Beskæftigelsesudvalget 2024-25
L 108 Bilag 11
Offentligt
2979765_0001.png
Til lovforslag nr.
L 108
Folketinget 2024-25
Ændringsforslag stillet den 18. februar 2025
Ændringsforslag
til 3. behandling af
Forslag til lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik, ligningsloven og
forskellige andre love
(Præcisering af retten til ydelser under kortvarige udlandsophold, afskaffelse af skærpet rådighedssanktion for aktivitetsparate
m.v.)
[af beskæftigelsesministeren (Ane Halsboe-Jørgensen)]
Af
beskæftigelsesministeren:
Til § 1
1)
Efter nr. 4 indsættes:
»01.
§ 20, stk. 7, 2. pkt.,
affattes således:
»For personer omfattet af stk. 1, nr. 5, der er fyldt 25 år,
og som modtager tillæg som enlig efter § 18, stk. 3, er det
endvidere en betingelse, at disse ikke har ret til et særligt
ungetillæg efter § 19 for juli 2025.««
[Præcisering af retten til det midlertidige tilpasningstillæg
for enlige uddannelsesparate personer, der er fyldt 25 år, og
som tidligere har modtaget den højere sats for personer med
bestemte psykiske lidelser]
2)
Efter nr. 8 indsættes:
»02.
I
§§ 44
og
69 g
udgår »efter forhandling med Beskæfti-
gelsesrådet«.«
[Konsekvensændring, som følge af at Beskæftigelsesrådet
afskaffes]
3)
Efter nr. 9 indsættes:
»03.
I
§ 82 a, stk. 1, nr. 3,
indsættes efter »12.326 kr. (2024-
niveau)«: »eller mindre«.«
[Præcisering af retten til tilskud til betaling for tandpleje
for personer, der modtager revalideringsydelse, ressource-
forløbsydelse eller ledighedsydelse]
Til § 8
4)
I
stk. 2
ændres »nr. 2, 4, 9, 10, 12, 13 og 17« til: »nr. 2,
4, 01, 9, 03, 10, 12, 13 og 17«.
[Konsekvensændring af ikrafttrædelsesbestemmelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det fremgår af § 20 i lov om aktiv socialpolitik, at kom-
munen i perioden fra den 1. juli 2025 til og med den 30. juni
2027 yder et midlertidigt tilpasningstillæg med et månedligt
beløb på 2.000 kr. til kontanthjælpen til personer under 30
år.
Det er en betingelse for at få ret til tilpasningstillægget, at
personerne modtager kontanthjælp for juli 2025 efter § 16,
stk. 1, nr. 1 eller 3, og at personerne har modtaget uddannel-
seshjælp eller kontanthjælp for juni 2025, jf. §§ 23 eller 25
i lov om aktiv socialpolitik, jf. lovbekendtgørelse nr. 808 af
25. juni 2024. Personerne skal desuden have modtaget hjælp
i kontanthjælpssystemet efter de hidtil gældende regler i lov
om aktiv socialpolitik som
1) forsørgere under 30 år efter § 23, stk. 2, nr. 1 og 2, eller
§ 25, stk. 3, nr. 1 og 2, som modtog et aktivitetstillæg
efter § 24, stk. 3, nr. 1 og 2, eller § 25, stk. 9, nr. 1 og 2,
jf. dog stk. 2 og 3,
2) udeboende ikkeforsørgere, der er fyldt 25 år, efter § 23,
stk. 2, nr. 6, eller § 25, stk. 3, nr. 6, og som modtog et
aktivitetstillæg efter § 24, stk. 3, nr. 3, eller § 25, stk. 9,
nr. 3, jf. dog stk. 4,
3) hjemmeboende, der er fyldt 25 år, efter § 23, stk. 2, nr.
7, eller § 25, stk. 3, nr. 7, og som modtog et aktivitets-
tillæg efter § 24, stk. 3, nr. 4, eller § 25, stk. 9, nr. 4, jf.
dog stk. 5,
4) personer, der modtog hjælp efter § 23, stk. 2, nr. 4, eller
§ 25, stk. 3, nr. 4, jf. dog stk. 6, eller
AX030985
L 108 - 2024-25 - Bilag 11: Ændringsforslag til 3. behandling stillet den 18. februar 2025 af beskæftigelsesministeren
2979765_0002.png
2
personer, der modtog hjælp efter § 23, stk. 2, nr. 5, eller
§ 25, stk. 3, nr. 5, jf. dog stk. 7.
