Transportudvalget 2024-25
L 11 Bilag 1
Offentligt
2914445_0001.png
Transportministeriet
Sendt til: [email protected] og [email protected]
Udviklingsselskabet By & Havn I/S
Nordre Toldbod 7
1259 København K
Tel.
3376 9800
www.byoghavn.dk
[email protected]
CVR nr. 30823702
EAN nr. 5798009800107
By & Havns høringssvar til Transportministeriets udkast til forslag til
lov om ændring af lov om letbane på Ring 3, lov om Metroselskabet
I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S og lov om trafikselskaber
By & Havn har den 4. juli 2024 modtaget Transportministeriets høring over
ovenstående udkast til forslag til lovændringer.
Lovforslagets § 2, nr. 4 og § 4, stk. 2 regulerer By & Havns lovgrundlag, jf. lov om
Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S, jf. lovbekendtgørelse nr.
291 af 16. marts 2023 (”By & Havn-loven”). Nærværende bemærkninger vedrører
disse ændringer.
Om lovforslaget
Af Transportministeriets udkast til lovforslag- og bemærkninger fremgår, at der i By
& Havn-lovens § 24, efter stk. 5 indsættes en ny stykke 6, om bolværkejers
forpligtelser til at udføre vedligeholdelsesmæssige arbejder på bolværker efter
anmodning fra Bro- og Bolværkskommissionen, jf. forordning af 18. april 1744 Om
Havne-Væsenets nærmere Regulering i København og Christianshavn. cfr. Fr. 15:
April 1682 (”Forordning af 1744”).
Det fremgår videre, at de foreslåede ændringer ikke har til hensigt at ændre den
nuværende retstilstand i Forordning af 1744, men at Transportministeriet finder det
hensigtsmæssigt, at reguleringen i forordningen, der er af ældre dato,
moderniseres og flyttes til By & Havn-loven.
Den foreslåede § 24, stk. 6, lyder:
»Stk. 6. Ejere af bolværk i Københavns Havn skal straks udføre vedligehol-
delsesmæssige arbejder på bolværket, hvis Bro- og
Bolværkskommissionen meddeler dette. Udføres sådanne arbejder ikke
straks, kan Bro- og Bol-værkskommissionen udføre arbejderne for ejerens
regning.«
Som konsekvens af den nye bestemmelse foreslår Transportministeriet, at
Forordning af 1744 samt en tilhørende plakat i lovforslagets § 4, stk. 2, ophæves.
By & Havns bemærkninger til lovforslaget
Ad. lovforslagets § 2, nr. 4
Forordningen af 1744, § 9, 2, punktum er hjemmelsgrundlag for, at Bro- og
Bolværkskommissionen, på baggrund af en årlig besigtigelse samt konstatering af
fejl og mangler ved bolværker, kan henstille overfor ejeren af bolværker, at mangler
15. august 2024
S-20240808-1418
D-20240809-214370
[email protected]
L 11 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2914445_0002.png
skal udbedres, og såfremt mangler ikke udbedres, at kan Bro- og
Bolværkskommissionen udføre arbejdet på ejerens regning.
Bro- og Bolværkskommissionen er grundlagt ved kongelig Reskript af 22. juli 1756
til den daværende havnekommission, og kommissionen har frem til i dag årligt
foretaget besigtigelser af broer og bolværker i Københavns Havn med henvisning
til reskripten. hvorefter der udarbejdes en årlig statusrapport om standen på broer
og bolværker.
Det bemærkes, at Forordningen af 1744 omhandler Bro- og
Bolværkskommissionens aktiviteter, og ikke By & Havns, men at By & Havn er
sekretariat for kommissionen, og at selskabets ansatte havnebygmester er
formand for kommissionen. Endvidere henviser By & Havn til Forordningen af
1744, når selskabet i forbindelse med salg af ejendomme tinglyser servitut
vedrørende vedligehold af bolværker i Københavns Havn.
Forordningen af 1744 regulerer henstillinger for udbedring af fejl og mangler ved
bolværker,
mens Bro- og Bolværkskommissionens besigtiger bolværker
og
broer.
By & Havn foreslår derfor, at der i lovteksten i den foreslåede § 24, stk. 6, også
henvises til ”broer”.
Til Forordningen af 1744 gælder to plakater PLA nr. 17048 af 28/09/1768 samt
PLA nr. 17049 af 02/05/1788.
