Erhvervsudvalget 2024-25
L 106 Bilag 11
Offentligt
2964972_0001.png
Til lovforslag nr.
L 106
Folketinget 2024-25
Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 9. januar 2025
Betænkning
over
Forslag til lov om uafhængige udbydere af erklæringsydelser vedrørende
bæredygtighedsrapportering
[af erhvervsministeren (Morten Bødskov)]
1. Ændringsforslag
Erhvervsministeren har stillet 15 ændringsforslag til lov-
forslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, SF, M, EL, DF og RV) indstil-
ler lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsfor-
slag.
Et
mindretal
i udvalget (LA, DD, KF og ALT) indstiller
lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Danmarksdemokraterne
Danmarksdemokraterne stemmer imod lovforslaget. Det
gør vi, fordi vi i udgangspunktet er store modstandere af
bæredygtighedsdirektivet, da det ikke bidrager til andet end
en masse bureaukratisk bøvl for en række virksomheder,
herunder særligt små og mellemstore virksomheder. På trods
af, at lovforslaget er en fornuftig implementering af noget
elendig lovgivning, eftersom der åbnes op for, at uafhængige
udbydere af erklæringsydelser også kan afgive erklæringer
om bæredygtighedsrapportering, betragter Danmarksdemo-
kraterne det som en for lille reparation af dårlig lovgivning,
der kommer fra Bruxelles.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
erhvervsministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 1
1)
I
stk. 2
ændres »ved« til: »på«.
[Sproglig korrektion]
Til § 4
2)
I
stk. 4
ændres »vedligeholdelse heraf, indberetning
samt offentliggørelse« til: »vedligeholdelse, indberetning og
offentliggørelse«.
[Sproglig korrektion]
Til § 19
3)
Stk. 1, nr. 2,
affattes således:
»2) opfylder betingelsen i § 11, stk. 1, nr. 7, jf. stk. 5, og
der ikke foreligger de i § 11, stk. 3, anførte omstændig-
heder.«
[Sproglig præcisering]
Til § 34
4)
I
1. pkt.
ændres »styrelsen« til: »Erhvervsstyrelsen«.
[Sproglig præcisering]
Til § 42
5)
I
stk. 1, nr. 2,
ændres »§ 40« til: »§ 41«.
[Lovteknisk rettelse]
AX030903
L 106 - 2024-25 - Bilag 11: Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 9. januar 2025
2964972_0002.png
2
Til § 66
6)
Stk. 4
udgår, og i stedet indsættes:
»Stk. 4.
§ 68, nr. 2, har virkning for regnskabsår, der
begynder den 1. januar 2024 eller senere, jf. dog stk. 5, 6, 8
og 10.
Stk. 5.
For store virksomheder, jf. årsregnskabslovens §
7, stk. 2, nr. 3, der er i regnskabsklasse C, jf. årsregnskabslo-
vens § 7, stk. 1, nr. 3, har årsregnskabslovens § 99 a som
affattet ved denne lovs § 68, nr. 2, virkning for regnskabsår,
der begynder den 1. januar 2025 eller senere. Det samme
gælder for store virksomheder, jf. årsregnskabslovens § 7,
stk. 2, nr. 3, der er omfattet af regnskabsklasse D, jf. års-
regnskabslovens § 7, stk. 1, nr. 4, og som på balancetids-
punktet havde et gennemsnitligt antal heltidsbeskæftigede i
regnskabsåret på 500 eller mindre. For regnskabsår, der er
påbegyndt inden den 1. januar 2025, finder § 99 a og regler
udstedt i medfør af § 99 a, stk. 9 og 10, som affattet ved lov
nr. 1716 af 27. december 2018 anvendelse.
Stk. 6.
For små og mellemstore virksomheder, jf. årsregn-
skabslovens § 7, stk. 2, nr. 1 og 2, der er i regnskabsklasse
D, jf. årsregnskabslovens § 7, stk. 1, nr. 4, har årsregnskabs-
lovens § 99 a som affattet ved denne lovs § 68, nr. 2,
virkning for regnskabsår, der begynder den 1. januar 2026
eller senere. For regnskabsår, der er påbegyndt inden den 1.
januar 2026, finder § 99 a og regler udstedt i medfør af § 99
a, stk. 9 og 10, som affattet ved lov nr. 1716 af 27. december
2018 anvendelse.
Stk. 7.
Uanset stk. 5, 3. pkt., og stk. 6, 2. pkt., kan virk-
somheder, der er omfattet af stk. 5 og 6, for regnskabsår, der
begynder tidligere end den 1. januar 2026, vælge at udar-
bejde deres bæredygtighedsrapportering efter årsregnskabs-
lovens § 99 a som affattet ved denne lovs § 68, nr. 2.
Stk. 8.
