Erhvervsudvalget 2024-25
L 106 Bilag 3
Offentligt
2940160_0001.png
HØRINGSNOTAT AD L 106 - FORSLAG TIL
LOVFORSLAG OM UAFHÆNGIGE ERKLÆRINGS-
UDBYDERE
VEDRØRENDE
BÆREDYGTIGHEDS-
RAPPORTERING
20. november 2024
Indhold
1. Høring.................................................................................................. 2
2. Generelle bemærkninger ..................................................................... 2
2.1. Generel opbakning til uafhængige erklæringsudbydere ................... 2
2.2. Hjemmelsbestemmelser ................................................................... 3
2.3. Ensartede regler på tværs af EU ....................................................... 4
2.4. Revisionsklausul............................................................................... 5
2.5. Ækvivalens af krav ........................................................................... 5
2.6. Forholdet til hvidvaskloven .............................................................. 7
3. Bemærkninger til de enkelte punkter .................................................. 7
3.1. Akkreditering som uafhængig erklæringsudbyder ........................... 7
3.2. Godkendelse som verifikator ........................................................... 8
3.2.1. Praktisk uddannelse ....................................................................... 8
3.2.2. Teoretisk uddannelse ................................................................... 10
3.3. Forsikring ....................................................................................... 11
3.4. Bortfald........................................................................................... 11
3.5. Deponering ..................................................................................... 12
3.6. Beskyttelse af titel .......................................................................... 12
3.7. Overgangsordning for godkendelse som verifikator ...................... 13
3.8. Opgavens udførelse ........................................................................ 15
3.9. Fratræden ........................................................................................ 16
3.10. Uafhængighed .............................................................................. 18
3.11. Tilsyn og kontrol .......................................................................... 20
3.11.1. Det offentlige tilsyn mv............................................................. 20
3.11.2. Kvalitetskontrol ......................................................................... 21
3.11.3. Undersøgelser ............................................................................ 22
3.12. Sanktioner..................................................................................... 23
4. Lovforslaget i forhold til lovudkastet ................................................ 24
5. Oversigt over hørte organisationer, myndigheder m.v. ..................... 25
6. Følgende organisationer har haft bemærkninger til lovforslaget: ..... 26
L 106 - 2024-25 - Bilag 3: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
2940160_0002.png
2/28
1. Høring
Et udkast til forslag til lov om uafhængige erklæringsudbydere vedr. bære-
dygtighedsrapportering har i perioden fra den 3. september 2024 til den 1.
oktober 2024 (29 dage) været sendt i høring hos en række myndigheder,
organisationer m.v.
Udkastet til lovforslag blev den 3. september desuden sendt til Erhvervs-
udvalget til orientering. Herudover blev udkastet til lovforslag offentlig-
gjort på Høringsportalen den 3. september 2024.
Centralorganisationens Fællesudvalg, Dansk Arbejdsgiverforening, For-
brugerådet Tænk samt Grønlands Selvstyre har meddelt, at de ikke har be-
mærkninger til lovforslaget.
Nogle af de modtagne høringssvar indeholder bemærkninger af redaktio-
nel og teknisk karakter. Disse kommentarer omhandler dog ikke substan-
sen og omtales derfor ikke nærmere i dette notat.
2. Generelle bemærkninger
2.1. Generel opbakning til uafhængige erklæringsudbydere
Den offentlige høring viste generel opbakning blandt høringsparterne til, at
andre end godkendte revisorer kan afgive erklæringer om bæredygtigheds-
rapportering, ligesom der er generel opbakning til at øge konkurrencen og
give flere valgmuligheder for virksomheder, der skal udarbejde en bære-
dygtighedsrapportering. Aktive ejere, B Align, Biogas Danmark, Certifice-
rende Organers Forum, Danmarks Restauranter & Cafeer, Danske Rede-
rier, Fondsmæglerforeningen, Dansk Industri, Fagbevægelsens Hovedor-
ganisation, Finans Danmark, Foreningen af Rådgivende Ingeniører, IDA
og Landbrug & Fødevarer bakker således op om lovforslaget.
FSR
danske revisorer og Dansk Erhverv bakker op om formålet med
CSRD, og FSR
danske revisorer fremhæver indledningsvis, at man for-
står det politiske ønske om at åbne erklæringsmarkedet. FSR
danske re-
visorer og Dansk Erhverv opfordrer dog til, at man udsætter fremsættelsen
af lovforslaget, idet de ikke finder, at lovforslaget i sin nuværende form i
tilstrækkelig grad sikrer, at der stilles tilsvarende krav til uafhængige er-
klæringsudbydere som til revisorer, så der er en tilstrækkelig høj kvalitet
og tillid til bæredygtighedserklæringerne. Danmarks Naturfredningsfor-
ening er imod lovforslaget og peger bl.a. på, at synergien mellem faggrup-
per og ekspertiser, og dermed kvaliteten af erklæringerne, vil blive forrin-
get med vedtagelsen af forslaget.
L 106 - 2024-25 - Bilag 3: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
2940160_0003.png
3/28
Kommentar
Erhvervsministeriet har notereret sig den generelle opbakning til formålet
med lovforslaget om uafhængige erklæringsudbydere og støtten til mulig-
hed for, at andre end godkendte revisorer kan afgive erklæringer om bæ-
redygtighedsrapportering.
Erhvervsministeriet har for at skabe klarhed om, at der vil blive stillet til-
svarende krav til de uafhængige erklæringsudbydere som for revisorer
præciseret i lovforslaget, hvordan hjemlerne vil blive udmøntet. Der hen-
vises til bemærkningerne til afsnit 2.2 om Hjemmelsbestemmelser.
Med etablering af en akkrediteringsordning i overensstemmelse med bæ-
redygtighedsdirektivet vil visse krav derudover følge af ISO-standarder,
som ikke gentages i loven, da det ville være dobbeltregulering.
Erhvervsministeriet finder ikke grundlag for at udsætte fremsættelsen af
lovforslaget eller lade lovforslaget bortfalde.
2.2. Hjemmelsbestemmelser
Foreningen Rådgivende Ingeniører anerkender, at Erhvervsstyrelsen får
beføjelser til at udmønte de nærmere regler i bekendtgørelser og ser positivt
på denne tilgang. Certificerende Organers Forum, Dansk Erhverv, Forenin-
gen Rådgivende Ingeniører, FSR
danske revisorer og Landbrug & Føde-
varer fremhæver, at lovforslaget indeholder mange bemyndigelsesbestem-
melser, som giver Erhvervsstyrelsen beføjelse til at fastsætte nærmere reg-
ler for lovens krav.
I høringssvar fra B. Align, Certificerende Organers Forum, Dansk Industri,
Dansk Erhverv og FSR
danske revisorer efterlyses i forlængelse heraf på
forskellige områder en udbygning af lovbemærkningerne til en række af de
bestemmelser, hvor Erhvervsstyrelsen får hjemmel til at fastsætte nærmere
regler i bekendtgørelser.
Certificerende Organers Forum, Dansk Erhverv og FSR
danske revisorer
efterlyser, at det præciseres, hvordan disse bemyndigelser vil blive udmøn-
tet, så det fremgår klart, hvilke krav der stilles til akkreditering og godken-
delse af verifikatorer.
Dansk Erhverv og FSR
danske revisorer udtrykker bekymring for, at de
mange bemyndigelsesbestemmelser i lovforslaget gør det vanskeligt for
høringsparter og folketingsmedlemmer at få et fuldt overblik over den sam-
lede ordning.
L 106 - 2024-25 - Bilag 3: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
2940160_0004.png
4/28
Kommentar
Ministeriet har noteret sig, at der efterlyses en udbygning af lovbemærk-
ningerne til de bestemmelser, hvor Erhvervsstyrelsen får hjemmel til at
fastsætte nærmere regler i bekendtgørelser.
På revisorområdet er de konkrete krav fastsat i bekendtgørelser. Tilsva-
rende vil de detaljerede regler for uafhængige erklæringsudbydere blive
fastsat i bekendtgørelser.
Erhvervsministeriet har på baggrund af høringssvarene udbygget lovbe-
mærkningerne til Erhvervsstyrelsens hjemmelsbestemmelser og præcise-
ret, hvordan bestemmelserne vil blive udmøntet, f.eks. i forhold til de for-
ventede krav til uddannelse og uafhængighed mv. Der er derudover rele-
vante steder i lovforslaget sket tydeliggørelser i selve lovteksten, f.eks.
fremgår krav om kandidatuddannelse for at blive godkendt verifikator nu
direkte af lovteksten, jf. i øvrigt nedenfor i afsnit 3 med bemærkninger til
konkrete emner.
2.3. Ensartede regler på tværs af EU
Derudover foreslår Viegand Maagøe, at Erhvervsstyrelsen indgår i drøftel-
ser med Kommissionen mhp. at sikre ensartede krav på tværs af EU-med-
lemslande, ligesom Landbrug & Fødevarer påpeger, at det er væsentligt at
sikre, at kravene i Danmark ikke bliver strengere end til øvrige europæiske
uafhængige erklæringsudbydere og revisionsvirksomheder for at modvirke
konkurrenceforvridning.
Dansk Erhverv og FSR
danske revisorer fremhæver, at der skal sikres
overensstemmelse mellem dansk lovgivning og EU-direktivets krav.
