Transportudvalget 2024-25
L 107 Bilag 1
Offentligt
2942315_0001.png
HØRINGSNOTAT
10. september 2024
Høringsnotat om forslag til lov om
buskørsel, lov om
godskørsel og taxiloven (Regelforenkling for vejtrans-
portvirksomhed og forlængelse af tilladelser til syge-
transport)
Indholdsfortegnelse
Høringsnotat om forslag til lov om buskørsel, lov om godskørsel og
taxiloven (Regelforenkling for vejtransportvirksomhed og
forlængelse af tilladelser til sygetransport) ...................................... 1
1. Høringen ...................................................................................... 2
1.1. Høringsperiode ...................................................................... 2
1.2. Hørte myndigheder, organisationer m.v. .............................. 2
2. Høringssvarene........................................................................... 17
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget ............................. 18
2.2. Bemærkninger til de enkelte punkter i lovforslaget ........... 18
2.2.1. Ændring af definitionen for erhvervsmæssig
personbefordring ....................................................................... 18
2.2.2. Tilladelseskravet for busudlejning og busudlån fjernes .. 20
2.2.3. Ophævelse af restancekravene i buskørselsloven og
godskørselsloven........................................................................ 20
2.2.4. Forenklede dokumentationskrav for transportlederes
faktiske og vedvarende ledelse.................................................... 21
2.2.5. En række krav til chaufførvikarvirksomheder fjernes ...... 21
2.2.6 Forlængelse af tilladelser til sygetransport ....................... 24
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet......................................... 24
L 107 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2942315_0002.png
Side 2/24
1. Høringen
1.1. Høringsperiode
Et udkast til forslag
til lov om ændring af lov om buskørsel, lov om
godskørsel og taxiloven har i perioden fra den 28. juni 2024 til den
22. august 2024 (55 dage) været
sendt i høring hos en række myn-
digheder, organisationer m.v.
Udkastet til lovforslag blev den
28. juni 2024 endvidere sendt til
Transportudvalget til orientering.
Herudover blev udkastet til lovforslag offentliggjort på Hørings-
portalen den 28. juni 2024.
1.2. Hørte myndigheder, organisationer m.v.
Nedenfor følger en alfabetisk oversigt over hørte myndigheder, or-
ganisationer m.v.
Ud for hver høringspart er det ved afkrydsning angivet, om der er
modtaget høringssvar, og om høringsparten i givet fald havde be-
mærkninger til udkastet til lovforslag. Det bemærkes, at oversigten
er tilpasset i forlængelse af enkelte høringsparters orientering om
navneskift, således at høringsparternes nye navne indgår. Hørings-
parter, som er ophørt, er ikke medtaget.
Der er ikke myndigheder, organisationer m.v., som på egen foran-
ledning har sendt bemærkninger til udkastet til lovforslag.
Høringspart
Hø-
rings-
svar
modta-
get
Be-
mærk-
ninger
Ingen
be-
mærk-
ninger
Ønsker
ikke at
afgive
hø-
rings-
svar
Advokatsamfun-
det
AMU
Advokatsamfun-
det
L 107 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2942315_0003.png
Side 3/24
AMU Transport
Danmark
Ankenævnet for
Bus, Tog og Me-
tro
Arbejderbevæ-
gelsens Er-
hvervsråd
Arbejdsgiverfor-
eningen KA
Arriva Danmark
A/S
ATAX Arbejdsgi-
verforening for
persontransport
AUTIG (Automo-
bilbranchens
Handels- og In-
dustriforening)
AutoBranchen
Danmark
BAT
BAT-Kartellet
Bilbranchen
Brancheforenin-
gen Danske Dele-
biler
Brancheforenin-
gen for Forret-
ningslimousiner
L 107 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2942315_0004.png
Side 4/24
Brancheforenin-
gen for Limou-
sine Vognmænd
Centralforenin-
gen af Taxifor-
eninger i Dan-
mark (C.A.T.)
