Transportudvalget 2024-25
L 107 Bilag 1
Offentligt
2942316_0001.png
-- AKT 378543 -- BILAG 1 -- [ Høringssvar angående forslag til lov om ændring af lov om buskørsel lov om godskørs…
-
--
L 107 Bilag 1
Offentligt
Transportudvalget 2024-25
28. august 2024
Transportministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Sendt til
[email protected]
/
[email protected]
DI Transport takker for muligheden for at afgive høringssvar angående forslag til lov om ændring
af lov om buskørsel, lov om godskørsel og taxiloven.
DI Transport vil indledende gerne kvittere for, at transportministeren med dette forslag fjerner
noget af den nationale regulering, som stiller danske transportvirksomheder dårligere end deres
europæiske konkurrenter. Det undrer dog DI Transport, at forslagene ikke har været præsenteret
og drøftet i Vejtransportrådet, som i henhold til godskørselsloven er nedsat til at rådgive
ministeren.
DI Transport har følgende bemærkninger til forslagets ændringer
Restancekravet for virksomheder og transportledere
DI Transport bakker op om forslaget om ophævelse af restancekravet for virksomheder og
transportledere. DI Transport notere sig dog, at der med Europa-Parlamentets og Rådets
Forordning (EU) 2020/1055 af 15. juli 2020 stilles krav til virksomhedernes kapital, hvorfor
ophævelsen af restancekravet også vil være en fornuftig ophævelse af unødig dobbeltregulering.
Forenklede dokumentationskrav for transportlederens faktiske og vedvarende ledelse
DI Transport bakker op om forslaget som medfører at det ikke længere vil være nødvendigt at
indhente oplysninger, hvis transportlederen er ejer, bestyrelsesmedlem, aktionær, der ejer 5 pct.
eller mere af virksomheden, eller direktør i virksomheden. Forslaget vil lette mange
transportvirksomheders administrative byrder, hvorfor DI Transport bakker op om forslaget.
Forenklede krav til at opnå tilladelse til at drive chaufførvikarvirksomhed
Regeringen foreslår, at der lempes på kravene til at kunne drive chaufførvikarvirksomhed, så en
chaufførvikarvirksomhed fremadrettet ikke længere skal have en godskørselstilladelse for at blive
godkendt som chaufførvikarvirksomhed. Dermed er det ikke længere er et lovkrav at en
chaufførvikarvirksomhed skal drive vognmandsforretning og eje en lastbil. Det fremgår endvidere,
at det med regeringens forslag til lov fortsat er et krav for både danske og udenlandske
chaufførvikarvirksomheder, at de skal dokumentere at de overholder godskørselslovens §6 stk. 3
H. C. Andersens Boulevard 18
1553 København V
Danmark
(+45) 3377 3377
[email protected]
di.dk
CVR-nr.: 16077593
L 107 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
om løn- og ansættelsesvilkår for at opnå en tilladelse til chaufførvikarvirksomhed, og at
Færdselsstyrelsen fortsat fører tilsyn med dette. Dette rejser en række praktiske spørgsmål til bl.a.
håndhævelsen, og DI Transport skal derfor opfordre til at forslaget drøftes med Vejtransportrådet
med henblik på at afklare disse inden lovbehandlingen.
Forenkling af krav til buskørselsloven
Det foreslås, at buskørselslovens § 1, stk. 3, ændres, så det kun er professionaliserede
buskørselsvirksomheder, der bliver omfattet af tilladelseskravet. DI Transport er imod forslaget
som vil medføre, at flere buskørselsaktiviteter, vil blive undtaget fra tilladelseskravet, idet
transportaktiviteten,. Forslaget vil ifølge DI Transport være konkurrenceforvridende for
professionelle busvognmænd, da forslaget skaber en mulighed for at privatpersoner, stadig mod
betaling, kan udføre transport af fremmede personer. Derved vil forretningsgrundlaget for mange
professionelle busvognmænd undermineres, eftersom private borgere kan udføre de samme
transportopgaver, blot uden at være omfattet af tilladelseskravet.
L 107 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2942316_0003.png
-- AKT 378543 -- BILAG 2 -- [ 240822 Høringssvar dasp ] --
Transportministeriet
[email protected]
22. august 2024
Høringssvar vedr. udkast til forslag til lov om ændring af lov om buskørsel, lov om
godskørsel og taxi-loven
Dansks Speditører vil gerne kvittere for ministerens tilgang til at rydde op i
unødige regler, undgå overimplementering af EU-regler og generelt gøre det
lettere at drive transportvirksomhed i Danmark hvad enten det er dansk ejede
eller udenlandsk ejede selskaber. Uanset hvordan kommer forenklingen
transportkøberne til gode.
Danske Speditører er enige med Transportministeriets vurdering af, at kravet om
maksimal gæld til det offentlige forsinker sagsbehandlingen uden at kravet sikrer
eller forbedrer færdselssikkerhed, ligesom kravet ikke har indvirkning på den frie
konkurrence.
På linje hermed deler Danske Speditører vurderingen af, at der stilles for mange
krav i den nationale godkendelsesordning for chaufførvikarvirksomheder og det
har medført, at ordningen ikke giver den fleksibilitet på chaufførarbejdsmarkedet,
som var hensigten.
Den i dag gældende godkendelsesordning indebærer ligeledes, at der stilles
højere krav til danske chaufførvikarvirksomheder, end i andre EU-lande, hvilket
kan forringe muligheden for at konkurrere på EU-niveau i Danmark og der er
betydelig risiko for højere fragtpriser i Danmark.
Danske Speditører indgår gerne i et videre arbejde med regelsanering. De
fremlagte ti forslag er et godt udgangspunkt, og der er ingen grund til at stoppe.
Når Danmark om under et år overtager EU-formandskabet bør det tydeligt fremgå
af arbejdsprogrammet, at EU-vejpakken
skal gennemgås og ”renses” for de
klimafjendske dele, der, ligesom restancekravet, blev indført ud fra de bedste
intentioner, men som i dag står er kontraproduktive i Danmark og i Europa.
L 107 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2942316_0004.png
Danske Speditører indgår gerne i en fortsat faglig proces.
Med venlig
Lars Bech
Chef for Politik & Analyse
L 107 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2942316_0005.png
-- AKT 378543 -- BILAG 3 -- [ Scannet dokument 240813 08_49_21 ] --
Københavns Byret
Transportrninisteriet
Præsidenten
Domhuset. Nylon 25
1450 København K.
Tlf. 996870 15
CVR21 659509
adm.kbhii domstol.dk
J.iir. 24/18714
Den 12.
august
2024
Ved mail af
28.
juni
2024
har Transportministeriet anmodet om eventuelle bemærkninger over
udkast til forslag til lov om ændring at lov om buskørsel, lov om godskørsel og taxiloven (Re
gelforenkling for vejtransportvirksomheder og forlængelse af tilladelser til sygetransport).
Jeg skal
i
den anledning på byretspræsidenternes vegne oplyse, at byretterne ikke har be
mærkninger til udkast.
Der henvises til Id nr. 366492
lig hilsen
L 107 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2942316_0006.png
DANSKE VOGNMÆND
Transportministeriet
Frederiksholms Kanal 27F
1220 København K.
Deres ref.: Vor ref.: 24-217 Dato: 22.8.2024
Høringssvar over udkast til forslag til lov om ændring af lov om buskørsel, lov om
godskørsel og taxiloven (Regelforenkling for vejtransportvirksomheder og
forlængelse af tilladelser til sygetransport)
DTL-Danske Vognmænd (DTL) har modtaget høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om
buskørsel, lov om godskørsel og taxiloven (Regelforenkling for vejtransportvirksomheder og
forlængelse af tilladelser til sygetransport).
Generelle bemærkninger
De omfattede forslag er en del af transportministerens idékatalog for branchen, der blev lanceret i
forsommeren 2024. Idékatalog og lovforslag indeholder interessante, men også ret omfattende
ændringsforslag, hvor flere af dem omfatter sagsområder, hvorpå der er en længere historik og vis
relevans og konsekvenser har udviklet sig over tid.
Det er vores klare opfattelse at flere af forslagene vil have god gavn af at blive drøftet nærmere i
branchen for at de konsekvenser som forslagene har.
Vi skal derfor foreslå at forslagene - før de fremlægges som lovforslag - drøftes i et relevant
brancheforum og skal i den forbindelse anbefale Vejtransportrådet, der både lovgivningsmæssigt og i
praksis vil kunne danne grundlag for en samlet indstilling fra branchen til ministeren om både de
enkelte forslag og planen som helhed.
