Beskæftigelsesudvalget 2024-25
L 108 Bilag 10
Offentligt
2978890_0001.png
Ændringsforslag til 3. behandlingen af L 108
om præcisering af retten til ydelser ved kort-
varige udlandsophold, afskaffelse af skærpet
rådighedssanktion m.v. (uden for betænk-
ning)
18. februar 2025
J.nr. 2024 - 561
Ydelser
Ændringsforslag
Af
beskæftigelsesministeren:
Til § 1
1)
Efter nr. 4 indsættes:
»01.
§ 20, stk. 7, 2. pkt.,
affattes således:
»For personer omfattet af stk. 1, nr. 5, der er fyldt 25 år, og som modtager tillæg
som enlig efter § 18, stk. 3, er det endvidere en betingelse, at disse ikke har ret til et
særligt ungetillæg efter § 19 for juli 2025.«.«
[Præcisering af retten til det midlertidige tilpasningstillæg for enlige uddannelses-
parate personer, der er fyldt 25 år, og som tidligere har modtaget den højere sats for
personer med bestemte psykiske lidelser.]
2)
Efter nr. 9 indsættes:
»02.
I
§ 82 a, stk. 1, nr. 3,
indsættes efter »12.326 kr. (2024-niveau)«: »eller min-
dre«.«
[Præcisering af retten til tilskud til betaling for tandpleje for personer, der modtager
revalideringsydelse, ressourceforløbsydelse eller ledighedsydelse.]
Til § 7
3)
Nr. 1
affattes således:
»1.
§ 6, nr. 1,
affattes således:
»I
§§ 44
og
69 g
udgår »efter forhandling med Beskæftigelsesrådet«.«
Til § 8
L 108 - 2024-25 - Bilag 10: Ændringsforslag til 3. behandling, fra beskæftigelsesministeren
4)
I
stk. 2
ændres »nr. 2, 4, 9, 10, 12, 13 og 17« til: »nr. 2, 4, 01, 9, 02, 10, 12, 13
og 17«.
Bemærkninger
Til nr. 1
Det fremgår af § 20 i lov om aktiv socialpolitik, at kommunen i perioden fra den 1.
juli 2025 til og med den 30. juni 2027 yder et midlertidigt tilpasningstillæg med et
månedligt beløb på 2.000 kr. til kontanthjælpen til personer under 30 år.
Det er en betingelse for at få ret til tilpasningstillægget, at personerne modtager kon-
tanthjælp for juli 2025 efter § 16, stk. 1, nr. 1 eller 3, og at personerne har modtaget
uddannelseshjælp eller kontanthjælp for juni 2025, jf. §§ 23 eller 25 i lov om aktiv
socialpolitik, jf. lovbekendtgørelse nr. 808 af 25. juni 2024. Personerne skal desuden
have modtaget hjælp i kontanthjælpssystemet efter de hidtil gældende regler i lov
om aktiv socialpolitik som
1) forsørgere under 30 år efter § 23, stk. 2, nr. 1 og 2, eller § 25, stk. 3, nr. 1 og 2,
som modtog et aktivitetstillæg efter § 24, stk. 3, nr. 1 og 2, eller § 25, stk. 9, nr. 1 og
2, jf. dog stk. 2 og 3,
2) udeboende ikkeforsørgere, der er fyldt 25 år, efter § 23, stk. 2, nr. 6, eller § 25,
stk. 3, nr. 6, og som modtog et aktivitetstillæg efter § 24, stk. 3, nr. 3, eller § 25, stk.
9, nr. 3, jf. dog stk. 4,
3) hjemmeboende, der er fyldt 25 år, efter § 23, stk. 2, nr. 7, eller § 25, stk. 3, nr. 7,
og som modtog et aktivitetstillæg efter § 24, stk. 3, nr. 4, eller § 25, stk. 9, nr. 4, jf.
dog stk. 5,
4) personer, der modtog hjælp efter § 23, stk. 2, nr. 4, eller § 25, stk. 3, nr. 4, jf. dog
stk. 6, eller
5) personer, der modtog hjælp efter § 23, stk. 2, nr. 5, eller § 25, stk. 3, nr. 5, jf. dog
stk. 7.
