Grønlandsudvalget 2024-25
L 109 Bilag 2
Offentligt
04.11.24
BETÆNKNING
Afgivet af Lovudvalget
vedrørende
EM2024/31
Forslag til Inatsisartutbeslutning om, at Grønlands Selvstyre tilslutter sig udkast til
Forslag til Lov om ændring af retsplejelov for Grønland, kriminallov for Grønland, lov
for Grønland om pant og lov om ægteskabets retsvirkninger som sat i kraft for
Grønland (Gennemførelse af dele af flerårsaftale for domstolene 2024-27)
Fremsat af Naalakkersuisoq for Erhverv, Handel, Råstoffer, Justitsområdet og Ligestilling
Afgivet til forslagets 2. behandling
Udvalget har under behandlingen bestået af:
Medlem af Inatsisartut Anders Olsen, Siumut, formand
Medlem af Inatsisartut Aqqalu C. Jerimiassen, Atassut, næstformand
Medlem af Inatsisartut Adam Kristensen, Inuit Ataqatigiit
Medlem af Inatsisartut Juliane Enoksen, Inuit Ataqatigiit
Medlem af Inatsisartut Kuno Fencker, Siumut
Udvalget har efter 1. behandlingen den 1. oktober 2024 under EM2024 gennemgået forslaget.
Forslagets indhold og formål
Lovforslaget er udarbejdet med henblik på at gennemføre de lovændringer, som er nødvendige
for at implementere en del af initiativerne vedrørende Grønland fra aftalen om domstolenes
økonomi.
Med lovforslaget lægges der for det første op til at opnormere Grønlands Landsret, sådan at
antallet af landsdommere ved Grønlands Landsret forhøjes fra én landsdommer til to
landsdommere. Det foreslås i den forbindelse, at den administrerende landsdommer skal
varetage de funktioner i retsplejen, der i dag henhører under landsdommeren, og som ikke angår
afgørelsen af en konkret retssag.
For det andet lægges der op til at indføre en mulighed for at tilkalde en pensioneret dommer til
at virke som dommer ved et embede i en nærmere angivet periode, som det gælder i Danmark.
For det tredje lægges der op til, at justitsministeren kan udpege en bistandsværgekoordinator til
at varetage opgaver relateret til uddannelse, rådgivning og antagelse af bistandsværger i
1
____________
EM2024/31
J.nr.: 01.33.03-00192
J.nr.: 01.25.01/24EM-LABU-00031
L 109 - 2024-25 - Bilag 2: Dokumenter fra Inatsisartuts behandling af lovforslaget
04.11.24
EM2024/31
Grønland. Den foreslåede bestemmelse skal i den forbindelse sikre den fornødne hjemmel til,
at justitsministeren kan tillægge kompetencen til at antage bistandsværger til
bistandsværgekoordinatoren, samt indføre en samlet bemyndigelse til etablering af en ordning
med en bistandsværgekoordinator m.v.
For det fjerde lægges der op til lovændringer, der er nødvendige for at digitalisere den
nuværende registreringsvirksomhed (tinglysning) i Grønland. Der foreslås som udgangspunkt
ikke ændringer i, hvilke rettigheder der kan registreres, eller i retsvirkningerne af registrering
eller manglende registrering.
Forslaget om digitalisering af tinglysningen indebærer, at registreringsvirksomhed
(tinglysning) fortsat skal varetages af Retten i Grønland, men således at registreringen
understøttes digitalt af Tinglysningsretten, og således at den administrerende dommer ved
Retten i Grønland kan bemyndige medarbejdere ved Tinglysningsretten til at behandle
registreringssager, hvis der ikke skal træffes afgørelse i tvistigheder.
Der lægges op til, at de nærmere regler om fremgangsmåden ved digital tinglysning i Grønland
skal fastsættes af justitsministeren ved bekendtgørelse.
Endelig skabes der med lovforslaget hjemmel til, at der fremover kan anvendes digital
kommunikation i civile sager, når de tekniske muligheder herfor er tilvejebragt ved domstolene
i Grønland. Det bemærkes, at retsplejeloven allerede indeholder den fornødne hjemmel til at
anvende digital kommunikation i kriminalsager, når de tekniske muligheder herfor er
tilvejebragt.
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. marts 2025. Justitsministeren kan dog fastsætte
tidspunktet for ikrafttrædelsen af lovens § 1, nr. 5, § 3 og § 4 (digital tinglysning).