Specifikke bemærkninger
Med henvisning til det ovenfor fremførte, så har DTL alene følgende foreløbige bemærkninger til de
dele af lovforslaget der vedrører forslag til ændringer af godskørselsloven:
Ophævelse af restancekravet for ikke personlig gæld
Efter DTLs opfattelse så bør restancekravet fastholdes.
Dansk Transport og Logistik
Grønningen 17 Tel. 7015 9500 [email protected]
DK-1270 København K www.dtl.eu
-- AKT 378543 -- BILAG 4 -- [ 22082024094642-0001 ] --
L 107 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2942316_0007.png
DTL
DANSKE VOGNMÆND
Kravet er retfærdigt og sikrer en vis grad af professionalisme i branchen. Samtidigt er det med til at
sikre, og at der ikke skabes uretfærdige fordele for dem som ikke betaler deres gæld til det offentlige.
Restancekravet er også et incitament til, at folk betaler deres gæld til det offentlige. DTL er bekendt
med, at restancekravet har gjort, at kommende vognmænd har betalt deres gæld til det offentlige
netop pga. restancekravet.
Færdselsstyrelsen har tidligere i et møde med DTL oplyst, at de fleste ansøgninger om
vognmandstilladelser blev afvist pga., at ansøgeren havde gæld til det offentlige og derfor ikke
opfyldte restancekravet. Færdselsstyrelsen oplyste derfor, at de ville ændre deres sagsbehandling
således, at styrelsen først indhentede oplysninger om evt. gæld til det offentlige før, at man gik videre
med sagsbehandlingen.
DTL er bekendt med, at man i forbindelse med EU-forhandlingerne om vejpakken fra dansk side lagde
afgørende vægt på, at Danmark kunne beholde restancekravet. Vi savner derfor en begrundelse for,
hvorfor man nu uden videre vil opgive restancekravet.
Efter DTLs opfattelse så er restancekravet med til give sundere konkurrencevilkår, og at
transportministeren nu foreslår at ophæve restancekravet, er efter DTLs opfattelse ikke
hensigtsmæssigt.
Forenklede dokumentationskrav for transportlederens faktiske og vedvarende ledelse, så der er
flere måder at opfylde kravet.
DTL er enige med Transportministeriet i, at der skal være flere muligheder for at dokumentere, at en
transportleder faktisk og vedvarende leder virksomhedens transportarbejde, som det følger af artikel
4, stk. 1, litra a, i forordning om fælles regler for vejtransporterhvervet. Eksempelvis ved at tage højde
for ejer- og ledelsesforhold og ansvarsopgaver sammenholdt med lønniveau.
En række krav til chaufførvikarvirksomheder fjernes, så det er lettere at opnå tilladelse samt øge
fleksibilitet i branchen.
Hensigten bag de krav der i den nugældende regler stilles til chaufførvikarvirksomheder er, at den
erhvervsmæssige udlejning skal ske inden for nogle lovgivningsmæssigt forsvarlige og betryggende
rammer, ved at der i relation til udstedelse af godkendelsen stilles tilsvarende krav som ved
udstedelse af en vognmandstilladelse.
DTL er yderst betænkelige ved helt generelt at fjernekravet om vognmandstilladelse for at kunne
drive chaufførvikarvirksomhed. Vognmandstilladelsen sikrer, at vikarvirksomheden har den fornødne
indsigt i erhvervet. Hvis kravene lempes, kan det føre til, at mindre professionelle og ansvarlige
aktører træder ind på markedet, hvilket kan forringe tilliden til hele branchen og skade ry og
omdømme for både transportvirksomheder og chauffører.
Dansk Transport og Logistik
Grønningen 17 Tel. 7015 9500 [email protected]
DK-1270 København K www.dtl.eu
L 107 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2942316_0008.png
DTL
DANSKE VOGNMÆND
DTL frygter konsekvenserne af en så vidtgående lempelse, herunder i forhold til håndhævelsen
overfor udenlandske chaufførvikarvirksomheder, hvor erfaringerne er yderst dårlige.
På sigt kan lempelsen skabe et større administrativt pres på offentlige myndigheder. Hvis flere
chaufførvikarvirksomheder kommer ind på markedet med lavere standarder, vil det kræve øget
kontrol og tilsyn fra myndighederne for at sikre, at lovgivningen overholdes. Dette kan ende med at
være en større administrativ byrde for det offentlige.
DTL kan dog godt tilslutte sig at fjerne kravet om, at virksomheden Iøbende og regelmæssigt råder
over et eller flere indregistrerede eller godkendte køretøjer til effektivt og vedvarende at kunne
forvalte sine transporter.
Det skal således være muligt at drive chaufførvikarvirksomhed uden også at drive
vognmandsvirksomhed.
Med venlig /
John Roy Vesterholm
Dansk Transport og Logistik
Grønningen 17 Tel. 7015 9500 [email protected]
DK-1270 København K www.dtl.eu
L 107 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2942316_0009.png
-- AKT 378543 -- BILAG 5 -- [ Høringssvar fra Dansk Erhverv - vedr. forslag til lov om ændring af lov om buskørsel, l… --
DANSK ERHVERV
Børsen
1217 København K
www.danskerhverv.dk
[email protected]
T. + 45 3374 6000
Transportministeriet
Att.: Johan Dam-Jensen
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Den 22. august 2024
Høringssvar vedr. udkast til forslag til lov om ændring af lov om buskørsel,
lov om godskørsel og taxi-loven
Dansk Erhverv har modtaget høringen d. 28. juni 2024 og igen d. 3. juli 2024, hvor høringsfristen
er forlænget til d. 22. august 2024.
Lovforslaget omfatter en række forskellige ændringer i tre forskellige lovgivninger på vejtrans-
portområdet.
Dansk Erhverv støtter lovforslagets forslag til ændring af taxiloven, således at de virksomheder,
der har tilladelse til at udøve sygetransport til private per den 1. januar 2025, vil kunne fortsætte
med at udnytte deres tilladelser frem til den 31. december 2026. Forslaget løser en aktuel og pres-
serende udfordring inden for den del af branchen.
Lovforslagets øvrige ændringsforslag til hhv. bus- og godskørselsloven er en delmængde af de ti
initiativer, som transportministeren fremlagde i et udspil før sommerferien
1
.
Dansk Erhverv kvitterer for ministerens tilgang om at ville forenkle og gøre det lettere at drive
transportvirksomhed. Det er dog vores klare opfattelse, at den mest hensigtsmæssige fremgangs-
måde for behandlingen af forslagene er, at de
før de fremlægges som lovforslag eller gennemfø-
res via bekendtgørelse
drøftes i et relevant brancheforum.
En sådan dialogbaseret tilgang vil sikre en drøftelse af formål og hensigt bag de nuværende regler,
der forslås afskaffet (fx restancekravet), og at konsekvenserne ved forslagene bliver grundigere
belyst end beskrevet i lovforslaget.
Ændringerne på busområdet støtter vi ikke op om, hvor især ændringen af definitionen af er-
hvervsmæssig buskørsel er kritisk. Det virker ikke til, at effekterne på markedet er gennemanaly-
seret eller gennemtænkt, hvilket er meget beklageligt. Efter vores overbevisning vil en afregule-
ring medføre en række alvorlige uhensigtsmæssigheder og negative konsekvenser for busbran-
chen, som vi ikke bakker op om.
Som brancheforum for drøftelsen skal vi anbefale Vejtransportrådet, der er nedsat ved lov og
bredt repræsenteret af branchen til netop at drøfte og komme med anbefalinger til transportmini-
steren om regulering af rammevilkårene for transporterhvervet. Rådet vil i praksis kunne danne
1
https://www.trm.dk/nyheder/2024/ti-initiativer-skal-styrke-vejtransportbranchen
Deres ref.: 366492
[email protected]
Side 1/2
L 107 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
DANSK ERHVERV
grundlag for en samlet indstilling fra branchen til ministeren om både de enkelte forslag og pla-
nen som helhed. Dansk Erhverv anbefaler på den baggrund, at disse dele af lovforslaget udgår.
Med venlig hilsen
Kristian Baasch Pindbo
Fagchef for tung transport
Side 2/2
L 107 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2942316_0011.png
-- AKT 378543 -- BILAG 6 -- [ TID_svar på høring om ændring af lov om buskørsel_lov om godskørsel og taxiloven_f… --
Transportministeriet
Att. Johan Damm-Jensen,
[email protected]
cc.:
[email protected].
