14-08-2024
EM2024/31
Forslag til Inatsisartutbeslutning om, at Grønlands Selvstyre tilslutter sig udkast til
Forslag til Lov om ændring af retsplejelov for Grønland, kriminallov for Grønland,
lov for Grønland om pant og lov om ægteskabets retsvirkninger som sat i kraft for
Grønland (Gennemførelse af dele af flerårsaftale for domstolene 2024-27)
(Naalakkersuisoq for Erhverv, Handel, Råstoffer, Justitsområdet og Ligestilling)
Forelæggelsesnotat
(Naalakkersuisoq for Erhverv, Handel, Råstoffer, Justitsområdet og Ligestilling)
1. behandling
Den danske regering indgik i november 2023 en 4-årig aftale for domstolene, der fokuserer
på at håndtere domstolenes udfordringer med sagsophobning, lange sagsbehandlingstider og
efterslæb i forhold til it-understøttelse. Der blev afsat 50 mio. kr. til at styrke retsvæsenet i
Grønland.
Nærværende forslag sikrer gennemførelse af aftalen. Det drejer sig både om en styrket it-
understøttelse af de grønlandske domstole, flere personaleressourcer ved domstolene og
styrkelse af tiltaltes og dømtes adgang til forsvar og rådgivning.
Forslaget giver mulighed for at indføre digital tinglysning ved Retten i Grønland, ligesom
det sikres, at der kan anvendes digital kommunikation, når de tekniske muligheder er på
plads. Naalakkersuisut har overfor den danske stat meddelt, at bestemmelsen om digital
tinglysning først træder i kraft, når der er udviklet et registreringssystem, der er tilgængeligt
på grønlandsk. Bestemmelsen om digital tinglysning vil derfor ikke blive igangsat, før det
er forelagt Naalakkersuisut til godkendelse, men med denne lov skabes der hjemmel til
muligheden.
I flerårsaftalen indgår også initiativer om uddannelse og ansættelse af flere kredsdommere
og retssekretærer, ligesom der skal ansættes flere tolke ved domstolene. Disse tiltag kræver
imidlertid ikke en lovændring. Det gør derimod opnormering af Grønlands Landsret med
yderligere en landsdommer. Denne ændring indgår derfor i lovpakken.
Når en person dømmes til psykiatrisk behandling eller anbringelse i hospital, institution eller
forvaring, skal retten beskikke en bistandsværge til at bistå den dømte. Bistandsværgen skal
bl.a. holde sig underrettet om den dømtes tilstand og sørge for, at opholdet og andre indgreb
ikke udstrækkes længere end nødvendigt. Lovforslaget indeholder derfor en bestemmelse
om at etablere en bistandsværgekoordinator i Grønland på samme måde, som man har det i
dag i Danmark i Det grønlandske hus i København. Bistandsværgekoordinatoren skal stå for
uddannelse og rådgivning af bistandsværger.
Med disse ord overlader Naalakkersuisut punktet til behandling i Inatsisartut.
________________________
EM2024/31
INAIANN Sagsnr. 2024 - 1407