Beskæftigelsesudvalget 2024-25
L 108 Bilag 7
Offentligt
2973556_0001.png
Til lovforslag nr.
L 108
Folketinget 2024-25
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 29. januar 2025
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik, ligningsloven og
forskellige andre love
(Præcisering af retten til ydelser under kortvarige udlandsophold, afskaffelse af skærpet rådighedssanktion for aktivitetsparate
m.v.)
[af beskæftigelsesministeren (Ane Halsboe-Jørgensen)]
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet 6 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stil-
lede ændringsforslag.
Borgernes Parti, Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambands-
flokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgi-
velsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang
til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger
i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 1
1)
Efter nr. 1 indsættes:
»01.
§ 13, stk. 9,
affattes således:
»Stk. 9.
En person er fritaget for at stå til rådighed i perio-
der, hvor personen har ret til fravær ved graviditet, barsel,
adoption og sorgorlov efter barselslovens § 6, stk. 1 og 2, §§
7, 7 a, 8, 8 a og 8 b, § 9, stk. 1, § 13, § 14, stk. 1 og 2, og §
14 a, i det omfang der under fraværet ville have været ret til
dagpenge som ledig efter barselslovens § 20, § 21, stk. 1 og
2, § 21 b, stk. 1-3, § 21 c, stk. 1-3, § 21 d, § 23 b, stk. 1-3,
og § 23 c, stk. 1 og 2.««
3)
Før nr. 1 indsættes:
»01.
I
§ 7, nr. 9,
ændres to steder »§ 34« til: »§§ 34 og 87«.«
[Korrektion af henvisning til bestemmelse i anden lov]
Ny paragraf
4)
Efter § 5 indsættes:
Ȥ 01
I lov om kommunernes finansiering af visse offentlige
ydelser udbetalt af kommunerne, Udbetaling Danmark og
[Nyaffattelse som følge af vedtagelsen af lov nr. 1687 af
30. december 2004 om ændring af børneloven, adoptionslo-
ven, forældreansvarsloven og forskellige andre love (Fami-
liedannelse ved surrogataftaler, medfar som retlig forælder,
forenkling af familiedannelse ved voksenadoption m.v.]
2)
Efter nr. 5 indsættes:
»02.
I
§ 68, stk. 3, 1. pkt.,
og
§ 69 j, stk. 3, 1. pkt.,
ændres
»her i landet« til: »her i riget«.
03.
I
§ 85, stk. 4, 1. pkt.,
ændres »§ 9, stk. 8« til: »§ 9, stk.
7«.
04.
I
§ 86, stk. 6,
ændres »»mor/far«« til: »»mor/far/med-
far««.«
[Udvidelse af retten til ressourceforløbsydelse med forsør-
gersats. Korrektion af fejl i henvisning til anden lov. Korrek-
tion som følge af ændret registrering af forældreskab i CPR]
Til § 3
AX030952
L 108 - 2024-25 - Bilag 7: Betænkning afgivet 29/1-25
2973556_0002.png
2
arbejdsløshedskasserne, jf. lovbekendtgørelse nr. 221 af 12.
februar 2021, som ændret ved § 9 i lov nr. 295 af 20. marts
2023, § 13 i lov nr. 754 af 13. juni 2023, § 6 i lov nr. 1769
af 28. december 2023 og § 10 i lov nr. 1655 af 30. december
2024, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 2, 2. pkt.,
ændres »og 10« til: », 10 og 14«.
2.
I
§ 5, stk. 3,
ændres », 13 og 14« til: »og 14«.«
[Korrektion af henvisninger]
Til § 6
5)
I
stk. 1
ændres »1. februar 2025, jf. dog stk. 2« til: »1.
marts 2025, jf. dog stk. 2 og 3«.
[Udskudt ikrafttrædelse af loven]
6)
Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 2.
§ 1, nr. 01, 02 og 04, § 3, nr. 01, og § 01 træder i
kraft den 1. juli 2025.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og 4.