22. august 2024
Svar på høring over udkast til ændring af lov om buskørsel, lov om
godskørsel og taxiloven
TID, Tra ikselskaberne i Danmark, har modtaget ovennævnte forslag i høring. Vi takker for
muligheden for at blive hørt i forbindelse med, at Transportministeriet forventer at fremsætte et
udkast til ovennævnte lovforslag i den kommende folketingssamling. TID har modtaget
nedenstå ende input fra tra ikselskaberne:
Tra ikselskaberne inder det positivt, at lovforslagets regelforenklinger, forlængelser og
ændringer vil facilitere en øget leksibilitet i transportbranchen og mindske barrierer for
vejtransportvirksomheder.
Vi har et
spørgsmål om rækkevidden
af forslagets regelforenklinger i buskørselslovens § 1, stk. 3.:
Som bekendt udgav Tra ikselskaberne i Danmark i 2023 en
pjece
med ire konkrete forslag til at
styrke den kollektive transport i landdistrikterne. Flere af disse vil dog kræve en modernisering
af lov om tra ikselskaber, hvis de skal kunne gennemføres i større skala. Blandt disse forslag
indgå r den så kaldte ’Frivilligbus’.
Konceptet bag Frivilligbussen er, at tra ikselskabet efter aftale med kommunen stiller é n eller
lere 9-personers minibusser til rå dighed for et landsbysamfund, mens bussen køres af frivillige
fra lokalsamfundet.
Det er ikke helt klart om de planlagte regelforenklinger også omfatter denne type frivilligkørsel?
Tra ikselskaberne i Danmark skal opfordre til, at dette fremgå r klarere af lovforslagets endelige
formulering.
I forhold til
uddannelse
udtrykkes bekymring over lere af forslagene til lempelser, fx jernelse af
restancekravet, krav til transportlederen og muligheden for leksibelt prøvevalg. Det er dog ikke
vurderingen, at det umiddelbart vil på virke tra ikselskabernes muligheder for at stille krav, til
deres leverandører.
TID Trafikselskaberne i Danmark · Gammel Køge Landevej 3, 2500 Valby
www.trafikselskaberne.dk
L 107 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2942316_0012.png
Tra ikselskaberne så gerne, at der blev
genindført et uddannelseskrav
til de vognmænd, som
ønsker at udføre lextra ik for et tra ikselskab. Konkret tænkes på krav, der klæder vognmænd på
til at assistere borgere med særlige behov, klæder dem på til at drive en sund og fornuftig
virksomhed og til at give en forstå else for, hvad det vil sige at indgå en kontrakt med et
tra ikselskab, og forstå de betingelser, de som følge heraf forpligter sig til. En så dan indes
allerede i den vognmandsuddannelse, tra ikselskaberne selv har udviklet.
Tra ikselskaberne ønsker ordnede forhold og lægger vægt på at overholde de løn- og
arbejdsvilkå r, som er gældende i branchen. Men lovgivningen er p.t. uklar i forhold til
vikarvirksomhed,
hvilket giver mulighed for omgå reglerne. Da kravene til vikarvirksomhed er i
spil i forbindelse med dette lovforslag, opfordrer vi til, at der tages stilling til, hvorvidt der kan
lovligt udøves vikarvirksomhed indenfor taxibranchen/ lextra ik.
Vi stå r naturligvis til rå dighed, hvis dette svar giver anledning til spørgsmå l.
Med venlig hilsen
Lone Rasmussen
Sekretariatschef
+ 45 23 40 16 39
lra@moviatra ik.dk
Tra ikselskaberne i Danmark
TID Trafikselskaberne i Danmark · Gammel Køge Landevej 3, 2500 Valby
www.trafikselskaberne.dk
L 107 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2942316_0013.png
-- AKT 378543 -- BILAG 7 -- [ Høringssvar fra 3F Transport vedr lovændringer i transportbranchen ] --
3F Transport,
Kampmannsgade 4, 1790 København V.
ATT: Transportministeriet,
[email protected]
[email protected]
København, 22. august 2024
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om bus-
kørsel, lov om godskørsel og taxiloven (Regelforenkling for vej-
transportvirksomheder og forlængelse af tilladelser til syge-
transport)
3F Transport takker for muligheden for at afgive høringssvar i forhold til
”udkast til lov
om æn-
dring af lov om buskørsel, lov om godskørsel og taxiloven (regelforenkling for vejtransportvirk-
somheder og forlængelse af tilladelser til sygetransport).
3F Transport skal indledningsvis bemærke, at lovforslagene er en stor pakke, der har en række
afledte konsekvenser ikke mindst, når pakken ses i sammenhæng med en stribe øvrige forslag
vedr. såkaldte regelforenklinger i forhold til blandt andet transportområdets uddannelser og
kørsel med varebiler.
Ønsker om
”Regelforenklinger for vejtransportvirksomheder” er
overordnet set naturligvis helt
reelt og helt naturligt ønske som led sikringen af branchens løbende udvikling. Men det havde
været både ønskværdigt og klogt, om transportministeriet og transportministeren havde ind-
ledt arbejdet med regelforenklinger med en bred konsultation i branchen med henblik på i fæl-
lesskab at drøfte de ideer, hvoraf nogle nu er blevet til konkrete lovforslag.
Normal, dansk demokratisk tradition havde tilsikret, at en sådan helhedsorienteret fase havde
gået forud for tilblivelsen af lovforslaget - med henblik på at indhente øvrige input fra en bred
facette af interessenter i transportbranchen. Herunder organisationerne for de lønmodtagere,
der hver eneste dag bidrager til at holde Danmark kørende. Dette kunne og burde have været
gjort på flere måder. Eksempelvis via bilaterale drøftelser, temamøder for branchen og i de råd
og fora, der findes for transportbranchens aktører.
3F Transport skal understrege, at regelforenklinger kun er gode og fornuftige, hvis man som
led i arbejdet husker formålet med de regler, man vil forenkle. Og hvis man tilsikrer, at ek-
sempelvis ændrede regler ikke forringer løn, arbejdsvilkår og beskyttelse af de ansatte, ram-
mevilkår, der sikrer sund og fair konkurrence samt ikke mindst sikkerheden i trafikken.
Her ses desværre en række markante ændringer til ugunst for såvel ansatte som virksomhe-
dernes konkurrencevilkår og trafiksikkerheden i flere dele af de forslag, der er sendt i høring.
Det er en ganske omfangsrig pakke af ændringer, der har en række ganske store konsekven-
ser for branchens operatører. 3F Transports høringssvar vil således ændringsforslagene punkt
for punkt, idet 3F Transport håber, det kan føre til omtanke, grundige diskussioner og en for-
nyet tilgang til regelforenklinger.
1
L 107 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2942316_0014.png
3F Transports bemærkninger og svar på hver enkelt ændringsforslag:
Restancekravene, som fastsætter en grænse for ikkepersonlig forfalden gæld
til det offentlige for både virksomheder og transportledere, fjernes.
3F Transport har følgende bemærkninger til den foreslåede lempelse for restancekravet.
Baggrund for nuværende regel:
Reglen er lavet for at mindske antallet af personer, der
spekulerer i gæld og/eller er dårlige til at drive forretning. Og desuden for at højne ni-
veauet for fair og sund konkurrence og færre administrative byrder med gældsinddrivelse
og ”håndtering” af konkursryttere og personer, der spekulerer i at drive forretning
på basis
af gæld til det offentlige.
Konsekvens af forslag:
Fjernelse af restancekravet åbner op for, at flere med forfalden
gæld, får mulighed for at få udstedt tilladelser. Det er uhensigtsmæssigt, at personer bag
gæld til det offentlige, kan få udstedt flere tilladelser og dermed flere muligheder for at op-
bygge gæld til det offentlige, blot ved at fjerne et restancekrav. Det kan således medvirke
til mere unfair konkurrence betalt af gæld til skatteyderne og hæderlige vognmænd, der
driver en sund forretning.
Råd fra 3F Transport:
3F Transport fraråder kraftigt, at forslaget bliver gennemført.
Forenklede dokumentationskrav for transportlederens faktiske og vedvarende
ledelse, så der er flere måder at opfylde kravet.
3F Transport har følgende bemærkninger til den foreslåede forenkling.
Baggrund for nuværende regel:
De nuværende regler giver en reel tilknytning til virk-
somheden, og dermed indsigt i virksomhedens drift.