Hvis Bro- og Bolværkskommissionen udfører arbejder på ejerens regning i henhold
til Forordning af 1744, kan kommissionen ifølge PLA nr. 17048 af 28/09/1768 for
sine eventuelle udlæg i denne anledning få pantsikkerhed i ejendommen, hvortil
bolværket hører, efter samme regler som offentlige skatter og afgifter.
By & Havn foreslår derfor, at hjemmelsgrundlaget for pantsikkerhed i PLA nr.
17048 af 28/09/1768 videreføres og indsættes i lovteksten i den foreslåede § 24,
stk. 6.
Ad. lovforslagets § 4, stk. 2.
Af lovforslagets § 4, stk. 2, fremgår, at Forordning af 1744 og PLA nr. 17049 af
02/05/1788 ophæves.
By & Havn foreslår, at PLA nr. 17048 af 28/09/1768 ligeledes ophæves.
Som beskrevet henviser By & Havn direkte til Forordningen af 1744 i forbindelse
med salg af ejendomme og dertil hørende tinglysning af servitutter om vedligehold
af bolværker.
For at eksisterende tinglysninger opretholdes, såfremt Forordning af 1744
ophæves, foreslår By & Havn, at der i lovteksten i den foreslående § 4, indsættes
en overgangsbestemmelse, hvor det fremgår, at By & Havns eksisterende tinglyste
servitutter tilvejebragt med hjemmel i Forordning af 1744 og tilhørende plakater,
opretholdes, indtil de ændres efter reglerne i nærværende lovforslag.
Side 2 af 3
L 11 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2914445_0003.png
By & Havns bemærkninger til lovforslagets bemærkninger
Ad. Pkt. 3.5.1 Gældende ret
By & Havn foreslår, at følgende præciseres i afsnittet om gældende ret.
At
dele af Havneforordningen af 1744 er ophævet, og at det kun er
havneforordningens paragraf 9, 1. og 2. punktum der er gældende, jf. den
redaktionelle note på Retsinformationen.
At
der i tillæg til Forordning af 1744 gælder to plakater: PLA nr. 17048 af
28/09/1768 samt PLA nr. 17049 af 02/05/1788.
At
lovforslaget ikke foretager ændringer i Reskript af 22. juli 1756.
Transportministeriet er velkommen til at kontakte undertegnede, hvis der er
spørgsmål til By & Havns høringssvar.
Side 3 af 3
Med venlig hilsen
Katinka Boysen-Kleist
Chefjurist/Legal counsel
L 11 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2914445_0004.png
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
E-mailtitel:
Sendt:
Bilag:
Berit Gohr Kaptain ([email protected]), Transportministeriet ([email protected])
DSB ([email protected])
Rasmus Holscher Baggesen ([email protected])
SV: Høring over ændring af lov om letbane på ring 3 m.fl.
SV: Høring over ændring af lov om letbane på ring 3 m.fl. (Id nr.: 366889)
08-08-2024 15:28
Høringsbrev forslag til ændring af lov om letbane p=C3�½ ring 3 m.v.pdf; Høringsliste Forslag til ændring af
lov om lov om letbane på Ring 3 m.fl..pdf; Udkast LF Ændring af lov om letbane på Ring 3 m.fl. m. RK's
gennemgang1.pdf;
[EKSTERN E-MAIL]
Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede dokumenter, som ikke er sikre,
medmindre du stoler på afsenderen.
Kære Berit
DSB har ingen bemærkninger til lovforslaget.
Med venlig hilsen
Rasmus Holscher Baggesen
Senior direktionskonsulent
Økonomi, Koncernsekretariatet, DSB, CVR 25 05 00 53
Mobil 24 68 30 87, E-mail [email protected]
DSB
Rejs med
Fra:
Transportministeriet <[email protected]>
Sendt:
4. juli 2024 13:34
Til:
[email protected]; [email protected];
By og Havn - Info <[email protected]>; Peter Bønløkke
<[email protected]>;
[email protected];
Dansk Erhverv <[email protected]>; Danske Regioner
<[email protected]>; Dansk Industri <[email protected]>;
[email protected];
DSBPOST <[email protected]>; Susanne
Beyer Svendsen <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected];
Kommunernes Landsforening <[email protected]>; Økonomiforvaltningen
<[email protected]>;
[email protected];
Metroselskabet <[email protected]>; Movia <[email protected]>;
[email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]
Emne:
Høring over ændring af lov om letbane på ring 3 m.fl. (Id nr.: 366889)
Se vedlagte høringsmateriale.
