Beskæftigelsesudvalget 2024-25
L 108 Bilag 1
Offentligt
2944724_0001.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Vermundsgade 38
2100 København Ø
D. 25/10 2024
Høringssvar til lovforslag om præcisering af kortvarige udlandsophold,
afskaffelse af skærpet rådighedssanktion for aktivitetsparate mv.
Direktørgruppen i 6-bynetværket på beskæftigelsesområdet tillader sig at fremsende
nedenstående overvejelser om afskaffelse af skærpet rådighedssanktion for
aktivitetsparate. Vi håber, at overvejelserne kan medvirke til at give inspiration til at
justere lovforslaget som følge af de potentielle konsekvenser, en afskaffelse af den
skærpede rådighedssanktion overfor aktivitetsparate, vil medføre.
6-bynetværket anerkender, at den skærpede rådighedssanktion indeholder komplekse
regler og mange proceskrav - og som følge heraf kan være udfordrende for
kommunerne at administrere. På denne baggrund anerkender vi, at den skærpede
rådighedssanktion afskaffes overfor aktivitetsparate borgere.
Ved afskaffelse af den skærpede rådighedssanktion medfører det imidlertid
uhensigtsmæssige konsekvenser overfor både den aktivitetsparate borger og
kommunen. I det følgende vil vi udfolde dette med henblik på, at lovgiver bliver
opmærksom på, at der er brug for, at lovgivningen støtter op om, at jobcentrene ikke
har borgere tilknyttet, som i længere perioder – årevis – er uden kontakt med
jobcenteret.
Anbefaling
6-bynetværket anbefaler konkret, at der indføres en ”lukkebestemmelse”, hvor
borgere, som ikke har modtaget ydelse i en længere periode fx 1, 2 eller 3 hele
kalendermåneder, får bragt hjælpen til ophør med hjemmel i lov om socialpolitik § 11.
Kommunen vil da kunne vurdere, at borgeren ikke længere opfylder betingelserne for
at modtage hjælpen, da vedkommende så må antages at være selvforsørgende.
Det kan eventuelt overvejes, om der vil være behov for at indføre en bestemmelse om
udvidet partshøring for aktivitetsparate ved indførelse af en ”lukkebestemmelse”.
Kommunerne har brug for en hjemmel til at ophøre hjælpen til de borgere, som ikke
modtager ydelse på grund af en igangværende løbende periodesanktion.
L 108 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2944724_0002.png
6-bynetværket foreslår, at der kommer en ensretning i lovgivningen, så en sag lukkes
efter samme princip som ved opgørelse af sammenhængende periode ved opgørelse
af et kontaktforløb. Denne periode er defineret ved, at et kontaktforløb er
sammenhængende, så længe at borgeren modtager en forsørgelsesydelse. Hvis
borgeren ikke modtager forsørgelsesydelse i en periode på en kalendermåned, starter
kontaktforløbet forfra.
Baggrund
Ved fjernelse af den skærpede rådighedssanktion overfor aktivitetsparate, fjernes
også muligheden for at lukke en sag på en aktivitetsparat borger på baggrund af en
sanktion.
Den skærpede rådighedssanktion blev blandt andet indført med argumentet om, at
ved anvendelsen af sanktionen vil det være sagligt begrundet, at hjælpen ophører og
at borgerens sag lukkes, når borgeren i en hel kalendermåned i sanktionsperioden
ikke fremmøder til den aktivitet, som kommunen har givet den pågældende. Dette
fremgår af lovbemærkningerne til L66 2019-2020 og uddybes nedenfor:
”Det vurderes, at det vil være proportionalt og sagligt begrundet, at hjælpen vil
ophøre, og at personens sag lukkes, når en person, der er omfattet af skærpet
sanktion, i en hel kalendermåned uden rimelig grund ikke er mødt frem i den aktivitet,
som kommunen har givet den pågældende. Baggrunden for denne vurdering er, at
personen i hele perioden har haft mulighed for at kunne modtage hjælp f.eks. ved at
møde op i jobcenteret, men har valgt ikke at deltage i aktiviteten. Kommunen kan
derfor gå ud fra, at personen er selvforsørgende og derfor ikke længere opfylder
betingelserne for at modtage kontanthjælp m.v.”.