Det fremgår af stk. 2, at for personer omfattet af stk. 1, nr. 1, der modtog hjælp som
samlevende eller gifte i juni 2025, er det endvidere en betingelse, at disse har ret til
kontanthjælp efter § 16, stk. 1, nr. 1, et børnetillæg efter § 17, stk. 1, og et særligt
ungetillæg efter § 19, stk. 3, nr. 3, for juli 2025.
Videre fremgår det af bestemmelsens stk. 3, at for personer omfattet af stk. 1, nr. 1,
der modtog hjælp som enlige i juni 2025, er det endvidere en betingelse, at disse har
2
L 108 - 2024-25 - Bilag 10: Ændringsforslag til 3. behandling, fra beskæftigelsesministeren
ret til kontanthjælp efter § 16, stk. 1, nr. 1, et børnetillæg efter § 17, stk. 1, et tillæg
til enlige forsørgere efter § 18, stk. 1, og et særligt ungetillæg efter § 19, stk. 3, nr.
3, for juli 2025.
Desuden fremgår det af stk. 4, at for personer omfattet af stk. 1, nr. 2, er det endvidere
en betingelse, at disse har ret til kontanthjælp efter § 16, stk. 1, nr. 1, og et særligt
ungetillæg efter § 19, stk. 3, nr. 2, og at de ikke har ret til et tillæg til enlige uden
forsørgelsespligt efter § 18, stk. 3, for juli 2025.
Endvidere fremgår det af bestemmelsens stk. 5, at for personer omfattet af stk. 1, nr.
3, er det endvidere en betingelse, at disse har ret til kontanthjælp efter § 16, stk. 1,
nr. 3, og et særligt ungetillæg efter § 19, stk. 3, nr. 2, og at de ikke har ret til et
børnetillæg efter § 17, stk. 1, for juli 2025.
Af bestemmelsens stk. 6 fremgår det tillige, at for personer omfattet af stk. 1, nr. 4,
er det endvidere en betingelse, at disse har ret til kontanthjælp efter § 16, stk. 1, nr.
1, og et børnetillæg efter § 17, stk. 1, for juli 2025.
Endelig fremgår det af stk. 7, at for personer omfattet af stk. 1, nr. 5, er det endvidere
en betingelse, at disse har ret til kontanthjælp efter § 16, stk. 1, nr. 1, og at de ikke
har ret til et børnetillæg efter § 17, stk. 1, for juli 2025. For personer omfattet af stk.
1, nr. 5, der er fyldt 25 år, er det endvidere en betingelse, at disse ikke har ret til et
tillæg til enlige uden forsørgelsespligt efter § 18, stk. 3, for juli 2025.
I stk. 8 fastsættes det, at skifter en person, som er omfattet af stk. 1, nr. 1-3, civilstand,
status fra enlig til samlevende eller omvendt, forsørgerstatus eller visitationskategori
efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats fra juni til juli 2025 og af denne grund
ændrer ydelsesniveau, vil personen ikke have ret til et midlertidigt tilpasningstillæg.
Tilsvarende gælder for personer omfattet af stk. 1, nr. 4 og 5, for så vidt angår skift
af civilstand, status fra enlig til samlevende og omvendt eller forsørgerstatus.
Videre fastsættes det i stk. 9, at får en person ret til forhøjet sats, jf. § 16, stk. 1, nr.
2, ophører retten til det midlertidige tilpasningstillæg.
Stk. 10 fastsætter, at en person, der har modtaget det midlertidige tilpasningstillæg
for juli 2025, vil have ret til det midlertidige tilpasningstillæg på ny, hvis personen
igen får ret til kontanthjælp efter § 16, stk. 1, nr. 1 eller 3.
Det betyder, at det midlertidige tilpasningstillæg på 2.000 kr. om måneden ydes til
personer under 30 år, der modtog aktivitetstillæg eller den højere sats for bestemte
psykiske lidelser i kontanthjælpssystemet før den 1. juli 2025, og som kommer til at
3
L 108 - 2024-25 - Bilag 10: Ændringsforslag til 3. behandling, fra beskæftigelsesministeren
opleve en nedgang i ydelsesniveau på 2.000 kr. eller mere ved overgangen til de nye
regler, der får virkning den 1. juli 2025.