L 11 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2914445_0005.png
Transportministeriet
Mail:
[email protected]
og
[email protected]
Holmen den 11. august 2024
Grundejerforeningen Holmens bidrag l høring over udkast l forslag l lov om ændring af lov om
letbane på Ring 3, lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S og lov om
trafikselskaber (Organisering af daglig ledelse og dri af Hovedstadens Letbane I/S, lpasning af
Metroselskabets I/S’ formålsbestemmelse, videreførelse af bolværksejeres forpligtelser og Hovedstadens
Letbane I/S’ indplacering i diverse samarbejdsfora m.v.)
Grundejerforeningen Holmen takker for muligheden for at afgive bemærkninger l det høringsmateriale,
som Transportministeriet har gjort lgængeligt på høringsportalen den 4. juli 2024 med svarfrist den 22.
august 2024 (h
ps://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/68913).
Grundejerforeningen Holmen repræsenterer grundejerne på Dokøen, Frederiksholm og Arsenaløen i
København, og grundejerforeningen har, jf. foreningens statut, en lsynspligt med grundejernes bolværk.
De forskellige bolværk på Holmen ejes af de private grundejerne, og vandarealet på Holmens civile vande
administreres i dag af Kystdirektoratet. Imidler d har Kystdirektoratet ved brev af 29. maj 2024 meddelt
grundejerne, at en del af vandområdet omkring Holmen i København nu bliver en del af Københavns Havn
og dermed overdrages l By & Havn. Overdragelsen betyder, at administra onen af området vil flugte med,
hvordan de øvrige dele af Københavns Havn administreres.
Grundejerforeningens bidrag l høringen vedrører alene den del af lovforslaget, som omhandler
bolværksejeres forpligtelser.
Der foreslås i udkastet l lovforslagets § 2, nr. 4, følgende:
4. I § 24 indsæ es e er stk. 5, som nyt stykke:
»Stk. 6. Ejere af bolværk i Københavns Havn skal straks udføre vedligeholdelsesmæssige
arbejder på bolværket, hvis Bro- og Bolværkskommissionen meddeler de e. Udføres sådanne
arbejder ikke straks, kan Bro- og Bolværkskommissionen udføre arbejderne for ejerens
regning.«
Det fremgår endvidere af de almindelige bemærkninger l lovforslaget, at:
”3.5 Videreførelse af bolværkejeres forpligtelser e er Forordning af 18. april 1744 om
Havne-Væsenets nærmere regulering i København og Chris anshavn cfr. Fr. 15. april 1682 i
lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S
3.5.1. Gældende ret
I henhold l den gældende regulering i Forordning af 18. april 1744 om Havne-Væsenets
nærmere regulering i København og Chris anshavn cfr. Fr. 15. april 1682 § 9 andet punktum
skal en ejer af et bolværk i Københavns Havn straks udføre vedligeholdelsesmæssige arbejder
på et bolværk e er meddelelse fra havnebygmesteren. Udføres sådanne arbejder ikke, kan
havnebygmesteren udføre arbejderne på bolværket for ejerens regning.
L 11 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
Bro- og Bolværkskommissionen varetager i dag rollen om havnebygmester i forhold l
bestemmelsen.
3.5.2 Transportministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Det foreslås, at den stadig relevante regulering af bolværksejerens pligt l at vedligeholde og
istandsæ e deres bolværker fly es l lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By &
Havn I/S.
Med den foreslåede ændring vil reglerne om bolværksejerne i Københavns Havns pligter blive
moderniseret, så de fremstår i et nu digt sprog og format. Sam digt vil det blive sikret, at
Bro- og Bolværkskommissionens overtagelse af havnebygmesterens rolle i rela on l at påse
bolværkernes stand fremgår direkte af loven.”
Af lovforslagets afsnit 11, sammenfa ende skema (side 11), fremgår det, at lovforslaget i . administra ve
konsekvenser for borgerne ”ingen” konsekvenser har både for så vidt angår posi ve konsekvenser/mindre-
udgi er samt nega ve konsekvenser/merudgi er.