Med den kommende lovændring vil kommunerne ikke længere kunne lukke sager for
borgere, der er aktivitetsparate. Dette til trods for at borgeren, der er under en
løbende sanktion, hverken reagerer på partshøringer, indkaldelser, og ikke møder i
tilbud eller til samtaler. Det betyder, at kommunen ikke kan komme i kontakt med
disse borgere. Det bliver med andre ord ikke muligt for kommunen at gå ud fra, at
vedkommende er selvforsørgende og derfor ikke længere opfylder betingelserne for at
modtage kontanthjælp mv., når borgeren over en længere periode ikke har deltaget
aktivt i sin beskæftigelsessag, selvom borgeren er omfattet af en løbende sanktion –
og dermed ikke modtager en ydelse.
Før den skærpede rådighedssanktion blev gældende for aktivitetsparate, havde
kommunerne mulighed for at træffe afgørelse om § 41-sanktion, hvor borgerne fik
mulighed for at møde i et tilbud og vise at de stod til rådighed. Denne bestemmelse er
heller ikke gældende længere.
Historikken i lov om aktiv socialpolitik viser, at det aldrig har været hensigten, at en
borgers kontanthjælpssag ikke skulle kunne lukkes, når borgeren med sin adfærd og
vilje har vist, at denne ikke vil stå til rådighed for arbejdsmarkedet.
L 108 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2944724_0003.png
Borgerperspektiv
Afskaffelsen af skærpet rådighedssanktion får den afledte konsekvens, at de
aktivitetsparates retssikkerhed ud fra et borgerperspektiv forringes ved, at der ikke
fremadrettet er en lukkebestemmelse. Disse borgere bliver fremadrettet stillet
dårligere end nu, da man med afskaffelsen af den skærpede rådighedssanktion også
fjerner værnsreglerne i form af udvidet partshøring mv. Med en lukkebestemmelse vil
det fortsat være muligt at beholde værnsreglerne for de aktivitetsparate.
Uden en lukkebestemmelse vil der være borgere, som vil blive ved med at have en
sag i jobcenteret – måske i årevis – uden at de nødvendigvis er klar over det. Det kan
skyldes, at nogle borgere ikke tjekker digital post eller tømmer postkasse, fordi de
f.eks. ikke kan overskue det. Andre borgere vil ikke nødvendigvis være bevidste om,
at de skal kontakte jobcenteret for at få lukket sagen og de tror måske heller ikke, at
det er nødvendigt fordi de er gået i arbejde. Det vil sige at på trods af, at kommunen
gentagne gange forsøger at komme i kontakt med borgeren for at afklare, om
vedkommende fortsat skal have en beskæftigelsessag, så er dette ikke muligt.
Borgerne modtager i disse situationer ikke en ydelse, da de er under en løbende
sanktion og de vil kunne få genoptaget deres ydelse, når de henvender sig.
Hvis kommunen får mulighed for at kunne lukke sagen, så vil borgerne altid kunne
søge om kontanthjælp på ny. Deres ret til ydelse forringes derved ikke, selvom sagen
er blevet lukket.
Det kommunale perspektiv
Fra et kommunalt perspektiv er det problematisk, at kommunerne fremover skal
arbejde efter en lovgivning, som ikke har en klar hjemmel til at ophøre en sag, når
borgeren ikke modtager en ydelse, men er omfattet af en løbende sanktion.
Kommunerne risikerer derved at have større mængder af passive sager med borgere,
som er omfattet af en sanktion, som kommunerne ikke kan komme i kontakt med -
og som tæller med i fokusmålene. Det giver kommunerne en øget administrativ
byrde, da kommunerne fortsat vil skulle indkalde borgerne til jobsamtaler, lave
beregninger af deres ydelse, sanktionere osv.
Med en manglende lukkebestemmelse vil det være muligt for eksempelvis kriminelle –
herunder bandemedlemmer - at have en sag i jobcenteret i årevis, selvom de ikke får
udbetalt en ydelse pga. en løbende sanktion. Lukkes sagen ikke, er det nemmere for
de kriminelle at udnytte systemet ved at genoprette kontakten og få ydelse med det
samme uden at have et reelt ønske om at stå til rådighed. De kan fx blot ringe til
jobcentret, og ydelsen genoptages straks lige indtil den kriminelle udebliver fra næste
samtale eller tilbud. Hvis sagen var lukket, vil den kriminelle først få ydelsen igen,
hvis vedkommende søger om ydelse på ny og reelt stiller sig til rådighed.