Det midlertidige tilpasningstillæg indføres for at give unge i det nye kontanthjælps-
system mulighed for at indrette sig på de nye lavere satser, da det gældende aktivi-
tetstillæg og den højere sats for personer i kontanthjælpssystemet med bestemte psy-
kiske diagnoser afskaffes. Da tilpasningstillægget har til formål at give personkred-
sen mulighed for at tilpasse deres økonomi til niveauet for de nye satser, ydes tilpas-
ningstillægget i en midlertidig periode fra og med den 1. juli 2025 til og med den 30.
juni 2027. Det betyder, at tilpasningstillægget vil blive udbetalt sidste gang for juni
2027.
Målgruppen er afgrænset i loven for at undgå at pålægge kommunerne en uforholds-
mæssig tung administrationsbyrde for et midlertidigt tillæg oveni de øvrige ændrin-
ger, som følger af aftalen, og som kommunerne skal håndtere i samme periode.
Således er retten til et midlertidigt tilpasningstillæg defineret ud fra, om personkred-
sen generelt set får en reduktion i den samlede hjælp i kontanthjælpssystemet på
2.000 kr. eller mere ned fra juni 2025 til juli 2025 på baggrund af den sats for kon-
tanthjælp og uddannelseshjælp, som personkredsen modtager efter de gældende reg-
ler i lov om aktiv socialpolitik i juni 2025, jf. lovbekendtgørelse nr. 808 af 25. juni
2024, forud for, at de nye kontanthjælpsregler får virkning den 1. juli 2025, sam-
menholdt med den sats for den samlede hjælp bestående af kontanthjælpssatsen og
tillæg, som personkredsen vil få ret til efter de nye kontanthjælpsregler fra juli 2025.
Det betyder, at ydelsesnedgangen ikke beregnes for den enkelte person, og at der
ikke tages højde for eventuelle sanktioner eller fradrag for indtægter, der kan have
ændret på den samlede hjælp for den enkelte for juni og juli måned i 2025.
Det er en forudsætning, at den enkelte fastholder sin forsørgerstatus, civilstand, vi-
sitationskategori og sin status som enlig eller samlevende i juni og juli 2025. Det vil
være satsen for den samlede hjælp på udbetalingstidspunktet i juli 2025, der ligger
til grund for vurderingen af, hvorvidt en person er omfattet af personkredsen. Hvis
en person oplever en ydelsesnedgang som følge af, at denne skifter civilstand, status
fra enlig til samlevende eller omvendt, forsørgerstatus eller visitationskategori efter
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats fra juni til juli 2025, vil personen ikke være
berettiget til et tilpasningstillæg. Baggrunden herfor er, at nedgangen i ydelse ikke
skyldes de nye lavere satser, men en ændring i forsørgelsesbehov.
Dog vil det gælde, at personkredsen, der modtager satsen for bestemte psykiske li-
delser i kontanthjælpssystemet for juni 2025, fortsat vil have ret til et tilpasningstil-
læg for juli 2025, hvis de skifter visitationskategori fra juni 2025 til juli 2025, f.eks.
4
L 108 - 2024-25 - Bilag 10: Ændringsforslag til 3. behandling, fra beskæftigelsesministeren
ved at blive visiteret fra at være aktivitetsparat til at være jobparat og af den grund
ændrer ydelsesniveau. Dette skyldes, at det ikke er en betingelse for at være beretti-
get til den højere sats for bestemte psykiske lidelser efter gældende regler, at en per-
son er visiteret aktivitetsparat.
Ordningen indebærer endvidere, at personkredsen, der kommer til at modtage kon-
tanthjælp med mindstesats (efter § 16, stk. 2), eller forhøjet sats (efter § 16, stk. 1,
nr. 2) efter de nye kontanthjælpsregler fra den 1. juli 2025, ikke vil få ret til et mid-
lertidigt tilpasningstillæg uanset nedgang i ydelsesniveau.
Personer, der vil få ret til et midlertidigt tilpasningstillæg, og som udtræder af kon-
tanthjælpssystemet i virkningsperioden for det midlertidige tilpasningstillæg fra og
med den 1. juli 2025 til og med den 30. juni 2027, vil bevare retten til et midlertidigt
tilpasningstillæg, hvis de kommer til at modtage kontanthjælp igen inden juni 2027.
Hensynet her er at sikre et økonomisk incitament for personkredsen til at tage arbejde
også for kortere perioder.
Ordningen indebærer, at en person, der har opnået ret til det midlertidige tilpasnings-
tillæg for juli 2025, vil være berettiget til tillægget i hele virkningsperioden, uanset
om personen ændrer civilstand, alder, visitationskategori m.v. senere i virkningspe-
rioden. En overgang til forhøjet sats vil dog betyde, at ret til det midlertidige tilpas-
ningstillæg ophører.