Det fremgår af stk. 2, at for personer omfattet af stk. 1,
nr. 1, der modtog hjælp som samlevende eller gifte i juni
2025, er det endvidere en betingelse, at disse har ret til
kontanthjælp efter § 16, stk. 1, nr. 1, et børnetillæg efter §
17, stk. 1, og et særligt ungetillæg efter § 19, stk. 3, nr. 3, for
juli 2025.
Videre fremgår det af bestemmelsens stk. 3, at for per-
soner omfattet af stk. 1, nr. 1, der modtog hjælp som enlige
i juni 2025, er det endvidere en betingelse, at disse har ret til
kontanthjælp efter § 16, stk. 1, nr. 1, et børnetillæg efter §
17, stk. 1, et tillæg til enlige forsørgere efter § 18, stk. 1, og
et særligt ungetillæg efter § 19, stk. 3, nr. 3, for juli 2025.
Desuden fremgår det af stk. 4, at for personer omfattet af
stk. 1, nr. 2, er det endvidere en betingelse, at disse har ret til
kontanthjælp efter § 16, stk. 1, nr. 1, og et særligt ungetillæg
efter § 19, stk. 3, nr. 2, og at de ikke har ret til et tillæg til
enlige uden forsørgelsespligt efter § 18, stk. 3, for juli 2025.
Endvidere fremgår det af bestemmelsens stk. 5, at for
personer omfattet af stk. 1, nr. 3, er det endvidere en betin-
gelse, at disse har ret til kontanthjælp efter § 16, stk. 1, nr. 3,
og et særligt ungetillæg efter § 19, stk. 3, nr. 2, og at de ikke
har ret til et børnetillæg efter § 17, stk. 1, for juli 2025.
Af bestemmelsens stk. 6 fremgår det tillige, at for person-
er omfattet af stk. 1, nr. 4, er det endvidere en betingelse, at
disse har ret til kontanthjælp efter § 16, stk. 1, nr. 1, og et
børnetillæg efter § 17, stk. 1, for juli 2025.
Endelig fremgår det af stk. 7, at for personer omfattet af
stk. 1, nr. 5, er det endvidere en betingelse, at disse har ret til
kontanthjælp efter § 16, stk. 1, nr. 1, og at de ikke har ret til
et børnetillæg efter § 17, stk. 1, for juli 2025. For personer
omfattet af stk. 1, nr. 5, der er fyldt 25 år, er det endvidere
en betingelse, at disse ikke har ret til et tillæg til enlige uden
forsørgelsespligt efter § 18, stk. 3, for juli 2025.
I stk. 8 fastsættes det, at skifter en person, som er om-
fattet af stk. 1, nr. 1-3, civilstand, status fra enlig til samle-
vende eller omvendt, forsørgerstatus eller visitationskategori
efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats fra juni til juli
2025 og af denne grund ændrer ydelsesniveau, vil personen
ikke have ret til et midlertidigt tilpasningstillæg. Tilsvarende
gælder for personer omfattet af stk. 1, nr. 4 og 5, for så vidt
angår skift af civilstand, status fra enlig til samlevende og
omvendt eller forsørgerstatus.
Videre fastsættes det i stk. 9, at får en person ret til
forhøjet sats, jf. § 16, stk. 1, nr. 2, ophører retten til det
midlertidige tilpasningstillæg.
Stk. 10 fastsætter, at en person, der har modtaget det
midlertidige tilpasningstillæg for juli 2025, vil have ret til
det midlertidige tilpasningstillæg på ny, hvis personen igen
får ret til kontanthjælp efter § 16, stk. 1, nr. 1 eller 3.
Det betyder, at det midlertidige tilpasningstillæg på 2.000
kr. om måneden ydes til personer under 30 år, der modtog
aktivitetstillæg eller den højere sats for bestemte psykiske
lidelser i kontanthjælpssystemet før den 1. juli 2025, og
som kommer til at opleve en nedgang i ydelsesniveau på
2.000 kr. eller mere ved overgangen til de nye regler, der får
virkning den 1. juli 2025.