6-bynetværket er desuden bekymret for, at afskaffelsen af skærpet rådighedssanktion
for de aktivitetsparate, vil skabe forskelligartet praksis i kommunerne. Der vil måske
ske en forskydning ift. visiteringen af hhv. aktivitetsparate og
L 108 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2944724_0004.png
jobparate/uddannelsesparate, da man fortsat vil kunne anvende skærpet
rådighedssanktion for de jobparate og uddannelsesparate. Nogle kommuner vil måske
forsøge at lukke sager efter LAS § 10, mens andre vil forsøge efter LAS § 11 eller §
13. En lukkebestemmelse vil sikre ensartethed i kommunerne.
På vegne af direktørgruppen i 6-bynetværket på beskæftigelsesområdet:
Henrik Lund, København Kommune
Erik Kaastrup-Hansen, Aarhus Kommune
René Junker, Odense Kommune
Arne Lund Kristensen, Aalborg Kommune
Pia N. Damtoft, Esbjerg Kommune
Runa Steenfeldt, Randers Kommune
L 108 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2944724_0005.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering
Vermundsgade 38
2100 København Ø
Høring over udkast til lovforslag om præcisering kortvarige
udlandsophold m.v.
Ankestyrelsen har ingen bemærkninger.
Venlig hilsen
Ankestyrelsen
14. oktober 2024
J.nr. 24-95586
Ankestyrelsen
7998 Statsservice
Tel +45 3341 1200
[email protected]
[email protected]
EAN-nr.:
57 98 000 35 48 21
Åbningstid - reception:
man-fre kl. 9.00-15.00
Åbningstid - telefon:
man-tir kl. 9.00-15.00
ons lukket
tor-fre kl. 9.00-15.00
L 108 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2944724_0006.png
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
Birgitte Buchwald Jørgensen ([email protected]), Anders Østergaard ([email protected]), STAR ([email protected])
Malene Bett Vestergaard Sørensen ([email protected])
J.nr. 2024-561
30-09-2024 14:54
Høring over forslag til Lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik, ligningsloven og forskellige andre love
(præcisering af kortvarige udlandsophold, afskaffelse af skærpet rådigheds-sanktion for aktivitetsparate, m.v.).
Danske Regioner har ikke bemærkninger til det fremsendte.
Med venlig hilsen
Malene Vestergaard Sørensen
chefrådgiver
Center for Forhandling, Aftaler og Overenskomster
Danske Regioner
Dampfærgevej 22
2100 København Ø
T
E
(+45)
26 78 77 12
[email protected]
Officiel post bedes sendt til
[email protected]
www.regioner.dk
L 108 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2944724_0007.png
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
Bilag:
Birgitte Buchwald Jørgensen ([email protected])
[email protected] ([email protected])
Finanstilsynet - Ministerbetjening ([email protected])
VS: Høring over udkast til lovforslag om præcisering kortvarige udlandsophold m.v. - frist 25. oktober 2024
27-09-2024 14:29
Høringsbrev 27-09-24.pdf; Høringsliste 27-09-24.pdf; Udkast til lovforslag om præcisering af udlandsophold m.v.
(27-09-24).pdf; Tunnel_Marking.txt; smime.p7s;
Til rette vedkommende,
Finanstilsynet har ingen bemærkninger til denne høring.
Mvh Bente I. Johansen
Med venlig hilsen
Bente Irene Johansen
afdelingsleder,
Ledelsessekretariatet/
Kontoret for IT-sikkerhed, cyberrisici og DCIS
______________________________________________​​____
Strandgade 29, 1401 København K
Tlf.: +45 33 55 82 82 / Fax: +45 33 55 82 00
Direkte tlf.: +45 33 55 84 27
mailto:[email protected]
www.finanstilsynet.dk
_____________________________________________​​____
Finanstilsynet er ansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, vi modtager om dig. Du kan læse mere om, hvordan vi behandler dine
personoplysninger på vores hjemmeside
https://www.finanstilsynet.dk/Kontakt/Privatlivspolitik
Finanstilsynet gør opmærksom på, at denne e-mail og eventuelle vedhæftede filer er fortrolige. Hvis du har modtaget denne mail ved en fejl,
bedes du straks oplyse Finanstilsynet herom ved at besvare denne e-mail og derefter slette e-mailen. Vi gør opmærksom på, at hvis du har
modtaget denne e-mail ved en fejl, kan enhver form for kopiering, offentliggørelse eller distribution af denne e-mail være ulovlig.
