Beskæftigelsesudvalget 2024-25
L 108 Bilag 8
Offentligt
2974487_0001.png
Ændringsforslag til L 108 om præcisering af
retten til ydelser ved kortvarige udlandsop-
hold, afskaffelse af skærpet rådighedssank-
tion m.v. (uden for betænkning)
5. februar 2025
J.nr. 2024 - 5542
Ydelser
Ændringsforslag
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af <…>:
Til § 1
1)
Efter nr. 2 indsættes:
»01.
§ 13, stk. 14, 1. pkt.,
affattes således:
»Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere regler om anvendelsen af bestem-
melserne i stk. 1-8, herunder regler om, hvornår kommunen skal kræve frigørelses-
attest, hvis ansøgeren eller ægtefællen har deltidsarbejde.«
02.
I
§ 14, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »30.000 kr. (2024-niveau)« til: »det dobbelte be-
løb«.«
[Konsekvensændring som følge af vedtagelsen af lov nr. 1656 af 30. december
2024 om ændring af lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsat-
sen m.v., lov om arbejdsmiljø og forskellige andre love (Tilpasning af rådsstruktur
på beskæftigelses- og arbejdsmiljøområdet, nedlæggelse af Helbredsoplysningsrå-
det og Jobservice Danmark og afskaffelse af de beskæftigelsespolitiske mål m.v.).
Korrektion af formuegrænsen for ægtefæller]
2)
Efter nr. 7 indsættes:
»03.
I
§ 82 b, stk. 3, 2. pkt.,
udgår »og modtager«.«
[Præcisering af børns ret til medicintilskud]
3)
Efter nr. 9 indsættes:
»04.
I
§ 86, stk. 8, 3. pkt.,
ændres »senest den 5. i måneden« til: »senest den 20. i
måneden«.«
[Ændring af tidspunkt for seneste indgivelse af dokumentation for anvendelse af
fritidstillæg]
4)
Efter nr. 12 indsættes:
L 108 - 2024-25 - Bilag 8: Ændringsforslag til 2. behandling, fra beskæftigelsesministeren
»05.
I
§ 109, stk. 4, 2. pkt.
ændres »2, 4-7 og 10-17« til: »2-18«, og efter »kronebe-
løb« indsættes: », jf. dog 3. og 4. pkt«.«
[Præcisering af reglerne om satsregulering]
Ny paragraf
5)
Efter § 6 indsættes:
Ȥ 01
I lov nr. 1656 af 30. december 2024 om ændring af lov om organisering og under-
støttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., lov om arbejdsmiljø og forskellige andre
love (Tilpasning af rådsstruktur på beskæftigelses- og arbejdsmiljøområdet, ned-
læggelse af Helbredsoplysningsrådet og Jobservice Danmark og afskaffelse af de
beskæftigelsespolitiske mål m.v.) foretages følgende ændring:
1)
§ 6, nr. 1,
ophæves.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
Til § 7
6)
I
stk. 2
ændres »§ 1, nr. 2, 7 og 9« til: »§ 1, nr. 2, 02, 7, 03, 9, 04 og 05«.
[Udskudt ikrafttræden af ændringsforslagene om ændring af §§ 14, 82 b, 86 og 109
i lov om aktiv socialpolitik]
Bemærkninger
Til nr. 1
Til nr. 01
Det fremgår af § 13, stk. 14, 1. pkt., i lov om aktiv socialpolitik, at beskæftigelses-
ministeren efter forhandling med Beskæftigelsesrådet fastsætter nærmere regler om
anvendelsen af bestemmelserne i stk. 1-8, herunder regler om, hvornår kommunen
skal kræve frigørelsesattest, hvis ansøgeren eller ægtefællen har deltidsarbejde.
Bestemmelsen indebærer, at beskæftigelsesministeren skal forhandle udstedelsen af
nye administrative regler med Beskæftigelsesrådet. Som følge heraf er Beskæfti-
gelsesrådet høringspart i forbindelse med udarbejdelse af al ny lovgivning.
Bestemmelsen er trådt i kraft den 1. januar 2025, men har først virkning fra den 1.
juli 2025, jf. § 27, stk. 1 og 2, i lov nr. 1655 af 30. december 2024 om ændring af
lov om aktiv socialpolitik, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og forskellige an-
2
L 108 - 2024-25 - Bilag 8: Ændringsforslag til 2. behandling, fra beskæftigelsesministeren
dre love (Reform af kontanthjælpssystemet, ophævelse af 225-timersreglen og kon-
tanthjælpsloftet, fritidstillæg til børn, afklaring, rettighedsbaseret tilskud til medicin
m.v.).