Konsekvens af forslaget:
De nuværende regler giver en reel tilknytning til virksomhe-
den, og dermed indsigt i virksomhedens drift. Det er en fordel for både virksomheder og
branchen generelt.
Råd fra 3F Transport:
3F Transport fraråder, at forslaget bliver gennemført.
2
L 107 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2942316_0015.png
En række krav til chaufførvikarvirksomheder fjernes, så det er lettere at opnå
tilladelse samt øge fleksibilitet i branchen.
3F Transport har følgende bemærkninger til den foreslåede lempelse for vikarbureauer:
Baggrund for nuværende regler:
Forslaget vedrører afskaffelse af en godkendelsesord-
ning for vikarbureauer der udlejer sine ansatte til erhvervsmæssig personbefordring, er-
hvervsmæssig buskørsel eller til godskørsel for fremmed regning i motorkøretøj eller vogn-
tog med en samlet tilladt totalvægt, der overstiger 3.500 kg. i Danmark. Ordningerne
mindsker i dag mulighederne for spekulation og kreative veje til at udøve social dumping
og unfair konkurrence. Samtidig placerer de nuværende regler entydigt ansvaret i forhold
til arbejdsgivers forpligtelser.
Konsekvens af forslaget:
Risikoen for, at flere sager om social dumping og løndumping
vil se dagens lys stiger markant, fordi virksomheder med tvivlsom forretningsdrift og ønske
om at flygte fra ansvaret som arbejdsgiver får øgede muligheder for at lave kreative virk-
somhedskonstruktioner i lighed med såkaldte postkasseselskaber.
Vikarbureauerne vil ikke være tilgængelige på færdselsstyrelsens hjemmeside som god-
kendte virksomheder til at drive vikarbureau. Det mindsker mulighederne for indsigt og
kontrol. Samtidig skal vikarbureauets transportleder som en konsekvens af afskaffelsen
ikke længere gennemføre et bus- eller godsvognmandskursus og bestå en prøve, der er
godkendt af Færdselsstyrelsen. Dette medfører alt andet lige ringere soliditet og professio-
nalisme i transportbranchen. Afskaffelsen forringer desuden vikarbureauets kendskab til
transportbranchens mange udfordringer, og som en konsekvens heraf, alt andet lige også
en forringelse af kvalifikationerne blandt de vikarer, der udsendes til transportvirksomhe-
derne
Råd fra 3F Transport:
3F Transport fraråder kraftigt, at forslaget bliver gennemført.
3
L 107 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2942316_0016.png
Definition for erhvervsmæssig buskørsel ændres, så loven kun omfatter de
professionaliserede buskørselsvirksomheder.
Baggrund for de nuværende regler:
I den gældende buskørselslov fremgår det, at
”der
udføres erhvervsmæssig personbefordring, hvis der er tale om kørsel
1) med personer uden en nærmere tilknytning til den person, virksomhed eller sammen-
slutning, der udfører eller lader kørslen udføres,
2) som udføres mod vederlag, eller
3)
som udgør den pågældende persons, virksomheds eller sammenslutnings primære for-
mål.”
Opfyldes ét af kriterierne, er der på nuværende tidspunkt tale om erhvervsmæssig bus-
kørsel. Med lovforslaget foreslås det at ændre definitionen, så kriterierne fremover skal
være kumulative, så det altså er alle tre kriterier, der skal være opfyldt, før der er tale
om erhvervsmæssig personbefordring. Der er således tale om en ganske stor ændring og
deregulering.
Konsekvens af lovforslaget:
Gennemføres lovforslaget, går det en række konsekvenser,
der kan føre til en de facto afregulering af persontransporterhvervet. Det skyldes, at forsla-
gets lempelser betyder, at der åbnes for, at privatpersoner og virksomheder, der ikke driver
busvirksomhed som deres primære formål, kan tjene penge på buskørsel af personer uden
nærmere tilknytning og samtidig undgå en lang række love og regler, der ellers følger med
reguleringen af erhvervsmæssig buskørsel.
Det betyder, at en hvilken som helst virksomhed, forening eller institution, som har et andet
primært formål end at udføre erhvervsmæssig buskørsel, fremover kan anskaffe sig en bus
og udføre buskørsel tilladelsesfrit med denne mod vederlag, fordi der ikke er tale om bus-
kørsel som det primære formål. 3F Transport står ikke alene med denne bekymring. Derfor
har 3F Transport tillige afsendt et fælles høringssvar for så vidt angår bus/persontransport-
området sammen med arbejdsgiverne i Dansk Person Transport.
(Se bilag 1).
Råd fra 3F Transport:
3F Transport fraråder kraftigt, at forslaget bliver gennemført.
4
L 107 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2942316_0017.png
Tilladelseskravet for busudlejning og busudlån uden fører fjernes.
Baggrund for de nuværende regler:
Det fremgår af den gældende buskørselslovs § 1 a,
at der er krav om tilladelse, hvis man udlejer eller udlåner køretøjer indrettet til befordring
af flere end ni personer, føreren medregnet. Tilladelsesordningen indebærer, at man stiller
de samme krav til markedsadgang ved udlejning eller udlån af busser, som til den der udfører
erhvervsmæssig buskørsel. Ikkeerhvervsdrivende foreninger, klubber m.v. kan dog tilladel-
sesfrit udlåne busser til en anden ikkeerhvervsdrivende forening, klub m.v., jf. buskørselslo-
vens § 1 a, stk. 2, så længe der er tale om lån uden betaling, men private borgere kan ikke
udleje eller udlåne busser.
Konsekvens af forslaget:
Hvis det bliver nemmere at drive virksomhed ved udlejning af
busser, vil udbuddet alt andet lige stige. Samtidig vil det blive nemmere for privatpersoner
at kunne gøre brug af disse lejede busser, idet de samtidig må køre tilladelsesfrit jf. forsla-
get om lempelse af kravene til erhvervsmæssig buskørsel. Forslaget risikerer dermed un-
derminere behovet for vognmændenes kørsler.
Hertil går forslaget imod den gældende lovs argumentation for regulering pga. færdselssik-
kerheden, når et øget udbud af lejebusser til
”amatørchauffører”
kan medføre øget usikker-
hed på vejene. 3F Transport står ikke alene med denne bekymring. Derfor har 3F Transport
tillige afsendt et fælles høringssvar for så vidt angår bus/persontransportområdet sammen
med arbejdsgiverne i Dansk Person Transport.
(Se bilag 1).
Råd fra 3F Transport:
3F Transport fraråder, at forslaget bliver gennemført.
Ordlyden i både buskørselsloven og godskørselsloven ændres, så der bruges
en ens udtryk i dansk ret og EU-reguleringen.
Baggrund for de nuværende regler:
Forskellig forvaltningstradition i henholdsvis Dan-
mark og EU og dermed opståede forskellige i ordlyd.
Konsekvens af forslaget:
Der skabes sammenhæng, ensartethed og en reel forenkling.
Råd fra 3F Transport:
3F Transport kan støtte, at forslaget bliver gennemført,
så der er
ens udtryk i dansk ret og EU-reguleringen, idet det forekommer både logisk, hensigtsmæs-
sigt og i øvrigt administrativt lettere.
5
L 107 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2942316_0018.png
Tilladelser til sygetransport udstedt med hjemmel i den tidligere taxilov, som
er gyldige per den 1. januar 2025, forlænges med 18 måneder dog højest indtil
den 31. marts 2028.
Baggrund for de nuværende regler:
Ændringer af tidligere lovgivning.
Konsekvens af forslaget:
Forenklinger og sammenhæng.
Råd fra 3F Transport:
3F Transport kan støtte den foreslåede ændring af tilladelser til
sygetransport
udstedt i henhold til den tidligere lovgivning på taxiområdet, og som er gyldige
per den 1. januar 2025, forlænges til den 31. december 2026.
3F Transport ser dog frem til at skulle en revision af taxiloven fører til, at udførelse af syge-
transport gøres til en særskilt anvendelse, bør det klart defineres, hvad der anses som sy-
getransport, og under hvilke vilkår kørslen kan udføres. 3F Transport holdning, at kørsel som
sygetransport skal defineres restriktivt og indskrænkende i forhold til taxikørsel. Vi mener,
at sygetransport skal defineres som kørsel med personer, der skal til sundhedsfaglig behand-
ling. Derudover skal der gælde samme krav til tilladelsesindehaveren, chauffører og køretøj,
som der gælder til nuværende erhvervsmæssig persontransport, jfr. taxiloven. Der bør lige-
ledes være fokus på registrering af kørslen i forhold til skattebetalinger og arbejdsvilkår.