Fra:
Lone Madsby (FT) <[email protected]>
På vegne af
Finanstilsynets officielle postkasse (FT)
Sendt:
27. september 2024 14:21
Til:
Post5 <[email protected]>
Emne:
VS: Høring over udkast til lovforslag om præcisering kortvarige udlandsophold m.v. - frist 25. oktober 2024
Fra:
Birgitte Buchwald Jørgensen <[email protected]>
Sendt:
27. september 2024 14:17
Til:
Advoksamfundet <[email protected]>; Ankestyrelsen <[email protected]>; ATP <[email protected]>;
[email protected];
Børnerådet <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Danske Regioner <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
Finanstilsynets officielle postkasse (FT) <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
Frivilligrådet <[email protected]>;
[email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Kommunernes Landsforening
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Rådet for Socialt Udsatte <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]
Cc:
Anders Østergaard <[email protected]>
Emne:
Høring over udkast til lovforslag om præcisering kortvarige udlandsophold m.v. - frist 25. oktober 2024
Til høringsparterne på vedlagte høringsliste
Hermed sendes udkast til
Forslag til Lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik, ligningsloven og forskellige andre
L 108 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2944724_0008.png
love (Præcisering af kortvarige udlandsophold, afskaffelse af skærpet rådighedssanktion for aktivitetsparate m.v.)
til
bemærkninger.
Der henvises i øvrigt til vedlagte høringsbrev, udkast til lovforslag og høringsliste.
Styrelsen skal venligst bede om evt. bemærkninger til udkastet til lovforslaget
senest fredag den 25. oktober 2024.
Bemærkningerne bedes sendt pr. e-mail til Birgitte Buchwald Jørgensen ([email protected]), Anders Østergaard
([email protected])
og
[email protected].
Med venlig hilsen
Birgitte Buchwald Jørgensen
Chefkonsulent
Ydelser
T 72 21 75 11|
[email protected]
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Vermundsgade 38 | 2100 København Ø
T 72 21 74 00 | [email protected] | www.star.dk
Danish Agency for Labour Market and Recruitment
Vermundsgade 38 | 2100 Copenhagen
T +45 72 21 74 00 | [email protected] | www.star.dk
Følg os på LinkedIn
Læs på star.dk om styrelsens håndtering af dine personoplysninger
Go to star.dk to learn how we process your personal information
L 108 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2944724_0009.png
Islands Brygge 32D
2300 København S
Tlf. 3524 6000
Mail: [email protected]
Anders Østergaard ([email protected])
Birgitte Buchwald Jørgensen ([email protected])
[email protected]
Sagsnr. 24-2518
Vores ref. AKY/bho
Deres ref
Den 25. oktober 2024
Bemærkninger til høring vedr. Lov om ændring af lov om aktiv
socialpolitik, ligningsloven og forskellige andre love
(præcisering af kortvarige udlandsophold, afskaffelse af
skærpet rådighedssanktion for aktivitetsparate, m.v.)
FH – Fagbevægelsens Hovedorganisation takker for muligheden for at afgive høringssvar til
lovændringen, som ændrer lov om aktiv socialpolitik, og forskellige andre love med henblik på
blandt andet at præcisere reglerne om kortvarige udlandsophold og afskaffe skærpet
rådighedssanktion for aktivitetsparate.
FH er overordnet set positiv over for lovændringerne, men har dog følgende bemærkninger
til disse hovedpunkter:
Præcisering af kortvarige udlandsophold
Afskaffelse af skærpet rådighedssanktion for aktivitetsparate
Præcisering af kortvarige udlandsophold
FH mener, det er positivt, at reglerne om kortvarige udlandsophold præciseres, så det sikres,
at reglerne er i overensstemmelse med EU-rettens regler om fri bevægelighed. FH noterer sig
samtidig, at reglerne med vedtagelsen af lovforslaget vil være identiske med den retstilstand,
der har været gældende siden 2022.
Afskaffelse af skærpet rådighedssanktion for aktivitetsparate
FH er umiddelbart positive overfor, at den skærpede rådighedssanktion afskaffes for
aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere. Praksisundersøgelsen fra Ankestyrelsen i april 2023
viste, at kommunerne har store udfordringer med at administrere de komplekse regler om
skærpet rådighedssanktion korrekt. Ankestyrelsen ville have ændret afgørelsen i alle de
undersøgte sager, hvor borgeren er aktivitetsparat.
Praksisundersøgelsen viste dog også, at Ankestyrelsen ville have ændret afgørelsen i 85 pct. af
de undersøgte sager, hvor borgeren er jobparat. Kommunerne har altså også store
udfordringer med at administrere reglerne overfor de jobparate borgere. Derfor er FH kritiske
overfor, at den skærpede rådighedssanktion fortsat vil gælde i forhold til jobparate borgere.
L 108 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2944724_0010.png
FH foreslår,
at den skærpede rådighedssanktion afskaffes helt – både for aktivitetsparate og
jobparate kontanthjælpsmodtagere.