[Udskudt ikrafttræden af ændringsforslagene om ændring af
§§ 13, 68, 69 j og 86 i lov om aktiv socialpolitik og §
7 i ligningsloven og ændringsforslaget om ændringer i lov
om kommunernes finansiering af visse offentlige ydelser
udbetalt af kommunerne, Udbetaling Danmark og arbejds-
løshedskasserne]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det fremgår af § 13, stk. 9, i lov om aktiv socialpolitik,
at en person er fritaget for at stå til rådighed i perioder, hvor
personen har ret til fravær ved graviditet, barsel, adoption og
sorgorlov efter barselslovens § 6, stk. 1 og 2, §§ 7, 7 a, 8, 8
a og 8 b, § 9, stk. 1, § 13, § 14, stk. 1 og 2, og § 14 a, i det
omfang der under fraværet ville have været ret til dagpenge
som ledig efter barselslovens § 20, § 21, stk. 1 og 2, § 21 b,
stk. 1-3, og § 21 c, stk. 1-3, § 21 d, § 23 b, stk. 1-3, og § 23
c, stk. 1 og 2.
Det vil sige, at forældrene har en fritagelsesgrund i for-
hold til at opfylde deres rådighedsforpligtelse, når de er
omfattet af § 13, stk. 9.
Bestemmelsen er senest ændret med virkning fra den 1.
januar 2025 ved vedtagelsen af lov nr. 1687 af 30. decem-
ber 2024 om ændring af børneloven, adoptionsloven, foræl-
dreansvarsloven og forskellige andre love (Familiedannelse
ved surrogataftaler, medfar som retlig forælder, forenkling
af familiedannelse ved voksenadoption m.v.), hvorved for-
ældre, der har fået fastslået deres forældreskab efter børne-
loven på grundlag af en surrogataftale, er sikret en selvstæn-
dig ret til fravær, når de efter barselsloven ville have haft ret
til fravær med barselsdagpenge i samme omfang som andre
retlige forældre.
Ved lov nr. 1655 af 30. december 2024 om ændring af lov
om aktiv socialpolitik, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
og forskellige andre love (Reform af kontanthjælpssystemet,
ophævelse af 225-timersreglen og kontanthjælpsloftet, fri-
tidstillæg til børn, afklaring, rettighedsbaseret tilskud til me-
dicin m.v.) har Folketinget ligeledes vedtaget en ændring af
§ 13, stk. 9, i lov om aktiv socialpolitik, som er trådt i kraft
den 1. januar 2025. Denne ændring har dog først virkning
fra den 1. juli 2025.
Ændringen om ret til fravær for forældre, der har fået
fastslået deres forældreskab efter børneloven på grundlag af
en surrogataftale, som indgik i lov nr. 1687 af 30. december
2024, blev ikke indarbejdet i lov nr. 1655 af 30. december
2024, da lov nr. 1687 af 30. december 2024 om ændring
af børneloven, adoptionsloven, forældreansvarsloven og for-
skellige andre love (Familiedannelse ved surrogataftaler,
medfar som retlig forælder, forenkling af familiedannelse
ved voksenadoption m.v.) ikke var vedtaget på tidspunktet
for vedtagelsen af lov nr. 1655 af 30. december 2024 om
ændring af lov om aktiv socialpolitik, lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats og forskellige andre love (Reform af
kontanthjælpssystemet, ophævelse af 225-timersreglen og
kontanthjælpsloftet, fritidstillæg til børn, afklaring, rettig-
hedsbaseret tilskud til medicin m.v.).
For at fastholde virkningen af vedtagelsen af lov nr.
1687 af 30. december 2024 om ændring af børneloven,
adoptionsloven, forældreansvarsloven og forskellige andre
love (Familiedannelse ved surrogataftaler, medfar som retlig
forælder, forenkling af familiedannelse ved voksenadoption
m.v.) fra og med den 1. juli 2025 er der derfor behov for at
ændre § 13, stk. 9, i lov om aktiv socialpolitik, således at de
tiltænkte forældre, der har fået fastslået deres forældreskab
efter børneloven på grundlag af en surrogataftale, med de
nye regler om barsel fortsat er sikret en selvstændig ret til
fravær.