Dette indebærer, at § 13, stk. 16, 1. pkt., i lov om aktiv socialpolitik, jf. lovbekendt-
gørelse nr. 808 af 25. juni 2024, har virkning i perioden frem til den 1. juli 2025.
Bemyndigelsesbestemmelsen i § 13, stk. 16, i lov om aktiv socialpolitik, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 808 af 25. juni 2024, er anvendt til at fastsætte regler i bekendtgø-
relse nr. 1717 af 14. december 2023 om rådighed for personer der ansøger om eller
modtager overgangsydelse eller uddannelseshjælp som uddannelsesparate, herun-
der åbenlyst uddannelsesparate, eller selvforsørgelses- og hjemrejseydelse, over-
gangsydelse eller kontanthjælp som jobparate og bekendtgørelse nr. 1716 af 14. de-
cember 2023 om bekendtgørelse om rådighed for personer der ansøger om eller
modtager selvforsørgelses- og hjemrejseydelse, overgangsydelse, uddannelses-
hjælp eller kontanthjælp som aktivitetsparate.
Det foreslås, at
§ 13, stk. 14, 1. pkt.,
affattes således, at beskæftigelsesministeren
fastsætter nærmere regler om anvendelsen af bestemmelserne i stk. 1-8, herunder
regler om, hvornår kommunen skal kræve frigørelsesattest, hvis ansøgeren eller
ægtefællen har deltidsarbejde.
Den foreslåede ændring vil indebære, at beskæftigelsesministeren ved fastsættelse
af regler om anvendelsen af bestemmelserne i stk. 1-8, ikke længere skal forhandle
med Beskæftigelsesrådet. Der vil fortsat
som efter gældende praksis omkring ind-
dragelse af Beskæftigelsesrådet
blive foretaget en skriftlig høring af relevante in-
teressenter forud for udstedelsen af nye administrative regelsæt. Relevante interes-
senter vil i sagens natur være de interessenter, som efter de gældende regler er re-
præsenteret i Beskæftigelsesrådet. På tilsvarende måde vil de relevante interessen-
ter fortsat blive hørt i forbindelse med ny lovgivning.
Forslaget er en konsekvens af § 1, nr. 9, i lov nr. 1656 af 30. december 2024 om
ændring af lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v.,
lov om arbejdsmiljø og forskellige andre love (Tilpasning af rådsstruktur på be-
skæftigelses- og arbejdsmiljøområdet, nedlæggelse af Helbredsoplysningsrådet og
Jobservice Danmark og afskaffelse af de beskæftigelsespolitiske mål m.v.), hvor-
ved Beskæftigelsesrådet nedlægges.
Det fremgår af § 13, stk. 1, i lov nr. 1656 af 30. december 2024 om ændring af lov
om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., lov om arbejds-
miljø og forskellige andre love, at loven træder i kraft den 1. januar 2025.
Det fremgår dog af samme lovs § 13, stk. 2, at beskæftigelsesministeren fastsætter
tidspunktet for ikrafttrædelse af § 1, nr. 1, 4, 5, 7 og 9, § 2, nr. 1, 2 og 5-15, §§ 3-6,
§ 7, nr. 1, og §§ 8 og 10-12.
Ved samme lovs § 6, nr. 1, er det vedtaget, at i § 13, stk. 16, 1. pkt., i lov om aktiv
socialpolitik udgår »efter forhandling med Beskæftigelsesrådet«.
3
L 108 - 2024-25 - Bilag 8: Ændringsforslag til 2. behandling, fra beskæftigelsesministeren
§ 1, nr. 9, og § 6, nr. 1, i lov nr. 1656 af 30. december 2024 om ændring af lov om
organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., lov om arbejdsmiljø
og forskellige andre love er endnu ikke trådt i kraft.
§ 1, nr. 1, 4, 5, 7 og 9, § 2, nr. 1, 2 og 5-15, §§ 3-6, § 7, nr. 1, og §§ 8 og 10-12 i
lov nr. 1656 af 30. december 2024 om ændring af lov om organisering og under-
støttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., lov om arbejdsmiljø og forskellige andre
love forventes at blive sat i kraft den 1. marts 2025.
