Skatteudvalget 2024-25
L 103 Bilag 1
Offentligt
2937729_0001.png
15. november 2024
J.nr. 2024 - 7892
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende L 103 - forslag til Lov om ændring af opkrævningsloven, skattekontrolloven og lig-
ningsloven (Regulering af afgift for foreløbig fastsættelse, regulering af satserne for skatte-
tillæg, modernisering af sanktionspraksis ved passiv skatteunddragelse og midlertidig lem-
pelse af betingelserne for bundfradrag ved deleøkonomi for indkomstårene 2023-2025).
Rasmus Stoklund
/ Per Hvas
L 103 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2937729_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Advokatsamfundet
Vedr. deleøkonomi
Advokatsamfundet har ikke ind-
holdsmæssige bemærkninger til
selve lovforslaget.
Advokatsamfundet bemærker dog,
at det forekommer hensigtsmæs-
sigt i forarbejderne nærmere at
konkretisere (og eksemplificere)
kravene til dokumentationen for,
at udlejeren har udlejet gennem en
platform.
Der kan henvises til kommentaren
til høringssvaret fra FSR - danske
Revisorer.
Advokatsamfundet bemærker des-
uden, at det forekommer relevant
at angive, at dokumentationen skal
indsendes på Skattestyrelsens an-
modning og fristen herfor.
Lovforslagets bemærkninger er ud-
bygget på dette punkt, således at
det fremgår, at dokumentationen
vil skulle fremsendes på Skattesty-
relsens anmodning. Fristen vil
fremgå af materialeindkaldelsen fra
Skattestyrelsen.
Vedr. modernisering af sanktionspraksis
ved passiv skatteunddragelse
Advokatsamfundet bemærker, at
det er en politisk vurdering, om
passiv skatteunddragelse skal anses
for mindre bebrejdelsesværdigt
end aktiv skatteunddragelse.
Advokatsamfundet bemærker, at
det må formodes, at et stort antal
borgere lægger til grund, at Skatte-
forvaltningen har alle relevante op-
lysninger til brug for skatteansæt-
telsen og derfor ikke eftergår, om
den automatisk genererede opgø-
relse er korrekt.
Et strafansvar forudsætter, at der
er handlet forsætligt eller groft
uagtsomt.
Side 2 af 11
L 103 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2937729_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Ankestyrelsen
Ankestyrelsen har ingen bemærk-
ninger.
Dansk Arbejdsgiverfor-
ening
Dansk Arbejdsgiverforening øn-
sker ikke at afgive bemærkninger.
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv støtter intentio-
nerne i lovforslaget om midlerti-
digt at lempe betingelserne for an-
vendelse af bundfradrag ved be-
skatningen af indkomst fra dele-
økonomiske aktiviteter som udlej-
ning af fritidsboliger, helårsboliger,
værelser samt biler, både, camping-
vogne m.m.
Dette er ifølge Dansk Erhverv en
hensigtsmæssig løsning i lyset af de
tekniske udfordringer, der har op-
stået i forbindelse med indberet-
ning og udveksling af oplysninger i
henhold til EU's DAC7-direktiv.
Der er tale om en midlertidig løs-
ning som følge af de tekniske ud-
fordringer med indberetning og
udveksling af oplysninger efter
DAC7.
Tekniske problemer med DAC7
Dansk Erhverv anerkender de tek-
niske problemer, der er opstået
ved implementeringen af DAC7-
direktivet, herunder fejl i indberet-
ninger og problemer med korrekt
kobling af oplysninger til udlejere
samt udveksling mellem EU-lan-
dene. Det er ifølge Dansk Erhverv
afgørende, at disse tekniske pro-
blemer ikke pålægger skatteydere
uforudsete byrder. Dansk Erhverv
er enige i, at skatteydere, som har
udlejet gennem en platform med
indberetningspligt, ikke skal straf-
fes for tekniske mangler i systemet,
og at adgangen til bundfradrag bør
Lovforslaget har netop til formål
at sikre, at den manglende opfyl-
delse af de gældende krav om ind-
beretning og udveksling af oplys-
ninger ikke går ud over udlejerens
mulighed for at kunne anvende
bundfradrag ved indkomstopgørel-
sen.
Side 3 af 11
L 103 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2937729_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
bibeholdes for indkomstårene
2023, 2024 og 2025, som foreslået.
Støtte til gennemsigtighed og indberet-
ningspligt
Dansk Erhverv bakker grundlæg-
gende op om forslaget. Dansk Er-
hverv mener dog, at det forhøjede
bundfradrag kommer med en vel-
kendt og velbeskrevet indberet-
ningspligt. Dansk Erhverv støtter
den gennemsigtighed, som DAC7-
direktivet bidrager til, og mener, at
den midlertidige lempelse bør im-
plementeres for en begrænset peri-
ode, som det også er foreslået i
lovgivningen.