Concito
COWI
Danmarks Frie
AutoCampere
Danmarks Na-
turfredningsfor-
ening
Danmarks Stati-
stik
Dansk Arbejdsgi-
verforening (DA)
Dansk Avis Om-
deling
Dansk Bilbran-
cheråd
Dansk Bil-For-
handler Union
Dansk Erhverv
Dansk Forening
for International
Motorkøretøjs-
forsikring
(DFIM)
X
X
L 107 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2942315_0005.png
Side 5/24
Dansk Industri
(DI)
Dansk Kørelæ-
rer-Union
Dansk Maskin-
handlerforening
Dansk Metal
Dansk Person-
Transport
Dansk Standard
Dansk Transport
og Logistik
DTL
Dansk Vejfor-
ening
Danske Fragt-
mænd
Danske Handi-
caporganisatio-
ner
Dansk Handicap
Forbund
Danske Kørelæ-
reres Landsfor-
bund
Danske Maskin-
stationer og En-
treprenører
Danske Medier -
Mediernes Hus
X
X
X
X
L 107 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2942315_0006.png
Side 6/24
Danske Regioner
Danske Speditø-
rer
Dansk Mobilitet
Dataetisk Råd
Datatilsynet
DB Cargo Scan-
dinavia A/S
De Danske Bil-
importører
Den Frie Kørelæ-
rer forening
DFDS Canal
Tours (Havne-
rundfarten)
Det Centrale
Handicapråd
DI Transport
Drivkraft Dan-
mark
DTU Transport
Dækbranchen
Danmark
Fagbevægelsens
Hovedorganisa-
tion
Fagligt Fælles
Forbund
3F
X
X
X
X
X
X
X
X
L 107 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2942315_0007.png
Side 7/24
FALCK Danmark
A/S
FK distribution
A/S
Forenede Danske
Motorejere -
FDM
Foreningen af
Frie Kørelærere
Foreningen af
Offentlige Ankla-
gere
Frie Danske
Lastbilvogn-
mænd, FDL
Fynbus
GLS Danmark
A/S
HK Trafik og
Jernbane
Ingeniørforenin-
gen (IDA)
Institut for Men-
neskerettigheder
Institut for miljø,
samfund og rum-
lig forandring
Roskilde Univer-
sitet
Institut for plan-
lægning
Aal-
borg Universitet
L 107 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2942315_0008.png
Side 8/24
International
Transport Dan-
mark (ITD)
Klimarådet
Kommunal Vej-
teknisk Forening
Kommunernes
Landsforening
KL
Krifa
Kørelærerfor-
eningen
Landbrug og Fø-
devarer
Landbrugser-
hvervets Færd-
selsgruppe
Landforeningen
af Forsvarsadvo-
kater
Landsforeningen
af Menighedsråd
Landsforeningen
Landsbyerne i
Danmark
Landsforeningen
af Polio-, Trafik-
og Ulykkesska-
dede
Ledernes Hoved-
organisation
X
X
L 107 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2942315_0009.png
Side 9/24
Livet med Han-
dicap (LEV)
Midttrafik
Motorhistorisk
Samråd
Movia
NOAH-Trafik
Nordjyllands
Trafikselskab
Politiforbundet
Rambøll
Region Hoved-
staden
Region Midtjyl-
land
Region Nordjyl-
land
Region Sjælland
Region Syddan-
mark
Ribe Amts Vogn-
mandsforening
Rigsadvokaten
Rigspolitiet
Rigsrevisionen
Rådet for Bære-
dygtig Trafik
X
X
X
X
L 107 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2942315_0010.png
Side 10/24
Rådet for grøn
omstilling
Rådet for Sikker
Trafik
Sammenslutning
af Danske Små-
øer
Sammenslutnin-
gen af Karosseri-
byggere og Auto-
oprettere i Dan-
mark, SKAD
Samtlige byretter
Samtlige Kom-
muner
Sikre Veje
SMV Danmark
Sydtrafik
Taxinævnet i Re-
gion Hovedsta-
den
Teknisk Lands-
forbund
Tekniq
Teknologisk In-
stitut
Trafikforbundet
Trafikforsknings-
gruppen ved Aal-
borg Universitet
X
X
L 107 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2942315_0011.png
Side 11/24
Trafikselska-
berne i Danmark
Transportens Ar-