Det foreslås, at § 13, stk. 9, i lov om aktiv socialpolitik
nyaffattes således, at en person er fritaget for at stå til rådig-
hed i perioder, hvor personen har ret til fravær ved gravidi-
tet, barsel, adoption og sorgorlov efter barselslovens § 6, stk.
1 og 2, §§ 7, 7 a, 8, 8 a og 8 b, § 9, stk. 1, § 13, § 14, stk.
1 og 2, og § 14 a, i det omfang der under fraværet ville have
været ret til dagpenge som ledig efter barselslovens § 20, §
21, stk. 1 og 2, § 21 b, stk. 1-3, § 21 c, stk. 1-3, § 21 d, § 23
b, stk. 1-3, og § 23 c, stk. 1 og 2.
Det betyder, at en person, der modtager kontanthjælp, vil
være fritaget for at stå til rådighed i perioder, hvor personen
har ret til fravær ved graviditet, barsel, adoption og sorgor-
lov efter barselslovens § 6, stk. 1 og 2, §§ 7, 7 a, 8, 8 a og
8 b, § 9, stk. 1, § 13, § 14, stk. 1 og 2, og § 14 a, i det
omfang der under fraværet ville have været ret til dagpenge
som ledig efter barselslovens § 20, § 21, stk. 1 og 2, § 21 b,
stk. 1-3, § 21 c, stk. 1-3, § 21 d, § 23 b, stk. 1-3, og § 23 c,
stk. 1 og 2.
Med de foreslåede ændringer vil en modtager af kontant-
hjælp også efter den 1. juli 2025 blive fritaget for at stå til
rådighed i perioder, hvor pågældende har ret til fravær efter
§§ 8 a, 8 b eller 21 d i barselsloven, i det omfang der under
fraværet ville have været ret til dagpenge som ledig efter
barselsloven.
Bestemmelsen svarer til de hidtil gældende regler. Nyaf-
fattelsen sker alene af lovtekniske hensyn.
L 108 - 2024-25 - Bilag 7: Betænkning afgivet 29/1-25
2973556_0003.png
3
Til nr. 2
Til nr. 02
Med vedtagelsen af lov nr. 1655 af 30. december 2025
om ændring af lov om aktiv socialpolitik, lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats og forskellige andre love (Reform af
kontanthjælpssystemet, ophævelse af 225-timersreglen og
kontanthjælpsloftet, fritidstillæg til børn, afklaring, rettig-
hedsbaseret tilskud til medicin m.v.) blev det med § 17,
stk. 2, fastsat, at retten til et børnetillæg er betinget af, at
børnene opholder sig her i riget. Dette gælder dog ikke for
EU-/EØS-borgere, i det omfang disse borgere er berettigede
til hjælpen efter EU-retten, eller for personer, der er omfattet
af bilaterale overenskomster. Tidligere var der krav om, at
børnene skulle opholde sig her i landet.
Det foreslås tilsvarende at ændre § 68, stk. 3, 1. pkt., og §
69 j, stk. 3, 1. pkt., fra at der skal være ophold her i landet,
til at der skal være ophold her i riget.
Det vil dermed fremadrettet være et krav, at barnet ophol-
der sig her i riget (Danmark, Færøerne og Grønland), hvilket
er en udvidelse i forhold til gældende regler, hvorefter udbe-
taling af forsørgersats forudsætter, at barnet opholder sig her
i landet. Dermed vil der også kunne ydes ressourceforløbs-
ydelser med forsørgersats til ressourceforløbsydelsesmodta-
gere, der har forsørgelsespligt over for børn, der opholder
sig i Grønland eller på Færøerne.
Baggrunden for ændringen er, at reglerne for ressource-
forløbsydelse stort set følger reglerne for kontanthjælp.