Stk. 3-7 finder tilsvarende anvendelse på moder-
virksomheder, som aflægger koncernregnskab. Ved opgørel-
se af antal heltidsbeskæftigede, jf. stk. 5, 2. pkt., anvendes
antallet af heltidsbeskæftigede i koncernen som helhed.
Stk. 9.
En virksomhed, hvis ledelsesberetning skal inde-
holde oplysninger om virksomhedens værdikæde efter års-
regnskabslovens § 99 a, stk. 4, som affattet ved denne lovs §
68, nr. 2, skal, i tilfælde af at ikke alle de fornødne oplysnin-
ger om værdikæden foreligger, redegøre for de bestræbelser,
den gør sig for at fremskaffe de fornødne oplysninger om
værdikæden, for grundene til, at ikke alle de fornødne oplys-
ninger er blevet fremskaffet, og for sine planer for fremskaf-
felse af de fornødne oplysninger i fremtiden. 1. pkt. gælder
alene for de 3 første regnskabsår, for hvilke virksomheden
efter årsregnskabslovens § 99 a, stk. 1, som affattet ved
denne lovs § 68, nr. 2, er forpligtet til i ledelsesberetningen
at medtage en bæredygtighedsrapportering.
Stk. 10.
Uanset årsregnskabslovens § 99 a, stk. 1, som
affattet ved denne lovs § 68, nr. 2, kan små og mellemstore
virksomheder, jf. størrelsesgrænserne for små og mellemsto-
re virksomheder i årsregnskabslovens § 7, stk. 2, nr. 1 og 2,
der har værdipapirer optaget til handel på et reguleret mar-
ked i Den Europæiske Union eller i et land, som Unionen
har indgået aftale med på det finansielle område, beslutte
ikke at lade bæredygtighedsrapporteringen efter § 99 a, stk.
1, indgå i ledelsesberetningen for regnskabsår, der begynder
inden den 1. januar 2028. Virksomhederne, jf. 1. pkt., skal
i så fald angive, hvorfor rapporteringen ikke er medtaget i
ledelsesberetningen. For regnskabsår, hvor 1. pkt. anvendes,
finder § 99 a og regler udstedt i medfør af § 99 a, stk. 9
og 10, som affattet ved lov nr. 1716 af 27. december 2018
anvendelse.«
[Udskydelse af lovens virkning, for så vidt angår § 68, nr. 2,
i overensstemmelse med bæredygtighedsdirektivet og gæl-
dende ret]
Til § 68
7)
I
indledningen
indsættes efter »maj 2024«: »og lov nr.
1602 af 17. december 2024«.
[Lovteknisk ændring som følge af lov nr. 1602 af 17. de-
cember 2024 (kønsbalanceloven)]
8)
I de under
nr. 2
og
3
foreslåede affattelser af
§ 99 a
ændres i
stk. 2, nr. 1, litra a,
»forretningsmodel« til: »forret-
ningsmodels«.
[Sproglig korrektion]
9)
I den under
nr. 2
foreslåede affattelse af
§ 99 a
ændres
i
stk. 13
»99 a« til: »stk. 1-12«.
[Korrektion af henvisning]
10)
I den under
nr. 3
foreslåede affattelse af
§ 99 a
ændres
i
stk. 12
»99 a« til: »stk. 1-11«.
[Korrektion af henvisning]
11)
Nr. 9
affattes således:
»9.
I
§ 159 b, stk. 1,
indsættes efter nr. 15 som nyt nummer:
»16) Lov om uafhængige erklæringsudbydere vedrørende
bæredygtighedsrapportering.«
Nr. 16 bliver herefter nr. 17.«
[Lovteknisk ændring som følge af lov nr. 1602 af 17. de-
cember 2024 (kønsbalanceloven)]
12)
Nr. 10
affattes således:
»10.
I
§ 159 b, stk. 1, nr. 16,
der bliver nr. 17, indsættes efter
»nr. 1-14«: »og 16«.«
[Lovteknisk konsekvensrettelse som følge af ændringsfor-
slag nr. 11]
Ny paragraf
13)
Efter § 68 indsættes:
Ȥ 01.
I lov nr. 480 af 22. maj 2024 om ændring af
årsregnskabsloven, revisorloven og forskellige andre love
(Gennemførelse af EU-direktiv om virksomheders bæredyg-
tighedsrapportering og EU-direktiv om forhøjelse af størrel-
sesgrænser i regnskabsdirektivet m.v.) foretages følgende
ændring:
1.
§ 1, nr. 23,
ophæves.«
L 106 - 2024-25 - Bilag 11: Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 9. januar 2025
2964972_0003.png
3
[Konsekvensændring som følge af den foreslåede bestem-
melse i § 68, nr. 3]
Til § 71
14)
I det under
nr. 5
foreslåede
§ 18, stk. 2, 3. pkt.,
ændres
»vedrørende« til: »på«.