bejdsgivere
(ATL)
Transporterhver-
vets uddannel-
ser, TUR
UlykkesPatient-
Foreningen
Vestbanen A/S
Vestre Landsret
Østre Landsret
Albertslund
Kommune
Allerød Kom-
mune
Assens Kom-
mune
Ballerup Kom-
mune
Billund Kom-
mune
Bornholms
Regionskom-
mune
Brøndby Kom-
mune
Brønderslev
Kommune
X
X
X
X
X
X
X
X
L 107 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2942315_0012.png
Side 12/24
Dragør Kom-
mune
Egedal Kom-
mune
Esbjerg Kom-
mune
Fanø Kommune
Favrskov Kom-
mune
Faxe Kommune
Fredensborg
Kommune
Fredericia Kom-
mune
Frederiksberg
Kommune
Frederikshavn
Kommune
Frederikssund
Kommune
Furesø Kom-
mune
Faaborg-
Midtfyn Kom-
mune
Gentofte Kom-
mune
Gladsaxe Kom-
mune
L 107 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2942315_0013.png
Side 13/24
Glostrup Kom-
mune
Greve Kommune
Gribskov Kom-
mune
Guldborgsund
Kommune
Haderslev Kom-
mune
Halsnæs Kom-
mune
Hedensted Kom-
mune
Helsingør Kom-
mune
Herlev Kom-
mune
Herning Kom-
mune
Hillerød Kom-
mune
Hjørring Kom-
mune
Holbæk Kom-
mune
Holstebro Kom-
mune
Horsens Kom-
mune
L 107 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2942315_0014.png
Side 14/24
Hvidovre Kom-
mune
Høje-Taastrup
Kommune
Hørsholm Kom-
mune
Ikast-Brande
Kommune
Ishøj Kommune
Jammerbugt
Kommune
Kalundborg
Kommune
Kerteminde
Kommune
Kolding Kom-
mune
Københavns
Kommune
Køge Kommune
Langeland Kom-
mune
Lejre Kommune
Lemvig Kom-
mune
Lolland Kom-
mune
Lyngby-Taarbæk
Kommune
L 107 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2942315_0015.png
Side 15/24
Læsø Kommune
Mariagerfjord
Kommune
Middelfart Kom-
mune
Morsø Kommune
Norddjurs Kom-
mune
Nordfyns Kom-
mune
Nyborg Kom-
mune
Næstved Kom-
mune
Odder Kommune
Odense Kom-
mune
Odsherred Kom-
mune
Randers Kom-
mune
Ringkøbing-
Skjern
Kommune
Ringsted Kom-
mune
Roskilde Kom-
mune
L 107 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2942315_0016.png
Side 16/24
Rudersdal Kom-
mune
Rødovre Kom-
mune
Samsø Kom-
mune
Silkeborg Kom-
mune
Skanderborg
Kommune
Skive Kommune
Slagelse Kom-
mune
Solrød Kom-
mune
Sorø Kommune
Stevns Kom-
mune
Struer Kommune
Svendborg Kom-
mune
Syddjurs Kom-
mune
Sønderborg
Kommune
Thisted Kom-
mune
Tønder Kom-
mune
L 107 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2942315_0017.png
Side 17/24
Tårnby Kom-
mune
Vallensbæk
Kommune
Varde Kommune
Vejen Kommune
Vejle Kommune
Vesthimmer-
lands Kommune
Viborg Kom-
mune
Vordingborg
Kommune
Ærø Kommune
Aabenraa Kom-
mune
Aalborg Kom-
mune
Aarhus Kom-
mune
X
X
2. Høringssvarene
Nedenfor gengives de væsentligste punkter i de indkomne hørings-
svar om udkastet til lovforslag.
Transportministeriets bemærkninger til høringssvarene, herunder
om der er foretaget ændringer i anledning af høringssvarene, er
skrevet med kursiv.
L 107 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2942315_0018.png
Side 18/24
Under pkt. 3 er det opsummeret, hvilke ændringer der er foretaget
i forhold til det udkast, som har været i offentlig høring. Her omta-
les også ændringer, som ikke har baggrund i modtagne hørings-
svar, men er foretaget på Transportministeriets egen foranledning.
Bemærkninger af generel politisk karakter samt forslag og be-
mærkninger, der ikke vedrører det fremsatte lovforslag, indgår
ikke i notatet.