Til nr. 03
Det fremgår af § 85, stk. 4, 1. pkt., i lov om aktiv social-
politik, at hjælpen efter stk. 1 og 2 ydes af den kommune,
hvori boligen, der flyttes til, ligger, jf. § 9, stk. 8, i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område.
Med lov nr. 754 af 13. juni 2023 om ændring af lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område, lov
om social service og forskellige andre love (Handlekommu-
ne for børn, der hjælpes tilbage til Danmark af danske myn-
digheder, og for børn, hvis forældre er i udlandet, ensretning
af begrebsbrug, nødvendige ændringer i handlekommune-
reglerne som følge af barnets lov m.v.) blev henvisningen til
retssikkerhedsloven i § 85, stk. 4, 1. pkt., ændret fra § 9, stk.
12, til § 9, stk. 8, jf. lovens § 14, nr. 4.
Henvisningen skulle rettelig have været ændret til § 9,
stk. 7, idet det på det tidspunkt gældende § 9, stk. 12, med
samme lovs § 1, nr. 8, med en rykningsklausul blev ændret
til § 9, stk. 7.
Det foreslås, at i § 85, stk. 4, 1. pkt., ændres »§ 9, stk. 8«
til: »§ 9, stk. 7«.
Med den foreslåede ændring vil henvisningen til retssik-
kerhedsloven blive korrekt.
Til nr. 04
Det fremgår af § 86, stk. 6, i lov om aktiv socialpolitik, at
såfremt begge forældre opfylder betingelserne for retten til
et fritidstillæg for et barn, udbetales det fulde fritidstillæg til
den forælder, der i CPR er registreret i det felt, der betegnes
»mor/far«.
§ 86, stk. 6, er indsat i lov om aktiv socialpolitik med lov
nr. 1655 af 30. december 2024 om ændring af ændring af
lov om aktiv socialpolitik, lov om en aktiv beskæftigelses-
indsats og forskellige andre love (Reform af kontanthjælps-
systemet, ophævelse af 225-timersreglen og kontanthjælps-
loftet, fritidstillæg til børn, afklaring, rettighedsbaseret til-
skud til medicin m.v.). Ændringsloven trådte i kraft den 1.
januar 2025, men har først virkning fra den 1. juli 2025, jf.
lovens § 27, stk. 1 og 2.
Som følge af vedtagelsen af lov nr. 1687 af 30. decem-
ber 2024 om ændring af børneloven, adoptionsloven, foræl-
dreansvarsloven og forskellige andre love (Familiedannelse
ved surrogataftaler, medfar som retlig forælder, forenkling
af familiedannelse ved voksenadoption m.v.) er der behov
for at ændre § 86, stk. 6, i lov om aktiv socialpolitik, hvor-
efter fritidstillægget udbetales til den forælder, der i CPR
er registreret i det felt, der betegnes »mor/far«, hvis begge
forældre opfylder betingelserne for retten til et fritidstillæg
for et barn.
Med lov nr. 1687 af 30. december 2024 ændres reglerne
om registrering af faderskab og medmoderskab i CPR. Som
følge heraf forventes felterne i CPR at blive ændret, således
at det ene felt vil blive betegnet »mor/far/medfar« og det
andet felt »far/medmor«. I dag betegnes felterne »mor/far«
og »far/medmor«. Feltindretningen i CPR er ikke undergivet
lovregulering.
Det foreslås, at i § 86, stk. 6, ændres »mor/far« til:
»mor/far/medfar«.
Den foreslåede ændring er en tilpasning som følge af
den ændring af CPR-loven, som følger af lov nr. 1687 af
30. december 2024 om ændring af børneloven, adoptionslo-
ven, forældreansvarsloven og forskellige andre love (Fami-
liedannelse ved surrogataftaler, medfar som retlig forælder,
forenkling af familiedannelse ved voksenadoption m.v.).