Dansk Erhverv bemærker, at lovforslaget ved at fastlægge de nærmere ram-
mer i bekendtgørelser ikke i tilstrækkelig grad sikrer, at erklæringsudby-
dere underlægges de krav, som bæredygtighedsdirektivet foreskriver.
Dansk Erhverv pointerer, at Danmark ved at fastlægge og udmønte kravene
til erklæringsudbydere i bekendtgørelser går enegang ift. de lande, vi norm-
alvis sammenligner os med.
FSR
danske revisorer påpeger også, at Danmark efter deres opfattelse går
enegang i forhold til de lande, vi normalt sammenligner os med, og at man
i Norge og Finland har undersøgt muligheden for at etablere en ordning
med krav, der svarer til kravene for revisorer, men at dette ikke fandtes
muligt.
Kommentar
I forhold til bemærkningerne om ensartethed i reguleringen af uafhængige
erklæringsudbydere på tværs af EU-medlemslande og samarbejde med
L 106 - 2024-25 - Bilag 3: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
2940160_0005.png
5/28
Kommissionen kan Erhvervsministeriet oplyse, at Erhvervsstyrelsen har et
løbende samarbejde med relevante myndigheder i de øvrige EU-lande og
Kommissionen. Der er med lovforslaget tale om en direktivnær implemen-
tering i overensstemmelse med de krav, som EU-lovgivningen foreskriver,
jf. dog nedenfor om forsikring.
Implementering af EU-lovgivning ved brug af bekendtgørelser kendes i vidt
omfang i dag på netop revisorområdet.
2.4. Revisionsklausul
Landbrug & Fødevarer foreslår, at idet lovforslaget regulerer et marked,
som endnu ikke er etableret, og for at sikre at uafhængige erklæringsudby-
dere reelt får samme krav som revisionshusene, bør det i lovbemærknin-
gerne tilføjes, at loven skal revideres med interessentinddragelse senest i
2028.
Kommentar
For så vidt angår bemærkningen om at tilføje en revisionsklausul i lovbe-
mærkningerne, anerkender Erhvervsministeriet, at der er behov for at følge
udviklingen på området, da der netop er tale om indførelse af en ny hoved-
lov og tale om et helt nyt marked. Imidlertid vil Erhvervsministeren altid
kunne fremsætte lovforslag, der reviderer loven, og derfor er der efter mi-
nisteriets opfattelse ikke behov for en egentlig revisionsbestemmelse, der
forpligter ministeren til at foretage en revision på ét bestemt tidspunkt.
2.5. Ækvivalens af krav
Dansk Industri finder overordnet, at der er tale om et gennemarbejdet lov-
forslag, der sikrer en parallelitet i reguleringen imellem revisorer og de uaf-
hængige erklæringsudbydere, herunder sikrer krav om uafhængighed, kva-
litetsstyring m.m., som er afgørende for at sikre tilliden.
Dansk Industri, Finans Danmark og Foreningen Rådgivende Ingeniører fin-
der det vigtigt, at der gælder de samme krav til de uafhængige erklærings-
udbydere (verifikatorer), som gælder for de godkendte revisorer for så vidt
angår erklæringsafgivelse på bæredygtighedsrapporteringen, men Dansk
Industri anerkender, at bl.a. EU-krav medfører visse forskelle i regulerin-
gen.
Certificerende Organers Forum fremhæver, at det ikke fremgår tydeligt i
lovforslaget, hvordan ækvivalens tænkes udmøntet i praksis i forhold til,
hvordan forskellige arbejdsmetoder kan opnå ensartede resultater
dvs.
indholdet af erklæringen.
L 106 - 2024-25 - Bilag 3: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
2940160_0006.png
6/28
Det er efter FSR - danske revisorers opfattelse, at det med nærværende lov-
forslag ikke er sikret, at de godkendte revisorer og uafhængige erklærings-
udbydere er underlagt tilsvarende krav, sådan som direktivet foreskriver.
FSR
danske revisorer sår tvivl om, hvorvidt det overhovedet er muligt at
etablere en ordning, hvor der fastsættes tilsvarende krav som for godkendte
revisorer.
Det pointeres af Landbrug & Fødevarer, at reglerne skal være målrettet
CSRD-forhold i forbindelse med afgivelse af erklæringer om bæredygtig-
hedsoplysninger. Landbrug & Fødevarer mener ikke, at de bør blive en 1:1
kopi af den meget omfattende regulering af godkendte revisorer.
Kommentar
Der er direktivkrav til, at uafhængige erklæringsudbydere skal være om-
fattet af sammenlignelige krav til godkendte revisorer, herunder krav til
uddannelse og efteruddannelse for de personer, der skal udføre erklærings-
opgaven, udførelsen af erklæringsopgaven og offentligt tilsyn, herunder
sanktioner. Samtidig kræver direktivet, at uafhængige erklæringsudbydere
skal akkrediteres af det nationale akkrediteringsorgan (DANAK) til at
kunne afgive erklæringer om bæredygtighedsrapportering. Akkrediterin-
gen skal ske i henhold til harmoniserede standarder, hvor de generelle pro-
cedurer og systemer, langt hen ad vejen, allerede er fastlagt og adskiller
sig fra det etablerede system for revisorreguleringen. Det medfører visse
forskelle, da lovforslaget skal ses i sammenhæng med den foreslåede ak-
krediteringsordning. F.eks. er det alene juridiske personer (virksomheder),
som kan blive akkrediteret, hvilket betyder, at det også kun vil være en ju-
ridisk person (en uafhængig erklæringsudbyder), som kan vælges til at af-
give erklæringen om bæredygtighedsrapportering. Dette vil være en forskel
fra revisorreglerne, hvor både revisorer og revisionsvirksomheder kan
vælges til at afgive erklæringen om bæredygtighedsrapportering.
Lovforslaget har til hensigt at udbygge de systemer og procedurer, som
allerede er fastlagt i akkrediteringssystemet med de specifikke direktivkrav
til erklæringer om bæredygtighedsrapportering, som også gælder for revi-
sorer. Erhvervsministeriet har været opmærksomme på at sikre overens-
stemmelse mellem kravene for revisorer og uafhængige erklæringsudby-
dere, men idet to allerede etablerede systemer skal bringes i samspil, vil
lovforslaget ikke være en 1:1 spejling af revisorreguleringen. Fokus for
lovforslaget har været at sikre ækvivalens af krav og samtidig, at dobbelt-
regulering undgås, dvs. at kravene i de harmoniserede standarder ikke gen-
gives i lovforslaget.
For at skabe ensartede resultater vil undersøgelser af den enkelte erklæ-
ringsopgave blive varetaget af Erhvervsstyrelsen, dvs. at alle undersøgel-
ser vedrørende erklæringsopgaver om bæredygtighedsrapportering hører
L 106 - 2024-25 - Bilag 3: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
2940160_0007.png
7/28
under ét samlet tilsyn, uanset om erklæringen er afgivet af en godkendt
revisor eller uafhængig erklæringsudbyder.
2.6. Forholdet til hvidvaskloven
FSR - danske revisorers anfører, at uafhængige erklæringsudbydere og ve-
rifikatorer efter FSR
danske revisorers opfattelse er omfattet af hvidvask-
loven og derfor omfattet af Erhvervsstyrelsens tilsyn efter § 57.
Kommentar
Erhvervsministeriet vurderer ligeledes, at uafhængige erklæringsudbydere
og verifikatorer vil være omfattet af hvidvaskloven.
3. Bemærkninger til de enkelte punkter
3.1. Akkreditering som uafhængig erklæringsudbyder
Danske Rederier er trygge ved, at det er DANAK, som skal akkreditere,
når der ikke er tale om en revisor.
Certificerende Organers Forum noterer det positivt, at det vil blive muligt
at blive akkrediteret som uafhængig erklæringsudbyder, når man har én ve-
rifikator ansat.
B Align og Ali Simiab bemærker, at det kan skabe udfordringer i praksis,
at man som uafhængig erklæringsudbyder skal beskæftige mindst én veri-
fikator grundet fx orlov eller lignende, da det i så fald vil betyde, at en
uafhængig erklæringsudbyder vil miste sin akkreditering. Ali Simiab fore-
slår, at Erhvervsstyrelsen kan dispensere midlertidigt fra kravet om beskæf-
tigelse af mindst en verifikator.
FSR
danske revisorer opfordrer til, at det fremgår direkte af lovbestem-
melserne, at virksomhedens akkreditering ophører, hvis virksomheden
nægter at lade sig undergive kvalitetskontrol. FSR
danske revisorer frem-
hæver yderligere, at der ikke er bestemmelser i lovforslaget, der omhandler
konsekvenserne, hvis DANAK i forbindelse med en kvalitetskontrol kon-
staterer, at en uafhængig erklæringsudbyder ikke lever op til kravene i §§
5-7 og 21, og at det er uklart, om registrering som uafhængig erklærings-
udbyder bortfalder, hvis betingelserne i §§ 6, 7 og 8 ikke er opfyldt, eller
hvis en uafhængig erklæringsudbyder ikke har en godkendt verifikator i
beskæftigelse. Det fremgår således ikke tydeligt af bestemmelsen, om der
er en konsekvens ved ikke at leve op til kravene i § 5.