Det er forventningen, at udfor-
dringerne med udveksling af oplys-
ninger på beskatningsområdet
mellem skattemyndighederne er af
midlertidig karakter. Det er dog
vurderingen, at eventuelle gene-
relle fejl først vil kunne identifice-
res medio 2025, og at forbedringer
derfor tidligst vil kunne få effekt
fra 2026.
Ekstraordinær og tidsbegrænset lempelse
Dansk Erhverv tilslutter sig, at for-
slaget skal ses som en ekstraordi-
nær lempelse, som alene skal gælde
midlertidigt for at undgå unødven-
dige økonomiske byrder på skatte-
yderne. Samtidig er det ifølge
Dansk Erhverv vigtigt, at syste-
merne hurtigt bringes i overens-
stemmelse med DAC7-direktivet,
så den normale indberetningspro-
cedure kan genoptages.
Se bemærkning ovenfor.
Dansk Industri
Dansk Industri bemærker for så
vidt angår beregning af skattetil-
læg, at den eksisterende sondring
mellem, om skatteyderen betaler
topskat eller ej, bør ophæves, så
skattetillægget bliver ens for alle
uanset indkomst.
Lovforslaget udmønter den politi-
ske aftale, der blev indgået den 10.
oktober 2024, om en regulering af
bl.a. satserne for skattetillæg. Det
er ikke en del af aftalen at ophæve
sondringen mellem, om skatteyde-
ren betaler topskat eller ej.
Side 4 af 11
L 103 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2937729_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dansk Industri bemærker, at regu-
leringen af afgift for foreløbig fast-
sættelse og reguleringen af satserne
for skattetillæg fremover bør regu-
leres efter den såkaldte § 20-regu-
lering.
Der henvises til kommentaren
ovenfor.
Dansk Industri bemærker, at de
ovenstående forslag vil
alt efter
valget af størrelsen på det fremti-
dige ensartede skattetillæg uanset
indkomst
resultere i et varigt
merprovenu i størrelsen 100-150
mio. kr. efter tilbageløb og adfærd.
Det foreslås at reservere dette be-
løb til forenklinger af skattelovgiv-
ningen, bl.a. reglerne om ikke-ar-
bejdsrelaterede medarbejdergoder
og diverse former for (jule-)gaver,
gratialer m.v.
Danske Advokater
Danske Advokater bemærker, at
hensynet bag den gældende sankti-
onspraksis for grov uagtsom pas-
siv skatteunddragelse er, at en
skatteyder, der ikke aktivt bevirker
en urigtig skatteansættelse, ikke
skal straffes så hårdt, som hvis der
er tale om aktiv skatteunddragelse.
Det bemærkes, at hensynet er
uændret, og at den foreslåede
sanktionspraksis bør begrundes
med et ønske om at skærpe straf-
fen for passiv skatteunddragelse,
der er begået groft uagtsomt.
Med lovforslaget fastsættes et bø-
deniveau i sager om passiv skatte-
unddragelse, hvor der er handlet
groft uagtsomt. Bødeniveauet vil
efter lovforslaget svare til, hvad
der generelt gælder i unddragelses-
sager på skatteområdet, når der er
handlet groft uagtsomt.
Som det er illustreret med et ek-
sempel i lovforslagets almindelige
bemærkninger, pkt. 2.3.2, vil det i
udgangspunktet ikke være mindre
bebrejdelsesværdigt, at unddragel-
sen skyldes grov uagtsom passivi-
tet, end hvis det skyldtes en aktiv
handling.
Side 5 af 11
L 103 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2937729_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Danske Regioner
Danske Regioner har ingen be-
mærkninger.
Digitaliseringsstyrelsen
sekretariatet for digitali-
seringsklar lovgivning
Sekretariatet for digitaliseringsklar
lovgivning finder, at lovforslaget
vedrører en væsentlig problemstil-
ling, der handler om at sikre, at der
på så tidligt et tidspunkt i det lov-
forberedende arbejde tages aktivt
stilling til behovet for at iværksætte
foranstaltninger til sikring af, at en
foreskrevet udveksling af data mel-
lem offentlige myndigheder kan
finde sted med afsæt i en fælles
forståelse af, hvordan disse data er
defineret og afgrænset
såkaldt
”interoperabilitet”.
Sekretariatets arbejde med at sikre,
at udveksling af data mellem of-
fentlige myndigheder kan finde
sted så enkelt som muligt, kan
støttes.
Sekretariatet konstaterer, at stadig
flere EU-retsakter indebærer øget
udveksling af data mellem med-
lemslandene med deraf følgende
stigende kompleksitet i behovet
for it- og datamæssig understøt-
telse i implementeringen af lovgiv-
ningen.