Det midlertidige tilpasningstillæg vil ikke blive omfattet af den årlige satsregulering.
§ 20, stk. 7, er indsat i lov om aktiv socialpolitik med lov nr. 1655 af 30. december
2024 om ændring af lov om aktiv socialpolitik, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
og forskellige andre love (Reform af kontanthjælpssystemet, ophævelse af 225-ti-
mersreglen og kontanthjælpsloftet, fritidstillæg til børn, afklaring, rettighedsbaseret
tilskud til medicin m.v.).
Ændringsloven trådte i kraft den 1. januar 2025, men har først virkning fra den 1.
juli 2025, jf. lovens § 27, stk. 1 og 2.
Af forarbejderne til loven fremgår, at det er en betingelse for personer, der modtog
kontanthjælp med satsen for bestemte psykiske diagnoser som forsørgere for juni
2025, at disse har ret til kontanthjælp med grundsats og har ret til et børnetillæg som
forsørgere for juli 2025. Det betyder, at det ikke er en betingelse for denne satskate-
gori, at de modtager det særlige ungetillæg for juli 2025.
Det fremgår videre, at det er en betingelse for personer, der modtog kontanthjælp
som udeboende ikke-forsørgere med satsen for bestemte psykiske diagnoser for juni
5
L 108 - 2024-25 - Bilag 10: Ændringsforslag til 3. behandling, fra beskæftigelsesministeren
2025, at disse har ret til kontanthjælp med grundsats, og at de ikke har ret til et bør-
netillæg som forsørgere for juli 2025. Det betyder, at det ikke er en betingelse for
personer i denne satskategori, at de modtager det særlige ungetillæg for juli 2025.
Det fremgår videre af bemærkningerne, at for de personer, der er i kategorien, og
som er fyldt 25 år, er det en betingelse, at de ikke har ret til et tillæg til enlige ikke-
forsørgere for juli 2025. Dette skyldes, at personer fyldt 25 år har ret til det højere
særlige ungetillæg.
Der henvises til de specielle bemærkninger til § 20, stk. 6 og 7, lovforslag nr. L 13,
Folketingsåret 2024-25.
Det foreslås, at i § 20, stk. 7, 2. pkt., affattes således: »For personer omfattet af stk.
1, nr. 5, der er fyldt 25 år, og som modtager tillæg som enlig efter § 18, stk. 3, er det
endvidere en betingelse, at disse ikke har ret til et særlig ungetillæg efter § 19 for juli
2025.«.
Den foreslåede ændring vil medføre, at enlige ikke-forsørgere, der er fyldt 25 år, og
som er visiteret uddannelsesparate, som vil komme til at modtage kontanthjælp som
udeboende ikke-forsørgere med satsen for bestemte psykiske diagnoser efter de hid-
til gældende regler for juni 2025, vil få ret til det midlertidige tilpasningstillæg efter
§ 20, stk. 1, nr. 5, jf. stk. 7, hvis de modtager kontanthjælp for juli 2025 med en sats
efter § 16, stk. 1, nr. 1 (grundsats).
Beskæftigelsesministeriet har ved udformningen af bestemmelsen ved en fejl ikke
fået medtaget de enlige ikke-forsørgere, der er fyldt 25 år og er visiteret uddannel-
sesparate, og som vil komme til at modtage kontanthjælp som udeboende ikke-for-
sørgere med satsen for bestemte psykiske diagnoser efter de hidtil gældende regler
for juni 2025. Denne persongruppe vil gå mere end 2.000 kr. ned i sats, hvis de fort-
sætter med at modtage hjælp i kontanthjælpssystemet fra den 1. juli 2025.
Med den foreslåede ændring sikres det i overensstemmelse med den politiske inten-
tion med indførelsen af et midlertidigt tilpasningstillæg, at denne gruppe af personer
også kan modtage det midlertidige tilpasningstillæg efter § 20 i lov om aktiv social-
politik som tillæg til kontanthjælpen efter § 16, stk. 1, nr. 1, i en midlertidig periode
fra og med den 1. juli 2025 til og med den 30. juni 2027.