FSR
danske revisorer finder det ugennemskueligt, hvilke krav der kom-
mer til at gælde i Danmark for virksomhed, der er akkrediteret i et andet
EU-land eller et EØS- land, og forudsætter, at der af hensyn til erklærings-
kunder og brugere vil blive stillet krav om forsikring.
L 106 - 2024-25 - Bilag 3: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
2940160_0008.png
8/28
Kommentar
Hvis en uafhængig erklæringsudbyder kun har én verifikator beskæftiget er
det er med lovforslaget ikke hensigten, at akkrediteringen bortfalder, hvis
verifikator f.eks. er på orlov. I den tid hvor verifikator f.eks. er på orlov vil
den uafhængige erklæringsudbyder dog ikke kunne afgive erklæringer.
Uafhængige erklæringsudbydere skal ifølge direktivet akkrediteres til at
kunne afgive erklæringer om bæredygtighedsrapportering af det nationale
akkrediteringsorgan i henhold til forordning nr. 765/2008. I Danmark er
det Den Danske Akkrediteringsfond (DANAK). For at kunne opnå akkredi-
tering er det en forudsætning, at man undergiver sig tilsynsbesøg af DA-
NAK. DANAK har i sine akkrediteringsbestemmelser stillet krav om, at an-
søgere og akkrediterede virksomheder er forpligtet til at modtage besøg af
bedømmelseshold i forbindelse med behandling af ansøgning, ændring og
fornyelse af akkreditering samt ved tilsyn for opretholdelse af akkrediterin-
gen. Hvis DANAK konstaterer alvorlige afvigelser, ved for eksempel et til-
synsbesøg, indstiller bedømmelsesteamet til suspendering eller tilbage-
trækning af en akkreditering ved DANAKs akkrediteringskomité.
Hvis en medlemsstat vælger at åbne markedet for andre erklæringsafgi-
vere, har medlemsstaten pligt til at acceptere verifikatorer, som er god-
kendt i deres hjemland, uden at stille yderligere krav såsom fx forsikring.
Det er et krav, at verifikator skal lade sig registrere i Danmark og godken-
des af Erhvervsstyrelsen. Erklæringen skal udføres i overensstemmelse
med dansk lovgivning, og Erhvervsstyrelsen vil have mulighed for at lave
undersøgelser af de udførte erklæringsopgaver.
3.2. Godkendelse som verifikator
3.2.1. Praktisk uddannelse
Såvel Finans Danmark som FSR
danske revisorer peger på, at kravet om,
at
verifikator ”i mindst 8 måneder efter det fyldte 18. år har deltaget i ud-
førelse af erklæringsopgaver om bæredygtighedsrapportering
eller andre
bæredygtighedsrelaterede opgaver”,
bør ændres, så den praktiske uddan-
nelse ikke kan blive opfyldt ved deltagelse
i andre bæredygtighedsrelate-
rede opgaver.
Finans Danmark anfører desuden, at et erfaringskrav på kun 8 måneder ef-
ter det fyldte 18 år forekommer utilstrækkeligt, hvorfor det foreslås, at kra-
vet forhøjes, ligesom det bør overvejes, at alene nylig erfaring kan medreg-
nes.
Certificerende Organers Forum bemærker, at det arbejde verifikatorer ud-
fører i regi af de certificerende organer bør anerkendes, så længe dette dan-
ner grundlag for erhvervelse af relevante kvalifikationer på området med
afgivelse af bæredygtighedserklæringer.
L 106 - 2024-25 - Bilag 3: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
2940160_0009.png
9/28
FSR
danske revisorer peger på, at verifikatorer kan optjene den krævede
erfaring hos både uafhængige erklæringsudbydere og hos godkendte revi-
sionsvirksomheder, hvorimod godkendte revisorer alene kan optjene erfa-
ring hos godkendte revisionsvirksomheder. Dette bør ændres i lovforslaget,
så uligheden fjernes.
Desuden mener FSR
danske revisorer, at dispensationsmuligheden for
erfaringskravet bør slettes, idet erfaringskravet er af så begrænset størrelse
(til sammenligning er det for revisorer mindst tre år).
Endelig peger FSR
danske revisorer på, at lovforslaget ikke adresserer
muligheden for, at en person, der ikke er godkendt revisor, og som er ansat
i en godkendt revisionsvirksomhed, godkendes som verifikator. FSR
dan-
ske revisorer mener, at for at ligestille erklæringsudbyderne (godkendte re-
visionsvirksomheder og uafhængige erklæringsudbydere), bør dette være
en mulighed. FSR- danske revisorer anfører således, at det ikke kan være
hensigten, at en revisionsvirksomhed skal lade sig registrere som uaf-
hængig erklæringsudbyder for at opnå muligheden for, at en ikke-godkendt
revisor, som i øvrigt opfylder betingelserne, kan underskrive en erklæring
sammen med en godkendt bæredygtighedsrevisor.
Kommentar
Lovforslaget er en direktivnær implementering af bæredygtighedsdirekti-
vet, hvor det det for så vidt angår revisordirektivets krav til den praktiske
uddannelse fremgår,
”at
revisoren eller personen under uddannelse også
kan godkendes til at udføre erklæringsopgaver om bæredygtighedsrappor-
tering, skal mindst otte måneder
af den praktiske uddannelse, […] være i
erklæringsopgaver om årlig og konsolideret bæredygtighedsrapportering
eller i andre bæredygtighedsrelaterede ydelser”. Aktualiteten af den prak-
tiske erfaring vil blive fastlagt i en bekendtgørelse til lovforslaget, hvor der
vil blive stillet krav om, at den praktiske erfaring skal være foregået inden
for en fastsat periode forud for verifikators tilmelding til den teoretiske
prøve. Aktualitetskravet vil svare til, hvad der gælder for revisorers prak-
tiske uddannelse.
Med lovforslaget lægges der op til, at al relevant erfaring anerkendes, så
længe den danner grundlag for erhvervelse af relevante kvalifikationer in-
den for erklæringsopgaver vedrørende bæredygtighedsrapportering.
Erhvervsministeriet anerkender, at revisorer skal kunne gennemføre den
praktiske uddannelse i en uafhængig erklæringsudbyder under tilsyn af en
verifikator, hvorfor det indstilles, at revisorlovens § 3 b, stk. 2 ændres.
L 106 - 2024-25 - Bilag 3: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
2940160_0010.png
10/28
Erhvervsstyrelsens hjemmel til at dispensere fra kravet til den praktiske
erfaring omhandler ikke varigheden på de otte måneder, men relaterer sig
derimod til kravet om, at den praktiske uddannelse skal ske under tilsyn af
en godkendt verifikator eller en revisor, der er godkendt til at afgive erklæ-
ringer om bæredygtighedsrapportering. Dispensationsbestemmelsen giver
mulighed for, at op til en tredjedel af den praktiske erfaring vil kunne gen-
nemføres under tilsyn af en anden person eller virksomhed der sikrer til-
svarende tryghed og er en gennemførelse af revisordirektivets artikel 10.
Erhvervsministeriet bemærker, at lovforslaget ikke hindrer ikke-godkendte
revisorer i at blive godkendt som verifikator, men at verifikatorer kun kan
afgive erklæringer om bæredygtighedsrapportering gennem en uafhængig
erklæringsudbyder.
3.2.2. Teoretisk uddannelse
Finans Danmark er som udgangspunkt positivt indstillet over for, at ud-
valgte kandidatuddannelser, ud over cand.merc.aud., kan kvalificere til at
blive uafhængige erklæringsudbydere
Samtidig finder Finans Danmark og FSR
danske revisorer kun, at visse
kandidatuddannelser bør anses som relevante, da de nødvendige kompe-
tencer inden for bæredygtighedsrapportering og erklæringsopgaver ikke
opnås på alle samfundsvidenskabelige, tekniskvidenskabelige og naturvi-
denskabelige kandidatuddannelser, og der efterspørges en nærmere af-
grænsning af kandidatuddannelser af relevans.
Fagbevægelsens Hovedorganisation påpeger derimod, at det er problema-
tisk, hvis der gives særlige muligheder for brede grupper af kandidatuddan-
nelser uden tilsvarende overvejelser for andre relevante uddannelser, her-
under erhvervsuddannelser med fokus på bæredygtighed.
FSR
danske revisorer udtrykker bekymring over, at kompetencer inden
for erklæringsafgivelse, som kræves af revisorer, ikke er tillagt betydning
for godkendelse som verifikator. De mener, at der skal stilles krav om, at
verifikatorer besidder de rette erklæringskompetencer, herunder evnen til
at sikre sammenhæng mellem finansielle oplysninger og bæredygtigheds-
oplysninger.
Kommentar
Efter revisorloven er det en betingelse for at blive godkendt som revisor, at
vedkommende har en kandidatgrad. Erhvervsministeriet vurderer på denne
baggrund også, at der bør være krav om en kandidatgrad for at blive god-
kendt som verifikator for at sikre tilliden til de afgivne erklæringer. For-
målet er at åbne markedet for andre faggrupper, som er relevante og kom-
petente ift. bæredygtighedsrapportering. Erhvervsministeriet har vurderet,
L 106 - 2024-25 - Bilag 3: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
2940160_0011.png
11/28
at en kandidat inden for det samfundsvidenskabelige, teknisk videnskabe-
lige eller naturvidenskabelige område er relevant i denne sammenhæng.