Erhvervsstyrelsens Om-
råde for Bedre Regulering
(OBR)
OBR vurderer, at lovforslaget ikke
medfører administrative konse-
kvenser for erhvervslivet.
Feriehusudlejernes Bran-
cheforening
Feriehusudlejernes Branchefor-
ening henviser til, at DAC7 skal
sikre gennemsigtighed og stringens
på tværs af EU, og anfører, at di-
rektivet utvivlsomt vil bidrage til
netop dette. Det hilser branchefor-
eningen velkomment.
Ved lovforslaget er der foreslået
en midlertidig lempelse af betingel-
serne for bundfradrag ved dele-
økonomi som følge af problemer
med udveksling af oplysninger
mellem EU-landene.
Side 6 af 11
L 103 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2937729_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Brancheforeningen bakker op om
en lempelse i en overgangsperiode,
men gør det klart, at det er cen-
tralt, at det alene er for en kortsig-
tet periode.
Brancheforeningen henviser i den
forbindelse til, at det er naturligt,
at det forhøjede bundfradrag kom-
mer med en oplysningspligt, som
foreningen bakker op om. Den
skal der derfor efter foreningens
opfattelse leves op til.
Det er forventningen, at disse pro-
blemer er af midlertidig karakter,
og lempelsen foreslås derfor at
skulle gælde for indkomstårene
2023-2025.
Systemmæssigt er det branchefor-
eningens håb, at DAC7-platfor-
men fortsat forbedres med henblik
på at sikre en så gnidningsfri ind-
beretning som muligt til glæde for
alle involverede.
Finanstilsynet
Finanstilsynet har ingen bemærk-
ninger.
FSR
danske revisorer
Vedr. deleøkonomi
FSR er positivt indstillet over for
lovforslaget, da det har til hensigt
at sikre, at personer ikke kommer
”i klemme” som følge af
udfor-
dringer med DAC7 indberetnin-
gerne til Skattestyrelsen og uden-
landske myndigheder. Herudover
finder FSR det positivt, at lov-
forslaget vil have tilbagevirkende
kraft til indkomståret 2023.
Det har været afgørende ved lov-
forslaget at sikre, at de personer,
der har indkomst fra deleøkono-
miske aktiviteter, ikke får en højere
beskatning, fordi der er tekniske
problemer med at få udvekslet op-
lysninger mellem landene. De tek-
niske problemer har påvirket ind-
beretningerne for indkomståret
2023, og det er forventningen, at
der også kan være problemer med
indberetningerne for indkomst-
årene 2024 og 2025.
Side 7 af 11
L 103 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2937729_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
FSR forstår på baggrund af udkast
til lovforslaget, at personer ved
indberetning af overskuddet ved
udlejning af de i lovforslaget
nævnte aktiver ikke for indkomst-
årene 2023-2025 er afhængig af, at
platformen har foretaget indberet-
ning til Skattestyrelsen eller tilsva-
rende udenlandsk myndighed.
Det kan bekræftes.
De tekniske problemer med indbe-
retningerne efter DAC7 gør, at de
krav, der stilles efter den gældende
lovgivning, for mange skatteydere
vil være umulige at efterkomme.
Der kan således være sket indbe-
retning, men i nogle tilfælde vil
denne indberetning ikke være ud-
vekslet med de danske skattemyn-
digheder. Og i nogle tilfælde vil
indberetningerne ikke kunne mat-
ches med den konkrete skatteyder.
På den baggrund foreslås det i en
midlertidig periode at lempe betin-
gelserne, således at det kun vil
være et krav, at der er anvendt en
indberetningspligtig platform.
FSR henviser til, at det af lov-
forslaget fremgår, at den skatte-
pligtige person på forespørgsel fra
skattemyndighederne vil kunne
sende dokumentation for, at plat-
formen er indberetningspligtig ef-
ter DAC7. FSR spørger i den an-
ledning, om Skatteministeriet kan
bekræfte, at en udlejningsaftale
med platformen også kan danne
grundlag for dokumentation.
FSR anfører i den forbindelse, at
det er en stor opgave for en per-
son at kunne dokumentere, at en
udenlandsk platform er indberet-
ningspligtig efter DAC7, da det er
et kompliceret regelsæt. FSR håber
i den forbindelse, at
Det fremgår af lovforslaget, at do-
kumentation for, at der er anvendt
en indberetningspligtig platform
kan ske på flere måder. Det er bl.a.
anført, at indberetningspligten kan
være tilstrækkeligt sandsynliggjort,
hvis platformsoperatøren er hjem-
mehørende i et EU-land og opfyl-
der kravene til at være omfattet af
indberetningspligten i DAC7.
Det er muligt, at udlejningsaftalen
indeholder tilstrækkelige oplysnin-
ger til at dokumentere dette. I
tvivlstilfælde kan udlejeren også
anmode platformsoperatøren om
at få bekræftelse herpå.