Med venlig hilsen
Nanna Højlund
Næstformand, FH
Side 2 af 2
L 108 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2944724_0011.png
L 108 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2944724_0012.png
NOTAT
KL's høringsvar vedr. regler om kortvarige
udlandsophold og afskaffelse af skærpet
rådighedssanktion
KL har den 27. september 2024 modtaget lovforslag om præcisering af
kortvarige udlandsophold, afskaffelse af skærpet rådighedssanktion for
aktivitetsparate m.v.
KL noterer sig præciseringen af reglerne i lov om aktiv socialpolitik, hvorefter
modtagere af ydelser efter loven kan opholde sig kortvarigt i udlandet.
KL er enig i intentionen om at forenkle reglerne på sanktionsområdet og ser
det fremsendte lovforslag som et godt første skridt. KL ser frem til yderligere
forenklinger på området, som også foreslået af Ekspertgruppen for
Fremtidens Beskæftigelsesindsats.
KL mener, at der ved afskaffelsen af den skærpede rådighedsforpligtigelse
for aktivitetsparate bliver behov for at klar hjemmel til at lukke
længerevarende, passive sager. I dag findes en sådan bestemmelse i
reglerne om den skærpede rådighedssanktion.
En sådan ordning skal sikre, at det bliver muligt for kommunerne at lukke
sager, hvor aktivitetsparate borgere i en længere periode ikke har
responderet på gentagende kontaktforsøg, og samtidig ikke reagerer på et
midlertidigt ophør af ydelsesudbetaling som følge af en periodesanktion. Det
er ikke hensigtsmæssigt, hvis kommunerne har en mængde passive sager,
som løbende medfører administrative opgaver.
Lukkebestemmelsen kan indebære, at en sag kan lukkes, hvis en borger på
grund af sanktioner – forårsaget af manglende medvirken i egen sag – ikke
modtager ydelse i en længere periode. Det kan samtidig overvejes at indføre
en udvidet partshøring i forbindelse med lukningen af sagen. Borgeren vil
efter lukning af en sag igen kunne søge om kontanthjælp samt hjælp fra
jobcenteret.
Endelig vil KL foreslå, at lovforslaget i en overgangsbestemmelse
præciserer, hvad der gælder for allerede iværksatte skærpede
rådighedssanktioner, som strækker sig ud over ikrafttrædelsesdatoen for
afskaffelsen af skærpede rådighedssanktioner for aktivitetsparate.
Med venlig hilsen
Nicolas Johansen
Kristian Hvolbæk Christensen
Dato: 22. oktober 2024
Sags ID: SAG-2024-04186
Dok. ID: 3506877
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3072
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 1
L 108 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2944724_0013.png
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
Birgitte Buchwald Jørgensen ([email protected]), Anders Østergaard ([email protected]), STAR ([email protected])
Per Dyrholm ([email protected])
SV: Høring over udkast til lovforslag om præcisering kortvarige udlandsophold m.v. - frist 25. oktober 2024
11-10-2024 12:27
Krifa takker for muligheden for høring, og en tilstrækkelig høringsperiode.
Krifa støtter afskaffelse af skærpet rådighedssanktion for aktivitetsparate i lov om aktiv socialpolitik.
Dette er i tråd med ekspertgruppens anbefalinger, og udtryk for en mere human politik, og i
overensstemmelse med vores høringssvar til ekspertgruppens anbefalinger.
Venlig hilsen
Per Dyrholm
politisk konsulent
[email protected]
Mobil: 25444093
Politik og presse
Lyngbyvej 20, 2. sal - 2100 København Ø
krifa.dk
-
facebook
-
persondatapolitik
Fra:
Birgitte Buchwald Jørgensen <[email protected]>
Sendt:
27. september 2024 14:17
Til:
Advoksamfundet <[email protected]>; Ankestyrelsen <[email protected]>; ATP <[email protected]>;
[email protected];
Børnerådet <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Danske Regioner <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Krifa Kommunikation <[email protected]>;
[email protected];
Frivilligrådet <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected];
Kommunernes Landsforening <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected];
Rådet for Socialt Udsatte <[email protected]>;
[email protected];
[email protected]; [email protected]
Cc:
Anders Østergaard <[email protected]>
Emne:
Høring over udkast til lovforslag om præcisering kortvarige udlandsophold m.v. - frist 25. oktober 2024
Til høringsparterne på vedlagte høringsliste
Hermed sendes udkast til
Forslag til Lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik, ligningsloven og forskellige andre
love (Præcisering af kortvarige udlandsophold, afskaffelse af skærpet rådighedssanktion for aktivitetsparate m.v.)
til
bemærkninger.