Derudover skal det bemærkes, at verifikatorer får pligt til at deltage i ob-
ligatorisk efteruddannelse, og det vil i den forbindelse bl.a. blive stillet krav
om, at en del af denne efteruddannelse skal være indenfor retlige krav og
standarder for udarbejdelse af årsregnskaber. Kravene til den obligatori-
ske efteruddannelse vil efter lovforslaget blive fastsat i en bekendtgørelse.
3.3. Forsikring
Flere høringsparter har noteret, at lovforslaget indeholder en smal overimple-
mentering, idet det lægger op til at kræve at en verifikator skal være forsikret
mod økonomiske krav for at kunne blive godkendt. Dansk Industri, Danske
Rederier, Finans Danmark og FSR
danske revisorer støtter forslaget om, at
der stilles krav om forsikring ift. verifikatorer, ligesom en godkendt revisor
skal være forsikret mod økonomiske krav.
Ali Simiab foreslår med henvisning til Advokatsamfundets vedtægt, at for-
sikringskravet bør pålægges den uafhængige erklæringsudbyder, hvor an-
svarsforsikringen skal omfatte både verifikator og den uafhængige erklæ-
ringsudbyder.
Landbrug og Fødevarer anfører, at de generelt er imod overimplementerin-
ger, da dette ikke vurderes at skabe smidige, simple rammer, som gør det
interessant for uafhængige erklæringsudbydere at etablere sig og tilbyde et
konkurrencedygtigt produkt. Landbrug & Fødevarer anbefaler derfor, at
forsikringskravet udgår af det endelige lovforslag.
Kommentar
Som det fremgår af lovforslaget, og som det bemærkes af flere høringspar-
ter, er det vurderet hensigtsmæssigt, bl.a. for at sikre lige konkurrencevil-
kår, at verifikatorer skal være forsikret mod økonomiske krav, uanset at
kravet udgør en smal overimplementering. Regler om forsikringskrav er
ligeledes gældende på revisorområdet. Det er
som på revisorområdet
ligeledes et krav om forsikring rettet mod den fysiske person, som er god-
kendt til at afgive, dvs. underskrive erklæringer om bæredygtighedsrappor-
tering.
3.4. Bortfald
Ali Simiab påpeger, at der er uklart, hvorvidt verifikatorer informeres, hvis
deres arbejdsgivers akkreditering som uafhængig erklæringsudbyder bort-
falder. Det foreslås, at uafhængige erklæringsudbydere pålægges at orien-
tere ansatte verifikatorer, hvis den uafhængige erklæringsudbyders akkre-
ditering bortfalder.
Kommentar
L 106 - 2024-25 - Bilag 3: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
2940160_0012.png
12/28
Hvis en uafhængig erklæringsudbyders akkreditering bortfalder, bliver er-
klæringsudbyderen slettet fra det offentlige register, og det vil ikke være
muligt for virksomheder at registrere, at den pågældende erklæringsudby-
der er valgt til at afgive erklæringen om bæredygtighedsrapportering.
Virksomheder, der har valgt den pågældende virksomhed til at afgive er-
klæring om bæredygtighedsrapportering, skal endvidere vælge en ny uaf-
hængig erklæringsudbyder, revisionsvirksomhed eller revisionsvirksom-
hed, der opfylder kravene til at kunne afgive erklæringen om bæredygtig-
hedsrapportering. Godkendelse som verifikator giver alene adgang til at
udføre erklæringer om bæredygtighedsrapportering på vegne af en uaf-
hængig erklæringsudbyder, og der vil derfor ikke være risiko for, at ved-
kommende utilsigtet kommer til at overtræde reglerne. Det må antages at
være sædvanligt, at virksomheder og ansatte orientere hinanden om æn-
dringer, der har betydning for deres virke eller ansættelsesforhold, hvorfor
der ikke behov er for at indsætte en lovpligt informationspligt.
3.5. Deponering
Ali Simiab anfører, at det ikke fremgår af lovforslagets § 13 om en uaf-
hængig erklæringsudbyder modtager besked om en ansat verifikators de-
ponering af godkendelsen. Hvis den uafhængige erklæringsudbyder kun
har én ansat verifikator, og hvis verifikatoren deponerer sin godkendelse
uden at orientere sin arbejdsgiver (den uafhængige erklæringsudbyder), vil
den uafhængige erklæringsudbyder overtræde loven uden at vide det. Det
foreslås derfor, at Erhvervsstyrelsen skal orientere den uafhængige erklæ-
ringsudbyde, hvis en beskæftiget verifikator deponerer sin godkendelse.
Kommentar
Det fremgår af lovforslaget, at Erhvervsstyrelsen fører et offentligt register
over personer, der er godkendt som verifikator. En uafhængig erklærings-
udbyder har derfor altid adgang til oplysninger om, hvilke personer, der er
godkendt til at kunne afgive erklæringer om bæredygtighedsrapportering,
herunder virksomhedens egne ansatte. Det må antages at være sædvanligt,
at virksomheder og medarbejdere orienterer hinanden om ændringer, der
har betydning for deres virke eller ansættelsesforhold, og der anses derfor
ikke behov for at indføre en lovgivningsmæssig byrde for Erhvervsstyrelsen
om at skulle informere om sådanne forhold. Der påhviler heller ikke Er-
hvervsstyrelsen en sådan orienteringspligt efter revisorloven, hvis en revi-
sor deponerer sin godkendelse.
3.6. Beskyttelse af titel
Dansk Industri peger på, at revisorlovens § 5 begrænser brugen af visse
betegnelser relateret til revisionsvirksomheder og revisorer, mens lov-
forslaget ikke begrænser brugen af betegnelserne
”uafhængig erklæringsud-
byder” og ”verifikator”.
Dansk Industri anbefaler, er der indarbejdes tilsva-
rende begrænsninger i brug af titler og betegnelser som i revisorlovens § 5,
L 106 - 2024-25 - Bilag 3: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
2940160_0013.png
13/28
eventuelt ved at indføre begreberne ”uafhængig erklæringsudbyder” og ”ak-
krediteret verifikator”.
FSR
danske revisorer finder det forkert, hvis en verifikator, der har de-
poneret sin godkendelse, i forretningsforhold betegner sig som sådan og
foreslår på den baggrund, at bestemmelsen i lovforslaget om bortfald tilfø-
jes følgende: ”og vedkommende må herefter ikke benytte godkendelsesbe-
viset og den faglige betegnelse”.
I forlængelse heraf anfører FSR
danske
revisorer, at det bør inkluderes i strafbestemmelsen, at det er strafsanktio-
neret at bruge en betegnelse som ”uafhængig erklæringsudbyder” eller ”ve-
rifikator”, hvis den juridiske
eller fysiske person ikke er berettiget hertil.
Kommentar
Lovforslaget har til formål at give adgang for andre end revisorer at afgive
erklæringer om virksomheders bæredygtighedsrapportering. Lovforslaget
regulerer således alene retten til at afgive denne specifikke erklæring. Efter
lovforslaget føres et offentligt register over de virksomheder, der er akkre-
diteret som uafhængige erklæringsudbydere og de personer, der er god-
kendt som verifikatorer. Godkendelsen som verifikator indebærer, at ved-
kommende har ret til at afgive erklæringer om bæredygtighedsrapporte-
ring. I modsætning til revisorområdet er der således tale om et meget af-
grænset anvendelsesområde, og det vurderes ikke, at der vil være risiko
forbundet med ikke at beskytte titlerne. Erhvervsministeriet er ikke bekendt
med, at der på andre akkrediteringsområder er indført beskyttelse af titler.
3.7. Overgangsordning for godkendelse som verifikator
Ali Simiab, B Align, Landbrug & Fødevarer og Foreningen af Rådgivende
Ingeniører rejser bekymring for, om overgangsperioden, som løber frem til
den 1. januar 2026, sikrer tilstrækkelig tid til, at nye aktører på markedet
kan få opbygget de nødvendige kompetencer og ressourcer. Ali Simiab, B
Align, Landbrug & Fødevarer foreslår konkret, at overgangsperioden for-
længes.
Danmarks Naturfredningsforening, Dansk Erhverv og FSR
danske revi-
sorer udtrykker bekymring over, at kravene til verifikators uddannelse og
kompetencer i overgangsordningen er for lempelige. De fremhæver, at der
mangler krav om praktisk erfaring med erklæringsafgivelse, og at listen
over kvalificerede uddannelser er for bred. Derudover kritiserer FSR
dan-
ske revisorer, at 30 timers efteruddannelse ikke er tilstrækkeligt til at opnå
den nødvendige forståelse for erklæringsafgivelse.
Derudover er FSR
danske revisorer af den opfattelse, at direktivet alene
tillader, at der indføres en overgangsordning for uafhængige erklæringsud-
L 106 - 2024-25 - Bilag 3: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
2940160_0014.png
14/28
bydere, der inden 1. januar 2024 enten er akkrediteret eller i gang med ak-
krediteringen til at kunne udføre erklæringsopgaver om bæredygtigheds-
rapportering.
Det påpeges af Viegand Maagøe, at det er centralt at sikre hurtig adgang til
efteruddannelse for personer, der ikke er ansat i godkendte revisionsvirk-
somheder, således at disse kan blive godkendte verifikatorer via overgangs-
bestemmelserne.