Transportministeriet kan for en fuldstændig gennemgang af samt-
lige indsendte synspunkter henvise til høringssvarene, som er
sendt til Folketingets Transportudvalg.
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget
Danske Speditører og ITD
giver udtryk for, at de overordnet
støtter initiativet om forenkling af reglerne for vejtransporten.
Trafikselskaberne i Danmark
finder det positivt, at lovforsla-
gets regelforenklinger, forlængelser og ændringer vil facilitere en
øget fleksibilitet i transportbranchen og mindske barrierer for vej-
transportvirksomheder.
3F og DanskPersonTransport
har indsendt et fælles hørings-
svar i tillæg til deres eget høringssvar.
DTL, 3F, Dansk PersonTransport, DI Transport og Dansk
Erhverv
har alle udtrykt, at de gerne så ændringerne drøftet i et
relevant brancheforum, hvoraf flere peger på Vejtransportrådet.
Transportministeriet bemærker, at selvom medlemmer af Vej-
transportrådet udpeges af ministeren, er Transportministeriet
ikke medlem af rådet. Det bemærkes endvidere, at Vejtransport-
rådet foreslås nedlagt i sin nuværende form i forslag til lov om
opgavebortfald på Transportministeriets område, der er sendt i
høring den 3. september 2024.
2.2. Bemærkninger til de enkelte punkter i lovforslaget
2.2.1. Ændring af definitionen for erhvervsmæssig personbefor-
dring
Trafikselskaberne i Danmark
spørger til rækkevidden af den
foreslåede ændring. De henviser til deres pjece fra 2023 om at
styrke den kollektive trafik, hvor der indgår et forslag om frivillig-
bus, hvor kommunen stiller en eller flere 9-personers minibusser
L 107 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2942315_0019.png
Side 19/24
til rådighed for et landsbysamfund, mens bussen køres af frivillige
fra lokalsamfundet.
Transportministeriet skal hertil bemærke, at buskørselslovens an-
vendelsesområde er erhvervsmæssig personbefordring i motorkø-
retøjer indrettet til befordring af flere end ni personer føreren
medregnet, jf. buskørselslovens § 1, stk. 1. Trafikselskabernes for-
slag om frivilligbusser vil derfor ikke være omfattet af buskørsels-
loven.
3F og DanskPersonTransport
anfører i deres fælles hørings-
svar, at den foreslåede ændring vil indebære, at hvilken som helst
virksomhed, forening eller institution, som har et andet primært
formål end at udføre erhvervsmæssig buskørsel, fremover kan an-
skaffe sig en bus og udføre buskørsel tilladelsesfrit mod vederlag,
hvilket dermed vil være en de facto afregulering af erhvervet. Her-
under kan et diskotek eksempelvis tilføje en partybus.
Begge organisationer mener, at sådan en ændring vil underminere
chauffører og transportvirksomheder og føre til lavere trafiksikker-
hed og ringere tryghed for passagererne.
Dansk Erhverv
bemærker, at de ikke støtter op om ændring af
definitionen for erhvervsmæssig personbefordring, da de mener, at
det er en afregulering, som vil medføre en række alvorlige konse-
kvenser for busbranchen.
DI Transport
bemærker, at de er imod forslaget, da det vil være
konkurrenceforvridende buskørselsvirksomheder. De anfører, at
forslaget skaber en mulighed for at privatpersoner kan udføre de
samme transportopgaver, blot uden at være omfattet af tilladelses-
kravet, og at det underminerer buskørselsvirksomhederne.
Det er Transportministeriets vurdering, at det er korrekt, at flere
organisationer vil være undtaget, da det er formålet med forsla-
get, at eksempelvis børnehaver, plejehjem og fritidsforeninger i
højere grad kan tage andre med i bussen uden, at de skal opfylde
kravene til en fællesskabstilladelse om buskørsel i EU. Eksempel-
vis, at plejehjemsbeboeren kan få sin ægtefælle, der er beboende
udenfor plejehjemmet, med i bussen. Det er dog ministeriets vur-
dering, at en række af de eksempler, som der henvises til ikke vil
være undtaget tilladelseskravet. I den forbindelse har ministeriet
gjort det tydeligere i bemærkningerne til bestemmelsen, at trans-
portaktiviteten skal udgøre en underordnet biaktivitet i forhold til
det, man beskæftiger sig med. Det er dermed ikke hensigten med
L 107 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2942315_0020.png
Side 20/24
bestemmelsen, at de såkaldte partybusser vil være undtaget be-
stemmelsen. Derudover vil det i sidste ende bero på en konkret
vurdering og på den måde vil man fange eventuelle forsøg på at
omgå tilladelseskravet ved erhvervsmæssig personbefordring.