5)
Det midlertidige tilpasningstillæg indføres for at give un-
ge i det nye kontanthjælpssystem mulighed for at indrette
sig på de nye, lavere satser, da det gældende aktivitetstillæg
og den højere sats for personer i kontanthjælpssystemet med
bestemte psykiske diagnoser afskaffes. Da tilpasningstillæg-
get har til formål at give personkredsen mulighed for at
tilpasse deres økonomi til niveauet for de nye satser, ydes
tilpasningstillægget i en midlertidig periode fra og med den
1. juli 2025 til og med den 30. juni 2027. Det betyder, at
tilpasningstillægget vil blive udbetalt sidste gang for juni
2027.
Målgruppen er afgrænset i loven for at undgå at pålægge
kommunerne en uforholdsmæssig tung administrationsbyr-
de for et midlertidigt tillæg oven i de øvrige ændringer,
som følger af aftalen, og som kommunerne skal håndtere i
samme periode.
Således er retten til et midlertidigt tilpasningstillæg defi-
neret ud fra, om personkredsen generelt set får en reduktion
i den samlede hjælp i kontanthjælpssystemet på 2.000 kr.
eller mere fra juni 2025 til juli 2025 på baggrund af den sats
for kontanthjælp og uddannelseshjælp, som personkredsen
modtager efter de gældende regler i lov om aktiv socialpo-
litik i juni 2025, jf. lovbekendtgørelse nr. 808 af 25. juni
2024, forud for, at de nye kontanthjælpsregler får virkning
den 1. juli 2025, sammenholdt med den sats for den samlede
hjælp bestående af kontanthjælpssatsen og tillæg, som per-
sonkredsen vil få ret til efter de nye kontanthjælpsregler fra
juli 2025. Det betyder, at ydelsesnedgangen ikke beregnes
for den enkelte person, og at der ikke tages højde for even-
tuelle sanktioner eller fradrag for indtægter, der kan have
ændret på den samlede hjælp for den enkelte for juni og juli
måned i 2025.
Det er en forudsætning, at den enkelte fastholder sin for-
sørgerstatus, civilstand og visitationskategori og sin status
som enlig eller samlevende i juni og juli 2025. Det vil være
satsen for den samlede hjælp på udbetalingstidspunktet i
juli 2025, der ligger til grund for vurderingen af, hvorvidt
en person er omfattet af personkredsen. Hvis en person
oplever en ydelsesnedgang, som følge af at denne skifter
civilstand, status fra enlig til samlevende eller omvendt eller
forsørgerstatus eller visitationskategori efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats fra juni til juli 2025, vil personen ikke
være berettiget til et tilpasningstillæg. Baggrunden herfor er,
at nedgangen i ydelse ikke skyldes de nye lavere satser, men
en ændring i forsørgelsesbehov.
Dog vil det gælde, at personkredsen, der modtager satsen
for bestemte psykiske lidelser i kontanthjælpssystemet for
juni 2025, fortsat vil have ret til et tilpasningstillæg for juli
2025, hvis de skifter visitationskategori fra juni 2025 til
juli 2025, f.eks. ved at blive visiteret fra at være aktivitets-
parat til at være jobparat og af den grund ændrer ydelsesni-
veau. Dette skyldes, at det ikke er en betingelse for at være
berettiget til den højere sats for bestemte psykiske lidelser
efter gældende regler, at en person er visiteret aktivitetspa-
rat.
Ordningen indebærer endvidere, at personkredsen, der
kommer til at modtage kontanthjælp med mindstesats (efter
§ 16, stk. 2), eller forhøjet sats (efter § 16, stk. 1, nr. 2)
L 108 - 2024-25 - Bilag 11: Ændringsforslag til 3. behandling stillet den 18. februar 2025 af beskæftigelsesministeren
2979765_0003.png
3
efter de nye kontanthjælpsregler fra den 1. juli 2025, ikke
vil få ret til et midlertidigt tilpasningstillæg uanset nedgang i
ydelsesniveau.
Personer, der vil få ret til et midlertidigt tilpasningstillæg,
og som udtræder af kontanthjælpssystemet i virkningsperio-
den for det midlertidige tilpasningstillæg fra og med den 1.
juli 2025 til og med den 30. juni 2027, vil bevare retten
til et midlertidigt tilpasningstillæg, hvis de kommer til at
modtage kontanthjælp igen inden juni 2027. Hensynet her
er at sikre et økonomisk incitament for personkredsen til at
tage arbejde også for kortere perioder.