Kommentar
Medlemsstaterne har mulighed for at dispensere fra kravene om uddan-
nelse og eksamination vedrørende erklæringsopgaver om bæredygtigheds-
rapportering. Denne dispensation kan dog kun gives indtil den 1. januar
2026, og perioden kan derfor ikke forlænges ud over denne dato.
I henhold til lovforslaget kan personer med en samfundsvidenskabelig, na-
turvidenskabelig eller teknisk videnskabelig kandidatuddannelse i over-
gangsperioden godkendes som verifikatorer, hvis de gennem efteruddan-
nelse og praktisk erfaring har opnået de nødvendige faglige kompetencer.
Kravet om en kandidatuddannelse anses for at være på det rette niveau, da
revisorer tilsvarende skal have en kandidatgrad.
Formålet med lovforslaget er at åbne markedet for andre faggrupper, som
er relevante og kompetente i forhold til bæredygtighedsrapportering. Er-
hvervsministeriet har vurderet, at de nævnte tre fagområder vil være rele-
vante i denne sammenhæng. På baggrund af de modtagne høringssvar fo-
reslår Erhvervsministeriet samtidig, at muligheden for dispensation fra ud-
dannelseskravet i overgangsperioden ophæves. Erhvervsministeriet anser
det for afgørende, at der er tillid til verifikators kompetencer ift. erklæ-
ringsopgaver om bæredygtighedsrapportering, og at der er klarhed over,
hvilke faggrupper der er kvalificerede.
Ligesom for revisorer kræves det, at der gennemføres 30 timers efterud-
dannelse inden for erklæringsopgaver om bæredygtighedsrapportering. De
præcise krav til efteruddannelsens indhold i overgangsperioden vil blive
fastsat i en bekendtgørelse til loven, som også vil omfatte uddannelse inden
for juridiske krav og erklæringsstandarder for bæredygtighedsrapporte-
ring.
Erhvervsministeriet foreslår desuden, at der i overgangsperioden stilles
krav om, at en person kun kan godkendes som verifikator, hvis vedkom-
mende er ansat i en virksomhed, som senest den 31. december 2024 har
påbegyndt en akkrediteringsprocedure som uafhængig erklæringsudbyder
og afslutter denne procedure i henhold til lovforslagets § 5. Den foreslåede
overgangsordning løber frem til den 1. januar 2026, og det er således en
L 106 - 2024-25 - Bilag 3: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
2940160_0015.png
15/28
betingelse for verifikators godkendelse, at virksomheden, hvor personen er
ansat har gennemført akkrediteringen inden denne dato.
Med hensyn til bemærkningen om, at direktivet kun tillader en overgangs-
ordning for uafhængige erklæringsudbydere, der senest 1. januar 2024 er
akkrediteret eller har påbegyndt akkrediteringsprocessen, har Erhvervsmi-
nisteriet været i dialog med EU-Kommissionen for at afklare, om den fore-
slåede overgangsordning er i overensstemmelse med direktivet.
På baggrund af denne dialog vurderer Erhvervsministeriet, at det er hen-
sigtsmæssigt at fastholde overgangsordningen med de foreslåede ændrin-
ger. Det er Erhvervsministeriets opfattelse, at det både af praktiske og po-
litiske hensyn ikke har været EU-Kommissionens hensigt at afskære adgan-
gen til markedet udelukkende på baggrund af skæringsdatoen den 1. januar
2024. Derfor foreslås det, at overgangsordningen opretholdes, således at
uafhængige erklæringsudbydere, der opfylder kravene, vil kunne blive en
del af markedet.
3.8. Opgavens udførelse
Certificerende Organers Forum anfører, at det er deres opfattelse, at det vil
være fuldt tilstrækkeligt, at ansvaret for opgavens udførelse placeres hos
den juridiske person.
FSR
danske revisorer peger på, at det ikke fremgår af lovforslagets § 22,
at verifikatorer skal udføre erklæringsopgaver i overensstemmelse med god
skik. FSR
danske revisorer opfordrer til, at verifikatorer - ligesom revi-
sorer - underlægges en faglig norm/god skik-regel, når verifikatorer udfører
erklæringsopgaver om bæredygtighedsrapportering. FSR
danske reviso-
rer anfører, at det fremgår af de indledende bemærkninger til lovforslaget,
at erklæringer fra de uafhængige udbydere vil være sidestillet med erklæ-
ringer afgivet af de godkendte revisorer om bæredygtighedsrapportering.
FSR
danske revisorer finder imidlertid ikke, at erklæringerne kan være
sidestillet, hvis de ikke udføres efter de samme standarder.
Kommentar
Efter bæredygtighedsdirektivet kan medlemsstaterne tillade, at en uaf-
hængig erklæringsudbyder afgiver erklæringer om bæredygtighedsrappor-
tering under forsætning af, at erklæringsudbyderen er akkrediteret af DA-
NAK og er underlagt krav, der svarer til kravene i revisordirektivet for så
vidt angår erklæringsopgaver om bæredygtighedsrapportering. Det gælder
navnlig bl.a. kravene til tilrettelæggelse af arbejdet og kravene til erklæ-
L 106 - 2024-25 - Bilag 3: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
2940160_0016.png
16/28
ringen om bæredygtighedsrapportering. Kravene til tilrettelæggelse af ar-
bejdet er fastsat i revisordirektivets artikel 24b og indebærer, at den uaf-
hængige erklæringsudbyder skal overdrage ansvaret for udførelsen af op-
gaven til en person, der opfylder kravene til at kunne afgive erklæring om
bæredygtighedsrapportering. Kravene til erklæring om bæredygtigheds-
rapportering er fastsat i revisordirektivets artikel 28a, hvor det bl.a. frem-
går, at ”Når
et revisionsfirma udfører erklæringsopgaven om bæredygtig-
hedsrapportering, underskrives erklæringen om bæredygtighedsrapporte-
ring som minimum af den eller de revisorer, der udfører erklæringsopga-
ven om bæredygtighedsrapportering på revisionsfirmaets vegne.”
Det er således ikke muligt efter bestemmelserne i bæredygtighedsdirektivet
at placere ansvaret for opgavens udførelse hos den juridiske person.
Efter bæredygtighedsdirektivet skal den uafhængige erklæringsudbyder
udføre erklæringsopgaver om bæredygtighedsrapportering i overensstem-
melse med bl.a. revisordirektivets artikel 26a, hvoraf det fremgår, at Kom-
missionen senest den 1. oktober 2026 skal fastsætte standarder for erklæ-
ringer med begrænset sikkerhed, der fastlægger de procedurer, der skal
følges, når der udføres erklæringsopgaver om bæredygtighedsrapportering
med begrænset sikkerhed. Kommissionens standard for udførelse af erklæ-
ringsopgaver om bæredygtighedsrapportering med begrænset sikkerhed
skal således følges af både afhængige erklæringsudbydere og revisorer.
Der er derfor ikke behov for at indføre en faglig norm/god skik-regel, som
foreslået af FSR.
Det bemærkes, at CEAOB, som er en sammenslutning af de europæiske
revisortilsyn, den 30. september 2024 efter anmodning af Kommissionen
har offentliggjort en ikke-bindende vejledning om udførelse af erklærings-
opgaver om bæredygtighedsrapportering med begrænset ansvar. Det frem-
går af Erhvervsstyrelsens hjemmeside, at ikke-bindende vejledninger ind-
går i Erhvervsstyrelsens fortolkning og administration af reglerne. Det for-
ventes derfor, at de uafhængige erklæringsudbydere i det mindste efterle-
ver CEAOB’s vejledning, indtil Kommissionen har vedtaget en standard på
området.
3.9. Fratræden
Ali Simiab peger på, at det ikke fremgår af lovforslaget, hvornår den fra-
trædende virksomhed skal give relevante oplysninger til den tiltrædende
virksomhed, og at det derfor foreslås præciseret, at dette skal ske uden
ugrundet ophold eller inden for et bestemt antal uger.
FSR
danske revisorer opfordrer til at sikre en så ensartet ordlyd af lov-
forslagets § 24 og revisorlovens §§ 18 og 18 a, hvorefter tiltrædende revisor
eller uafhængige erklæringsudbyder har pligt til at rette henvendelse til den
fratrædende revisor eller uafhængige erklæringsudbyder, fremfor at den
L 106 - 2024-25 - Bilag 3: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
2940160_0017.png
17/28
fratrædende revisor eller uafhængige erklæringsudbyder har pligt til at give
adgang til alle relevante oplysninger.
Ali Simiab foreslår desuden en ny bestemmelse om, at den uafhængige er-
klæringsudbyder ikke må ophøre med at udføre en sag på en sådan måde
og under sådanne omstændigheder, at virksomheden hindres i rettidigt og
uden skadevirkning at søge anden bistand. Dette vil forhindre, at den uaf-
hængige erklæringsudbyder kan fratræde kort inden fristen for regnskabs-
aflæggelse og dermed umuliggøre virksomhedens regnskabsaflæggelse. En
sådan bestemmelse vil være inspireret af de advokatetiske regler.