Der henvises i øvrigt til vedlagte høringsbrev, udkast til lovforslag og høringsliste.
Styrelsen skal venligst bede om evt. bemærkninger til udkastet til lovforslaget
senest fredag den 25. oktober 2024.
Bemærkningerne bedes sendt pr. e-mail til Birgitte Buchwald Jørgensen ([email protected]), Anders Østergaard
([email protected])
og
[email protected].
Med venlig hilsen
Birgitte Buchwald Jørgensen
Chefkonsulent
L 108 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2944724_0014.png
Ydelser
T 72 21 75 11|
[email protected]
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Vermundsgade 38 | 2100 København Ø
T 72 21 74 00 | [email protected] | www.star.dk
Danish Agency for Labour Market and Recruitment
Vermundsgade 38 | 2100 Copenhagen
T +45 72 21 74 00 | [email protected] | www.star.dk
Følg os på LinkedIn
Læs på star.dk om styrelsens håndtering af dine personoplysninger
Go to star.dk to learn how we process your personal information
L 108 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2944724_0015.png
Til
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Vermundsgade 38
2100 København Ø
21. oktober 2024
Sendt til:
[email protected], [email protected],
og
[email protected]
Høring over forslag til Lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik, ligningsloven og forskellige andre love
(præcisering af kortvarige udlandsophold, afskaffelse af skærpet rådighedssanktion for aktivitetsparate,
m.v.)
Kommunale Velfærdschefer takker for muligheden for at afgive høringssvar på ovenstående høring og har
nedenstående bemærkninger hertil.
Overordnede bemærkninger
Det er positivt, at lovforslaget præciserer, at personer, der modtager hjælp efter lov om aktiv socialpolitik,
kan modtage hjælp under helt kortvarige ophold i udlandet uden overnatning, idet sådanne ophold ikke
længere skal anses for omfattet af § 5 i lov om aktiv socialpolitik.
Foreningen bakker op om, at den retstilstand, som har været gældende siden 2022 nu er præciseret i § 5 i
lov om aktiv socialpolitik, og at den er i overensstemmelse med EU-lovgivningen.
Foreningen finder det også fornuftigt, at fradragstidspunktet for tilbagebetalingspligtige ydelser, udbetalt
efter lov om aktiv socialpolitik og lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, rykkes til det tidspunkt, hvor
borgeren faktisk tilbagebetaler. Det vil lette kommunernes administration med skattepligtige
tilbagebetalingspligtige ydelser, at de alle administreres på samme måde.
Specifikke bemærkninger
Foreningen er dog bekymret over forslaget om at afskaffe den skærpede rådighedssanktion for
aktivitetsparate borgere i § 40a lov om aktiv socialpolitik.
Foreningen er enig i, at § 40a er svær at administrere, men finder det uhensigtsmæssigt at fjerne
bestemmelsen uden at sætte en anden lukke-bestemmelse i stedet.
L 108 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2944724_0016.png
Kommunerne har brug for en klar hjemmel til at lukke en aktivitetsparat borgers sag, når personen ikke
modtager ydelse pga. en igangværende periodesanktion, og når kommunen ikke kan få kontakt til borgeren
via partshøringer, indkaldelser til tilbud/samtale, sms, telefonopkald og opsøgning på bopælen i fx 1, 2 eller
3 måneder.
Hvis kommunen ikke kan lukke en aktivitetsparat borges sag efter § 40a eller efter en anden bestemmelse,
efterlader det kommunerne i en situation, hvor en aktivitetsparat borgers sag aldrig vil kunne lukkes, selvom
borger ikke modtager ydelse pga. en igangværende periodesanktion. Det er uholdbart, at kommunerne har
registreret passive sager i lange perioder uden, at der er kontakt til borgeren og uden at der udbetales
ydelse til borgeren.
En utilsigtet konsekvens af at afskaffe lukke-bestemmelsen i § 40a uden at sætte noget andet i stedet er, at
kommunerne risikerer at få forskellig praksis for, hvornår en sag kan lukkes og med hvilken hjemmel.
I lovforslaget fremgår det, at grunden til at fjerne den skærpede sanktions-bestemmelse for aktivitetsparate
bl.a. er, at en praksisundersøgelse fra Ankestyrelsen i 2023 har vist, at bestemmelsen er svær for
kommunerne at administrere. Vi anerkender, at § 40a i forhold til aktivitetsparate borgere er en svær
bestemmelse at administrere pga. de mange processuelle sagsbehandlingskridt – men det bliver fortsat
svært for kommunerne at administrere, hvis der ikke sættes en anden lukke-bestemmelse i stedet for § 40a.
