Transportudvalget 2024-25
L 107 Bilag 9
Offentligt
2968010_0001.png
Teknisk gennemgang af lovforslag vedrørende
Regelforenkling for vejtransportvirksomhed og
forlængelse af tilladelser til sygetransport.
21. januar 2025, Folketinget
L 107 - 2024-25 - Bilag 9: Præsentation fra transportministerens tekniske gennemgang af lovforslaget 21/1-25
2968010_0002.png
Introduktion til lovforslaget
Formål
o
At gøre det lettere at være transportvirksomhed i Danmark og være konkurrencedygtig på EU-niveau.
o
Forenkle, fjerne og ændre krav, som overimplementerer EU-retten, der ikke bidrager til
færdselssikkerheden eller sunde konkurrencevilkår.
o
Overimplementering indebærer ofte strengere krav til danske virksomheder end der forudsættes i EU-
retten.
o
Danske virksomheder bliver ringere stillet end deres europæiske konkurrenter. Og det bliver tungt
administrativt, hvilket forringer deres konkurrenceevne.
2
L 107 - 2024-25 - Bilag 9: Præsentation fra transportministerens tekniske gennemgang af lovforslaget 21/1-25
2968010_0003.png
Indhold af lovforslaget
1. Fjerne restancekrav for virksomheder og transportledere
2. Reduktion af dokumentationskrav for transportlederen
3. Fjerne krav for at opnå tilladelse til chaufførvikarvirksomheder
4. Fjerne tilladelseskrav for visse buskørsler
5. Fjerne tilladelseskrav for busudlejning uden fører
6. Forlængelse af tilladelser til sygetransport
7. Spørgsmål
3
L 107 - 2024-25 - Bilag 9: Præsentation fra transportministerens tekniske gennemgang af lovforslaget 21/1-25
2968010_0004.png
Nærmere om lovforslagets indhold
1. FJERNE RESTANCEKRAV FOR VIRKSOMHEDER OG TRANSPORTLEDERE
Vognmænd og transportledere, der ansøger om tilladelse til gods-eller
buskørsel, må ikke have en ikke-personlig forfalden gæld over 50.000 kr.
til det offentlige på ansøgningstidspunktet.
Man skal have en fællesskabstilladelse,
hvis man
-
udfører erhvervsmæssig
personbefordring med mere end 9
personer inklusiv chaufføren,
indenfor Danmark og EU.
transportere gods for fremmed
regning med en lastbil eller et
vogntog med en samlet totalvægt
over 3.500 kg indenfor Danmark og
EU.
Blev indført i 1991 på en lang række områder for at undgå, at
virksomheders og transportlederes gæld til det offentlige belaster de
offentlige budgetter. Er efterfølgende ophævet flere steder, eksempelvis
for rottebekæmpere og kloakmestre.
-
Færdselsstyrelsen gennemføre fortsat en vandelsvurdering (strafbare
forhold med forbindelse til drift af vejtransporterhvervet, herunder
ansvarlig for tidligere konkurser)
Afskaffelsen forventes ikke i sig selv at have betydelige negative
konsekvenser for gældsudviklingen.
4
L 107 - 2024-25 - Bilag 9: Præsentation fra transportministerens tekniske gennemgang af lovforslaget 21/1-25
2968010_0005.png
Nærmere om lovforslagets indhold
2. REDUKTION AF DOKUMENTATIONSKRAV FOR TRANSPORTLEDEREN
Udover restancekravet, skal en transportleder også opfylde andre krav for
at kunne blive godkendt.
Transportlederen varetager den
faktiske daglige drift af
transportvirksomheden, og det er
påkrævet, at virksomheden har
udpeget mindst én transportleder.
Transportlederen skal godkendes af
Færdselsstyrelsen.
Transportlederen skal have en reel tilknytning til virksomheden, og
derudover opfylde betingelser om faglige kvalifikationer og udvise god
vandel.
Den reelle tilknytning til virksomheden bedømmes ud fra, om
transportlederen kan dokumentere en bestemt sats/vederlag i sin løn.
I lovforslaget foreslås det, at man ikke skal indsende ansættelseskontrakt,
hvis transportlederen enten er ejer, bestyrelsesmedlem eller aktionær i
virksomheden.
5
L 107 - 2024-25 - Bilag 9: Præsentation fra transportministerens tekniske gennemgang af lovforslaget 21/1-25
2968010_0006.png
Nærmere om lovforslagets indhold
3. FJERNE KRAV FOR AT OPNÅ TILLADELSE TIL CHAUFFØRVIKARVIRKSOMHEDER
Chaufførvikarordningen kræver, at chaufførvikarvirksomheder skal
leve op til de samme krav som gælder for vejtransportvirksomheder.
Kravene i en fællesskabstilladelse er i
følgende kategorier
Det indebærer blandt andet et kapitalkrav, et krav om, at
virksomheden råder over et eller flere indregistrerede eller
godkendte køretøjer, og at virksomheden har en kvalificeret og
godkendt transportleder.