Ordningen indebærer, at en person, der har opnået ret
til det midlertidige tilpasningstillæg for juli 2025, vil være
berettiget til tillægget i hele virkningsperioden, uanset om
personen ændrer civilstand, alder, visitationskategori m.v.
senere i virkningsperioden. En overgang til forhøjet sats
vil dog betyde, at ret til det midlertidige tilpasningstillæg
ophører.
Det midlertidige tilpasningstillæg vil ikke blive omfattet
af den årlige satsregulering.
§ 20, stk. 7, er indsat i lov om aktiv socialpolitik med
lov nr. 1655 af 30. december 2024 om ændring af lov om
aktiv socialpolitik, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
og forskellige andre love (Reform af kontanthjælpssystemet,
ophævelse af 225-timersreglen og kontanthjælpsloftet, fri-
tidstillæg til børn, afklaring, rettighedsbaseret tilskud til me-
dicin m.v.).
Ændringsloven trådte i kraft den 1. januar 2025, men har
først virkning fra den 1. juli 2025, jf. lovens § 27, stk. 1 og
2.
Af forarbejderne til loven fremgår, at det er en betingel-
se for personer, der modtog kontanthjælp med satsen for
bestemte psykiske diagnoser som forsørgere for juni 2025,
at disse har ret til kontanthjælp med grundsats og har ret
til et børnetillæg som forsørgere for juli 2025. Det betyder,
at det ikke er en betingelse for denne satskategori, at de
modtager det særlige ungetillæg for juli 2025.
Det fremgår videre, at det er en betingelse for person-
er, der modtog kontanthjælp som udeboende ikkeforsørgere
med satsen for bestemte psykiske diagnoser for juni 2025, at
disse har ret til kontanthjælp med grundsats, og at de ikke
har ret til et børnetillæg som forsørgere for juli 2025. Det
betyder, at det ikke er en betingelse for personer i denne
satskategori, at de modtager det særlige ungetillæg for juli
2025.
Det fremgår videre af bemærkningerne, at for de person-
er, der er i kategorien, og som er fyldt 25 år, er det en betin-
gelse, at de ikke har ret til et tillæg til enlige ikkeforsørgere
for juli 2025. Dette skyldes, at personer fyldt 25 år har ret til
det højere særlige ungetillæg.
Der henvises til de specielle bemærkninger til § 20, stk. 6
og 7, lovforslag nr. L 13, folketingsåret 2024-25.
Det foreslås, at § 20, stk. 7, 2. pkt., affattes således: »For
personer omfattet af stk. 1, nr. 5, der er fyldt 25 år, og som
modtager tillæg som enlig efter § 18, stk. 3, er det endvidere
en betingelse, at disse ikke har ret til et særlig ungetillæg
efter § 19 for juli 2025.«.
Den foreslåede ændring vil medføre, at enlige ikkefor-
sørgere, der er fyldt 25 år, og som er visiteret uddannelses-
parate, som vil komme til at modtage kontanthjælp som
udeboende ikkeforsørgere med satsen for bestemte psykiske
diagnoser efter de hidtil gældende regler for juni 2025, vil
få ret til det midlertidige tilpasningstillæg efter § 20, stk. 1,
nr. 5, jf. stk. 7, hvis de modtager kontanthjælp for juli 2025
med en sats efter § 16, stk. 1, nr. 1 (grundsats).
Beskæftigelsesministeriet har ved udformningen af be-
stemmelsen ved en fejl ikke fået medtaget de enlige ikkefor-
sørgere, der er fyldt 25 år og er visiteret uddannelsesparate,
og som vil komme til at modtage kontanthjælp som udebo-
ende ikkeforsørgere med satsen for bestemte psykiske diag-
noser efter de hidtil gældende regler for juni 2025. Denne
persongruppe vil gå mere end 2.000 kr. ned i sats, hvis de
fortsætter med at modtage hjælp i kontanthjælpssystemet fra
den 1. juli 2025.
Med den foreslåede ændring sikres det i overensstemmel-
se med den politiske intention med indførelsen af et midler-
tidigt tilpasningstillæg, at denne gruppe af personer også
kan modtage det midlertidige tilpasningstillæg efter § 20 i
lov om aktiv socialpolitik som tillæg til kontanthjælpen efter
§ 16, stk. 1, nr. 1, i en midlertidig periode fra og med den 1.
juli 2025 til og med den 30. juni 2027.