Ved lov nr. 1655 af 30. december 2024 om ændring af lov om aktiv socialpolitik,
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og forskellige andre love (Reform af kon-
tanthjælpssystemet, ophævelse af 225-timersreglen og kontanthjælpsloftet, fritids-
tillæg til børn, afklaring, rettighedsbaseret tilskud til medicin m.v.) har Folketinget
vedtaget en ændring af § 13 i lov om aktiv socialpolitik, jf. lovens § 1, nr. 25, hvor-
ved hele § 13 nyaffattes. Bestemmelsen er trådt i kraft den 1. januar 2025, men har
først virkning fra den 1. juli 2025, jf. lovens § 27, stk. 1 og 2, om ikrafttræden.
Bemyndigelsesbestemmelsen i § 13, stk. 16, i lov om aktiv socialpolitik, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 808 af 25. juni 2024, er i den forbindelse formelt ophævet den 1.
januar 2025, men vil dog have virkning frem til den 1. juli 2025.
Det betyder, at ændringen i § 6, nr. 1, i lov nr. 1656 af 30. december 2024 om æn-
dring af lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., lov
om arbejdsmiljø og forskellige andre love, ikke vil kunne sættes i kraft ved beskæf-
tigelsesministerens bestemmelse herom, jf. denne lovs § 13, stk. 2.
Det forventes, at de dele af lov nr. 1656 af 30. december 2024 om ændring af lov
om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., lov om arbejds-
miljø og forskellige andre love, som ikke er trådt i kraft den 1. januar 2025, men
som kan sættes i kraft ved beskæftigelsesministerens bestemmelse herom, jf. lo-
vens § 13, stk. 2, vil blive sat i kraft den 1. marts 2025. Ved ikraftsættelse af loven
vil Beskæftigelsesrådet blive nedlagt, jf. lovens § 1, nr. 9.
Fordi ændringen af bemyndigelsesbestemmelsen i § 13, stk. 16, i lov om aktiv so-
cialpolitik, hvorved henvisningen til forhandling med Beskæftigelsesrådet udgår,
ikke vil kunne sættes i kraft, jf. ovenfor, foreslås det at nyaffatte § 13, stk. 14, så
ændringen vil komme til at fremgå af § 13, stk. 14.
Ændringen vil skulle træde i kraft den 1. marts 2025 samtidigt med ikrafttrædelse
af bestemmelsen om nedlæggelse af Beskæftigelsesrådet i lov nr. 1656 af 30. de-
cember 2024 om ændring af lov om organisering og understøttelse af beskæftigel-
sesindsatsen m.v., lov om arbejdsmiljø og forskellige andre love.
Ændringen vil have virkning fra den 1. marts 2025 og vil fortsat have virkning, når
§ 1, nr. 25, i lov nr. 1655 af 30. december 2024 om ændring af lov om aktiv social-
politik, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og forskellige andre love (Reform af
kontanthjælpssystemet, ophævelse af 225-timersreglen og kontanthjælpsloftet, fri-
tidstillæg til børn, afklaring, rettighedsbaseret tilskud til medicin m.v.), hvorved §
13 nyaffattes, får virkning den 1. juli 2025.
4
L 108 - 2024-25 - Bilag 8: Ændringsforslag til 2. behandling, fra beskæftigelsesministeren
Som konsekvens af forslaget om at nyaffatte § 13, stk. 14, 1. pkt., i lov om aktiv
socialpolitik foreslås det, at § 6, nr. 1, lov nr. 1656 af 30. december 2024 om æn-
dring af lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., lov
om arbejdsmiljø og forskellige andre love, ophæves af ordensmæssige hensyn.
Til nr. 02
Det fremgår af gældende § 14, stk. 1, 1. pkt., i lov om aktiv socialpolitik, at kom-
munen ikke kan yde hjælp, hvis ansøgeren og ægtefællen har formue, som kan
dække det økonomiske behov. Det fremgår videre af § 14, stk. 1, 2. pkt., at kom-
munen ser bort fra beløb på op til 15.000 kr. (2024-niveau), for ægtefæller dog
30.000 kr. (2024-niveau).
Beløbene i § 14 satsreguleres årligt, jf. lovens § 109, stk. 2. De regulerede beløb af-
rundes til nærmeste hele beløb deleligt med 100, jf. lovens § 109, stk. 4.