Kommentar
Lovforslagets bestemmelse om den uafhængige erklæringsudbyders fratræ-
den fra en erklæringsopgave om bæredygtighedsrapportering er en direk-
tivnær gennemførelse af kravet i bæredygtighedsdirektivet. Bestemmelsen
svarer til bestemmelsen i revisorloven om revisors fratræden fra en erklæ-
ringsopgave om bæredygtighedsrapportering. Hverken den foreslåede be-
stemmelse eller bestemmelsen i revisorloven indeholder en lovpligtig frist
for, hvor hurtig den fratrædende skal give en tiltrædende uafhængig erklæ-
ringsudbyder eller revisor adgang til relevante oplysninger. Det forudsæt-
tes i bestemmelserne, at en fratrædende erklæringsudbyder eller revisor
reagerer snarest praktisk mulig på en sådan anmodning, så vedkommende
ikke hindrer den tiltrædende erklæringsudbyder eller revisor i at udføre
erklæringsopgaven med den krævede kvalitet. Den fratrædende erklæ-
ringsudbyder har efter bestemmelsen pligt til på anmodning at give den
tiltrædende adgang til alle relevante oplysninger, og hvis det ikke sker in-
den for en rimelig frist, vil det således være en overtrædelse af bestemmel-
sen. Det vurderes derfor ikke at være behov for at indsætte en lovhjemlet
frist i bestemmelsen.
Forslaget om at indsætte begrænsninger på en uafhængig erklæringsudby-
ders fratræden fra en erklæringsopgave om bæredygtighedsrapporteringen
vil gå videre end kravene i bæredygtighedsdirektivet. Hvis en uafhængig
erklæringsudbyder har accepteret en opgave om bæredygtighedsrapporte-
ring, har erklæringsudbyderen påtaget sig at afgive en erklæring om virk-
somhedens bæredygtighedsrapportering. Der kan imidlertid forekomme si-
tuationer, hvor en uafhængig erklæringsudbyder vil have pligt til at fra-
træde erklæringsopgaven, f.eks. hvis der efterfølgende opstår en situation,
hvor erklæringsudbyderen ikke længere ville opfylde uafhængighedsreg-
lerne. Hvis den uafhængige erklæringsudbyder fratræder, uden at der fo-
religger et begrundet forhold, vil det være et inter partes anliggende, og de
almindelige erstatningsretlige regler vil gælde i en sådan situation. Det
foreslås derfor ikke at indsætte en sådan bestemmelse
L 106 - 2024-25 - Bilag 3: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
2940160_0018.png
18/28
3.10. Uafhængighed
Dansk Industri anbefaler, at der i lovforslagets bemærkninger specifikt tages
stilling til, hvordan andre certificeringsopgaver (eksempelvis ISO-certificerin-
ger) vurderes i forhold til den uafhængige erklæringsudbyders og verifikators
uafhængighed, som antages, i udgangspunktet ikke at påvirke uafhængighe-
den.
Landbrug & Fødevarer bemærker, at for at gøre det attraktivt for uaf-
hængige erklæringsudbydere at etablere sig på dette nye marked, er det
nødvendigt, at de - ligesom revisionsvirksomhederne - kan etablere en virk-
somhedsform, der tillader dem at tilbyde både indledende rådgivning og
afsluttende verifikation uden at gå på kompromis med sikkerheden, uaf-
hængigheden og kvaliteten af arbejdet.
B Align finder, at det bør tydeliggøres, hvorledes man forholder sig til en
sikring af revisors uafhængighed og sikring af, at der sker en reel uaf-
hængig revision af bæredygtighedsrapporteringen. B Align finder, at det
vil kræve, at uafhængige erklæringsudbydere skal kunne byde ind på netop
denne opgave. Derfor er det vigtigt at sikre, at der reelt og ikke kun formelt
gives plads til, at en uafhængig erklæringsudbyder kan få mulighed for at
forholde sig til en virksomheds bæredygtighedsrapportering - i naturligt
samspil med virksomhedens revisor.
Ali Simiab foreslår, at det præciseres, at virksomheden/kunden ikke må
være involveret i den uafhængige erklæringsudbyders beslutninger. Det
kan være aktuelt, hvor virksomheden/kunden enten er (med)ejer i den uaf-
hængige erklæringsudbyder eller er medlem i en forening, som enten er
uafhængig erklæringsudbyder eller ejer en uafhængig erklæringsudbyder
(dvs. hvor foreningen ejer et selvstændigt ApS).
FSR
danske revisorer foreslår, at verifikatorer omfattes af IESBA Code
of Ethics’ kommende
Del 5, der forventes vedtaget i december 2024. Disse
etiske regler er professionsagnostiske og derfor ens for verifikatorer og
godkendte revisorer. FSR
danske revisorer anfører således, at det vil bi-
drage til, at verifikatorer og godkendte revisorer mødes med samme tillid
som følge af deres efterlevelse af samme etiske regler.
Landbrug & Fødevarer henstiller til, at det i udgangspunkt er den princip-
baserede danske tilgang til uafhængighedsreglerne, som anvendes, og ikke
de internationale meget detaljerede og omfangsrige IESBA Code of Ethics
for revisorer.
FSR
danske revisorer anfører endelig, at bestemmelserne om honorar for
udførelse af erklæringsopgaver også skal gælde for andre ydelser, som ve-
rifikator og erklæringsteamet udfører for kunden.
L 106 - 2024-25 - Bilag 3: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
19/28
Kommentar
Det kan bekræftes, at andre certificerings- og verifikationsydelser i ud-
gangspunktet ikke vil udgøre en trussel mod verifikator eller den uaf-
hængige erklæringsudbyders uafhængighed i forbindelse med udførelse af
en erklæringsopgave om bæredygtighedsrapportering. Erhvervsministeriet
vil præcisere dette i lovbemærkningerne til lovforslagets § 28, stk. 1.
Grænsen for i hvilken udstrækning en uafhængig erklæringsudbyder kan
rådgive en virksomhed om bæredygtighedsrapportering og forsyne samme
virksomhed med erklæringen herom, følger af ISO 17029. Selvom ISO
17029 som udgangspunkt stiller strengere krav, end hvad der gælder for
revisorer, svarer de i vid udstrækning til de krav, der gælder for revisorers
adgang til at levere andre ydelser til virksomheder med interesse for of-
fentligheden (PIE-virksomheder). Det vil sige, at generisk undervisning og
vejledning mv. er tilladt, mens kundespecifik rådgivning om udarbejdelse
af bæredygtighedsrapporteringer ikke vil være tilladt. Hertil skal yderli-
gere bemærkes, at en modervirksomhed til en uafhængig erklæringsudby-
der vil kunne levere rådgivningsopgaver om udarbejdelse af bæredygtig-
hedsrapportering til erklæringskunden, dog kun i den udstrækning, at det
ikke er en trussel mod den uafhængige erklæringsudbyders uafhængighed.
Dette skal vurderes på samme vis, som gælder for revisorer, nemlig ud fra
en vurdering af graden af truslen og de sikkerhedsforanstaltninger, der vil
kunne indsætte for at reducere denne trussel til et acceptabelt niveau.
Uafhængighedsbekendtgørelsen, som har hjemmel i revisorloven, regule-
rer situationer, hvor truslen er så stor, at revisor altid skal afstå fra at på-
tage sig opgaven, f.eks. ved økonomisk interesse, familiære bånd m.v. Der
vil blive fastlagt tilsvarende regler om uafhængighed for verifikatorer og
uafhængige erklæringsudbydere i forhold til kunden i uafhængighedsbe-
kendtgørelsen udstedt med hjemmel i lovforslagets § 28, stk. 5.
Uafhængighedsreglerne i forslaget er en direktivnær implementering, som
følger den principbaserede tilgang til uafhængigheden. Det bemærkes i øv-
rigt, at revisorloven ikke stiller krav om, at IESBA Code of Ethics gælder
for revisorer og revisionsvirksomheder.
Erhvervsministeriet vil i overensstemmelse med revisorlovens § 26 ind-
sætte et stk. 2 i § 31, som fastsætter, at stk. 1 om honorar for udførelse af
erklæringsopgaver også finder anvendelse på vederlag for andre ydelser,
som verifikator og andre personer i den uafhængige erklæringsudbyder,
der er knyttet til opgaven eller kontroller dennes udførelse, udfører for den
samme hvervgiver. Herved sikres, at resultatbaseret rådgivning og andre
ydelser eller lignende ikke kommer til at skabe en trussel mod verifikators
og den uafhængige erklæringsudbyders uafhængighed, hvilket også er bag-
grunden for bestemmelsen i revisorloven.
L 106 - 2024-25 - Bilag 3: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
2940160_0020.png
20/28
3.11. Tilsyn og kontrol
3.11.1. Det offentlige tilsyn mv.
Dansk Industri bemærker, at DANAKs kontrol af den uafhængige erklærings-
udbyder og Erhvervsstyrelsens kontrol, subsidiært Revisornævnets vurdering,
af verifikator potentielt kan vedrøre samme forhold, som således kan afgøres
og sanktioneres i begge instanser. På den baggrund foreslår Dansk Industri, at
der i lovbemærkningerne åbnes for en koordinering, så uafhængige erklæ-
ringsudbyder og verifikatorer ikke straffes uforholdsmæssigt hårdt i forhold til
hvordan den samlede straf til en revisionsvirksomhed og revisor i et tilsva-
rende forhold vil blive udmålt. Dansk Industri peger på, at en sådan koordine-
ring eksempelvis kunne tage afsæt i at DANAKs afgørelse så vidt muligt skal
tages i betragtning i revisornævnets afgørelse.
