Tak for det, og tak for alle de positive bemærkninger til det her lovforslag. Også i Grønland er der blevet set positivt på lovforslaget, som Grønlands selvstyre har tilsluttet sig. Som jeg har slået fast mange gange før her i Folketingssalen, er det vigtigt for mig, at der er grønlandsk opbakning til de lovændringer, som gennemføres for Grønland, for det er det grønlandske folk, der skal bestemme, hvad der skal gælde i Grønland. Det er i sagens natur dem med indgående kendskab til det grønlandske samfund og de grønlandske forhold, som er bedst egnede til at vurdere, hvordan det grønlandske retssystem skal indrettes. Jeg er glad for, at der også her i Folketinget er bred opbakning til forslaget.
Velfungerende domstole er en grundpille i retsvæsenet. Derfor er jeg også meget glad for, at der med flerårsaftalen for domstolenes økonomi, som regeringen indgik med alle Folketingets partier i november 2023, blev taget initiativ til en markant styrkelse af domstolene i Grønland. De afsatte midler skal bruges bl.a. til at håndtere domstolene i Grønlands udfordringer med sagsophobning, lange sagsbehandlingstider og efterslæb i forhold til it-understøttelse. Med lovforslaget, som vi behandler i dag, lægges der op til at gennemføre en række af de initiativer for Grønland i flerårsaftalen, som kræver lovændringer.
Med lovforslaget foreslås det for det første at opnormere Grønlands landsret, som flere også har bemærket, sådan at antallet af landsdommere forhøjes fra en til to.
Det foreslås for det andet at indføre en mulighed for at tilkalde en pensioneret dommer til at virke som dommer ved et embede i Grønland i en nærmere angivet periode, ligesom det gælder i Danmark.
Det følger desuden af flerårsaftalen, at der skal udpeges en bistandsværgekoordinator i Grønland. Bistandsværgekoordinatoren skal varetage opgaver relateret til uddannelse, rådgivning og antagelse af bistandsværger borgere i Grønland. Med lovforslaget lægges derfor for det tredje op til at sikre den fornødne hjemmel til, at kompetencen til at antage bistandsværger kan tillægges bistandsværgekoordinatoren, ligesom der indføres en samlet bemyndigelse til etablering af ordningen med en bistandsværgekoordinator.
Det foreslås for det fjerde at foretage de lovændringer, der er nødvendige for at kunne digitalisere den nuværende registreringsvirksomhed i Grønland – det, som vi kalder tinglysning i Danmark. Der foreslås som udgangspunkt ikke ændringer i, hvilke rettigheder der kan registreres, eller i retsvirkningerne af registrering eller manglende registrering.
I forhold til fru Aaja Chemnitz' bemærkning under førstebehandlingen her har det været en bagvedliggende forudsætning for flerårsaftalen, at initiativet om digital tinglysning i Grønland skulle udmøntes ved at udvide det eksisterende danske tinglysningssystem. Derfor var der også lagt op til, at det borgerrettede selvbetjeningssystem ville foreligge på dansk og ikke grønlandsk. Jeg har fuld forståelse for den kritik, som det her har givet anledning til, og derfor er der også med lovforslaget lagt op til, at de foreslåede regler om digital tinglysning skal sættes i kraft efter forhandling med naalakkersuisut.
Endelig foreslås det, at der med lovforslaget skabes hjemmel til, at der fremover kan anvendes digital kommunikation i civile sager, når de tekniske muligheder for det er tilvejebragt ved retterne i Grønland. Den grønlandske retsplejelov indeholder allerede den fornødne hjemmel til at anvende digital kommunikation i kriminalsager.
Det var de nedslagspunkter, jeg gerne ville fremhæve her i dag, og med de bemærkninger skal jeg endnu en gang takke for indlæggene. Jeg ser frem til den videre behandling her i Folketinget og står naturligvis til rådighed for besvarelse af de spørgsmål, der måtte opstå i den forbindelse. Tak for ordet.