2.2.2. Tilladelseskravet for busudlejning og busudlån fjernes
DanskPersonTransport og 3F
anfører i deres samlede hørings-
svar, at man ved at fjerne tilladelseskravet til busudlejning og bus-
udlån vil i sammenhæng med ændring af definitionen for erhvervs-
mæssig personbefordring og lempelse af kravene for chaufførvikar-
virksomheder bane vej for uhensigtsmæssige konstruktioner og en
afregulering af erhvervet med deraf negative konsekvenser for dan-
ske vejtransportvirksomheder og chauffører.
3F
har derudover i deres eget høringssvar angivet, at det bliver
nemmere at drive virksomhed ved udlejning af busser og derfor vil
udbuddet stige. Det vil gøre det lettere at køre med disse tilladel-
sesfrit, da man ligeledes ændrer definitionen for erhvervsmæssig
personbefordring. 3F mener at dette vil lede til flere amatørchauf-
fører og øge usikkerheden på vejene. I den forbindelse henviser
fagforeningen til det fælles høringssvar fra DanskPersonTransport
og 3F.
Transportministeriet bemærker, at selvom man fjerner tilladelses-
ordningen vil der fortsat gælde regler for erhvervsmæssig udlej-
ning af køretøjer. Eksempelvis, hvem udlejer må leje køretøjer til,
og hvor længe må køretøjet udlejes. Reglerne er fastsat ved be-
kendtgørelse med hjemmel i færdselsloven.
2.2.3. Ophævelse af restancekravene i buskørselsloven og gods-
kørselsloven
DanskPersonTransport, DI Transport, Danske Speditører
og ITD
har alle udtrykt opbakning til, at restancekravene fjernes.
Transportministeriet noterer sig de modtagne bemærkninger til
lovforslaget.
DTL
har udtrykt, at restancekravene bør fastholdes for at sikre
professionalisme i branchen og sikre, at der ikke skabes uretfær-
dige fordele ved ikke at betale gæld til det offentlige. Efter deres
opfattelse medfører restancekravene sundere konkurrencevilkår.
L 107 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2942315_0021.png
Side 21/24
3F
bemærker, at man ved at fjerne forslaget giver mulighed for, at
flere med gæld til det offentlige får mulighed for at få udstedt tilla-
delser. Det er 3F opfattelse, at det vil medvirke til mere unfair kon-
kurrence og fraråder derfor, at forslaget gennemføres.
Transportministeriet bemærker, at det fortsat vil være muligt at
sikre sunde konkurrencevilkår, da EU-retten stadig foreskriver,
at virksomhederne skal overholde et vandelskrav og et kapital-
krav. I den vurdering indgår ligeledes tidligere konkurser.
ITD
bemærker i øvrigt i forhold til de øvrige vandelskrav, at de
gerne så en højere involvering af brancheorganisationerne om
myndigheders arbejde med vandelsvurderingen for at opnå en hø-
jere regelefterlevelse blandt virksomhederne.
Transportministeriet noterer sig bemærkningen om bedre invol-
vering af brancheorganisationerne i både ministeriets og Færd-
selsstyrelsens arbejde med vandelskravet.
2.2.4. Forenklede dokumentationskrav for transportlederes fakti-
ske og vedvarende ledelse
DTL, DanskPersonTransport, DI Transport og ITD
kan
støtte ændringen af dokumentationskravet for transportlederes
faktiske og vedvarende ledelse og herved lettelsen af dokumentati-
onsbyrden for virksomhederne.
