Erhvervsudvalget 2024-25
L 106
Offentligt
2951400_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
6. december 2024
Besvarelse af spørgsmål 1 ad L 106 stillet af Erhvervsudvalget den 29.
november 2024 efter ønske fra Louise Elholm på Erhvervsudvalgets
vegne.
Spørgsmål:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 30/9-24 fra Danmarks Natur-
fredningsforening, jf. L 106 - bilag 5?
Svar:
Jeg bemærker, at Danmarks Naturfredningsforening i sin henvendelse af
30. september 2024 afgiver bemærkninger til lovudkastet fra den offentlige
høring. Det skal fremhæves, at der i det fremsatte lovforslag er sket en
række ændringer og præciseringer i forhold til høringsudkastet. Ændrin-
gerne omfatter blandt andet uddybning af bemyndigelsesbestemmelserne,
som præciserer, hvordan reglerne forventes udmøntet i bekendtgørelser,
herunder krav til verifikators uddannelse og efteruddannelse.
De udbyggede lovbemærkningerne skal skabe klarhed over reglerne, så der
kan være tillid til de opstillede krav og verifikatorernes kompetencer. Lov-
bemærkningerne i det fremsatte lovforslag adresserer således langt hen ad
vejen de kritikpunkter, som foreningen har rejst.
Som Dansk Naturfredningsforening selv påpeger, er afgivelse af erklærin-
ger om bæredygtighedsrapportering en vanskelig opgave, hvor der kan
være behov for ekspertise fra forskellige fagområder. Lovforslaget sætter
ingen begrænsninger for, at uafhængige erklæringsudbydere vil kunne ind-
drage andre kompetencer eller faggrupper i forbindelse med opgaver om
bæredygtighedserklæringer. Der er således intet til hinder for, at erklæ-
ringsudbydere, ligesom revisorerne, involverer forskellige kompetencer ud
fra behovet for den specifikke erklæringsopgave.
Lovforslaget fastsætter krav for uafhængige erklæringsudbydere, der er
svarende til de krav, der gælder for revisionsvirksomheder og revisorer,
der afgiver erklæringer om bæredygtighedsrapportering, herunder også
vedrørende kravene til verifikators uddannelse og efteruddannelse.
Personer med en relevant kandidatuddannelse kan blive godkendt som ve-
rifikator, hvis vedkommende har mindst otte måneders erfaring i udførelse
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
L 106 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm., om kommentar til henvendelsen af 30/9-24 fra Danmarks Naturfredningsforening
af erklæringsopgaver om bæredygtighedsrapportering eller andre bære-
dygtighedsrelaterede opgaver samt består en særskilt prøve i udførelse af
erklæringsopgaver om bæredygtighedsrapportering. Prøven vil sikre, at
alene personer som har de nødvendige kompetencer inden for bæredygtig-
hedsrapportering og udførelse af erklæringsopgaver om bæredygtigheds-
rapportering, godkendes til at kunne afgive erklæringer om bæredygtig-
hedsrapportering.
Verifikatorer er ligeledes forpligtiget til at deltage i obligatorisk efterud-
dannelse inden for bæredygtighedsrapportering og erklæring om bæredyg-
tighedsrapportering. der svarer til kravene til revisorer, der er godkendt til
at afgive bæredygtighedsrapportering.
Lovforslagets overgangsordning giver personer med en relevant kandidat-
uddannelse mulighed for at blive godkendt som verifikator, hvis vedkom-
mende gennem efteruddannelse og praktisk erfaring har opnået de nødven-
dige faglige kompetencer. Ligesom for revisorer kræves det, at der gen-
nemføres 30 timers efteruddannelse inden for erklæringsopgaver om bæ-
redygtighedsrapportering. Kravet til efteruddannelsens omfang og indhold
vil svare til kravene for revisorer, der godkendes til at afgive bæredygtig-
hedserklæringer efter overgangsordningen i revisorloven. Det påpeges i
øvrigt, at det fremsatte lovforslag ikke indeholder mulighed for at dispen-
sere fra uddannelseskravet.
Med hensyn til tilsynet af de uafhængige erklæringsudbydere, så er det et
direktivkrav, at DANAK varetager akkrediteringen af de uafhængige er-
klæringsudbydere. DANAK er i henhold til akkrediteringsreglerne forplig-
tede til at føre tilsyn med, at de akkrediterede virksomheder overholder
akkrediteringskravene. Det vil derfor føre til dobbelttilsyn, hvis Erhvervs-
styrelsen også skulle udføre kvalitetskontrol i den akkrediterede virksom-
hed. Lovforslaget indeholder bestemmelser, så Erhvervsstyrelsen og DA-
NAK kan udveksle oplysninger med henblik på at sikre et ensartet tilsyn.
Efter akkrediteringsreglerne kan DANAK tilbagetrække eller suspendere
en akkreditering, f.eks. hvis der sker grov eller gentagen overtrædelse af
akkrediteringskravene. Derudover vil Erhvervsstyrelsen efter det fremsatte
lovforslag kunne indbringe en uafhængig erklæringsudbyder for revisor-
nævnet, hvis det i forbindelse med en undersøgelse konstateres, at denne
har medansvar for verifikators overtrædelse af sine pligter. Revisornævnet
kan herefter sanktionere erklæringsudbyderen med advarsel eller bøde.
Med venlig hilsen
Morten Bødskov
2