Grundejerforeningen Holmens bemærkninger
Sammenfa ende finder Grundejerforeningen Holmen, at:
1. Den foreslåede bestemmelse – modsat af, hvad der fremgår af lovforslaget – indeholder en
betydelig og ubegrundet udvidelse af den eksisterende gældende regulering, idet den eksisterende
regulering, e er grundejerforeningens opfa else, alene hjemler adgang l at fastsæ e en ensartet
bolværkshøjde i kanalerne samt l at påse, at ”jord og ureenlighed” ikke skylles ud i kanalerne.
2. Den foreslåede bestemmelse mangler helt basale retssikkerhedsgaran er, såsom fx krav om en
samlet økonomisk, bygningsteknisk og sikkerhedsmæssig vurdering af det rimelige i, at der kan
gives påbud om vedligeholdelse.
3. Der mangler en angivelse af klageadgang og administra v rekurs.
4. Der mangler en s llingtagen l, om lovens bestemmelser på de e område kan udgøre et indgreb af
ekspropria v karakter.
5. Det er uklart, hvilken status og rolle Bro- og Bolværkskommissionen har, idet lovforslaget llægger
Bro- og Bolværkskommissionen en vidtgående og betydelig beslutningskompetence, uden at der er
klarhed om Bro- og Bolværkskommissions legale grundlag, virkefelt og rekursadgang.
De ovennævnte punkter 1-5 begrundes mere detaljeret i det følgende.
Det fremgår af forordning nr. 17047 af 18. april 1744 ”Om
Havne-Væsenets nærmere Regulering i
København og Chris anshavn”,
at:
”9.) Enhver, som vil slaae eller forfærdige noget Bolværk, skal først melde det for
Havnemesteren, som underre er dem, hvorledes det maa forfærdiges, saasom Bolverkerne
skal være af een Høide overalt i Canalerne, samt vel forsynede, at ingen Jord eller
Ureenlighed i Canalen kan udspylles. Naar Vedkommende af Havnemesteren advares at holde
deres Bolværker i Stand, skal de det strax besørge; thi ellers skal Havnemesteren paa Eierens
Bekostning lade det forfærdige, hvilken Bekostning de da uden Excep on igien l
Vedkommende skal betale.(See. Plac. 28 Sept.1768). Befindes nogensteds i Havnen eller
Canalerne siunkne Fartøier, skal Vedkommende, naar de derom af Havnemesteren advares,
strax lade dem optage, hvis ikke, skal Havnemesteren paa Eierens Bekostning uden videre
L 11 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2914445_0007.png
lade dem optage, og Fartøiet da l ham være forfalden.”
Redak onel note fra
Retsinforma on: Det bemærkes, at kun paragraf 9, 1. og 2. punktum er gældende.
h ps://www.retsinforma on.dk/eli/retsinfo/1744/17047
Af den nugældende forordning fra 1744 fremgår det således, at de primære formål med bestemmelsen dels
er at kunne s lle krav om en ensartet bolværkshøjde i kanalerne og dels at undgå, at ”jord og ureenlighed”
skylles ud i kanalerne. Det er således Grundejerforeningen Holmens opfa else, at Transportministeriet med
den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 2, nr. 4, foretager en betydelig og ubegrundet udvidelse af den
eksisterende regulering.
Det er således ikke Grundejerforeningen Holmens opfa else, at der e er den nugældende forordning fra
1744 uden videre og uden begrænsninger kan give påbud l en bolværksejer om at udføre
vedligeholdelses-
mæssige arbejder på et bolværk e er meddelelse fra havnebygmesteren.
Selvom det kan synes rimeligt, at der kan s lles krav om at a jælpe alvorlige mangler og sikkerhedskri ske
forhold ved et bolværk, savner Grundejerforeningen Holmen i den foreslåede bestemmelse helt basale
retssikkerhedsgaran er, såsom fx krav om en samlet økonomisk, bygningsteknisk og sikkerhedsmæssig
vurdering af det rimelige i, at der kan gives påbud om vedligeholdelse. Desuden savnes der en angivelse af
klageadgang og administra v rekurs. Det vil desuden være hensigtsmæssigt, hvis der i lovforslaget var taget
eksplicit s lling l, om lovens bestemmelser på de e område kan udgøre et indgreb af ekspropria v
karakter.
