Burde påbuddet efter rettens opfattelse ikke have været
foretaget, skal retten give meddelelse herom til Justitsmini-
steriet. Derudover fremgår det af TCO-lovens § 4, stk. 4, at
retsplejelovens § 694, stk. 1, finder tilsvarende anvendelse
på Rigspolitiets begæringer efter denne bestemmelse. Ende-
lig fremgår det af TCO-lovens § 4, stk. 5, at retsplejelovens
kapitel 85 finder tilsvarende anvendelse for rettens afgørel-
ser efter denne bestemmelse. Det foreslås, at § 4, stk. 1
og 3, ophæves. Det vil indebære, at kravet om forudgående
retskendelse ophæves. Forslaget vil medføre, at påbud om
fjernelse eller deaktivering af terrorrelateret indhold til en
hostingtjenesteyder efter TCO-forordningens artikel 3, stk.
1, og underretninger efter TCO-lovens § 3, stk. 1, træffes af
Rigspolitiet uden rettens forudgående kendelse. Det bemær-
kes i den forbindelse, at forordningens betingelser for udste-
delse af påbud i øvrigt vil skulle være opfyldt, herunder
særlig de indholdsmæssige betingelser i forordningens arti-
kel 3, stk. 4. Endvidere finder forordningens regler i øvrigt
anvendelse, herunder retssikkerhedsgarantier og klagemeka-
nismer, jf. artikel 9 og 10. Det foreslås samtidig, at § 4, stk.
2, ophæves, og at det nuværende stk. 2 i stedet indsættes
som stk. 1 med de nødvendige sproglige tilpasninger som
følge af ophævelsen af stk. 1. Det foreslåede vil indebære, at
fremsætter en hostingtjenesteyder, mod hvem et påbud om
fjernelse eller deaktivering af terrorrelateret indhold efter
TCO-forordningens artikel 3, stk. 1, retter sig, anmodning
herom, skal Rigspolitiet snarest muligt forelægge sagen for
retten. Retten afgør ved kendelse, om påbuddet skal opret-
holdes. Det foreslåede er en videreførelse af den særlige
lette adgang til domstolsprøvelse i § 4, stk. 2, hvorefter
Rigspolitiet på begæring af en hostingstjenesteyder, mod
hvem et påbud om fjernelse eller deaktivering af terrorrela-
teret indhold udstedt efter TCO-forordningen artikel 3, stk.
1, retter sig, indbringer sagen for retten, der ved kendelse
afgør, om påbuddet skal opretholdes.
Til nr. 3
Det fremgår af § 4 i lovforslaget, at loven træder i kraft
den 1. februar 2025. Det foreslås at ændre ikrafttrædelses-
tidspunktet til den 1. marts 2025.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. november 2024 og var
til 1. behandling den 17. december 2024. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og justitsministeren sendte den 4. oktober
2024 dette udkast til udvalget, jf. REU alm. del – bilag
18. Den 28. november 2024 sendte justitsministeren hø-
ringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag på lovforsla-
get.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig
henvendelse om lovforslaget.
L 110 - 2024-25 - Bilag 7: Betænkning afgivet af Retsudvalget den 30. januar 2025
2974219_0003.png
3
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 1 spørgsmål til
justitsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Bjørn Brandenborg (S) Karin Gaardsted (S) Maria Durhuus (S) Gunvor Wibroe (S) Rasmus Prehn (S)
Lasse Haugaard Pedersen (S) Trine Bramsen (S) Preben Bang Henriksen (V) Lars Christian Lilleholt (V)
Jan E. Jørgensen (V) Henrik Rejnholt Andersen (M) Nanna W. Gotfredsen (M) Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU)
Aaja Chemnitz (IA) Anna Falkenberg (SP) Betina Kastbjerg (DD) Peter Skaarup (DD) Steffen Larsen (LA)
fmd.
Sólbjørg Jakobsen (LA) Mai Mercado (KF)
nfmd.
Per Larsen (KF) Mikkel Bjørn (DF) Mette Thiesen (DF)
Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Mads Olsen (SF) Rosa Lund (EL) Zenia Stampe (RV)
Torsten Gejl (ALT)
Borgernes Parti og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Dansk Folkeparti (DF)
50
24
15
15
15
13
10
9
7
Radikale Venstre (RV)
Alternativet (ALT)
Borgernes Parti – Lars Boje Mathiesen (BP)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
6
5
1
1
1
1
1
5