På vegne af 3F Transport
venlig hilsen,
Hans Christian Graversen, Ledelseskonsulent i 3F Transport,
Kampmannsgade 4, 1790 København V - Kontakt:
[email protected]
+45 21497230
BILAG: Fælles høringshenvendelse fra 3F Transport og DPT, Dansk Person Transport
6
L 107 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2942316_0019.png
Transport
re sonlransport
Transportministeriet
Frederiksholms Kanal 27
1220 København
Sendt pr. mail til og
København, 16. august 2024
Dansk PersonTransport (DPT) og 3F Transport: Høringssvar om udkast til forslag til lov om ændring af lov
om buskørsel og lov om godskørsel og taxiloven (regelforenkling for vejtransportvirksomheder og
forlængelse af tilladelser til sygetransport)
DPT og 3F Transport repræsenterer henholdsvis de virksomheder, der i dag udfører erhvervsmæssig person-
transport, og de chauffører, der står for selve kørslen.
DPT og 3F Transport har udarbejdet ét fælles høringssvar, fordi vi ønsker at sende et klart signal om, at vi står
sammen som repræsentanter for branchen i vores holdning til det fremsendte lovforslag.
Det skal indledningsvis nævnes, at DPT og 3F Transport undres over, at transportministeren ikke har ønsket
at inddrage transportbranchen f.eks. i regi af vejtransportrådet i udarbejdelsen af lovforslaget, Vi opfordrer
ministeren til at sikre, at dette gøres fremadrettet.
Vi stiller os særligt skeptiske for lovforslagets foreslåede ændring af definitionen af erhvervsmæssig
buskørsel. | sammenhæng hertil kan vi ikke støtte, at man ønsker at fjerne de i lovforslagets specificerede
krav til chaufførvikarvirksomheder og tilladelseskrav for busudlejning/-udlån. Liberaliseringen af disse — i
sammenhæng med den foreslåede ændring af definitionen for erhvervsmæssig buskørsel — vil bane vej for
uhensigtsmæssige konstruktioner og en de facto afregulering af erhvervet med deraf negative konsekvenser
for etablerede danske virksomheder og ansatte.
Af den årsag mener vi, at lovforslaget som en samlet pakke vil føre til en uhensigtsmæssig liberalisering af
erhvervet, der kan føre til en række af negative konsekvenser på kort og på lang sigt, herunder bl.a. ringere
trafiksikkerhed og ringere mulighed for sikring af ordentlige arbejdsvilkår, samt unfair konkurrence.
Vi sender derfor en klar opfordring til, at lovforslaget ikke bliver fremsat i sin nuværende form, men í stedet
bliver trukket tilbage eller tilrettet, så der undgås uhensigtsmæssige konsekvenser af det.
I den gældende buskørselslov fremgår det, at “der udføres erhvervsmæssig personbefordring, hvis der er tale
om kørsel
1) med personer uden en nærmere tilknytning til den person, virksomhed eller sammenslutning, der
udfører eller lader kørslen udføres,
2) som udføres mod vederlag, eller
3) som udgør den pågældende persons, virksomheds eller sammenslutnings primære formål.”
Opfyldes ét af kriterierne, er der på nuværende tidspunkt tale om erhvervsmæssig buskørsel.
Med lovforslaget foreslås det at ændre definitionen, så kriterierne fremover skal være kumulative, så det
altså er alle tre kriterier, der skal være opfyldt, før der er tale om erhvervsmæssig personbefordring.
Atra fai A k
jh.
rI vr ta
miana
[email protected]
wansk
tsk
-- AKT 378543 -- BILAG 8 -- [ DPT og 3F - Fælles høringssvar til udkast til lovforslag om ændring af lov om buskørs… --
L 107 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2942316_0020.png
rersorilransport
Transport
Transport
Persontransport
Med venlig hilsen
Alexan er Höilund
Pift kons lent
| Z ransport
Nørre Imagsgade 11, 3. tv.
DK-1364 København K
Tif: +45 60130015
Mail: =
n He rn
Fo ha lin ss kr ær
3F ranspo gruppen
Kampmannsgade 4
DK-1790 København V
TIf: +45 29179683
Mail:
Det betyder, at der åbnes for, at privatpersoner og virksomheder, der ikke driver busvirksomhed som deres
primære formål, kan tjene penge på buskørsel af personer uden nærmere tilknytning og samtidig undgå en
lang række iove og regler, der ellers følger med reguleringen af erhvervsmæssig buskørsel.
Det betyder — i vores optik- at en hvilken som helst virksomhed, forening eller institution, som har et andet
primært formål end at udføre erhvervsmæssig buskørsel, fremover kan anskaffe sig en bus og udføre
buskørsel tilladelsesfrit med denne mod vederlag, fordi der ikke er tale om buskørsel som det primære
formål, hvilket dermed vil være en de facto afregulering af persontransporterhvervet.
Eksempler herpå:
En diskotekvirksomhed ønsker at tilføje en såkaldt partybus, som kan udlejes til grupper, der ønsker at
benytte den. Kørsel med denne kræver i dag en tilladelse, ad kriterium 1 (kørsel med personer uden
tilknytning til virksomheden) og 2 (kørsel der udføres mod vederlag) er opfyldt. Da der imidlertid ikke er tale
om virksomhedens primære formål, som er at drive diskoteksvirksomhed, ses det, at kriterie 3 ikke er opfyldt,
og det kræver derfor ikke længere tilladelse.
Det samme eksempel gør sig gældende, hvis f.eks. en tømrervirksomhed anskaffer en bus og udfører
erhvervsmæssig buskørsel. Erhvervsmæssig persontransport er ikke virksomhedens primære formål, deraf
opfyldes ikke kriterium 3, hvormed tømrervirksomheden kan drive persontransport tilladelsesfrit. | begge
tilfælde vil det underminere de professionelle chauffører og vognmænd, samt føre til lavere trafiksikkerhed
og ringere tryghed for passagererne.
DPT og 3F Transport opfordrer derfor til, at den gældende regulering af erhvervsmæssig buskørsel
bibeholdes, eftersom den sikrer fair konkurrence, ordentlige vilkår for chauffører, samt sikkerheden for
passagererne og trafikken som helhed.
orn.heden ran 3f.dk
Dansk
[email protected]
ort
Jansk
1 NSK
L 107 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2942316_0021.png
-- AKT 378543 -- BILAG 9 -- [ Samlet høringssvar til udkast til lovforslag om ændring af lov om buskørsel, lov om go… --
Transportministeriet
Frederiksholms Kanal 27
1220 København
Sendt pr. mail til
[email protected]
og
[email protected]
København, 20. august 2024
Høringssvar om udkast til forslag til lov om ændring af lov om buskørsel og lov om godskørsel
og taxiloven (regelforenkling for vejtransportvirksomheder og forlængelse af tilladelser til
sygetransport)
Dansk PersonTransport (DPT) vil indledningsvis gerne takke Transportministeriet for det tilsendte
lovforslag.
Dette høringssvar skal ses i sammenhæng med høringssvaret, som DPT og 3F Transport har
udarbejdet i fællesskab fsva.
vores holdning til lovforslagets udkast til en ændring definitionen
for erhvervsmæssig buskørsel, samt fjernelsen af de i lovforslagets specificerede krav til
chaufførvikarvirksomheder og tilladelseskrav for busudlejning/-udlån.
Som repræsentanter for arbejdsgiverne og arbejdstagerne ser vi ovenstående tre forslag som en
samlet pakke til en uønsket og uhensigtsmæssig liberalisering af persontransporterhvervet.
Vi vil derfor sende en klar opfordring til, at denne del af lovforslaget ikke fremsættes i sin
nuværende form, men i stedet bliver trukket tilbage eller tilrettet, så uhensigtsmæssige
konsekvenser kan undgås. Vi henviser til det fælles høringssvar for en uddybning af denne
holdning.
Lovforslaget omfatter dog en række ændringer, som DPT er positivt stemt for. Vi er derfor åbne
for at indgå i dialog med ministeren om en tilrettet version af lovforslaget, sådan at forslagets
positive ændringer kan beholdes. Nærværende høringssvar forholder sig til disse ændringer i
lovforslaget.
Restancekravene, som fastsætter en grænse for ikkepersonlig forfalden gæld til det offentlige
for både virksomheder og transportledere, fjernes.