Til nr. 2
Det fremgår af § 6, nr. 1, i lov nr. 1656 af 30. december
2024 om ændring af lov om organisering og understøttelse
af beskæftigelsesindsatsen m.v., lov om arbejdsmiljø og for-
skellige andre love (Tilpasning af rådsstruktur på beskæfti-
gelses- og arbejdsmiljøområdet, nedlæggelse af Helbredsop-
lysningsrådet og Jobservice Danmark og afskaffelse af de
beskæftigelsespolitiske mål m.v.), at i § 13, stk. 16, 1. pkt.,
og §§ 44 og 69 g i lov om aktiv socialpolitik, jf. lovbekendt-
gørelse nr. 808 af 25. juni 2024, som ændret ved § 3 i lov nr.
630 af 11. juni 2024 og lov nr. 633 af 11. juni 2024, udgår
ordene »efter forhandling med Beskæftigelsesrådet«.
Den foreslåede ændring vil indebære, at beskæftigelses-
ministeren ved fastsættelse af regler efter de nævnte bemyn-
digelsesbestemmelser ikke længere skal forhandle med Be-
skæftigelsesrådet. Bestemmelsen er endnu ikke trådt i kraft,
men forventes sat i kraft ved beskæftigelsesministerens be-
stemmelse herom den 1. marts 2025.
Bemyndigelsesbestemmelsen i § 13, stk. 16, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 808 af 25. juni 2024, er formelt ophævet
den 1. januar 2025, jf. § 1, nr. 25, i lov nr. 1655 af 30.
december 2024 om ændring af lov om aktiv socialpolitik,
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og forskellige andre
love (Reform af kontanthjælpssystemet, ophævelse af 225-
timersreglen og kontanthjælpsloftet, fritidstillæg til børn,
afklaring, rettighedsbaseret tilskud til medicin m.v.). Denne
lov trådte i kraft den 1. januar 2025, men har først virkning
den 1. juli 2025. Bemyndigelsesbestemmelsen til at fastsæt-
te nærmere regler om anvendelsen af bestemmelserne i § 13,
stk. 1-8, fremgår med vedtagelsen af § 1, nr. 25, i lov nr.
1655 af 30. december 2024, af § 13, stk. 14, i lov om aktiv
socialpolitik.
L 108 - 2024-25 - Bilag 11: Ændringsforslag til 3. behandling stillet den 18. februar 2025 af beskæftigelsesministeren
2979765_0004.png
4
Med dette lovforslags § 7, nr. 1, foreslås det, at § 6, nr.
1, i lov nr. 1656 af 30. december 2024 ophæves af ordens-
mæssige hensyn. Af bemærkningerne til forslaget fremgår
det, at forslaget er en konsekvens af lovforslagets § 1, nr.
3, om nyaffattelse af § 13, stk. 14, 1. pkt., i lov om aktiv
socialpolitik.
Ved en fejl har ministeriet ikke været opmærksomt på,
at § 6, nr. 1, i lov nr. 1656 af 30. december 2024, ud
over ændringen af § 13, stk. 16, 1. pkt., også henviser til
ændringer i §§ 44 og 69 g. Det har ikke været hensigten med
lovforslaget § 7, nr. 1, at ændringerne i §§ 44 og 69 g ikke
skulle træde i kraft, når lov nr. 1656 af 30. december 2024
forventeligt sættes i kraft den 1. marts 2025.
Forslaget vil indebære, at ordene »efter forhandling med
Beskæftigelsesrådet« vil udgå af §§ 44 og 69 g i lov om ak-
tiv socialpolitik, og at beskæftigelsesministeren herefter ved
fastsættelse af regler efter disse bemyndigelsesbestemmelser
ikke længere skal forhandle med Beskæftigelsesrådet.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets
§ 1, nr. 3, om nyaffattelse af § 13, stk. 14, 1. pkt., i lov om
aktiv socialpolitik.