Anbefaling
Vi anbefaler, at der indføres en lukkebestemmelse i lov om aktiv socialpolitik, for aktivitetsparate borgere,
som ikke har modtaget ydelse i fx 1, 2 eller 3 måneder. En klar hjemmel vil skabe retssikkerhed for de
aktivitetsparate borgere og ensartet praksis i kommunerne og så er det fortsat muligt at bevare
værnsreglerne (udvidet partshøring og pligt til at opsøge borgeren på bopælen) for aktivitetsparate borgere,
inden en sag lukkes.
Mvh
Jakob Bigum Lundberg
Formand, Kommunale Velfærdschefer
L 108 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2944724_0017.png
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
Birgitte Buchwald Jørgensen ([email protected]), Anders Østergaard ([email protected]), STAR ([email protected])
[email protected] ([email protected])
Høringssvar vedr. udkast til lovforslag om præcisering kortvarige udlandsophold m.v. - frist 25. oktober 2024
07-10-2024 07:51
[EKSTERN E-MAIL]
Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede dokumenter, som ikke er sikre,
medmindre du stoler på afsenderen.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har den 27. september 2024 sendt udkast til lovforslag om præcisering af
kortvarige udlandsophold m.v. i høring.
Ministeriernes forpligtelse til at høre Rigsrevisionen er fastlagt af rigsrevisorloven, §§ 7 og 10 (Lovbekendtgørelse nr. 101
af 19/01/2012) og angår revisions- og/eller regnskabsforhold, der kan have betydning for Rigsrevisionens opgaver.
Vi har gennemgået lovforslaget og kan konstatere, at den ikke omhandler revisions- eller regnskabsforhold i staten eller
andre offentlige virksomheder, der revideres af Rigsrevisionen.
Vi har derfor ikke behandlet henvendelsen yderligere.
Med venlig hilsen
Mette E. Matthiasen
Specialkonsulent
Landgreven 4
DK-1301 København K
Tlf. +45 33 92 84 00
Dir.+45 33 92 85 73
[email protected]
www.rigsrevisionen.dk
Læs om Rigsrevisionens behandling af personoplysninger
her
Fra:
Birgitte Buchwald Jørgensen <[email protected]>
Sendt:
27. september 2024 14:17
Til:
Advoksamfundet <[email protected]>; Ankestyrelsen <[email protected]>; ATP <[email protected]>;
[email protected];
Børnerådet <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Danske Regioner <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Frivilligrådet <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected];
Kommunernes Landsforening <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Rigsrevisionen
<[email protected]>;
[email protected];
Rådet for Socialt Udsatte <[email protected]>;
[email protected];
[email protected]; [email protected]
Cc:
Anders Østergaard <[email protected]>
Emne:
Høring over udkast til lovforslag om præcisering kortvarige udlandsophold m.v. - frist 25. oktober 2024
Til høringsparterne på vedlagte høringsliste
L 108 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2944724_0018.png
Hermed sendes udkast til
Forslag til Lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik, ligningsloven og forskellige andre
love (Præcisering af kortvarige udlandsophold, afskaffelse af skærpet rådighedssanktion for aktivitetsparate m.v.)
til
bemærkninger.
Der henvises i øvrigt til vedlagte høringsbrev, udkast til lovforslag og høringsliste.
Styrelsen skal venligst bede om evt. bemærkninger til udkastet til lovforslaget
senest fredag den 25. oktober 2024.
Bemærkningerne bedes sendt pr. e-mail til Birgitte Buchwald Jørgensen ([email protected]), Anders Østergaard
([email protected])
og
[email protected].
Med venlig hilsen
Birgitte Buchwald Jørgensen
Chefkonsulent
Ydelser
T 72 21 75 11|
[email protected]
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Vermundsgade 38 | 2100 København Ø
T 72 21 74 00 | [email protected] | www.star.dk
Danish Agency for Labour Market and Recruitment
Vermundsgade 38 | 2100 Copenhagen
T +45 72 21 74 00 | [email protected] | www.star.dk
Følg os på LinkedIn
Læs på star.dk om styrelsens håndtering af dine personoplysninger
Go to star.dk to learn how we process your personal information
L 108 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2944724_0019.png
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
Birgitte Buchwald Jørgensen ([email protected]), Anders Østergaard ([email protected])
STAR ([email protected])
Søren Carøe (Rflam.org) ([email protected])
SV: Høring over udkast til lovforslag om præcisering kortvarige udlandsophold m.v. - frist 25. oktober 2024
30-09-2024 15:10
[EKSTERN E-MAIL]
Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede dokumenter, som ikke er sikre,
medmindre du stoler på afsenderen.