DPT er positivt stemt for, at restancekravene fjernes. Vi anser EU-reguleringen om kapitalkrav
for tilstrækkelig til at undgå konkursryttere og andre brodne kar, hvormed man ikke behøver de
nationale restancekrav.
L 107 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2942316_0022.png
Forenklede dokumentationskrav for transportlederens faktiske og vedvarende ledelse, så der
er flere måder at opfylde kravet.
DPT ser det som positivt, at vognmænds dokumentationsbyrde foreslås at blive gjort lettere.
Ordlyden i både buskørselsloven og godskørselsloven ændres, så der bruges ens udtryk i dansk
ret og EU-reguleringen.
Forslaget fremstår fornuftigt, eftersom det kan være med til at sikre bedre overholdelse af loven
for udenlandske vognmænd i Danmark.
Tilladelser til sygetransport udstedt med hjemmel i den tidligere taxilov, som er gyldige per
den 1. januar 2025, forlænges med 18 måneder dog højest indtil den 31. marts 2028.
DPT kan tilslutte os den foreslåede ændring, at tilladelser til sygetransport udstedt i henhold til
den tidligere lovgivning på taxiområdet, og som er gyldige per den 1. januar 2025, forlænges til
den 31. december 2026.
Det skal dog bemærkes, at såfremt en revision af taxiloven fører til, at udførelse af sygetransport
gøres til en særskilt anvendelse, bør det klart defineres, hvad der anses som sygetransport, og
under hvilke vilkår kørslen kan udføres. Det er DPTs umiddelbare holdning, at kørsel som
sygetransport skal defineres restriktivt og indskrænkende i forhold til taxikørsel.
Vi mener, at sygetransport skal defineres som kørsel med personer, der skal til sundhedsfaglig
behandling. Derudover skal der gælde samme krav til tilladelsesindehaveren, chauffører og
køretøj, som der gælder til nuværende erhvervsmæssig persontransport, jfr. taxiloven. Der bør
ligeledes være fokus på registrering af kørslen i forhold til skattebetalinger og arbejdsvilkår.
Med venlig hilsen
Alexander Höilund
Politisk konsulent
Dansk PersonTransport
Nørre Farimagsgade 11, 3. tv.
DK-1364 København K
Tlf: +45 60130015
Mail:
[email protected]
2
L 107 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2942316_0023.png
L 107 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2942316_0024.png
L 107 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2942316_0025.png
-- AKT 378543 -- BILAG 10 -- [ ITD Høringssvar 366492_ændringer til godskørselloven-1-3 ] --
Transportministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Jeres ref.: Id nr.: 366492
Dato:
22.
august 2024
Høring om forslag til lov om ændring af lov om buskørsel, lov om godskørsel og taxiloven
ITD takker for fremsendte høring og muligheden for at give bemærkninger hertil.
ITD’s svar relaterer sig
alene til de forhold, der vedrører forslag til ændring af lov om godskørsel.
ITD skal først og fremmest rose Transportministeriet for at tage initiativ til at se på, hvor reglerne kan
forenkles. ITD har flere gange gjort opmærksom på, at der er tale om en branche, der er underlagt
mange regler og administrative krav, og hilser derfor regelforenklingsudspillet velkomment.
Grundlæggende skal det være lettere og mindre administrativt at være vognmand. Initiativet om at
fjerne forældede og unødvendige krav kan understøtte dette. Grundlæggende bør EU-regler ikke
overimplementeres i dansk ret, medmindre der gør sig helt særlige forhold gældende.
Det klare mål må være klare og enkle regler kombineret med en smidig kontrol, hvor sanktioneringen er
rettet mod virksomheder, der ignorerer eller bevidst overtræder lovgivningen.
ITD har dog i forhold til visse af ændringsforslagene bemærkninger til, hvordan forslagene kan forbedres
til gavn for branchen. Disse bemærkninger står ITD gerne til rådighed for at uddybe. Ligeledes er ITD også
klar til en dialog om, hvilke andre emner der kan være genstand for regelforenkling.
I det følgende fremgår ITD’s bemærkninger til de forslag, der relaterer sig til godstransporten.
Ad nr. 3, nr. 9 samt nr. 10:
ITD kan tilslutte sig, at restriktionen omkring forfalden gæld fjernes, således at kravene flugter med
forordning 1071/2009. Som det også nævnes i forslaget, bør de øvrige krav, der stilles til kapital og
vandel, være tilstrækkelige. ITD støtter derfor op om tiltaget, der som Transportministeriet angiver, også
kan medvirke til en kortere sagsbehandlingstid.
Ad nr. 11 samt nr. 15:
ITD kan støtte, at der foretages en samlet vurdering i forhold til, om transportlederen faktisk og
vedvarende leder arbejdet, så det ikke alene baserer sig på lønniveau. En vurdering alene ud fra
lønniveauet virker forældet, og er ikke egnet til at sikre sig mod stråmænd, som må antages at være den
begrundelse, tiltaget i sin tid er indført med.
1
/
4
L 107 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2942316_0026.png
I forhold til nogle persongrupper er ITD enig i, at det kan give mening ikke at forlange en
ansættelseskontrakt. Det gælder eksempelvis ejer og direktør. I forhold til bestyrelsesmedlemmer og
aktionærer kan det dog overvejes, om der skal forlanges
evt. på stikprøvebasis
dokumentation for, at
de i kraft af deres stilling som transportleder også er involveret i den daglige drift.
Ad. nr. 16:
Stk. 1, nr. 2.:
Som ITD læser bestemmelsen, vil der fremadrettet findes to tilladelser efter hhv. stk. 2 (køretøjer over
3.500 kg) og stk. 3 (national varebilskørsel med køretøjer over 2.500 kg og op til 3.500 kg). Stk. 1, nr. 2
henviser dog kun til godkendelse efter stk. 3, men ikke stk. 2. Dette kunne med fordel gøres klart i
bestemmelsen.
Forudsætninger for vikartilladelse:
Det foreslås, at det ikke længere er en forudsætning, at virksomheden har en Fællesskabstilladelse for at
opnå tilladelse til at udleje chaufførvikarer. I stedet vil virksomheden alene skulle opfylde betingelserne
om løn- og arbejdsvilkår.
ITD bemærker, at det danske krav på området i dag er væsentlig skrappere end de generelle EU-regler
for udleje. Ligeledes er reglerne for udleje på godskørselsområdet også væsentlig skrappere end på
andre områder nationalt i Danmark. Det giver derfor god mening at se på, om der kan gives mere
fleksibilitet, og om visse krav med fordel kan fjernes.
I forhold til aflønning af chauffører er der, som ovenfor nævnt, fortsat fastsat visse aflønningskrav, som
er underlagt myndighedernes kontrol. I forhold til at sikre, at der ikke sker underbetaling, er det dog
vigtigt, at der foretages den nødvendige kontrol hermed.
Transportbranchen er en branche med mange krav og regler, og derfor kunne man overveje at medtage
et krav, der skal sikre den nødvendige kompetence i ledelsen. Det kunne eksempelvis være, at en
ledende person i virksomheden skal have gennemført en prøve, herunder eksempelvis prøven for at
kunne blive transportleder. Ligeledes kan der også ses på, om visse vandelskrav kan blive bibeholdt.
I forhold til at indføre mere fleksible krav opfordrer ITD også til, at man ser på muligheder for at gøre det
lettere at opnå en vikartilladelse for virksomheder, der er i besiddelse af en Fællesskabstilladelse. Ud fra
forslaget vil transportvirksomheder, der er indehavere af en Fællesskabstilladelse opfylde kravene for at
have en vikarvirksomhed. Man kunne derfor se på, om virksomheder, der har en dansk
Fællesskabstilladelse, og derfor allerede er underlagt en lønkontrol, nemmere og hurtigere kan blive
godkendt til også at udleje vikarer.
Udenlandske vikarvirksomheder:
Ud fra bestemmelsen synes det uklart, om udenlandske virksomheder kan udleje chauffører til
varebilskørsel ved hhv. national transport og international transport. Ordlyden kunne derfor med fordel
formuleres mere klart.
I forhold til vilkårene til at opnå tilladelse skal vi henvise til vores kommentarer ovenfor i forhold til, at
man kan se på visse mindstevilkår i forhold til at sikre kompetence i virksomheden.