Førstebehandling af forslaget i Inatsisartut
Det blev fremhævet, at man i forbindelse med indførelsen af digital tinglysning skal sikre, at
det også bliver muligt at benytte sig af det grønlandske sprog ved anvendelse af
tinglysningssystemet.
Endvidere blev det påpeget, at den grønlandske udgave af lovforslaget lider af sproglige
mangler, som bør korrigeres i den endelige udgave.
Der blev også spurgt, om de foreslåede opnormeringer inden for domstolene vil ophøre efter
2027.
Hertil oplyste Naalakkersuisoq for Erhverv, Handel, Råstoffer, Justitsområdet og Ligestilling,
2
____________
EM2024/31
J.nr.: 01.33.03-00192
J.nr.: 01.25.01/24EM-LABU-00031
L 109 - 2024-25 - Bilag 2: Dokumenter fra Inatsisartuts behandling af lovforslaget
04.11.24
EM2024/31
at det er et krav fra Naalakkersuisut, at det nye digitale tinglysningssystem skal kunne anvendes
på grønlandsk, at lovforslagets sproglige mangler vil blive korrigeret, og at opnormeringerne
inden for domstolene ikke vil ophøre efter 2027, men være permanente.
Høringssvar
Justitsministeriet har stået for høringsprocessen, hvor relevante grønlandske myndigheder og
organisationer mv. har været inddraget. Forslaget har været i høring i perioden fra den 2. juli
2024 til den 30. juli 2024 samt været offentliggjort på den danske høringsportal. Herudover er
forslaget blevet sendt til Folketingets Grønlandsudvalg og Folketingets Retsudvalg til
orientering.
Udvalgets behandling af forslaget
Udvalget kan fuldt ud tilslutte sig beslutningsforslaget, da det efter omstændighederne må anses
for påkrævet at tilføre retsvæsenet yderligere ressourcer. I den forbindelse støtter udvalget
navnlig, at Grønlands Landsret bliver opnormeret med en administrerende landsdommer, at der
lægges op til udpegning af en bistandsværgekoordinator, og at der skabes hjemmel til udvidet
brug af digitale løsninger.
Vedr. det nye digitale tinglysningssystem er det afgørende for udvalget, at systemet skal kunne
anvendes på grønlandsk. Udvalget lægger i den forbindelse vægt på, at den grønlandske version
skal udvikles, uden at implementeringen af systemet dermed udsættes.
Forslagets økonomiske konsekvenser
Det fremgår af § 33, stk. 1, i Inatsisartuts forretningsorden, at de økonomiske og administrative
konsekvenser ved realiseringen af beslutningsforslag skal beskrives i forslagets begrundelse.
Udvalget har noteret sig, at forslaget i overensstemmelse hermed angiver de økonomiske
konsekvenser ved forslagets realisering således.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget gennemfører initiativer i flerårsaftale for domstolene, hvor der vurderes at være
implementeringsomkostninger på 10 mio. kr. i perioden fra 2024-2027, som kan henføres til
digitalisering af tinglysningen, opnormering ved Grønlands Landsret og etablering af en
bistandsværgekoordinator.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det private erhvervsliv
Som følge af indførelse af digital tinglysning vil der være administrative lettelser i form af
kortere sagsbehandlingstid.
Økonomiske og administrative konsekvenser for borgerne
3
____________
EM2024/31
J.nr.: 01.33.03-00192
J.nr.: 01.25.01/24EM-LABU-00031
L 109 - 2024-25 - Bilag 2: Dokumenter fra Inatsisartuts behandling af lovforslaget
2947091_0004.png
04.11.24
EM2024/31
Som følge af indførelse af digital tinglysning vil der være administrative lettelser i form af
kortere sagsbehandlingstid. Herudover bør det medføre kortere sagsbehandlingstid ved
Grønlands Landsret, at der sker en opnormering.
Indførsel af en bistandsværgekoordinator i Grønland vil give bedre mulighed for at få den rette
bistand for de borgere, der bliver idømt en dom til psykiatrisk behandling eller anbringelse i
forvaring.
Ligebehandlingsmæssige konsekvenser
Ingen.
Udvalgets indstillinger
Et enigt udvalg indstiller på denne baggrund beslutningsforslaget til vedtagelse.
Med disse bemærkninger, og med den i betænkningen anførte forståelse, skal udvalget overgive
forslaget til 2. behandling.
Anders Olsen
Formand
Aqqalu C. Jerimiassen
Næstformand
Adam Kristensen
Juliane Enoksen
Kuno Fencker
4
____________
EM2024/31
J.nr.: 01.33.03-00192
J.nr.: 01.25.01/24EM-LABU-00031