FSR
danske revisorer anfører, at det i oplistningen over, hvem fortrolige
oplysninger og dokumenter kan videregives til, ikke fremgår, at DANAK
og Erhvervsstyrelsen kan udveksle disse oplysninger og dokumenter til
brug for deres respektive opgaver efter loven. Det bør ændres, så det er
muligt.
I forbindelse med udvidelse af Revisorrådets opgaver i medfør af lovforsla-
gets § 34, anfører FSR
danske revisorer, at Revisorrådets opgaver på bør
beskrives direkte i lovforslaget og efterfølgende indarbejdes i den kom-
mende ramme for Revisorrådets arbejde. FSR
danske revisorer foreslår i
den forbindelse, at der bør indsættes en henvisning i lovforslagets § 34 til i
revisorlovens § 32 a, stk. 1.
Kommentar
Erhvervsministeriet anerkender behovet for koordinering mellem DANAK
og Erhvervsstyrelsen, særligt ift. tilsyn og kontrol. Lovforslagets § 33, stk.
3, har til formål at sikre, at DANAK og Erhvervsstyrelsen kan udveksle
oplysninger og foretage den nødvendige koordinering. Denne koordinering
skal herunder sikre mod, at der sker dobbeltsanktionering.
Erhvervsministeriet er enig i behovet for, at DANAK og Erhvervsstyrelsen
kan udveksle fortrolige oplysninger. Det vil derfor blive præciseret i lov-
forslagets § 33, at DANAK og Erhvervsstyrelsen kan udveksle fortrolige
oplysninger.
I lovforslagets § 34 fremgår det, at Revisorrådet rådgiver styrelsen om ge-
nerelle forhold i denne lov og i forbindelse med tilsynet med verifikatorer
og uafhængige erklæringsudbydere. Endvidere fremgår det, at Revisorrå-
det bistår styrelsen i forhold til reglerne om prøven i erklæringer om bæ-
redygtighedsrapportering m.v. Revisorrådets opgaver er nærmere fastsat i
L 106 - 2024-25 - Bilag 3: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
2940160_0021.png
21/28
bekendtgørelse nr. 526 af 24. maj 2024 om Revisorrådets opgaver. Er-
hvervsministeriet ser ikke behov for at ændre lovbestemmelsen om Revisor-
rådets opgaver.
3.11.2. Kvalitetskontrol
Dansk Naturfredningsforening og FSR
danske revisorer finder det uhen-
sigtsmæssigt, at kvalitetskontrollen ikke er placeret ved samme myndig-
hed.
Efter FSR
danske revisorers opfattelse vil en lovbundet opgave ikke
kunne delegeres, medmindre der er direkte hjemmel til det. Hvis DANAK
skal kunne delegere dele af kvalitetskontrollen, vil det derfor kræve, at
dette er direkte hjemlet i loven.
FSR
danske revisorer opfordrer til, at det fremgår direkte af loven, hvor-
ledes en kvalitetskontrol afsluttes, herunder hvordan kontrollens resultater
skal kommunikeres til den uafhængige erklæringsudbyder, samt at bestem-
melsen vil være tilsvarende revisorlovens § 35 a, stk. 1.
Efter FSR
danske revisorers opfattelse bør der endelig indføres en be-
stemmelse, der pålægger uafhængige erklæringsudbydere at orientere en
erklæringskundes revisionsudvalg om de væsentligste konklusioner fra
kvalitetskontrollen og eventuelle henstillinger til opfølgning på forbed-
ringspunkter og resultatet af kontrollen af erklæringen, hvis erklæringen for
kunden har været genstand for kontrollen.
Kommentar
Det følger af EU-direktivet, at DANAK som det kompetente akkrediterings-
organ skal stå for akkreditering med henblik på afgivelse af erklæringer
om bæredygtighedsrapportering.
DANAK er forpligtet til at arbejde under ISO-systemet, herunder at kon-
trollere de uafhængige erklæringsudbyderes udførelse af opgaven. Hvis
Erhvervsstyrelsen også skulle føre kvalitetskontrol med de uafhængige er-
klæringsudbydere, ville der blive tale om dobbeltkontrol, som ikke vil være
hensigtsmæssig. Lovforslagets § 33, stk. 3, er indsat med henblik på kom-
munikation mellem DANAK og Erhvervsstyrelsen for at sikre ensartethed i
kvaliteten af kontrollen.
I praksis vil der ikke ske delegering af kvalitetskontrollen, men der vil f.eks.
kunne ske inddragelse af personale, der også benyttes af Erhvervsstyrel-
sens til kvalitetskontrol. Dette er i overensstemmelse med
DANAK’s prak-
sis indenfor varetagelse af tilsynet efter akkrediteringsreglerne.
L 106 - 2024-25 - Bilag 3: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
2940160_0022.png
22/28
Bestemmelsen om afslutning af kvalitetskontrollen svarer til reglerne for
revisorers afgivelse af erklæringer om bæredygtighedsrapportering i revi-
sorloven. Det følger af den relevante ISO-standard (ISO 17011, pkt. 7.6.6
b), at DANAK skal afrapportere skriftligt om kvalitetskontrollen. Afslut-
ning af kvalitetskontrollen
er dermed allerede reguleret efter DANAK’s
regler om akkreditering.
Det bemærkes, at revisionsudvalget er forpligtet til at overvåge erklæ-
ringsopgaver om bæredygtighedsrapportering, herunder tage hensyn til
resultatet af kvalitetskontrollen, uanset om erklæringen er afgivet af en
revisor eller erklæringsudbyder.
Det forudsættes, at der er dialog mellem erklæringsafgiver og revisionsud-
valget. Der vurderes således ikke behov for en særskilt bestemmelse, som
pålægger uafhængige erklæringsudbydere at orientere revisionsudvalget.
Tilsvarende gælder der heller ikke en sådan orienteringspligt for en revi-
sor, som afgiver erklæring om bæredygtighedsrapportering, og som ikke
samtidig er valgt til at udføre den lovpligtige revision.
3.11.3. Undersøgelser
FSR
danske revisorer peger på, at det er en mangel ved lovforslaget, at
der ikke er hjemmel til, at Erhvervsstyrelsen kan iværksætte en undersø-
gelse af en uafhængig erklæringsudbyder og i grove tilfælde indbringe virk-
somheden for Revisornævnet svarende til revisorlovens § 43, stk. 5.
Kommentar
Efter lovforslaget er DANAK ansvarlig for tilsynet med de uafhængige er-
klæringsudbydere og for reaktioner overfor erklæringsudbydere, som ikke
overholder reglerne. Hvis en uafhængig erklæringsudbyder ikke overhol-
der reglerne, kan DANAK suspendere og/eller trække en akkreditering til-
bage. Det følger af afsnit i DANAKs akkrediteringsbestemmelse AB 1. Efter
lovforslaget kan Erhvervsstyrelsen alene iværksætte en undersøgelse rettet
mod en verifikators manglende overholdelse af sine pligter, ligesom Er-
hvervsstyrelsen som følge heraf alene kan indbringe verifikator for Revi-
sornævnet.
Der følger af bæredygtighedsdirektivet, at uafhængige erklæringsudbydere
skal være underlagt revisordirektivets krav om bl.a. undersøgelser og sank-
tioner. Efter revisorloven kan Erhvervsstyrelsen iværksætte undersøgelser
af revisionsvirksomheder og kan indbringe revisionsvirksomheder for re-
visionsvirksomheder for Revisornævnet. Revisornævnet kan tildele en revi-
sionsvirksomhed en advarsel eller pålægge en bøde, ligesom under visse
omstændigheder kan fratages godkendelsen.
L 106 - 2024-25 - Bilag 3: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
2940160_0023.png
23/28
Lovforslaget indeholder i sin nuværende form således ikke mulighed for i
overensstemmelse med revisordirektivet at sanktionere en uafhængig er-
klæringsudbyder med en advarsel eller en bøde.
Lovforslaget vil derfor blive ændret, så Erhvervsstyrelsen får adgang til at
indbringe en uafhængig erklæringsudbyder for Revisornævnet, hvis styrel-
sen i forbindelse med en undersøgelse af en verifikators udførelse af en
erklæringsopgave om bæredygtighedsrapportering vurderer, at den uaf-
hængige erklæringsudbyder har et medansvar for, at verifikator ved udfø-
relsen af opgaven ikke har overholdt sine pligter. I forlængelse heraf vil
forslaget blive ændret, så Revisornævnet får mulighed for at sanktionere
en uafhængig erklæringsudbyder med en advarsel eller bøde på ikke over
750.000 kr., som dog ved overtrædelser af særligt grov karakter kan for-
højes op til 1.500.000 kr.
Ændringerne vil betyde, at uafhængige erklæringsudbydere og revisions-
virksomheder er omfattet af samme sanktioner.
3.12. Sanktioner
Landbrug & Fødevarer er positive over, at Revisornævnet udvides med
medlemmer, der skal være repræsentanter for uafhængige erklæringsudby-
dere.
Certificerende Organers Forum anfører, at det vil være hensigtsmæssigt, at
der i sager, der vedrører uafhængige erklæringsudbydere eller verifikatorer,
er et medlem med tilsvarende baggrund. Det er muligvis det der er hensig-
ten med formuleringen, men dette bør præciseres nærmere.
