-- AKT 378543 -- BILAG 1 -- [ Høringssvar angående forslag til lov om ændring af lov om buskørsel lov om godskørs…
-
--
L 107 Bilag 1
Offentligt
Transportudvalget 2024-25
28. august 2024
Transportministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Sendt til
/
DI Transport takker for muligheden for at afgive høringssvar angående forslag til lov om ændring
af lov om buskørsel, lov om godskørsel og taxiloven.
DI Transport vil indledende gerne kvittere for, at transportministeren med dette forslag fjerner
noget af den nationale regulering, som stiller danske transportvirksomheder dårligere end deres
europæiske konkurrenter. Det undrer dog DI Transport, at forslagene ikke har været præsenteret
og drøftet i Vejtransportrådet, som i henhold til godskørselsloven er nedsat til at rådgive
ministeren.
DI Transport har følgende bemærkninger til forslagets ændringer
Restancekravet for virksomheder og transportledere
DI Transport bakker op om forslaget om ophævelse af restancekravet for virksomheder og
transportledere. DI Transport notere sig dog, at der med Europa-Parlamentets og Rådets
Forordning (EU) 2020/1055 af 15. juli 2020 stilles krav til virksomhedernes kapital, hvorfor
ophævelsen af restancekravet også vil være en fornuftig ophævelse af unødig dobbeltregulering.
Forenklede dokumentationskrav for transportlederens faktiske og vedvarende ledelse
DI Transport bakker op om forslaget som medfører at det ikke længere vil være nødvendigt at
indhente oplysninger, hvis transportlederen er ejer, bestyrelsesmedlem, aktionær, der ejer 5 pct.
eller mere af virksomheden, eller direktør i virksomheden. Forslaget vil lette mange
transportvirksomheders administrative byrder, hvorfor DI Transport bakker op om forslaget.
Forenklede krav til at opnå tilladelse til at drive chaufførvikarvirksomhed
Regeringen foreslår, at der lempes på kravene til at kunne drive chaufførvikarvirksomhed, så en
chaufførvikarvirksomhed fremadrettet ikke længere skal have en godskørselstilladelse for at blive
godkendt som chaufførvikarvirksomhed. Dermed er det ikke længere er et lovkrav at en
chaufførvikarvirksomhed skal drive vognmandsforretning og eje en lastbil. Det fremgår endvidere,
at det med regeringens forslag til lov fortsat er et krav for både danske og udenlandske
chaufførvikarvirksomheder, at de skal dokumentere at de overholder godskørselslovens §6 stk. 3
H. C. Andersens Boulevard 18
1553 København V
Danmark
(+45) 3377 3377
di.dk
CVR-nr.: 16077593