Med den foreslåede ændring vil der være en tydelig an-
givelse i loven af, hvilken forælder der skal have udbetalt
fritidstillægget, hvis begge forældre opfylder betingelserne
for at modtage fritidstillæg for et mindreårigt barn. Fritids-
tillægget udbetales til personer, der har ret til kontanthjælp,
og som bor sammen med et barn, som personen har den
privatretlige forsørgelsespligt over for.
Til nr. 3
Til nr. 01
Det fremgår af den gældende § 7, nr. 9, i ligningsloven, at
til den skattepligtige indkomst medregnes ikke ydelser efter
lov om social service, lov om dag-, fritids- og klubtilbud
m.v. til børn og unge, lov om aktiv socialpolitik og lov
om integration af udlændinge i Danmark (integrationslov)
til dækning af nærmere bestemte udgifter for modtageren,
ydelser efter § 45, stk. 5, § 66 b, stk. 4, 2. pkt., § 97, stk.
7, og § 100 i lov om social service, ydelser efter § 34 i
lov om aktiv socialpolitik, andre ydelser efter lov om aktiv
socialpolitik, i det omfang disse ydelser beregnes på grund-
lag af hjælp ydet efter lovens § 34, danskbonus efter integra-
tionslovens § 22, ydelser efter lov om specialpædagogisk
støtte ved videregående uddannelser, ydelser efter §§ 162,
172-175, 178 og 179 og regler fastsat i medfør af § 177, stk.
1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, ydelser efter §§
15 f, 15 g, 15 i og 15 j i lov om kompensation til handicap-
pede i erhverv m.v., ydelser fastsat i medfør af § 10, stk. 8,
L 108 - 2024-25 - Bilag 7: Betænkning afgivet 29/1-25
2973556_0004.png
4
i lov om integrationsgrunduddannelse (igu), ydelse efter §
5 i lov om uddannelsesordning for ledige, som har opbrugt
deres dagpengeret, og ydelser efter repatrieringsloven og
hjemrejseloven.
Med vedtagelsen af lov nr. 1655 af 30. december 2024
om ændring af ændring af lov om aktiv socialpolitik, lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats og forskellige andre love (Re-
form af kontanthjælpssystemet, ophævelse af 225-timersreg-
len og kontanthjælpsloftet, fritidstillæg til børn, afklaring,
rettighedsbaseret tilskud til medicin m.v.) blev § 34 i lov
om aktiv socialpolitik ophævet, da kontanthjælpsmodtagere
fremadrettet ikke skal kunne modtage særlig støtte. Særlig
støtte blev for andre borgere videreført i § 87, således at per-
soner, der modtager ressourceforløbsydelse, ledighedsydelse
m.v., fra og med den 1. juli 2025 kan modtage særlig støtte.
Det foreslås derfor, at i § 7, nr. 9, ændres to steder »§ 34«
til: »§§ 34 og § 87«.
Ændringen medfører, at også udbetalingen af særlig støt-
te efter § 87 i lov om aktiv socialpolitik ikke vil indgå i den
skattepligtige indkomst i lighed med særlig støtte udbetalt
efter § 34 i lov om aktiv socialpolitik.
Baggrunden for, at begge bestemmelser vil skulle fremgå
af ligningslovens § 7, nr. 9, er, at der udbetales ydelser efter
både § 34 og § 87 i 2025.
Til nr. 4
Til nr. 1
I forbindelse med vedtagelsen af lov nr. 1655 af 30.
december 2024 om ændring af lov om aktiv socialpolitik,
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og forskellige andre
love (Reform af kontanthjælpssystemet, ophævelse af 225-
timersreglen og kontanthjælpsloftet, fritidstillæg til børn, af-
klaring, rettighedsbaseret tilskud til medicin m.v.) blev der
ved en fejl ikke henvist til de korrekte numre i § 3, stk.
1, i lov om kommunernes finansiering af visse offentlige
ydelser udbetalt af kommunerne, Udbetaling Danmark og
arbejdsløshedskasserne.