2
/
4
L 107 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2942316_0027.png
Generelt om anvendelsesområdet:
I forhold til vikarreglerne skal ITD bemærke, at det generelt synes uklart, hvornår reglerne finder
anvendelse. Der nævnes i stk. 1 national transport. Andre steder henvises der til transport på dansk
område. Det er her uklart, om reglerne er gældende generelt på dansk område, herunder også ved
international transport, eller om reglerne og lønkravet kun er gældende ved transporter, der foregår
nationalt i Danmark. I sidstnævnte tilfælde vil der være en risiko for, at lønkravet i § 6 omgås ved
internationale transporter ved at gøre brug af chaufførvikarer. Dette er ikke hensigtsmæssigt.
Ad nr. 18:
ITD bemærker, at vandelskravene på tværs af tilladelser så vidt muligt bør afspejle hinanden.
Efter forslaget er der primært tale om formelle tilrettelser. ITD skal dog bemærke, at der i forhold til
vurderingen af vandel bør være gennemsigtighed, og at vurderingen foretages i overensstemmelse med
EU-lovgivningen. Det bør således være klart, hvordan vurderingen foretages, den bør ikke bygge på
tilfældigheder, og der bør tages en vurdering af de samlede omstændigheder. ITD skal her opfordre til, at
brancheorganisationerne involveres og informeres om myndighedernes arbejde i forbindelse med,
hvordan denne vurdering skal foretages, således at organisationerne også kan hjælpe virksomhederne til
at opnå en bedre compliance. Det er et arbejde, ITD længe har været beskæftiget med, særligt indenfor
køre- og hviletidsområdet. Det kan her også være relevant at undersøge best practice i andre EU-lande,
hvor der for eksempel anvendes pointsystemer.
Ad nr. 28:
ITD kan støtte, at bestemmelsen præciseres, således at overtrædelse af internationale aftaler fremgår af
bestemmelsen.
Øvrige bemærkninger til de fremsatte initiativer på godskørselsområdet:
I forhold til de øvrige nævnte initiativer er ITD generelt også positiv for at se på forenklinger af
uddannelser og prøver, således at de også er tilpasset forholdene i dag. Der bør ses på, hvordan dette
kan ske mest smidigt og fleksibelt for erhvervet, samtidig med, at man sikrer mest mulig kvalitet og
kompetencer.
ITD står også gerne til rådighed for, hvor der yderligere kan ses på regelforenkling.
Med venlig hilsen
ITD
Maria Feldberg
Souschef for medlemsservice
3
/
4
L 107 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2942316_0028.png
-- AKT 378543 -- BILAG 11 -- [ Høringssvar ] --
Østre Landsret
Præsidenten
Transportministeriet
Sendt til: [email protected] og [email protected]
12. august 2024
J.nr.: 24/18283-2
Sagsbehandler: Dorte Hansen
Transportministeriet har ved brev af 28. juni 2024 anmodet om eventuelle bemærkninger til lovudkast
om ændring af lov om buskørsel og lov om godskørsel (Regelforenkling for vejtransportvirksomheder
og forlængelse af tilladelser til sygetransport).
I den anledning skal jeg meddele, at landsretten ikke ønsker at udtale sig om udkastet.
Med venlig hilsen
Carsten Kristian Vollmer
Ellen Busck Porsbo
Østre Landsrets Plads 1, 2150 Nordhavn • Tlf. 99 68 62 00 • Mail: [email protected] • Hjemmeside: www.oestrelandsret.dk
cvr. 21659509 (SE 67765516) • EAN 5798000161214
L 107 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2942316_0029.png
-- AKT 378543 -- BILAG 12 -- [ Høringssvar fra VK omForslag til lov om ændring af lov om buskørsel, lov om godskø… --
Til Transportministeriet
19. august 2024
Vallensbæk Kommunes høringssvar til Transportministeriets forslag til lov
om ændring af lov om buskørsel, lov om godskørsel og taxiloven
Vallensbæk Kommunes administration har ingen kommentarer til ændringsforslagene til lov om
ændring af lov om buskørsel, lov om godskørsel og taxiloven
Med venlig hilsen
Johanne Høgsholm
L 107 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2942316_0030.png
-- AKT 378543 -- BILAG 13 -- [ Høringssvar fra Vestre Landsret ] --
Vestre Landsret
Præsidenten
Transportministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Sendt pr. mail til
[email protected]
og
[email protected]
30. juli 2024
J.nr.: 24/18249-2
Sagsbehandler: Lars B Olesen
Transportministeriet har ved brev af 28. juni 2024 anmodet om eventuelle bemærkninger til høring over
udkast til forslag til lov om ændring af lov om buskørsel, lov om godskørsel og taxiloven (Regelforenkling
for vejtransportvirksomheder og forlængelse af tilladelser til sygetransport).
I den anledning skal jeg meddele, at landsretten ikke ønsker at udtale sig om udkastet.
Med venlig hilsen
Jens Røn
Vestre Landsret • Asmildklostervej 21 • 8800 Viborg • Telefon 99 68 80 00 • [email protected]
CVR-NR. 21659509 • EAN. NR. 5798000161221
L 107 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2942316_0031.png
-- AKT 378543 -- BILAG 14 -- [ VS Høring Forslag til lov om ændring af lov om buskørsel, lov om godskørsel og taxil… --
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
Bilag:
[email protected]
[email protected]
Jan Hempel ([email protected])
VS: Høring: Forslag til lov om ændring af lov om buskørsel, lov om godskørsel og taxiloven (Id nr.: 364547)
01-07-2024 14:34
InlineImage 1.png; image001.jpg; Udkast til lovforslag om ændring af lov om buskørsel, lov om godskørsel og
taxiloven.docx; Høringsbrev.docx; Høringsliste.docx;
Til Transportministeriet.
Politiforbundet har ingen bemærkninger til høringen.
Politiforbundets jr.nr. 2024-00726.
Med venlig hilsen
Jan Hempel
Forbundssekretær
Gammel Kongevej 60, 11. sal
DK-1850 Frederiksberg
Tlf.
E-mail
+45 3345 5965
[email protected]
Politiforbundet passer på dine data. Læs mere om vores behandling af dine oplysninger her
https://www.politiforbundet.dk/om-
politiforbundet/politiforbundets-databeskyttelsespolitik
Denne e-mail fra Politiforbundet kan indeholde fortroligt materiale. E-mailen er kun beregnet for ovennævnte modtager(e). Hvis du har modtaget e-
mailen ved en fejl, beder vi dig venligst kontakte afsenderen og i øvrigt slette e-mailen, inkl. eventuelle kopier og vedhæftede dokumenter.
På forhånd tak
Henvendelser kan rettes skriftligt til Politiforbundet. Der kan sendes sikkert til
[email protected].
Det forudsætter dog, at du selv har adgang
til at sende fra sikkermail.
Fra:
Johan Ohrt Dam-Jensen <[email protected]>
Sendt:
28. juni 2024 10:12
Emne:
Høring: Forslag til lov om ændring af lov om buskørsel, lov om godskørsel og taxiloven (Id nr.: 364547)
Til relevante høringsparter
Se venligst vedlagte høringsbrev, hvoraf det fremgår, at Transportministeriet i den kommende folketingssamling
forventer at fremsætte vedlagte udkast til forslag til lov om ændring af lov om buskørsel, lov om godskørsel og
taxiloven (Regelforenkling for vejtransportvirksomheder og forlængelse af tilladelser til sygetransport).
Spørgsmål vedrørende høringen kan stilles til Johan Dam-Jensen på
[email protected]
og telefon 30 45 16 44.
Venlig hilsen
Johan Dam-Jensen
Fuldmægtig
Transportministeriet
Ministry of Transport
Internationalt Kontor
Frederiksholms Kanal 27 F
DK-1220 København K
Telefon +45 30 45 16 44
[email protected]
L 107 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren L 107 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2942316_0033.png
-- AKT 378543 -- BILAG 15 -- [ Vedr. høring over forslag til lov om ændring af lov om buskørsel, lov om godskørsel o… --
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
Bilag:
[email protected] (Johan Ohrt Dam-Jensen), [email protected] (Julie Maria Hansen)
Datatilsynet ([email protected])
Vedr. høring over forslag til lov om ændring af lov om buskørsel, lov om godskørsel og taxiloven
01-07-2024 11:57
image001.png; Brev til samtlige ministerier om forpligtelsen til at høre Datatilsynet.pdf;
Datatilsynet har modtaget Transportministeriets høring over forslag til lov om ændring af lov om buskørsel, lov om
godskørsel og taxiloven.
Fremsendelsesmailen eller høringsbrevet ses ikke at omtale databeskyttelsesretlige forhold.