Bestemmelsen i § 14, stk. 1, 2. pkt., er senest ændret med lov nr. 1655 af 30. de-
cember 2024 om ændring af lov om aktiv socialpolitik, lov om en aktiv beskæfti-
gelsesindsats og forskellige andre love (Reform af kontanthjælpssystemet, ophæ-
velse af 225-timersreglen og kontanthjælpsloftet, fritidstillæg til børn, afklaring,
rettighedsbaseret tilskud til medicin m.v.), hvor beløbsgrænsen for enlige/samle-
vende blev forhøjet fra 10.000 kr. til 15.000 kr. (2024-niveau), og for ægtefæller
blev forhøjet fra 20.000 kr. til 30.000 kr. (2024-niveau). Satsreguleringen af for-
muegrænserne blev ligeledes indført med denne lov. Lov nr. 1655 af 30. december
2004 er trådt i kraft den 1. januar 2025, men har ifølge lovens ikrafttrædelsesbe-
stemmelse først virkning fra den 1. juli 2025.
Med satsreguleringen i 2025 af formuegrænsen i § 14 vil det beløb, som der pr. 1.
juli 2025 ses bort fra for enlige være 15.500 kr. (reguleringen er 3,6 pct., så de
15.000 kr. bliver til 15.540 kr., som afrundes til 15.500 kr.) og for ægtefæller
31.100 kr. (reguleringen er 3,6 pct., så de 30.000 kr. bliver til 31.080 kr., som af-
rundes til 31.100 kr.) Det findes uhensigtsmæssigt, at beløbet for ægtefæller på
grund af satsreguleringen og den efterfølgende afrunding ikke resulterer i et beløb,
der svarer til to gange beløbet for en enlig.
Det foreslås, at i
§ 14, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »30.000 kr. (2024-niveau)« til: »det
dobbelte beløb«.
Formålet med ændringsforslaget er at sikre, at beløbet, som kommunen skal se bort
fra, når ansøgeren har en ægtefælle, altid er det dobbelte af det beløb, kommunen
ser bort fra, når ansøgeren ikke er gift.
Efter satsreguleringen af formuegrænsen i 2025 er formuegrænsen for enlige
15.500 kr. efter afrunding og for ægtefæller 31.100 kr. efter afrunding. Der satsre-
guleres med 3,6 pct., jf. § 109, stk. 2, i lov om aktiv socialpolitik. På grund af sats-
5
L 108 - 2024-25 - Bilag 8: Ændringsforslag til 2. behandling, fra beskæftigelsesministeren
reguleringen og afrundingsreglerne vil formuegrænsen ikke fremtidigt kunne fast-
holde princippet om, at formuegrænsen for ægtefæller skal være to gange beløbet
for enlige/samlevende.
Den foreslåede ændring vil indebære, at der ikke vil være fastsat en formuegrænse
for ægtefælle, men at der alene vil være et beløb for enlige/samlevende, som efter
satsregulering fordobles for ægtefæller. Derved fastholdes, at formuegrænsen for
ægtefæller altid vil være to gange beløbet for enlige/samlevende.
Til nr. 2
Det fremgår af § 82 b, stk. 1, i lov om aktiv socialpolitik, at kommunen yder hjælp
til betaling af tilskudsberettiget medicin til personer, der modtager kontanthjælp ef-
ter § 16, når personen har modtaget kontanthjælpen i 12 måneder ud af de seneste
18 måneder. Kontanthjælpsmodtagerens egne børn under 18 år har tilsvarende ret
til hjælp, når barnet og forælderen er bopælsregistreret på samme adresse i CPR.
Det følger af § 82 b, stk. 3, 1. pkt.
Det fremgår af § 82 b, stk. 3, 2. pkt., at et barn har dog ret til betaling af egenbeta-
lingen af udgifterne til medicin fra det tidspunkt, hvor forælderen har ret til og
modtager kontanthjælp.
Bestemmelsen om kontanthjælpsmodtageres ret til hjælp til tilskudsberettiget medi-
cin i § 82 er indført med lov nr. 1655 af 30. december 2024 om ændring af lov om
aktiv socialpolitik, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og forskellige andre love
(Reform af kontanthjælpssystemet, ophævelse af 225-timersreglen og kontant-
hjælpsloftet, fritidstillæg til børn, afklaring, rettighedsbaseret tilskud til medicin
m.v.). Loven er trådt i kraft den 1. januar 2025, men har ifølge ikrafttrædelsesbe-
stemmelsen først virkning fra den 1. juli 2025.
Det foreslås i
§ 82 b, stk. 3, 2. pkt.,
at ordene »og modtager« udgår.