§ 2, 2. pkt., i lov om kommunernes finansiering af visse
offentlige ydelser udbetalt af kommunerne, Udbetaling Dan-
mark og arbejdsløshedskasserne regulerer, hvilke ydelser
kommunerne skal medfinansiere.
Det foreslås i § 2, 2. pkt., at ændre »og 10« til: », 10 og
14«.
Der er tale om en korrektion af bestemmelsen, da § 3,
stk. 1, nr. 14, ikke blev indsat i bestemmelsen i lov nr.
1655 af 30. december 2024 (Reform af kontanthjælpssyste-
met, ophævelse af 225-timersreglen og kontanthjælpsloftet,
fritidstillæg til børn, afklaring, rettighedsbaseret tilskud til
medicin m.v.) på grund af en fejl. Der er ikke ved ændringen
tiltænkt ændringer af, hvilke ydelser kommunerne skal med-
finansiere.
Til nr. 2
I forbindelse med vedtagelsen af lov nr. 1655 af 30.
december 2024 om ændring af lov om aktiv socialpolitik,
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og forskellige andre
love (Reform af kontanthjælpssystemet, ophævelse af 225-
timersreglen og kontanthjælpsloftet, fritidstillæg til børn, af-
klaring, rettighedsbaseret tilskud til medicin m.v.) blev der
ved en fejl ikke henvist til de korrekte numre i § 3, stk.
1, i lov om kommunernes finansiering af visse offentlige
ydelser udbetalt af kommunerne, Udbetaling Danmark og
arbejdsløshedskasserne.
Det foreslås i § 5, stk. 3, at ændre »13 og 14« til: »og
14«.
Der er tale om en korrektion af bestemmelsen, da § 3,
stk. 1, nr. 13, skal udgå af bestemmelsen, fordi kommuner-
ne fremadrettet skal udbetale særlig støtte, og derfor skal
kommunerne modtage refusion fra staten for udgiften. Der
er ikke ved ændringen tiltænkt ændringer af, hvilke ydelser
kommunerne skal modtage refusion for eller medfinansiere.
Til nr. 5
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. marts
2025. Den udskudte ikrafttrædelse vil give Folketinget læn-
gere tid til behandlingen af lovforslaget og derved sikre
en bedre proces for udvalgsbehandlingen. Ændringsforslaget
fremsættes efter ønske fra Folketinget.
Den udskudte ikrafttrædelse indebærer ingen ændringer
af ikrafttrædelsestidspunktet for §§ 3-5 om ændring af
ligningsloven, skatteindberetningsloven og lov om et ind-
komstregister, som fortsat vil være den 1. januar 2026.
Det foreslås endvidere, at henvisningen til stk. 2 ændres
til stk. 2 og 3. Forslaget er en konsekvens af ændringsforslag
nr. 7, hvormed der indsættes et nyt stykke i ikrafttrædelses-
bestemmelsen.
Til nr. 6
Det foreslås, at der efter stk. 1 indsættes som nyt stykke,
at ikrafttræden af § 1, nr. 01, 02, og 04, § 3, nr. 01, og § 01
bliver den 1. juli 2025.
Dette svarer til virkningstidspunktet for disse bestemmel-
ser i forhold til lov nr. 1655 af 30. december 2024 om
ændring af lov om aktiv socialpolitik, lov om en aktiv be-
skæftigelsesindsats og forskellige andre love. (Reform af
kontanthjælpssystemet, ophævelse af 225-timersreglen og
kontanthjælpsloftet, fritidstillæg til børn, afklaring, rettig-
hedsbaseret tilskud til medicin m.v.), således at ændringerne
får virkning fra den 1. juli 2025.
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og 4.
Økonomiske konsekvenser
Samlet skønnes lovforslaget at medføre merudgifter på
0,8 mio. kr. i 2025, 1,1 mio. kr. i 2026 og 2027 og 1,0 mio.
kr. i 2028 efter skat, tilbageløb og adfærd. Varigt skønnes
der merudgifter på 0,7 mio. kr. efter skat, tilbageløb og
adfærd.