DTL
anfører, at de er enige i, at der skal være flere muligheder for
at dokumentere kravet ved at tage højde for ejer- og ledelsesfor-
hold og ansvarsopgaver sammenholdt med lønniveau
ITD
bemærker, at den nuværende vurdering er forældet og at det
ikke giver mening at indhente ansættelseskontrakter på ejer og di-
rektør. ITD foreslår hertil, at man på stikprøvebasis stadig kan for-
lange kontrakterne for bestyrelsesmedlemmer og aktionærer for at
sikre deres involvering i virksomhedens daglige drift.
3F
bemærker, at de nuværende regler giver en reel tilknytning til
virksomheden, og dermed indsigt i virksomhedens drift og fraråder
på den baggrund, at forslaget gennemføres.
Transportministeriet noterer sig de modtagne bemærkninger til
lovforslaget.
2.2.5. En række krav til chaufførvikarvirksomheder fjernes
L 107 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2942315_0022.png
Side 22/24
Danske Speditører
vurderer, at der i dag stilles for mange krav
til chaufførvikarvirksomheder, og at ordningen derfor ikke giver
den fleksibilitet på chaufførarbejdsmarkedet, som var hensigten.
DI Transport
bemærker, at lempelsen af kravene for chaufførvi-
karvirksomheder rejser en masse praktiske spørgsmål, herunder til
håndhævelsen, og opfordrer til at forslaget drøftes med Vejtrans-
portrådet med henblik på at afklare disse inden lovbehandlingen.
Transportministeriet noterer sig bemærkningerne til lovforslaget.
Ministeriet bemærker dog, at kravet om aflønning af chaufførvi-
karer ikke foreslås ændret med lovforslaget, men fremover kun vil
blive kontrolleret i forbindelse med ansøgning om tilladelse til
chaufførvikarvirksomhed.
ITD
bemærker, at kravene til chaufførvikarvirksomheder i Dan-
mark er væsentligt skrappere end de generelle EU-regler for udleje
af chaufførvikarer. Ydermere, at reglerne for vikarvirksomheder på
godskørselsområdet er betydeligt skrappere end andre på brancher
med vikarvirksomheder. ITD anfører derfor, at det giver god me-
ning, at der gives mere fleksibilitet, sålænge man bibeholder betin-
gelserne om løn- og arbejdsvilkår. Derudover bemærker de, at den
foreslåede formulering af § 6 a, stk. 1 er noget uklar og ser ud til at
mangle en henvisning til den foreslåede § 6 a, stk. 2.
ITD skriver hertil, at man kunne overveje at medtage et krav om
eksempelvis en i ledelsen har bestået prøven for at blive transport-
leder. Derudover foreslås det, at gøre det lettere for virksomheder
med fællesskabstilladelse at opnå vikartilladelse.
ITD bemærker til sidst, at det er uklart, om udenlandske virksom-
heder kan udleje chauffører til varebilskørsel ved national og inter-
national transport og ønsker at det fremgår tydeligere. Det samme
bemærker de om anvendelsesområdet, at det er uklart, om reglerne
kun gælder ved kørsel på dansk område eller om det ligeledes gæl-
der for international transport.
Transportministeriet er enige i, at formuleringerne af § 6 a, stk. 1
og stk. 3 er noget uklare og har på den baggrund rettet på be-
stemmelserne. Ministeriet erkender, at den foreslåede § 6 a, stk. 1
manglede en henvisning til stk. 2. Det er nu rettet. Derudover be-
mærker ministeriet, at det ville være en ændring af gældende ret,
hvis internationale varebilsvirksomheder i fremtiden har mulig-
hed for at benytte sig af chaufførvikarer. Det har ikke været in-
tentionen og for at tydeliggøre dette ændres formuleringen af den
L 107 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2942315_0023.png
Side 23/24
foreslåede § 6 a, stk. 3, så den kun henviser til den nationale vare-
bilstilladelse.
Transportministeriet vil derudover undersøge, om det kan gøres
lettere for virksomheder med fællesskabstilladelse at få tilladelse
til chaufførvikarvirksomhed, hvis de allerede har dokumenteret,
at de opfylder lønkravet.
DanskPersonTransport og 3F
anfører i deres samlede hørings-
svar, at man ved at fjerne en række krav til chaufførvikarvirksom-
heder vil bane vej for uhensigtsmæssige konstruktioner og en afre-
gulering af erhvervet med deraf negative konsekvenser for danske
vejtransportvirksomheder og chauffører.
