26. november 2024
ANBEFALINGER TIL AT UNDGÅ UTILSIGTEDE KONSEKVENSER AF L 107: FORSLAG TIL LOV OM ÆNDRING AF
LOV OM BUSKØRSEL, LOV OM GODSKØRSEL OG TAXILOVEN
Opsummering
Regeringens forslag til ændring af busloven (L 107) ændrer definitionen af erhvervsmæssig buskørsel, så alle tre
kriterier skal være opfyldt samtidig, før der kræves en tilladelse. Det åbner for, at aktører kan udføre buskørsel
mod betaling uden erhvervstilladelse, hvis buskørsel ikke er deres primære formål. Vi er dybt bekymrede for, at
det vil føre til omgåelse af reglerne, skævvridning af konkurrencevilkår, sikkerhedsproblemer og forringede
arbejdsvilkår. Som repræsentanter for branchen har vi ikke kunnet få klarhed over, hvem der har efterspurgt
denne ændring. Det er ikke os, og vi er heller ikke bekendt med, at nogen aktører har ønsket det. Derfor har vi
nogle klare anbefalinger til Transportudvalgets medlemmer, som vi håber I vil tage med i jeres behandling af
lovforslaget:
Anbefalinger til lovbehandlingen i Folketinget
Anbefaling 1: Klare definitioner og afgrænsninger
o
Definér centrale begreber:
Præcisér definitionen af centrale begreber som "primære formål"
og "sekundær aktivitet" for at forhindre misbrug af reglerne.
o
Tydeliggør krav:
Angiv klart, hvilke typer buskørsel der fremover kan undtages fra kravet om
tilladelse, så der ikke åbnes en ladeport for kommerciel udnyttelse af reglerne.
Anbefaling 2: Evaluering af lovens konsekvenser
o
Forpligtende evaluering:
Indfør en bindende plan for evaluering af loven, som skal ske i
samarbejde med Folketinget og branchen, for at evaluere lovens effekt på markedet.
o
Håndhævelse og kontrol:
Sikr, at der er tilstrækkelige ressourcer til at håndhæve reglerne og
undgå yderligere administrative byrder.
Baggrund
I den nuværende buslov er der tre kriterier, hvor opfyldelsen af blot ét af dem udløser krav om
erhvervstilladelse:
1. Kørsel med personer uden tilknytning til virksomheden eller organisationen.
2. Kørsel mod betaling.
3. Kørslen er en del af virksomhedens primære formål.
Regeringens lovforslag foreslår, at alle tre kriterier skal være opfyldt samtidig for, at der er tale om
erhvervsmæssig buskørsel, der kræver en tilladelse. Det betyder, at aktører, hvis primære formål ikke er
buskørsel, kan udføre buskørsel mod betaling uden at skulle have en erhvervstilladelse.
Vores bekymringer
1.
Omgåelse af reglerne
o
Risiko:
Virksomheder kan undgå buslovens krav ved at indrette sig strategisk, og uden klare
definitioner og begreber i loven kan det være umuligt at håndhæve uden store ekstra
omkostninger, som Rigspolitiet har nævnt i deres høringssvar.
1