Endelig skal det bemærkes, at det er uklart, hvilken status og rolle Bro- og Bolværkskommissionen har. Det
fremgår af Københavns Kommunes hjemmeside, at kommunen selv har én plads i kommissionen samt
Københavns Kommune llige udpeger en tømrermester, en murermester samt en smedemester som
medlemmer af Bro- og Bolværkskommissionen. Det fremgår endvidere af Københavns Kommunes
hjemmeside, at kommissionen er nedsat i henhold l kongelig reskript af 22. juli 1756.
Grundejerforeningen Holmen betragter det som en betydelig mangel, at lovforslaget llægger Bro- og
Bolværkskommissionen en vidtgående og betydelig beslutningskompetence, uden at der sam dig i
lovforslaget redegøres for samme kommissions legale grundlag, virkefelt og rekursadgangen.
Det skal i den forbindelse bemærkes, at det fremgår af Jus tsministeriets vejledning om lovkvalitet (side
19), at: ”Hvis
et lovforslag, som påtænkes optaget på lovprogrammet, e er fagministeriets opfa else rejser
mere vanskelige spørgsmål om forholdet l f.eks. grundloven, EU-re en, Den Europæiske Menneskere g-
hedskonven on eller almindelige retsprincipper, vil det o e være hensigtsmæssigt at forelægge disse
spørgsmål særskilt for Jus tsministeriet, så vidt muligt inden forslaget sendes i offentlig høring.”
Endvidere fremgår det af vejledningen om lovkvalitet (afsnit 4.2.9. Administra ve konsekvenser for
borgerne, side 120), at
”Afskærer et lovforslag f.eks. muligheden for administra v rekurs, eller giver det
offentlige myndigheder adgang l privat ejendom uden en retskendelse, bør der anføres en begrundelse for,
at bestemmelsen er nødvendig.”
Grundejerforeningen Holmen står naturligvis l rådighed, såfremt Transportministeriet har behov for en
uddybning.
Med venlig hilsen
Jakob Juul, formand for Grundejerforeningen Holmen.
L 11 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2914445_0008.png
Økonomiforvaltningen
Høringssvar
Til Transportministeriet
Københavns Kommunes høringssvar til forslag til lov
om ændring af lov om letbane på Ring 3, lov om Metro-
selskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S og
lov om trafikselskaber
Københavns Kommune takker for muligheden for at afgive høringssvar
til lovforslaget.
Københavns Kommune vurderer overordnet, at lovforslaget indeholder
hensigtsmæssige tiltag ift. at understøtte selskabernes respektive udvik-
ling.
Københavns Kommune har dog følgende specifikke bemærkninger til
lovforslaget:
§2 nr. 1.
Ifølge forslaget kan Metroselskabet I/S efter anmodning fra selskabets
ejere udarbejde indledende undersøgelser, miljøvurderinger og projek-
teringer af kommende metrolinjer og lignende kollektive transportan-
læg.
Som eksempler på lignende kollektive transportanlæg nævnes BRT-lin-
jer og letbanestrækninger. Undersøgelserne mv. begrænses ikke geo-
grafisk.
Anmodning forudsætter tilvejebragt hjemmel til finansiering f.eks. via
en politisk aftale samt en bevilling enten via et aktstykke eller på finans-
loven.
Det fremgår ikke, at anmodning kræver enighed blandt Metroselskabets
ejere.
Med henblik på at understøtte at Metroselskabets ressourcer prioriteres
til selskabets kerneopgaver, anbefaler Københavns Kommune, at an-
modninger forudsætter enighed blandt Metroselskabets ejere f.s.v.a.
igangsætning af væsentligt ressourcekrævende opgaver.
Behovet for prioritering skal også ses i lyset af, at Hovedstadens Letbane
I/S med lovændringerne skal kunne bestille ydelser hos Metroselskabet,
22-08-2024
Sagsnummer i F2
2024 - 15544
Dokumentnummer i F2
5991596
Sagsnummer eDoc
2024-0286034
Sagsbehandler
Anne Skak
L 11 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2/2
som sidstnævnte herefter til enhver tid vil være forpligtet til at udføre
for Hovedstadens Letbane.
L 11 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2914445_0010.png
22-08-2024
L 11 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2914445_0011.png
Transportministeriet ([email protected]), Berit Gohr Kaptain ([email protected])
Michael Andersen ([email protected])
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om letbane på Ring 3, lov om Metroselskabet I/S og
Udviklingsselskabet By & Havn I/S og lov om trafikselskaber
Sendt:
07-08-2024 08:39
Til:
Fra:
Titel:
[EKSTERN E-MAIL]
Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede dokumenter, som ikke er sikre,
medmindre du stoler på afsenderen.