Det bemærkes, at ændringen i ikrafttrædelsestidspunktet
medfører en lavere reduktion af udgifter til administration i
kommunerne svarende til 0,1 mio. kr. i 2025. Finansieringen
af de 0,1 mio. kr. i 2025 tilvejebringes inden for Beskæfti-
gelsesministeriets egen ramme. Den konkrete finansiering
og overførselsadgang vil blive indarbejdet på bloktilskud-
saktstykket for 2026.
L 108 - 2024-25 - Bilag 7: Betænkning afgivet 29/1-25
2973556_0005.png
5
Tabel 1: Økonomiske konsekvenser, merudgifter i mio. kr.
(2025-pl)
I alt statslige udgifter
Præcisering af retten til ydelser under kortvarige udlandsophold
Afskaffelse af skærpet rådighedssanktion for aktivitetsparate
Ændringer i kapitel 13 a
Tilbagebetalingspligtige ydelser
I alt kommunale udgifter
Budgetgaranti
Præcisering af retten til ydelser under kortvarige udlandsophold
Afskaffelse af skærpet rådighedssanktion for aktivitetsparate
Ændringer i kapitel 13 a
Tilbagebetalingspligtige ydelser
Administration
I alt offentlige udgifter (før skat og tilbageløb, inkl. adfærd)
I alt offentlige udgifter (efter skat, tilbageløb og adfærd)
Note: Afvigelser skyldes afrundinger
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 27. november 2024 og var
til 1. behandling den 17. december 2024. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Beskæftigelses-
udvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1 møde.
2025
0,5
0,4
0,1
0,0
0,0
1,3
1,7
1,3
0,4
0,0
0,0
-0,4
1,8
0,8
2026
0,6
0,5
0,1
0,0
0,0
1,7
2,0
1,5
0,5
0,0
0,0
-0,3
2,3
1,1
2027
0,6
0,5
0,1
0,0
0,0
1,7
2,0
1,5
0,5
0,0
0,0
-0,3
2,3
1,1
2028
0,6
0,5
0,1
0,0
0,0
1,6
2,0
1,5
0,5
0,0
0,0
-0,4
2,2
1,0
Varigt
0,6
0,5
0,1
0,0
0,0
1,3
2,0
1,5
0,5
0,0
0,0
-0,7
1,9
0,7
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 1.
oktober 2024 dette udkast til udvalget, jf. BEU alm. del –
bilag 5. Den 27. november 2024 sendte beskæftigelsesmini-
steren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag på lovforsla-
get.
Bjarne Laustsen (S) Bjørn Brandenborg (S) Henrik Møller (S) Jens Joel (S) Kasper Roug (S) Thorkild Holmboe-Hay (S)
Frederik Vad (S) Thomas Monberg (S) Thomas Skriver Jensen (S)
fmd.
Christoffer Aagaard Melson (V) Louise Elholm (V)
Hans Andersen (V) Kim Valentin (V)
nfmd.
Karin Liltorp (M) Nanna W. Gotfredsen (M) Charlotte Munch (DD)
Betina Kastbjerg (DD) Sólbjørg Jakobsen (LA) Steffen Larsen (LA) Dina Raabjerg (KF) Frederik Bloch Münster (KF)
Dennis Flydtkjær (DD) Nick Zimmermann (DF) Karsten Hønge (SF) Carl Valentin (SF) Kirsten Normann Andersen (SF)
Victoria Velasquez (EL) Samira Nawa (RV) Torsten Gejl (ALT)
Borgernes Parti, Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
50
24
15
15
15
13
10
Radikale Venstre (RV)
Alternativet (ALT)
Borgernes Parti – Lars Boje Mathiesen (BP)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
6
5
1
1
1
1
1
L 108 - 2024-25 - Bilag 7: Betænkning afgivet 29/1-25
2973556_0006.png
6
Enhedslisten (EL)
Dansk Folkeparti (DF)
9
7
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
5