3F
anfører derudover i deres eget høringssvar, at det vil indebære
flere sager om social dumping og løndumping, fordi visse virksom-
heder vil flygte fra deres ansvar som arbejdsgiver ved at lave virk-
somhedskonstruktioner i lighed med såkaldte postkasseselskaber.
3F bemærker derudover, at vikarbureauerne ikke vil være tilgæn-
gelige på Færdselsstyrelsens hjemmeside og det vil mindske mulig-
hederne for indsigt og kontrol. Det vil forringe niveauet af professi-
onalitet i branchen og bureauets kendskab til transportbranchens
udfordringer. Eksempelvis vil der ikke være krav til en transportle-
der, som har bestået en prøve godkendt af Færdselsstyrelsen. 3F
fraråder derfor, at forslaget gennemføres.
DTL
bemærker, at de er yderst betænkelige ved helt generelt at
fjerne kravet om fællesskabstilladelse for at drive chaufførvikar-
virksomhed. Tilladelsen sikrer, ifølge DTL, at vikarvirksomheden
har den fornødne indsigt i erhvervet, og hvis kravene lempes kan
det medføre mindre ansvarlige og professionelle aktører på marke-
det. DTL frygter at det vil skade branchens omdømme og indebære
et større administrativt pres grundet flere chaufførvikarvirksomhe-
der med lave standarder. DTL kan dog godt tilslutte sig, at man
fjerner kravet om indregistrerede køretøjer, så det er muligt at
drive chaufførvikarvirksomhed uden at drive vejtransportvirksom-
hed.
Transportministeriet bemærker, at lovforslaget ikke ændrer ved
kravet om lønvilkår for chaufførvikarer. Derudover forbinder en
række af de øvrige krav sig til, at der udføres vejtransport i virk-
somheden og det er derfor ministeriet vurdering, at det ikke vil
give mening kun at fjerne et enkelt af kravene. Eksempelvis er ka-
pitalkravet forbundet med antal registrerede køretøjer i virksom-
L 107 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2942315_0024.png
Side 24/24
heden og i vandelskravet indgår i høj grad overtrædelser af vej-
transportreglerne. Forslaget indebærer derfor, at der fortsat vil
gælde de samme regler for lønvilkår for chaufførvikarvirksomhe-
der i fremtiden, som gælder i dag, men at øvrige krav fjernes.
2.2.6 Forlængelse af tilladelser til sygetransport
3F og Dansk Person Transport
kan begge tilslutte sig den fore-
slåede ændring om at forlænge sygetransporttilladelser.
De bemærker derudover, at såfremt udførelse af sygetransport gø-
res til en særskilt anvendelse, bør det klart defineres, hvad der an-
ses som sygetransport, og under hvilke vilkår kørslen kan udføres.
Definitionen bør holdes restriktiv og indskrænkende i forhold til
taxikørsel.
Transportministeriet noterer sig bemærkningen.
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
I forhold til det udkast til lovforslag, der har været i høring, inde-
holder det fremsatte lovforslag følgende indholdsmæssige ændrin-
ger:
De almindelige bemærkninger er ændret, så det nu fremgår
af lovforslaget, at Transportministeriet vil udarbejde en
evaluering af ændring af definition for erhvervsmæssig
buskørsel og forenkling af krav til chaufførvikarvirksomhe-
der, som tilstræbes oversendt til Folketinget 2 år efter lo-
vens ikrafttrædelse.
Bemærkningerne til § 1, nr. 6 er ændret, så det er tydeli-
gere, hvornår buskørsel udgør en persons, virksomheds el-
ler sammenslutnings primære formål.
Ændring af den foreslåede § 6 a, stk. 1, i godskørselsloven,
med henblik på sproglige forenklinger.
Ændring af den foreslåede § 6 a, stk. 3, i godskørselsloven,
som følge af en uklar tekst, der gav anledning til tvivl om
anvendelsesområdet.
Ændring af den foreslåede § 37, stk. 5, i taxiloven, med
henblik på præcisering af forlængelsesperioden for syge-
transporttilladelser.
Herudover er der foretaget ændringer af sproglig, redaktionel og
lovteknisk karakter.