Tak for det, formand, og tak for bemærkningerne. Jeg tænkte faktisk over under Dansk Folkepartis tale her, at det lød lidt, som om Dansk Folkeparti ikke helt havde forstået, hvad lovforslaget handlede om, men det var måske forklaringen, der kom frem der til sidst – ej, jeg synes, det er fint, at man kan prøve at skabe lidt kant.
Jeg ved næsten ikke, om jeg vil begynde at fortælle om alle herlighederne ved lovforslaget, for mange, især de første talere, har jo sådan set opridset, hvad essensen i lovforslaget er. Man kan jo ikke lade være med at sidde og smile lidt over, hvor mange ordførere der på talerstolen stort set ved samtlige lovbehandlinger taler for færre regler og foreslår flere regler. Det er jo helt fantastisk. Det er lige før, man skal begynde at tælle det. Men jeg vil bare sige, at her tror jeg, man måske er kommet til at tale sig lidt op i et hjørne, som det måske ikke helt kan bære.
Altså, vi taler om, at vi fjerner nogle regler, som er uhensigtsmæssige, som måske er opstået på grund af enkeltsager eller andet, og som bestemt ikke trækker tæppet væk under nogen busbranche. Tværtimod er det faktisk regler, som fungerer upåklageligt i mange andre lande her i Europa med lige præcis de definitioner, som vi nu laver her; som samtidig sikrer, at efterskolen kan tage en venskabsskole med til en volleyballturnering, uden at de skal have en professionel busvirksomhed, men bare kan tage efterskolebussen; og som samtidig sikrer, at man med plejehjemsbussen kan tage pårørende med uden at skulle have en kørselsleder, vognmandstilladelse osv. Jeg forstår faktisk ikke, at man kan være imod det. Men jeg kan så forstå, at det kan man bare løse med endnu flere regler. Vi skal bare lave særregler for, hvilke plejehjem der må have pårørende med, eller hvilke efterskoler der må køre med hvilke venskabsskoler til fodbold, volleyball eller noget helt andet.
Begejstringen faldt lige pludselig hurtigt, så jeg vil sige, at jeg ser frem til den lovbehandling, der kommer, for jeg kan jo høre, at intentionerne og udkommet af lovforslaget er vi enige om. Så er spørgsmålet bare, om vi skal blive ved med at lave regler på regler, eller om vi rent faktisk skal fjerne nogle regler.
Jeg er fuldstændig enig i, at vi ikke skal gå på kompromis med færdselssikkerheden, og at vi ikke skal gå på kompromis med løn- og arbejdsvilkår, og hvad angår busudlejningsordninger og chaufførudlejningsordninger, er det selvfølgelig helt essentielt, at det er de samme ordnede løn- og arbejdsvilkår, man arbejder under, uanset hvor man kommer fra som chauffør eller andet, men det giver jo ikke mening, at du skal have en vognmandstilladelse for at leje en bus ud. Altså, det stiller vi jo ikke krav om, hvis du skal leje andre køretøjer ud. Det giver jo heller ikke mening, at du skal have egen skole, en friskole, for at kunne have en lærervikarordning. På samme måde kan du selvfølgelig også have en chaufførvikarordning, som kan imødekomme noget af den her chaufførmangel, vi har, uden at du skal købe en lastbil til at holde i gården og have en vognmandstilladelse, en kørselsleder osv. – bare for at du har en chaufførvikarordning. Jeg forstår ikke den der begejstring for det her bureaukrati og frygten for at miste så mange bureaukrater i den offentlige sektor til at holde styr på det her.
SF nævner ligesom Dansk Folkeparti og vistnok en enkelt mere det her med, at Rigspolitiet har afgivet høringssvar. Det er jo sådan set ris til egen – ej, det siger vi ikke her inde i salen, vel? Nej. Det er sådan set min egen skyld, for vi er kommet til at skrive det, som om Rigspolitiet har afgivet høringssvar. Altså, det har de ikke. Vi har jo lovprocesser, hvor vi har ministerielle høringer, og hvor vi, når vi laver det her, rækker ud: Er det noget, som Skatteministeriet har problemer med i forhold til restancekrav? Nej, det har ikke betydning for opbygning af gæld, som er noget, man bør bekymre sig om. Ligeså har vi i forhold til Rigspolitiet ministerielle høringer via Justitsministeriet, hvor de så kan give nogle bemærkninger til dem. Nu har det jo været fremme, og det er sådan set ikke, fordi der er noget hemmeligt i det, men det er måske også skruet lidt mere op, fordi det netop var en intern ministeriel høring og ikke en ekstern høring, som det kom til at fremgå som. Derfor er der ikke så meget krudt i det, som det måske kan blive skruet op til, netop fordi der var sket fejl.
Konservative nævnte de her chaufførvikarvirksomheder, og som jeg lige nævnte, forstår jeg ikke bekymringen, men lad os tage det i lovbehandlingen. For jeg ser det sådan set bare som en mere ubureaukratisk måde at sikre, at vi kan imødekomme noget af den her chaufførmangel, der er, på.
Jeg har noteret mig, at man i Enhedslisten ønskede klare definitioner på busvirksomhed, tror jeg det er – jeg har lidt svært ved at læse min egen skrift, og om det er busvirksomhed eller vikarvirksomhed. Jeg tror, der står busvirksomhed. Det, der er hele essensen i det, er jo, at det er nøjagtig de tre samme forhold, politiet skal forholde sig til, som de hele tiden har skullet forholde sig til. Derfor bygger det også på en misforståelse, at de nu skal kontrollere tre ting. Det er de samme tre ting, som de hele tiden har skullet kontrollere. Før havde vi bare en meget strammere definition, som var en overimplementering, og hvor vi sagde, at hvis ikke man kunne leve op til bare en af de ting, skulle man have en professionel busvirksomhed. Nu siger vi, at man skal leve op til alle tre scenarier for det samme. Det er jo netop det, der gør, at vi ikke har de der fjollede eksempler, hvor man på plejehjemmet ikke kan have en med bedstemor.
Men jeg kan oplyse, at hvis der skulle være nogen spørgsmål omkring definitioner osv., står de offentlige myndigheder naturligvis gerne til rådighed for at rådgive om, hvordan reglerne skal fortolkes, og hvad der påvirker hvem. Ellers tror jeg, at jeg med dette har været nogenlunde omkring de spørgsmål, der har været, og så ser jeg frem til udvalgsbehandlingen og muligheden for at få stillet skriftlige spørgsmål i den proces. Jeg stiller mig naturligvis også til rådighed både nu og for udvalget i tilfælde af yderligere spørgsmål.