Til nr. 3
Det fremgår af § 82 a, stk. 1, at kommunen yder tilskud
til betaling for tandpleje til
1) personer, der modtager kontanthjælp efter §§ 16-20,
2) personer, der modtager hjælp efter § 27 a, hvis hjæl-
pen inklusive førtidspension, seniorpension eller tidlig
pension efter lov om social pension svarer til kontant-
hjælpsniveau, og
3) personer, der modtager revalideringsydelse, ressource-
forløbsydelse eller ledighedsydelse, hvis de opfylder de
økonomiske betingelser for at modtage kontanthjælp
efter § 16 og modtager en ydelse på 16.382 kr. (2024-
niveau) eller mindre for personer, der har forsørgelses-
pligt over for et barn, eller en ydelse på 12.326 kr.
(2024-niveau) for personer, der ikke har forsørgelses-
pligt over for et barn.
§ 82 a, stk. 1-4, i lov om aktiv socialpolitik er blevet
nyaffattet med lov nr. 1655 af 30. december 2024 om æn-
dring af lov om aktiv socialpolitik, lov om en aktiv beskæf-
tigelsesindsats og forskellige andre love (Reform af kontant-
hjælpssystemet, ophævelse af 225-timersreglen og kontant-
hjælpsloftet, fritidstillæg til børn, afklaring, rettighedsbase-
ret tilskud til medicin m.v.).
Ændringsloven trådte i kraft den 1. januar 2025, men har
først virkning fra den 1. juli 2025, jf. lovens § 27, stk. 1 og
2.
Af forarbejderne til loven fremgår, at nyaffattelsen er sket
som konsekvens af den nye ydelsesstruktur for hjælp i kon-
tanthjælpssystemet, og derfor henvises der til kontanthjælp,
herunder bestemmelserne om kontanthjælp i §§ 16-20, og i
stk. 1, nr. 3, henvises der til konkrete beløb.
§ 82 a, stk. 1, betyder, at personer, der modtager kontant-
hjælp, vil have ret til tilskud efter tandbehandling, at person-
er, der modtager brøkpension efter § 27 a, vil have ret til
tilskud til tandbehandling i det omfang, at hjælpen inklusive
pensionen svarer til kontanthjælpsniveau, og at personer,
der modtager revalideringsydelse, ressourceforløbsydelse el-
ler ledighedsydelse, under visse betingelser vil have ret til
tilskud til tandbehandling.
Der er med nyaffattelsen ikke tiltænkt en indholdsmæssig
ændring af personkredsen, der vil få ret til tilskud, i forhold
til gældende ret.
Der henvises til de specielle bemærkninger til § 82 a,
lovforslag nr. L 13, folketingsåret 2024-25.
Det foreslås, at der i § 82 a, stk. 1, nr. 3, indsættes efter
»12.326 kr. (2024-niveau)«: »eller mindre«.
Beskæftigelsesministeriet har ved udformningen af be-
stemmelsen ved en fejl ikke fået skrevet »eller mindre«,
hvilket betyder, at bestemmelsen efter sit indhold afskærer
ikkeforsørgere, der modtager revalideringsydelse, ressource-
forløb eller ledighedsydelse med en ydelse på mindre end
12.326 kr. (2024- niveau) fra at have ret til tilskud til beta-
ling for tandpleje.
Med den foreslåede ændring rettes fejlen. Den foreslåede
ændring præciserer således retten til tilskud til betaling for
tandpleje for personer, der ikke har forsørgelsespligt over
for børn og modtager revalideringsydelse, ressourceforløbs-
ydelse eller ledighedsydelse på et niveau under 12.326 kr.
(2024-niveau).
Det betyder, at det sikres, at bestemmelsen fortsat omfat-
ter den personkreds, der har ret til tilskud til betaling for
tandpleje efter den gældende § 82 a, stk. 1.
Til nr. 4
Det foreslås, at i § 8, stk. 2, ændres »nr. 2, 4, 9, 10, 12, 13
og 17« til: »nr. 2, 4, 01, 9, 03, 10, 12, 13 og 17«, hvilket vil
indebære, at ændringsforslag nr. 01 og 03 som en række af
de øvrige forslag træder i kraft den 1. juli 2025.
Det svarer til virkningstidspunktet for disse bestemmelser
efter lov nr. 1655 af 30. december 2024 om ændring af lov
om aktiv socialpolitik, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
og forskellige andre love (Reform af kontanthjælpssystemet,
ophævelse af 225-timersreglern og kontanthjælpsloftet, fri-
tidstillæg til børn, afklaring, rettighedsbaseret tilskud til me-
dicin m.v.