Vi har ingen bemærkninger til ovennævnte lovudkast.
Venlig hilsen
Søren Carøe
Formand
---------------------------------------
Vallerødvænge 23
2960 Rungsted Kyst
tlf.: 2811 0020
mail:
[email protected]
web:
www.rflam.org
Facebook:
facebook.dk/rflam.org
---------------------------------------
Fra:
Birgitte Buchwald Jørgensen <[email protected]>
Sendt:
27. september 2024 14:17
Til:
Advoksamfundet <[email protected]>; Ankestyrelsen <[email protected]>; ATP <[email protected]>;
[email protected]; Børnerådet <[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; Danske Regioner <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Frivilligrådet <[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; Kommunernes Landsforening <[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; info
rflam <[email protected]>; Rådet for Socialt Udsatte <[email protected]>; [email protected];
[email protected]; [email protected]
Cc:
Anders Østergaard <[email protected]>
Emne:
Høring over udkast til lovforslag om præcisering kortvarige udlandsophold m.v. - frist 25. oktober 2024
Til høringsparterne på vedlagte høringsliste
Hermed sendes udkast til
Forslag til Lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik, ligningsloven og forskellige andre
love (Præcisering af kortvarige udlandsophold, afskaffelse af skærpet rådighedssanktion for aktivitetsparate m.v.)
til
bemærkninger.
Der henvises i øvrigt til vedlagte høringsbrev, udkast til lovforslag og høringsliste.
Styrelsen skal venligst bede om evt. bemærkninger til udkastet til lovforslaget
senest fredag den 25. oktober 2024.
L 108 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2944724_0020.png
Bemærkningerne bedes sendt pr. e-mail til Birgitte Buchwald Jørgensen ([email protected]), Anders Østergaard
([email protected])
og
[email protected].
Med venlig hilsen
Birgitte Buchwald Jørgensen
Chefkonsulent
Ydelser
T 72 21 75 11|
[email protected]
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Vermundsgade 38 | 2100 København Ø
T 72 21 74 00 | [email protected] | www.star.dk
Danish Agency for Labour Market and Recruitment
Vermundsgade 38 | 2100 Copenhagen
T +45 72 21 74 00 | [email protected] | www.star.dk
Følg os på LinkedIn
Læs på star.dk om styrelsens håndtering af dine personoplysninger
Go to star.dk to learn how we process your personal information
L 108 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2944724_0021.png
Rådet for Socialt Udsatte
Dato: 24. november 2024
HØRINGSSVAR VEDR. LOVFORSLAG OM PRÆCISERING AF UDLANDSOPHOLD OG
AFSKAFFELSE AF SKÆRPET RÅDIGHEDSSANKTION FOR AKTIVITETSPARATE
Rådet takker for høringen og støtter de foreslåede ændringer.
Forslaget fjerner nogle af de sanktioner i beskæftigelsessystemet, der hverken har været rimelige
for borgerne eller praktisk mulige at håndhæve i kommunerne. Præciseringen af reglerne for
udlandsophold samt afskaffelsen af den skærpede rådighedssanktion for aktivitetsparate borgere
vil være med til at styrke retssikkerheden for landets mest socialt udsatte mennesker og lette
kommunernes arbejde med at administrere reglerne mere korrekt og effektivt.
Præcisering af reglerne om udlandsophold
Det er afgørende, at beskæftigelsessystemets sanktionspraksis både er retfærdig og
rimelig, og at den er i overensstemmelse med hensigterne. Med denne regelændring rettes
der op på en urimelig forskelsbehandling af ydelsesmodtagere, der som en naturlig del af
deres hverdag bevæger sig over grænsen for enten besøg, indkøb eller andre daglige
gøremål. Samtidig bringes reglerne i fuld overensstemmelse med EU-retten.
Afskaffelse af skærpet rådighedssanktion for aktivitetsparate
Afskaffelsen er et vigtigt skridt mod en mere værdig beskæftigelsespolitik. Rådet har
tidligere påpeget de alvorlige konsekvenser, som denne sanktion har haft for udsatte
borgere, der kunne risikere at miste deres forsørgelsesgrundlag i op til tre måneder, ofte
som følge af fejlagtige vurderinger fra kommunernes side. Dette blev bekræftet af
Ankestyrelsens undersøgelse, der viste fejl i alle de undersøgte sager vedrørende
aktivitetsparate borgere.
Med venlig hilsen
Kira West
Formand for Rådet for Socialt Udsatte