Transportudvalget 2024-25
L 107 Bilag 2
Offentligt
2944273_0001.png
26. november 2024
ANBEFALINGER TIL AT UNDGÅ UTILSIGTEDE KONSEKVENSER AF L 107: FORSLAG TIL LOV OM ÆNDRING AF
LOV OM BUSKØRSEL, LOV OM GODSKØRSEL OG TAXILOVEN
Opsummering
Regeringens forslag til ændring af busloven (L 107) ændrer definitionen af erhvervsmæssig buskørsel, så alle tre
kriterier skal være opfyldt samtidig, før der kræves en tilladelse. Det åbner for, at aktører kan udføre buskørsel
mod betaling uden erhvervstilladelse, hvis buskørsel ikke er deres primære formål. Vi er dybt bekymrede for, at
det vil føre til omgåelse af reglerne, skævvridning af konkurrencevilkår, sikkerhedsproblemer og forringede
arbejdsvilkår. Som repræsentanter for branchen har vi ikke kunnet få klarhed over, hvem der har efterspurgt
denne ændring. Det er ikke os, og vi er heller ikke bekendt med, at nogen aktører har ønsket det. Derfor har vi
nogle klare anbefalinger til Transportudvalgets medlemmer, som vi håber I vil tage med i jeres behandling af
lovforslaget:
Anbefalinger til lovbehandlingen i Folketinget
Anbefaling 1: Klare definitioner og afgrænsninger
o
Definér centrale begreber:
Præcisér definitionen af centrale begreber som "primære formål"
og "sekundær aktivitet" for at forhindre misbrug af reglerne.
o
Tydeliggør krav:
Angiv klart, hvilke typer buskørsel der fremover kan undtages fra kravet om
tilladelse, så der ikke åbnes en ladeport for kommerciel udnyttelse af reglerne.
Anbefaling 2: Evaluering af lovens konsekvenser
o
Forpligtende evaluering:
Indfør en bindende plan for evaluering af loven, som skal ske i
samarbejde med Folketinget og branchen, for at evaluere lovens effekt på markedet.
o
Håndhævelse og kontrol:
Sikr, at der er tilstrækkelige ressourcer til at håndhæve reglerne og
undgå yderligere administrative byrder.
Baggrund
I den nuværende buslov er der tre kriterier, hvor opfyldelsen af blot ét af dem udløser krav om
erhvervstilladelse:
1. Kørsel med personer uden tilknytning til virksomheden eller organisationen.
2. Kørsel mod betaling.
3. Kørslen er en del af virksomhedens primære formål.
Regeringens lovforslag foreslår, at alle tre kriterier skal være opfyldt samtidig for, at der er tale om
erhvervsmæssig buskørsel, der kræver en tilladelse. Det betyder, at aktører, hvis primære formål ikke er
buskørsel, kan udføre buskørsel mod betaling uden at skulle have en erhvervstilladelse.
Vores bekymringer
1.
Omgåelse af reglerne
o
Risiko:
Virksomheder kan undgå buslovens krav ved at indrette sig strategisk, og uden klare
definitioner og begreber i loven kan det være umuligt at håndhæve uden store ekstra
omkostninger, som Rigspolitiet har nævnt i deres høringssvar.
1
L 107 - 2024-25 - Bilag 2: Henvendelse af 26/11-24 fra Dansk PersonTransport, 3F Transport, DI Transport og Dansk Erhverv Transport vedr. definitionen af erhvervsmæssig buskørsel
o
Eksempler:
Partybusser hævder, at deres primære formål er underholdning eller festvirksomhed,
ikke transport, og kører derfor uden tilladelse.
Idrætsklubber udfører kørsel mod betaling for sponsorer uden at opfylde buslovens
krav.
Andre virksomheder som kioskejere udfører buskørsel som bibeskæftigelse uden
erhvervstilladelse.
2.
Sikkerhed og arbejdsvilkår
o
Trafiksikkerhed:
Uden tilladelseskrav mangler der kontrol med uddannelse og tekniske
standarder.
o
Arbejdsvilkår:
Chauffører risikerer at arbejde under dårlige forhold, hvilket kan føre til social
dumping.
3.
Fair konkurrence
o
Skævvridning:
Professionelle busvirksomheder opfylder strenge krav, mens andre opererer
uden, hvilket giver en urimelig fordel. Fx kan offentlige institutioner konkurrere på ulige vilkår
med private vognmænd, hvilket kan føre til offentligt opgavetyveri.
o
Arbejdspladser i fare:
Det truer arbejdspladser i den etablerede busbranche.
4.
EU-lovgivning
o
Implementering af EU-regler (Forordning 1071/2009):
Heri fremgår det tydeligt, at
undtagelser for tilladelseskravet skal fortolkes restriktivt og have ringe betydning for markedet.
o
Risiko:
Ændringen kan være i strid med EU-reglerne og medføre en sag mod Danmark, hvis der
ikke er sikkerhed for klare definitioner og afgrænsninger (fx målt på omsætning eller kørte km)
Vi forstår ønsket om at lave regelforenkling, men det bør ikke ske på bekostning af sikkerhed, ordnede
arbejdsvilkår og fair konkurrence. Uden klare definitioner og afgrænsninger risikerer vi at skabe usikkerhed og
uretfærdighed i busbranchen.
Den mest simple måde at undgå alle potentielle huller i og risiko for misbrug af lovforslaget er, at udvide de
eksisterende undtagelser til tilladelsesfrikørsel i busloven i stedet for at ændre definitionen af erhvervsmæssig
buskørsel, hvilket branchen tidligere har stillet forslag om.
Uanset hvad opfordrer vi Transportudvalgets medlemmer til at tage vores bekymringer alvorligt og arbejde for
klare definitioner og afgrænsninger i lovforslaget samt sikre en reel evaluering af loven senest 2 år efter
vedtagelse. På den måde kan vi i fremtiden bevare en velfungerende og ansvarlig bussektor i Danmark og
undgå, at uklare regler fører til øget bureaukrati og dårligere håndhævelse.
Vi står til rådighed for yderligere dialog og ser frem til at samarbejde om en løsning, der tilgodeser alle parter.
Med venlig hilsen
Michael Nielsen,
Adm. direktør, Dansk PersonTransport
Jan Villadsen,
Gruppeformand, 3F Transport
Karsten Lauritzen,
Branchedirektør, DI Transport
Jesper Kronborg,
Branchedirektør, Dansk Erhverv Transport