FSR
danske revisorer stiller sig undrende over for, hvorfor kravet ikke
blot angår ”mindst 1 verifikator”. Som den foreslåede bestemmelse er af-
fattet, behøver man ikke være verifikator for at være nævnsmedlem. Det
vil i sagens natur være besynderligt, hvis en person, der skulle repræsentere
de godkendte revisorer i nævnet, ikke selv var godkendt revisor, jf. revisor-
lovens § 43, stk. 1. Det samme bør være gældende for verifikatorer.
Det bemærkes af Danske Erhverv og Danmarks Naturfredningsforening, at
lovforslaget ikke sikres sanktionsmuligheder overfor uafhængige erklæ-
ringsbydere ved grove overtrædelser af loven, da de ikke kan indklages for
Revisornævnet.
Klager over uafhængige erklæringsudbydere burde ifølge FSR
danske
revisorer være omfattet af Revisornævnets kompetence tilsvarende reg-
lerne i revisorloven for godkendte revisionsvirksomheder. I modsat fald vil
en uafhængig erklæringsudbyder, der ikke lever op til reglerne om kvali-
tetsstyring m.v., være ansvarsfri.
L 106 - 2024-25 - Bilag 3: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
24/28
Kommentar
I lovforslagets § 34 foreslås det at udvide Revisornævnet, så der ved Revi-
sornævnets behandling af sager om verifikatorer vil deltage medlemmer
med tilsvarende baggrund.
Som udgangspunkt vil verifikatorer opfylde kravene til at blive udpeget, og
der vil blive udpeget verifikatorer i den udstrækning, det er muligt. Hensy-
net bag den foreslåede formulering er at tage højde for risiko for inhabilitet
ved udpegning af verifikatorer ved at åbne for, at der også vil kunne udpe-
ges andre end verifikatorer med de rette kompetencer. På sigt er det hen-
sigten, at verifikatorer udpeges og deltager i behandling af sager på samme
måde som revisorer på revisorområdet.
Der henvises fsva. sanktionsmuligheder og klager over uafhængige erklæ-
ringsudbydere
til bemærkningerne til afsnittet ”Undersøgelser”.
4. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
I forhold til det udkast til lovforslag, der har været i offentlig høring, inde-
holder det fremsatte lovforslag følgende indholdsmæssige ændringer:
§ 5 er ændret, så der stilles krav om, at verifikator skal være beskæftiget
eller på anden vis tilknyttet den uafhængige erklæringsudbyder på det
tidspunkt, hvor erklæringen udstedes.
bemærkningerne til § 8 er præciseret, så det fremgår, at DANAK i hen-
hold til akkrediteringsreglerne har hjemmel til at suspendere og/eller
trække en akkreditering tilbage, hvis en uafhængig erklæringsudbyder
nægter at lade sig undergive kvalitetskontrol.
i § 11 er ændret, så der er indsat krav om kandidatuddannelse.
bemærkningerne til § 28, stk. 1 er uddybet, så det fremgår, at andre
ydelser som certificerings- og verifikationsydelser i udgangspunktet
ikke vil udgøre en trussel mod uafhængigheden.
§ 31 er ændret, så det fremgår, at bestemmelserne om honorar for ud-
førelse af erklæringsopgaver også omfatter andre ydelser.
§ 33 er ændret, så det fremgår, at DANAK og Erhvervsstyrelsen kan
udveksle fortrolige oplysninger.
§ 41 er ændret, så styrelsen kan indbringe en uafhængig erklæringsud-
byder for Revisornævnet, hvis den uafhængige erklæringsudbyder har
et medansvar for en verifikators overtrædelse af sine pligter.
L 106 - 2024-25 - Bilag 3: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
25/28
§ 44 er ændret, så Revisornævnet kan tildele en uafhængig erklærings-
udbyder en advarsel eller pålægge en bøde på ikke over 750.000 kr.,
som dog ved overtrædelser af særlig grov karakter kan hæves op til
1.500.000 kr.
§ 67 er ændret, så der også stilles krav om, at personen skal være ansat
i en virksomhed, som senest den 31. december 2024 har påbegyndt en
akkrediteringsprocedure som uafhængig erklæringsudbyder og afslut-
tet denne procedure senest 1. januar 2026, og at dispensationsmulighe-
den vedrørende den teoretiske uddannelse er udgået.
revisorlovens § 3 b, stk. 2 er ændret, så revisorer også kan gennemføre
den praktiske uddannelse i en uafhængig erklæringsudbyder under til-
syn af en verifikator.
Herudover er der foretaget ændringer af sproglig, redaktionel og lovteknisk
karakter.
5. Oversigt over hørte organisationer, myndigheder m.v.
92-gruppen, Aarhus BSS Advokatrådet, Advokatsamfundet, Amnesty,
Akademikernes Centralorganisation, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Arbejdsmarkedets Tillægs Pension (ATP), Axcelfuture, Bryggeriforenin-
gen, Centralorganisationens Fællesudvalg, CEPOS, Cereda Certificerende
Organers Forum (COF), CONCITO, Copenhagen Business School, CSR
Forum, DANAK, Danish Venture Capital and Private Equity Association,
Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks Nationalbank, Danmarks
Restauranter og Cafeer, Danmarks Skibskredit A/S, Danmarks Statistik,
Danmarks Tekniske Universitet, Dansk Aktionærforening, Dansk Arbejds-
giverforening, Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk Erhverv, Dansk
Handicapforbund, Dansk Industri, Dansk Initiativ for Etisk Handel, Dansk
Investor Relations Forening
DIRF, Dansk Standard, Dansk Iværksætter-
forening, Dansk Mode & Textil, Danske Advokater, Danske Arkitektvirk-
somheder, Danske Forsikringsfunktionærers Landsforening, Danske Mari-
time, Danske Rederier, Danske Regioner, DANVA, Datatilsynet, De Sam-
virkende Købmænd, Den Danske Aktuarforening, Den Danske Dommer-
forening, Den Danske Finansanalytikerforening, Den Danske Fondsmæg-
lerforening, Det Kooperative Fællesforbund, Det Nationale Netværk af
Virksomhedsledere, Det Økonomiske Råds Sekretariat, Domstolsstyrelsen,
EG Eksportkreditfonden, Fagbevægelsens Hovedorganisation, Finans
Danmark, Finansforeningen, Finansforbundet, Finanssektorens Arbejdsgi-
verforening, First North, Folkekirkens Nødhjælp, Forbrugerrådet, Forenin-
gen af Interne revisorer, FSR
danske revisorer, Foreningen Danske Revi-
sorer, Forsikring & Pension, Garantifonden for indskydere og investorer,
Green Power Denmark, Grønlands Selvstyre, HK, IBA
Erhvervsakademi
L 106 - 2024-25 - Bilag 3: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
26/28
Kolding, Ingeniørforeningen i Danmark, Institut for Menneskerettigheder,
IT-branchen, IT-Universitetet, Komiteen for god Selskabsledelse, Komi-
teen for god Fondsledelse, Kommunale Tjenestemænd og Overenskomst-
ansatte, Kommunekredit, Kommunernes Landsforening (KL), Kristelig
Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse, Kuratorforeningen, Køben-
havns Universitet, Landbrug og Fødevarer, Landsdækkende Banker,
Landsorganisationen i Danmark, Ledernes Hovedorganisation, Liberale
Erhvervs Råd, Lokale Pengeinstitutter, Lønmodtagernes Dyrtidsfond, Mel-
lemfolkeligt Samvirke, Miljømærkning Danmark, OXFAM IBIS, Red Bar-
net, Rigsadvokaten, økonomi og ledelse Rigsombuddet på Færøerne, Rigs-
revisionen, Roskilde Universitetscenter, Rådet for bæredygtigt byggeri,
SEGES, Statsadvokaturen for Særlig Økonomisk og International Krimi-
nalitet, SMV Danmark, Syddansk Universitet, Telekommunikationsindu-
strien i Danmark, UN Global Compact, Uttanríkis- og vinnumálaráðið Cc
til Rigsombuddet på Fæøerne, Verdens Skove, Virksomhedsforum for So-
cialt Ansvar, Værdipapircentralen, WWF, Aalborg Universitet, Aarhus
Universitet, TÜV SÜD, DNV Business Assurance Denmark A/S, FORCE
Certification A/S, Intertek DIC A/S, UL International Demko A/S, SGS
Analytics Denmark, Bruun Inspektion A/S, Baltic Control Certification
A/S, Bureau Veritas Certification Denmark A/S, Rambøll, COWI, NIRAS
Orbicon, Artelia, Foreningen af Rådgivende Ingeniører, Byggeriets Kvali-
tetskontrol A/S, Dancert A/S, DBI Certification A/S, TEKNIQ Kvalitet
ApS og Validan ApS.
6. Følgende organisationer har haft bemærkninger til lovforslaget:
Aktive ejere, Ali Simiab, B Align, Biogas Danmark, Certificerende Orga-
ners Forum, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Danske Rederier, Danmarks
Naturfredningsforening, Danmarks restauranter & cafeer, Den danske
Fondsmæglerforening, Fagbevægelsens Hovedorganisation, Finans Dan-
mark, Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FSR
danske revisorer, IDA
- Ingeniørforeningen, Landbrug & Fødevarer og Viegand Maagøe.