Erhvervsudvalget 2024-25
L 106 Bilag 4
Offentligt
2945414_0001.png
Erhvervsudvalget 2024-25
ERU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 48
Offentligt
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
28. november 2024
Svar på spørgsmål 48 alm. del stillet af udvalget den 4. november 2024
efter ønske fra Erhvervsudvalget.
Spørgsmål:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 4/11-24 fra FSR - danske re-
visorer om deres bekymringer for et kommende lovforslag om "Alternative
udbydere af erklæringsydelser vedr. bæredygtighedsrapportering", jf. ERU
alm. del - bilag 39?
Svar:
FSR
danske revisorers henvendelse til Erhvervsudvalget sker på bag-
grund af det udkast til forslag til lov om uafhængige erklæringsudbydere
vedrørende bæredygtighedsrapportering, der har været i offentlig høring i
perioden 3. september til den 1. oktober 2024.
Gennemførelsen af bæredygtighedsdirektivet er fortsat i gang i mange
medlemslande, og der er derfor begrænset viden om, hvordan andre med-
lemslande vil gennemføre direktivet. Erhvervsstyrelsen er bekendt med, at
Frankrig, Litauen og Rumænien har indført regler, der tillader uafhængige
erklæringsudbydere at afgive erklæring om bæredygtighedsrapportering,
og at Spanien forventes at tillade uafhængige erklæringsudbydere. Derud-
over har Norge indsat en hjemmel i lovgivningen til at indføre regler, som
tillader uafhængige erklæringsudbydere at afgive erklæringer om bæredyg-
tighedsrapportering.
Høringen viste generel opbakning til lovforslaget, som vil tillade, at andre
end godkendte revisorer kan afgive erklæring om bæredygtighedsrapporte-
ring. Derudover viste høringen, at der var generel opbakning til at øge kon-
kurrencen og give flere valgmuligheder for de virksomheder, der skal ud-
arbejde bæredygtighedsrapportering.
Forslag til lov om uafhængige erklæringsudbydere vedrørende bæredygtig-
hedsrapportering blev fremsat den 20. november 2024. I det fremsatte lov-
forslag er der foretaget en række ændringer og præciseringer på baggrund
af de modtagne høringssvar, herunder høringssvaret fra FSR
danske re-
visorer. De uafhængige erklæringsudbyderes og verifikatorers ansvar og
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
L 106 - 2024-25 - Bilag 4: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 48 om at kommentere henvendelsen af 4/11-24 fra FSR - danske revisorer om deres bekymringer for lovforslaget
2/2
pligter er præciseret, ligesom det i lovbemærkningerne til Erhvervsstyrel-
sens hjemmelsbestemmelser er uddybet, hvordan bestemmelserne vil blive
udmøntet.
Det fremgår således af det fremsatte lovforslag, at de krav, der stilles til
f.eks. revisionsvirksomhedernes interne organisation og til revisorernes ud-
førelse af erklæringsopgaver om bæredygtighedsrapportering, også gælder
for uafhængige erklæringsudbydere.
Det er imidlertid et krav efter bæredygtighedsdirektivet, at de uafhængige
erklæringsudbydere skal være akkrediteret af DANAK efter de regler og
standarder, der gælder for akkreditering af virksomheder, herunder pligten
for DANAK til at føre tilsyn med de akkrediterede virksomheder. Lov-
forslaget kan derfor ikke være en 1:1 spejling af revisorlovgivningen, men
stiller tilsvarende krav, som gælder for revisorer.
Det er afgørende, at der er klarhed over krav og pligter for uafhængige er-
klæringsudbydere. Det er derfor tydeliggjort i det fremsatte lovforslag, at
erklæringer om bæredygtighedsrapportering, der afgives af uafhængige er-
klæringsudbydere, skal opfylde samme høje krav som erklæringer, der af-
gives af revisorer. Der henvises i øvrigt til det fremsatte lovforslag og til
det oversendte høringsnotat.
Med venlig hilsen
Morten Bødskov