Hej
Jeg synes det er fantastisk, at man omsider indskriver 2 gamle forordninger i anden lovgivning og i et sprog, som er
forståeligt.
Jeg håber, at man en dag også får taget stilling til disse 2:
PLA nr 17048 af 28/09/1768 Raadstueplakat om ændring af havneforordning af 18. april 1744
(Transportministeriet)
PLA nr 17050 af 21/11/1828 Cancellie-Plakat ang. Istandsættelsen af brøstfældige Bolværker i Kiøbstæderne
(Resol. 15. Nov.) (Social-, Bolig- og Ældreministeriet)
Den første har tæt tilknytning til den forordning, der nu ophæves. Så den kan vel fint indskrives i det fremsatte
lovforslag?
Den anden passer nok bedre ind i fx lov om havne. Dvs. den kan komme på listen over ting, der skal overvejes næste
gang man ændrer den lov?
Mvh.
Michael Andersen
L 11 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2914445_0012.png
Transportministeriet
[email protected]
[email protected]
Dokumentnummer
1894023
Dato
08.08.2024
Sagsbehandler
EST
CVR nr: 29 89 65 69
EAN nr: 5798000016798
Svar på høring om ændring af lov om letbane på Ring 3
Kære Berit
Tak for muligheden for at svare på høringen udkast til ændring af loven om letbane på Ring 3. I Movia hil-
ser vi ændringen velkommen og vi glæder os til, at Hovedstadens Letbane bliver part i det vigtige samar-
bejde om den kollektive transport i Movias område.
Som konsekvens heraf, vil Movia forslå at ændre trafikselskabslovens § 4, så ministerens hjemmel til at
fastlægge regler udvides fra hovedstadsområdet til at gælde hele Movias område. Fælles indtægtsdeling er
i naturlig forlængelse af, at der med Takst Sjælland blev etableret fælles takster i hele Movias område. Det
vil også væsentlig forenkle indtægtsdelingen i forlængelse af Transportministeriets store arbejde med en
takstsamarbejdsmodel for indtægtsdeling.
I lovudkastet lægges op til at Metroselskabet får hjemmel til efter anmodning fra ejerne at udarbejde indle-
dende undersøgelser, miljøvurderinger og projekteringer af kommende metrolinjer og lignende kollektive
transportanlæg, herunder BRT-anlæg. Det ville være oplagt, at denne hjemmel blev udbredt til også at
gælde de regionale trafikselskaber. Det vil indebære, at alle landets kommuner, og ikke alene er Køben-
havn og Frederiksberg kommuner, får adgang til i samarbejde at få udarbejdet forberedende undersøgel-
ser, miljøvurdering og projektering af kollektive transportanlæg.
Endelig fremgår af trafikselskabslovens § 3b, at private virksomheder efter aftale med et trafikselskab kan
yde et tilskud til nye ruter eller ekstra afgange på eksisterende ruter til og fra virksomheden. Fra Movias
side skal det foreslås, at denne hjemmel udvides, så trafikselskaberne får en generel mulighed for at til-
byde letbaneselskaber, jernbanevirksomheder og Metroselskabet at bistå med erstatningskørsel ved plan-
lagte eller akutte sporlukninger mv
Baggrunden herfor er, at trafikselskaber har stærke kompetencer til at planlægge, udbyde og driftsover-
våge bustrafik. Ved at stille disse kompetencer til rådighed for øvrige trafikvirksomheder, er der mulighed
for en mere kosteffektiv erstatningskørsel. Trafikselskabernes erfaringer med køreplanlægning og trafikin-
formation for bustrafik kan desuden bidrage til en bedre kundeoplevelse for passagererne ved erstatnings-
kørsel.
Venlig hilsen
Eskil Thuesen
Trafikselskabet Movia
Gammel Køge Landevej 3, 2500 Valby – DK
+45 36 13 14 00
[email protected]
moviatrafik.dk
L 11 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2914445_0013.png
Ressourcer og Drift, Movia
Direkte:
Mobil:
E-mail:
+45 36 13 16 10
+45 20 35 74 76
[email protected]
Side 2 / 2
Trafikselskabet Movia
Gammel Køge Landevej 3, 2500 Valby – DK
+45 36 13 14 00
[email protected]
moviatrafik.dk