-
-
-
-
-
-
Etablering
Økonomi
Transportleder
Løn- og arbejdsvilkår
Gæld til det offentlige
Vandel
Ændringen vil betyde, at chaufførvikarvirksomheder ikke skal leve op
til krav, som har ophæng i lovgivning for en vejtransportvirksomhed.
Transportministeriet vil udarbejde en
evaluering af ændring af definition for
erhvervsmæssig buskørsel og forenkling af
krav til chaufførvikarvirksomheder, som
tilstræbes oversendt til Folketinget 2 år
efter lovens ikrafttrædelse.
Kravet om aflønning af chauffører, såvel som chaufførvikarer, skal
fortsat være gældende
–aflønning
af chauffører skal ske på niveau
med de overenskomster, der er indgået af de mest repræsentative
arbejdsmarkedsparter i Danmark.
6
L 107 - 2024-25 - Bilag 9: Præsentation fra transportministerens tekniske gennemgang af lovforslaget 21/1-25
2968010_0007.png
Nærmere om lovforslagets indhold
4. JUSTERET DEFINITION AF ERHVERVSMÆSSIG BUSKØRSEL (TILLADELSESKRAV FOR VISSE
BUSKØRSLER)
Det følger af EU-reglerne, at man ikke skal have en tilladelse, hvis virksomheden
”udelukkende
udøver ikke-erhvervsmæssig buskørsel, eller hvis hovedaktivitet
ikke er buskørsel”
I Danmark skal man have en tilladelse, hvis man opfylder én af følgende tre
kriterier:
1) buskørsel med personer uden en nærmere tilknytning til sig selv,
2) buskørsel, hvor man opkræver betaling for kørslen
Transportministeriet vil udarbejde en
evaluering af ændring af definition for
erhvervsmæssig buskørsel og forenkling af
krav til chaufførvikarvirksomheder, som
tilstræbes oversendt til Folketinget 2 år
efter lovens ikrafttrædelse.
3) hvis kørslen er den pågældende persons, virksomheds eller sammenslutnings primære formål.
Den nuværende definition gør, at en plejehjemsbus ikke må tage en pårørende
med på tur, hvis de ikke har en tilladelse, da den pårørende ikke har en nærmere
tilknytning.
Ændres så en virksomhed skal opfylde alle tre kriterier, således det kun er reelt
professionaliserede buskørselsvirksomheder, som er omfattet et tilladelseskrav.
7
L 107 - 2024-25 - Bilag 9: Præsentation fra transportministerens tekniske gennemgang af lovforslaget 21/1-25
2968010_0008.png
Nærmere om lovforslagets indhold
5. FJERNE TILLADELSESKRAV FOR BUSUDLEJER UDEN FØRER
Hvis man vil udleje eller udlåne busser, så skal man opfylde samme krav
som buskørselsvirksomheder - også selvom, at man ikke selv kører
busserne.
Kravene i en fællesskabstilladelse er i
følgende kategorier
-
-
-
-
-
-
Etablering
Økonomi
Transportleder
Løn- og arbejdsvilkår
Gæld til det offentlige
Vandel
Krav til bussernes sikkerhed gælder uanset om de er lejede eller ej. Dette
reguleres særskilt.
Ændringen medfører, at man fjerner tilladelseskravet for den
virksomhed, som udlejer og udlåner busser.
Forslaget ændrer ikke på, at virksomheder, som udfører erhvervsmæssig
buskørsel, skal fortsat have en tilladelse, ligesom chauffører også skal
leve op til samme regler, som i dag.
8
L 107 - 2024-25 - Bilag 9: Præsentation fra transportministerens tekniske gennemgang af lovforslaget 21/1-25
2968010_0009.png
Nærmere om lovforslagets indhold
6. FORLÆNGELSE AF TILLADELSER TIL SYGETRANSPORT
Med liberaliseringen af taxiloven er det ikke længere muligt at få en tilladelse til at udføre sygetransport
På nuværende tidspunkt er der ca. gyldige 750 tilladelser til sygetransport, som er udstedt efter den
tidligere taxilov
heraf står hovedparten til at udløbe i midten af 2025
Sygetransport vil efter udløb af de tilbageværende sygetransporttilladelser skulle udføres på en
almindelig taxitilladelse
Der er ikke de samme beskyttelseshensyn ved sygetransport som ved almindelig taxikørsel, fx er
sygetransport forudbestilt og -betalt
Taxiloven er på nuværende tidspunkt ved at blive evalueret, og der ses blandt andet på, om det skal
være lempeligere at opnå tilladelse for nogle typer kørsel
Hvis tilladelserne til sygetransport udløber, og der umiddelbart efter indføres en lempeligere adgang til
at opnå visse tilladelser, kan det betyde, at virksomhederne skal omstille sig to gange på kort tid
Det foreslås derfor, at tilladelserne til sygetransport bliver forlænget med halvandet år, dog senest til
den 31. december 2027, for at sikre tid til at færdiggøre evalueringen og implementering af eventuelle
tiltag
9
L 107 - 2024-25 - Bilag 9: Præsentation fra transportministerens tekniske gennemgang af lovforslaget 21/1-25
2968010_0010.png
Spørgsmål?
10