Den foreslåede ændring vil indebære, at det ikke er en forudsætning for barnets ret
til medicin i en måned, at forælderen faktisk har fået udmålt kontanthjælp i den
konkrete måned.
Det er efter § 82 b, stk. 1, en betingelse, at forælderen både har været berettiget til
kontanthjælp og konkret fået udmålt kontanthjælp, for at en måned tæller med i op-
gørelsen af 12 måneder ud af de seneste 18 måneder. Måneder, hvor forælderen på
grund af arbejdsindtægter (egne eller en evt. ægtefælles) eller sanktioner, ikke har
fået udmålt hjælp, tæller således ikke med i opgørelsen af de 12 måneder ud af 18
måneder.
Det har med den politiske aftale været intentionen, at et barn af en kontanthjælps-
modtager skulle have ret til hjælp til betalingen af tilskudsberettiget medicin fra
den første dag, hvor forælderen er berettiget til kontanthjælp. Det er således en fejl
i ordlyden af § 82 b, stk. 3, 2. pkt., at det fremgår, at forælderen også skal have
modtaget kontanthjælp i den enkelte måned.
6
L 108 - 2024-25 - Bilag 8: Ændringsforslag til 2. behandling, fra beskæftigelsesministeren
Formålet med ændringsforslaget er at tydeliggøre, at barnets ret til medicin ikke
forudsætter, at forælderen faktisk får udmålt kontanthjælp med mindst 1 kr. i den
enkelte måned. Heri ligger, at barnet stadig vil have ret til betalt medicin i en må-
ned, hvor forælderen ikke får udmålt hjælp.
Til nr. 3
Det fremgår af § 86, stk. 8, 1. pkt., i lov om aktiv socialpolitik, at personer, der
modtager fritidstillæg, skal dokumentere, at en tredjedel af det udbetalte beløb er
anvendt til formål omfattet af stk. 4. Det fremgår af § 86, stk. 8, 3. pkt., at doku-
mentationen skal indgives til kommunen senest den 5. i måneden efter hver doku-
mentationsperiode.
§ 86, stk. 8, er indsat i lov om aktiv socialpolitik med lov nr. 1655 af 30. december
2024 om ændring af ændring af lov om aktiv socialpolitik, lov om en aktiv beskæf-
tigelsesindsats og forskellige andre love (Reform af kontanthjælpssystemet, ophæ-
velse af 225-timersreglen og kontanthjælpsloftet, fritidstillæg til børn, afklaring,
rettighedsbaseret tilskud til medicin m.v.). Ændringsloven trådte i kraft den 1. ja-
nuar 2025, men har først virkning fra den 1. juli 2025, jf. lovens § 27, stk. 1 og 2.
Af forarbejderne til loven fremgår om tidspunktet for indgivelse af dokumentatio-
nen, at hensynet bag den fastsatte frist er, at kommunen vil kunne nå at parthøre og
eventuelt stoppe udbetalingen af fritidstillægget ved udgangen af måneden, hvis
personen ikke har indsendt dokumentation, jf. specielle bemærkninger til § 86, stk.
8, 3. pkt., lovforslag L 13, Folketingssamlingen 2024-25.
Det foreslås, at i
§ 86, stk. 8, 3. pkt.,
ændres »senest den 5. i måneden« til: »senest
den 20. i måneden«.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at personer, der modtager fritidstillæg,
vil få yderligere 15 dage til rettidigt at kunne indsende den nødvendige dokumenta-
tion.
Beskæftigelsesministeriet har ved udformningen af bestemmelsen ikke været op-
mærksomt på, at en person, der ikke har indsendt dokumentation den 5. i måneden,
efter bestemmelsens ordlyd vil være afskåret fra at modtage fritidstillæg i den på-
gældende måned. Formålet med ændringen er således at sikre, at personer, der
modtager fritidstillæg, har tilstrækkelig tid til at indsende dokumentation.
Dokumentationen for anvendelse af det udbetalte fritidstillæg vil kunne indleveres
til kommunen eller uploades i en digital selvbetjeningsløsning løbende. I den digi-
tale selvbetjeningsløsning vil det også være muligt at se, om der er indgivet til-
strækkelig dokumentation. Dokumentationen vil med den foreslåede ændring af §
86, stk. 8, 3. pkt., skulle være indgivet senest den 20. i måneden efter en given do-
kumentationsperiode. Kommunen vil først i måneden sende en påmindelse til per-
sonen om indsendelse af dokumentation, hvis der ikke er indsendt tilstrækkelig do-
kumentation. Påmindelsen vil blive udsendt automatisk fra Kommunernes Ydelses-
system (KY).
