Tak for det, formand, og tak for ordet. Tak til ordførerne for den positive modtagelse af lovforslaget. Det er jo altid en diskussion værd, hvor mange ting man skal samle i et lovforslag, og den balancegang øver jeg mig på. En del af debatten går på, at sagerne kan blive for små, og at man skal herned i salen for mange gange til nogle små spørgsmål, og her er et eksempel, hvor jeg tror at hele Folketinget er 100 pct. enige om alt i det her lovforslag. Derfor vurderede jeg, at man godt kunne lægge flere ting sammen, selv om det alt sammen måske ikke har så meget med hinanden at gøre. F.eks. er det med bolværkerne en meget lille ting hvor vi jo egentlig bare ved lov nu skriver, hvad der sker i praksis. Men tak for den måde, som I helt overordnet har modtaget forslaget på.
Formålet med lovforslaget er jo, som flere af jer også har sagt, at imødekomme den henvendelse, som vi har fået fra ejerkredsen bag Hovedstadens Letbane, om at ændre lovgrundlaget for selskabet, sådan at Metroselskabet kan fortsætte med at være forretningsfører for Hovedstadens Letbane. Lovændringen er påkrævet, fordi det oprindeligt kun var et krav, at Metroselskabet skulle være forretningsfører, indtil letbanen på Ring 3 går i drift. Derefter var det op til ejerne, hvilken model de skulle vælges.
Nu har ejerne så valgt, at de fortsat gerne vil have Metroselskabet som forretningsfører for letbanen på Ring 3. Fra regeringens side vil vi gerne understøtte dette valg, og derfor har vi foreslået ændringen i lov om Metroselskabet, som muliggør ønsket hos ejerkommunerne bag letbanen på Ring 3.
Når lov om Metroselskabet alligevel er åbnet op, har jeg fundet anledning til at foretage to andre justeringer, som begge er af teknisk karakter. Der vil ske en tiltrængt sproglig justering af Metroselskabets formålsbestemmelse, så der ikke længere nævnes metrostrækninger, der for længst er færdige, og der vil ske en præcisering af, at Metroselskabets ekspertise vil kunne komme i spil i forbindelse med undersøgelser, miljøvurderinger og projekter om kommende metrolinjer og lignende kollektive transportanlæg. Det kræver blot en anmodning fra ejerne af Metroselskabet samt en særskilt finansiering til sådan en opgave.
Et andet element i lovforslaget lægger sig op ad ambitionen om regeloprydning, og her er der tale om en regeloprydning i meget gammel lovgivning fra enevældens tid. Vi vil ophæve det, der er af rester af forordningen og et kongeligt reskript fra 1700-tallet, der omhandler besigtigelse og vedligeholdelse af broer og bolværker i Københavns Havn. Bolværkskommissionen har i mere end 200 år holdt øje med bolværkernes tilstand, hvilket den selvfølgelig skal blive ved med at gøre, men bestemmelserne og forpligtelserne for private bolværksejere foreslås nu i stedet videreført til lov om Metroselskabet og Udviklingsselskabet for By & Havn. Der er således tale om en videreførelse af den nuværende retstilstand, apropos Alternativets spørgsmål. Så vidt jeg er orienteret, er alle handlinger om udbedringer af bolværk blevet fulgt, og der har ikke været brug for påbud. Så det fungerer faktisk ret godt, som det kører i dag.
Derudover er det således, at Region Nordjylland i dag udfører togtrafik mellem Frederikshavn og Skørping, og det giver den gældende lov om trafikselskaber jo så naturligvis mulighed for, men loven tillader ikke, at man kan køre helt til Hobro, som ellers ligger inden for regionsgrænsen. Jeg synes, at der er gode takter i at imødekomme regionens ønske, så loven ikke står i vejen for sådan en udvidelse.
Jeg vil gerne endnu en gang takke for de positive bemærkninger. Jeg ser frem til udvalgsbehandlingen af lovforslaget. Tak for ordet.