Til nr. 2
Det fremgår af § 82 a, stk. 1, at kommunen yder tilskud til betaling for tandpleje til
1) personer, der modtager kontanthjælp efter §§ 16-20,
6
L 108 - 2024-25 - Bilag 10: Ændringsforslag til 3. behandling, fra beskæftigelsesministeren
) personer, der modtager hjælp efter § 27 a, hvis hjælpen inklusive førtidspension,
seniorpension eller tidlig pension efter lov om social pension svarer til kontant-
hjælpsniveau, og
3) personer, der modtager revalideringsydelse, ressourceforløbsydelse eller ledig-
hedsydelse, hvis de opfylder de økonomiske betingelser for at modtage kontanthjælp
efter § 16 og modtager en ydelse på 16.382 kr. (2024- niveau) eller mindre for per-
soner, der har forsørgelsespligt over for et barn, eller en ydelse på 12.326 kr. (2024-
niveau) for personer, der ikke har forsørgelsespligt over for et barn.
§ 82 a, stk. 1-4, i lov om aktiv socialpolitik er blevet nyaffattet med lov nr. 1655 af
30. december 2024 om ændring af lov om aktiv socialpolitik, lov om en aktiv be-
skæftigelsesindsats og forskellige andre love (Reform af kontanthjælpssystemet, op-
hævelse af 225-timersreglen og kontanthjælpsloftet, fritidstillæg til børn, afklaring,
rettighedsbaseret tilskud til medicin m.v.).
Ændringsloven trådte i kraft den 1. januar 2025, men har først virkning fra den 1.
juli 2025, jf. lovens § 27, stk. 1 og 2.
Af forarbejderne til loven fremgår, at nyaffattelsen er sket som konsekvens af den
nye ydelsesstruktur for hjælp i kontanthjælpssystemet, og derfor henvises der til kon-
tanthjælp, herunder bestemmelserne om kontanthjælp i §§ 16-20, og i stk. 1, nr. 3,
henvises der til konkrete beløb.
§ 82 a, stk. 1, betyder, at personer, der modtager kontanthjælp, vil have ret til tilskud
efter tandbehandling, at personer, der modtager brøkpension efter § 27 a, vil have ret
til tilskud til tandbehandling i det omfang, at hjælpen inklusive pensionen svarer til
kontanthjælpsniveau, og at personer, der modtager revalideringsydelse, ressource-
forløbsydelse eller ledighedsydelse, under visse betingelser vil have ret til tilskud til
tandbehandling.
Der er med nyaffattelsen ikke tiltænkt en indholdsmæssig ændring af personkredsen,
der vil få ret til tilskud, i forhold til gældende ret.
Der henvises til de specielle bemærkninger til § 82 a, lovforslag nr. L 13, Folketings-
året 2024-25.
Det foreslås, at der i § 82 a, stk. 1, nr. 3, indsættes efter »12.326 kr. (2024-niveau)«:
»eller mindre«.«
7
L 108 - 2024-25 - Bilag 10: Ændringsforslag til 3. behandling, fra beskæftigelsesministeren
Beskæftigelsesministeriet har ved udformningen af bestemmelsen ved en fejl ikke
fået
skrevet ”eller mindre”, hvilket betyder, at bestemmelsen efter sit indhold afskæ-
rer ikke-forsørgere, der modtager revalideringsydelse, ressourceforløb og ledigheds-
ydelse med en ydelse på mindre end 12.326 kr. (2024- niveau) fra at have ret til
tilskud til tandpleje.
Med den foreslåede ændring rettes fejlen. Den foreslåede ændring præciserer såle-
des retten til tilskud til betaling for tandpleje for personer, der ikke har forsørgel-
sespligt over for børn og modtager revalideringsydelse, ressourceforløbsydelse el-
ler ledighedsydelse på et niveau under 12.326 kr. (2024-niveau).
Det betyder, at det sikres, at bestemmelsen fortsat omfatter den personkreds, der
har ret til tilskud til betaling af tandpleje efter den gældende § 82 a, stk. 1.