7
L 108 - 2024-25 - Bilag 8: Ændringsforslag til 2. behandling, fra beskæftigelsesministeren
Til nr. 4
Det fremgår af § 109, stk. 4, 2. pkt., at ved den årlige regulering af beløbene efter
stk. 1 og stk. 2, nr. 2, 4-7 og 10-17, afrundes de regulerede beløb til nærmeste hele
kronebeløb.
Efter § 109, stk. 4, 3. pkt., afrundes de regulerede beløb efter § 109, stk. 2, nr. 9 og
18, til nærmeste hele beløb deleligt med 50.
Efter § 109, stk. 4, 4. pkt., afrundes de regulerede beløb efter § 109, stk. 2, nr. 3, og
fribeløbene nævnt i § 31, stk. 2, jf. § 109, stk. 2, nr. 8, til nærmeste hele beløb dele-
ligt med 100.
§ 109, stk. 4, er senest ændret med lov nr. 1655 af 30. december 2024 om ændring
af ændring af lov om aktiv socialpolitik, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og
forskellige andre love (Reform af kontanthjælpssystemet, ophævelse af 225-timers-
reglen og kontanthjælpsloftet, fritidstillæg til børn, afklaring, rettighedsbaseret til-
skud til medicin m.v.). Ændringsloven trådte i kraft den 1. januar 2025, men har
først virkning fra den 1. juli 2025, jf. lovens § 27, stk. 1 og 2.
Af de specielle bemærkningerne til § 1, nr. 124, i lovforslag L 13, Folketingssam-
lingen 2024-25, fremgår det bl.a., at efter § 109, stk. 4, 2. pkt., vil alle beløb bortset
fra omregningssatsen ved ordinært og ustøttet arbejde ved den årlige regulering
blive afrundet til nærmeste hele kronebeløb, medmindre de afrundes til nærmeste
hele beløb deleligt med 50 eller 100, efter § 109, stk. 4, 3. og 4. pkt.
§ 31 i lov om aktiv socialpolitik indeholder fribeløb i stk. 2, som reguleres efter §
109, stk. 4, 4. pkt., med afrunding til nærmeste hele beløb deleligt med 100.
De øvrige beløb i § 31, stk. 5 og 6, vedrørende indtægtslofter, samt indtægtsgræn-
sen for personer, der deltager i særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse, er ikke
medtaget i afrundingsreglerne i § 109, stk. 4, 2.-4. pkt.
Det foreslås, at i
§ 109, stk. 4, 2. pkt.,
ændres »2, 4-7 og 10-17« til: »2-18«, og efter
»kronebeløb« indsættes: », jf. dog 3. og 4. pkt«.
Med forslaget vil beløb om indkomstfradrag efter § 31, stk. 5 og 6, blive afrundet
til nærmeste hele kronebeløb.
Alle beløb bortset fra omregningssatsen ved ordinært og ustøttet arbejde vil således
ved den årlige regulering blive afrundet til nærmeste hele kronebeløb, medmindre
de afrundes til nærmeste hele beløb deleligt med 50 eller 100 efter § 109, stk. 4, 3.
og 4. pkt.
Til nr. 5
Den foreslåede ophævelse er en konsekvens af ændringsforslag nr. 1, 01. Der hen-
vises til bemærkningerne hertil.
8
L 108 - 2024-25 - Bilag 8: Ændringsforslag til 2. behandling, fra beskæftigelsesministeren
Til nr. 6
Det foreslås, at i
stk. 2
ændres »§ 1, nr. 2, 7 og 9« til »§ 1, nr. 2, 02, 7, 03, 9, 04 og
05«.
Den foreslåede ændring vil medføre, at ændringsforslagene til §§ 14, 82 b, 86 og
109 i lov om aktiv socialpolitik først træder i kraft den 1. juli 2025.
Dette svarer til virkningstidspunktet for disse bestemmelser i forhold til lov nr.
1655 af 30. december 2024 om ændring af lov om aktiv socialpolitik, lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats og forskellige andre love. (Reform af kontanthjælpssy-
stemet, ophævelse af 225-timersreglen og kontanthjælpsloftet, fritidstillæg til børn,
afklaring, rettighedsbaseret tilskud til medicin m.v.), således at de nævnte ændrin-
ger får virkning fra den 1. juli 2025.
9