Høringen ses endvidere at være fremsendt til en række forskellige modtagere, og høringen ses således ikke at være
stilet direkte og udelukkende til Datatilsynet.
Datatilsynet har derfor ikke læst det fremsendte høringsmateriale.
Det følger af databeskyttelseslovens § 28, at der skal indhentes en udtalelse fra Datatilsynet ved udarbejdelse af
lovforslag, bekendtgørelser, cirkulærer eller lignende generelle forskrifter, der har betydning for beskyttelsen af
privatlivet i forbindelse med behandling af personoplysninger. Det er således alene i de tilfælde, hvor der er forhold,
der kan være af betydning for beskyttelsen af privatlivet i forbindelse med behandling af personoplysninger, at
Datatilsynet skal høres.
Datatilsynet modtager imidlertid løbende et meget stort antal høringer over lovforslag, bekendtgørelser m.v., som
ikke har betydning for beskyttelsen af privatlivet i forbindelse med behandling af personoplysninger.
Datatilsynet har tidligere udsendt breve om denne problemstilling til samtlige ministerier, uden at dette ses at have
haft den fornødne effekt. Det seneste brev fra juni 2021 vedlægges til orientering.
Erfaringsmæssigt er op mod 66 pct. af høringerne således irrelevante for Datatilsynet, hvilket skal ses i forhold til, at
tilsynet bruger mange ressourcer på at læse og forholde sig til disse høringer.
Hvis Transportministeriet derfor ønsker, at Datatilsynet skal forholde sig til den fremsendte høring, bedes
ministeriet i en ny henvendelse til Datatilsynet angive, hvilke dele af forslaget m.v. der er relevante for
Datatilsynet at forholde sig til.
Hvis Datatilsynet ikke hører fra Transportministeriet i rimelig tid inden høringsfristens udløb, kan ministeriet ikke
forvente at modtage et høringssvar fra tilsynet.
Med venlig hilsen
Mads Nordstrøm Kjær
Specialkonsulent, cand.jur.
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
T 33 19 32 00
[email protected]
www.datatilsynet.dk
L 107 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2942316_0034.png
-- AKT 378543 -- BILAG 16 -- [ VS Ændret høringsfrist Forslag til lov om ændring af lov om buskørsel, lov om godsk… --
[email protected] (Adan Ali Khan)
Johan Ohrt Dam-Jensen ([email protected])
VS: Ændret høringsfrist: Forslag til lov om ændring af lov om buskørsel, lov om godskørsel og taxiloven (Id nr.:
366492)
Sendt:
07-08-2024 09:10
Bilag:
image001.png; image002.png; image003.png; image004.png; image005.png;
Til:
Fra:
Titel:
Fra:
Transporterhvervets Uddannelser
Sendt:
7. august 2024 09:09:54 (UTC+01:00) Bruxelles, København, Madrid, Paris
Til:
Johan Ohrt Dam-Jensen
Emne:
SV: Ændret høringsfrist: Forslag til lov om ændring af lov om buskørsel, lov om godskørsel og taxiloven (Id nr.:
366492)
Kære Johan
TUR har ingen bemærkninger.
Med venlig hilsen
Annette Arrild Toft
Uddannelsessekretær
Transporterhvervets Uddannelser
Tlf.:
Tlf. direkte:
E‑mail:
35878700
81454513
[email protected]
Personoplysninger - Sådan behandler vi dine oplysninger
Her
kan du læse om, hvordan vi behandler personoplysninger, hvilke oplysninger vi må bruge, og hvad dine rettigheder er.
Fra:
Johan Ohrt Dam-Jensen <[email protected]>
Sendt:
3. juli 2024 11:59
Emne:
Ændret høringsfrist: Forslag til lov om ændring af lov om buskørsel, lov om godskørsel og taxiloven (Id nr.:
366492)
Til relevante høringsparter
Høringsfristen for
udkast til forslag til lov om ændring af lov om buskørsel, lov om godskørsel og taxiloven
er ændret
til 22. august 2024.
Venlig hilsen
Johan Dam-Jensen
Fuldmægtig
L 107 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2942316_0035.png
Transportministeriet
Ministry of Transport
Internationalt Kontor
Frederiksholms Kanal 27 F
DK-1220 København K
Telefon +45 30 45 16 44
[email protected]
Til:
Johan Ohrt Dam-Jensen ([email protected])
Fra:
Titel:
Høring: Forslag til lov om ændring af lov om buskørsel, lov om godskørsel og taxiloven
Sendt:
28-06-2024 10:11
Til relevante høringsparter
Se venligst vedlagte høringsbrev, hvoraf det fremgår, at Transportministeriet i den kommende folketingssamling
forventer at fremsætte vedlagte udkast til forslag til lov om ændring af lov om buskørsel, lov om godskørsel og
taxiloven (Regelforenkling for vejtransportvirksomheder og forlængelse af tilladelser til sygetransport).
Spørgsmål vedrørende høringen kan stilles til Johan Dam-Jensen på
[email protected]
og telefon 30 45 16 44.
Venlig hilsen
Johan Dam-Jensen
Fuldmægtig
Transportministeriet
Ministry of Transport
Internationalt Kontor
Frederiksholms Kanal 27 F
DK-1220 København K
Telefon +45 30 45 16 44
[email protected]
L 107 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2942316_0036.png
-- AKT 378543 -- BILAG 17 -- [ VS Høringssvar vedr. forslag til lov om ændring af lov om buskørsel, lov om godskør… --
[email protected] (Adan Ali Khan)
Johan Ohrt Dam-Jensen ([email protected])
VS: Høringssvar vedr. forslag til lov om ændring af lov om buskørsel, lov om godskørsel og taxiloven (Id nr.:
364547)
Sendt:
08-08-2024 10:51
Bilag:
image001.png;
Til:
Fra:
Titel:
Fra:
Mette E. Matthiasen
Sendt:
8. august 2024 10:51:04 (UTC+01:00) Bruxelles, København, Madrid, Paris
Til:
Johan Ohrt Dam-Jensen; Julie Maria Hansen
Emne:
Høringssvar vedr. forslag til lov om ændring af lov om buskørsel, lov om godskørsel og taxiloven (Id nr.: 364547)
[EKSTERN E-MAIL]
Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede dokumenter, som ikke er sikre,
medmindre du stoler på afsenderen.
Emne:
Høringssvar vedr. forslag til lov om ændring af lov om buskørsel, lov om godskørsel og taxiloven (Id nr.:
364547)
Transportministeriet har den 28. juni 2024 sendt forslag til lov om ændring af lov om buskørsel, godskørsel og taxiloven i
høring.
Ministeriernes forpligtelse til at høre Rigsrevisionen er fastlagt af rigsrevisorloven, §§ 7 og 10 (Lovbekendtgørelse nr. 101
af 19/01/2012) og angår revisions- og/eller regnskabsforhold, der kan have betydning for Rigsrevisionens opgaver.
Vi har gennemgået lovforslage og kan konstatere, at det ikke omhandler revisions- eller regnskabsforhold i staten eller
andre offentlige virksomheder, der revideres af Rigsrevisionen.
Vi har derfor ikke behandlet henvendelsen yderligere.
Med venlig hilsen
Mette E. Matthiasen
Specialkonsulent
Logo Rigsrevisionen
Landgreven 4
DK-1301 København K
Tlf. +45 33 92 84 00
Dir.+45 33 92 85 73
[email protected]
www.rigsrevisionen.dk
Læs om Rigsrevisionens behandling af personoplysninger
her
Fra:
Johan Ohrt Dam-Jensen <[email protected]>
Sendt:
28. juni 2024 10:12
Emne:
Høring: Forslag til lov om ændring af lov om buskørsel, lov om godskørsel og taxiloven (Id nr.: 364547)
L 107 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2942316_0037.png
Til relevante høringsparter
Se venligst vedlagte høringsbrev, hvoraf det fremgår, at Transportministeriet i den kommende folketingssamling
forventer at fremsætte vedlagte udkast til forslag til lov om ændring af lov om buskørsel, lov om godskørsel og
taxiloven (Regelforenkling for vejtransportvirksomheder og forlængelse af tilladelser til sygetransport).
Spørgsmål vedrørende høringen kan stilles til Johan Dam-Jensen på
[email protected]
og telefon 30 45 16 44.
Venlig hilsen
Johan Dam-Jensen
Fuldmægtig
Transportministeriet
Ministry of Transport
Internationalt Kontor
Frederiksholms Kanal 27 F
DK-1220 København K
Telefon +45 30 45 16 44
[email protected]