[Sproglig korrektion]
Til § 76
15)
I
stk. 2
udgår »særlige«.
[Sproglig korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en sproglig rettelse, der udgør en sproglig
forbedring.
Til nr. 2
Der er tale om en sproglig rettelse, der udgør en sproglig
forbedring.
Til nr. 3
Der er tale om en sproglig præcisering. Med den fore-
slåede ændring præciseres det, at det er en betingelse for
godkendelse af en verifikator fra et andet EU-/EØS-land, at
vedkommende skal være forsikret mod økonomiske krav i
henhold til de regler, der udstedes efter § 11, stk. 5. Det er
endvidere præciseret, at der ikke må foreligge omstændig-
heder, hvorefter Erhvervsstyrelsen kan nægte godkendelse
efter § 11, stk. 3.
Til nr. 4
Der er tale om en sproglig præcisering. Med den foreslå-
ede ændring præciseres det, at der er tale om Erhvervsstyrel-
sen.
Til nr. 5
Der er tale om en lovteknisk rettelse. Den foreslåede
ændring indebærer, at der henvises til den korrekte bestem-
melse.
Til nr. 6
Der er tale om en lovteknisk rettelse, som vil betyde, at
de gældende regler vedrørende bæredygtighedsrapportering
videreføres.
Ændringsforslaget vil indebære, at virkningsbestemmel-
serne, der blev indført med lov nr. 480 af 22. maj 2024, vil
blive videreført.
De gældende virkningstidspunkter er en implementering
af bæredygtighedsdirektivet, hvorefter virksomhederne trin-
vis bliver omfattet af de nye regler om bæredygtighedsrap-
portering.
Ændringsforslaget indebærer ingen ændringer i forhold
til gældende ret.
Til nr. 7
Ændringen er en konsekvens af vedtagelsen af kønsba-
lanceloven den 12. december 2024, som indeholder en æn-
dring til årsregnskabslovens § 159 b.
Til nr. 8
Der er tale om en sproglig rettelse, der udgør en sproglig
forbedring.
Til nr. 9
Der er tale om en indholdsmæssig ændring. Den foreslåe-
de ændring præciserer, at der henvises til stk. 1-12 i § 99 a.
Til nr. 10
Der er tale om en indholdsmæssig ændring. Den foreslåe-
de ændring præciserer, at der henvises til stk. 1-11 i § 99 a.
Til nr. 11
Der er tale om en lovteknisk rettelse som følge af vedta-
gelsen af lov nr. 1602 af 17. december 2024 (Kønsbalance-
loven), som indsætter et nyt nr. 15 i årsregnskabslovens §
159 b, stk. 1.
Til nr. 12
Der er tale om en lovteknisk konsekvensrettelse som føl-
ge af ændringsforslag nr. 11.
Til nr. 13
Ophævelsen af § 1, nr. 23, foretages for at forhindre, at
der udformes to forskellige versioner af årsregnskabslovens
§ 99 a med samme ikrafttrædelsestidspunkt.
Til nr. 14
Der er tale om en sproglig rettelse, der udgør en sproglig
forbedring.
Til nr. 15
Der er tale om en sproglig rettelse, der udgør en sproglig
forbedring.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 20. november 2024 og var
til 1. behandling den 6. december 2024. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervsudval-
get.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og erhverhvervsministeren sendte den 3. sep-
tember 2024 dette udkast til udvalget, jf. ERU alm. del –
bilag 272, folketingsåret 2023-24. Den 20. november 2024
L 106 - 2024-25 - Bilag 11: Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 9. januar 2025
2964972_0004.png
4
sendte erhvervsministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 10 bilag på lovfor-
slaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 3 skriftlige
henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 deputa-
tion, der mundtligt har redegjort for deres holdning til lov-
forslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 9 spørgsmål
til erhvervsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
Anne Paulin (S) Birgitte Vind (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Malte Larsen (S) Mette Reissmann (S)
Karin Gaardsted (S) Kim Aas (S) Thomas Skriver Jensen (S) Per Husted (S) Hans Andersen (V) Linea Søgaard-Lidell (V)
Louise Elholm (V)
fmd.
Heidi Bank (V) Mohammad Rona (M) Charlotte Bagge Hansen (M) Betina Kastbjerg (DD)
Kim Edberg Andersen (DD) Pernille Vermund (LA) Steffen W. Frølund (LA)
nfmd.
Lars-Christian Brask (LA)
Helle Bonnesen (KF) Dina Raabjerg (KF) Peter Kofod (DF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Carl Valentin (SF)
Sigurd Agersnap (SF) Rosa Lund (EL) Katrine Robsøe (RV) Sascha Faxe (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
50
24
15
15
15
13
10
9
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Alternativet (ALT)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
5
1
1
1
1
6