Til nr. 3
Det fremgår af § 6, nr. 1, i lov nr. 1656 af 30. december 2024 om ændring af lov om
organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., lov om arbejdsmiljø
og forskellige andre love (Tilpasning af rådsstruktur på beskæftigelses- og arbejds-
miljøområdet, nedlæggelse af Helbredsoplysningsrådet og Jobservice Danmark og
afskaffelse af de beskæftigelsespolitiske mål m.v.), at i § 13, stk. 16, 1. pkt., og §§
44 og 69 g i lov om aktiv socialpolitik, jf. lovbekendtgørelse nr. 808 af 25. juni 2024,
som ændret ved § 3 i lov nr. 630 af 11. juni 2024 og lov nr. 633 af 11. juni 2024,
udgår ordene »efter forhandling med Beskæftigelsesrådet«.
Den foreslåede ændring vil indebære, at beskæftigelsesministeren ved fastsættelse
af regler efter de nævnte bemyndigelsesbestemmelser ikke længere skal forhandle
med Beskæftigelsesrådet. Bestemmelsen er endnu ikke trådt i kraft, men forventes
sat i kraft ved beskæftigelsesministerens bestemmelse herom den 1. marts 2025.
Bemyndigelsesbestemmelsen i § 13, stk. 16, jf. lovbekendtgørelse nr. 808 af 25. juni
2024, er formelt ophævet den 1. januar 2025, jf. § 1, nr. 25, i lov nr. 1655 af 30.
december 2024 om ændring af lov om aktiv socialpolitik, lov om en aktiv beskæfti-
gelsesindsats og forskellige andre love (Reform af kontanthjælpssystemet, ophæ-
velse af 225-timersreglen og kontanthjælpsloftet, fritidstillæg til børn, afklaring, ret-
tighedsbaseret tilskud til medicin m.v.). Denne lov trådte i kraft den 1. januar 2025,
men har først virkning den 1. juli 2025. Bemyndigelsesbestemmelsen til at fastsætte
nærmere regler om anvendelsen af bestemmelserne i § 13, stk. 1-8, fremgår med
vedtagelsen af § 1, nr. 25, i lov nr. 1655 af 30. december 2024, af § 13, stk. 14, i lov
om aktiv socialpolitik.
8
L 108 - 2024-25 - Bilag 10: Ændringsforslag til 3. behandling, fra beskæftigelsesministeren
Med dette lovforslags § 7, nr. 1, foreslås det, at § 6, nr. 1, i lov nr. 1656 af 30. de-
cember 2024 ophæves af ordensmæssige hensyn. Af bemærkningerne til forslaget
fremgår det, at forslaget er en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 3, om nyaffattelse
af § 13, stk. 14, 1. pkt., i lov om aktiv socialpolitik.
Ved en fejl har ministeriet ikke været opmærksomt på, at § 6, nr. 1, i lov nr. 1656 af
30. december 2024, ud over ændringen af § 13, stk. 16, 1. pkt., også henviser til
ændringer i §§ 44 og 69 g. Det har ikke været hensigten med lovforslaget § 7, nr. 1,
at ændringerne i §§ 44 og 69 g ikke skulle træde i kraft, når lov nr. 1656 af 30.
december 2024 forventeligt sættes i kraft den 1. marts 2025.
Det foreslås at nyaffatte § 7, nr. 1, således, at i
§§ 44
og
69 g
udgår »efter forhandling
med Beskæftigelsesrådet«.
Forslaget vil indebære, at ordene »efter forhandling med Beskæftigelsesrådet« vil
udgå af §§ 44 og 69 g i lov om aktiv socialpolitik, og at beskæftigelsesministeren
herefter ved fastsættelse af regler efter disse bemyndigelsesbestemmelser ikke læn-
gere skal forhandle med Beskæftigelsesrådet.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 3, om nyaffattelse
af § 13, stk. 14, 1. pkt., i lov om aktiv socialpolitik.
Til nr. 4
Det foreslås, at i
§ 8, stk. 2,
ændres »nr. 2, 4, 9, 10, 12, 13 og 17« til: »nr. 2, 4, 01,
9, 02, 10, 12, 13 og 17«, hvilket vil indebære, at ændringsforslag nr. 01 og 02 som
en række af de øvrige forslag træder i kraft den 1. juli 2025.
Det svarer til virkningstidspunktet for disse bestemmelser efter lov nr. 1655 af 30.
december 2024 om ændring af lov om aktiv socialpolitik, lov om en aktiv beskæfti-
gelsesindsats og forskellige andre love (Reform af kontanthjælpssystemet, ophæ-
velse af 225-timersreglern og kontanthjælpsloftet, fritidstillæg til børn, afklaring ret-
tighedsbaseret tilskud til medicin m.v.
9