Side 8 af 11
L 103 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2937729_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
skattemyndighederne har mulighed
for at yde vejledning herom til
borgerne.
Herudover kan det bekræftes, at
skattemyndighederne vil kunne
yde vejledning herom.
FSR opfordrer til, at der informe-
res om, at oplysningerne ikke auto-
matisk er blevet indberettet på års-
opgørelsen for 2023 og evt. senere
år, så personer ikke i god tro er af
den opfattelse, at det sker automa-
tisk
og de så ikke er opmærksom
på, at der mangler at ske selvangi-
velse af en indtægt.
Skattestyrelsen er opmærksom på,
at der vil være behov for vejled-
ning i perioden 2024-2025. Der er
på den baggrund afsat ressourcer
hertil svarende til samlet 1 årsværk
(0,8 mio. kr.).
Skattestyrelsen anerkender, at der
vil være behov for generel vejled-
ning vedrørende manglende indbe-
retning, henset til at ændringen vil
være med tilbagevirkende kraft fra
2023, og denne vil kunne ydes.
Vedr. regulering af afgift for foreløbig
fastsættelse og regulering af satserne for
skattetillæg
FSR bemærker, at den højere afgift
for foreløbig fastsættelse og de hø-
jere satser for skattetillæg kan
ramme hårdt på virksomheder og
borgere, der ønsker at angive retti-
digt, men som af forskellige årsa-
ger måtte være kommet for sent.
Det foreslås på denne baggrund, at
Skatteministeriet revurderer beho-
vet for vejledning og opfølgning
for at hjælpe med at huske at få
angivet rettidigt.
Det følger af reglerne i skattekon-
trolloven om skattetillæg, at Skat-
teforvaltningen i særlige tilfælde og
efter ansøgning kan fritage den
skattepligtige for skattetillæg helt
eller delvis. Det er en konkret vur-
dering, om der er forhold hos den
skattepligtige, der kan begrunde en
fritagelse.
En virksomhed har allerede i dag
mulighed for at tilmelde sig mail-
påmindelser om frister. Herudover
kan der på skat.dk dannes en ka-
lender med oversigt over relevante
frister for virksomheden.
FSR foreslår, at der indsættes en
begrænsning for anvendelsen af
satserne, så et skattetillæg ikke kan
Der er allerede i skattekontrollo-
vens regler om skattetillæg fastsat
Side 9 af 11
L 103 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2937729_0010.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
overstige den beregnede skat, der
udløses for året.
et loft for, hvad skattetillægget
højst kan udgøre.
Landbrug & Fødevarer
Landbrug & Fødevarer værdsætter,
at lovforslaget berettiger borgere
til det forhøjede bundfradrag i
2023, 2024 og 2025, uanset der
ikke er sket indberetning fra en
indberetningspligtig platform.
Landbrug & Fødevarer henviser
til, at baggrunden for lovforslaget
er, at tekniske udfordringer med
indberetningen for 2023 ikke bør
komme de borgere til skade, der er
aktive i deleøkonomien, og som
har en forventning om at kunne
opnå høje bundfradrag, da de har
foretaget udlejningen gennem en
digital platform, der er forpligtet til
at indberette til skattemyndighe-
derne i platformens hjemland.
Landbrug & Fødevarer finder
imidlertid, at der bør være tale om
en varig ændring af regelsættet, så-
ledes at det høje bundfradrag alene
gøres betinget af, at udlejningen er
sket gennem en indberetningsplig-
tig platform.
Dele- og platformsøkonomi rum-
mer en række fordele, men også
udfordringer bl.a. for skattekon-
trollen. De nuværende regler af-
spejler således, at det har været af-
gørende at sikre, at danskere, der
er aktive i deleøkonomien, betaler
korrekt skat.
På den baggrund indeholder reg-
lerne et krav om, at der sker digital
indberetning af deleøkonomiske
indtægter til skattemyndighederne
med henblik på, at skattemyndig-
hederne kan sikre sig, at det er de
fulde indtægter fra udlejningen, der
selvangives.
Ved lovforslaget foreslås, at det i
en midlertidig periode er tilstræk-
keligt, at skatteyderen har anvendt
en indberetningspligtig platform.
Det giver en vis grad af sikkerhed
for, at der betales den korrekte
skat. Det er dog ikke hensigten
med lovforslaget generelt at lempe
betingelserne for bundfradrag.
Uanset hvad årsagen måtte være
til, at der sker fejl eller mangler i
indberetningen, forekommer det
efter Landbrug & Fødevarers op-
fattelse ikke rimeligt, at dette skal
få skattemæssige konsekvenser for
de borgere, der har indrettet sig i
tillid til regelsættet og foretaget ud-
lejningen gennem en indberet-
ningspligtig platform.
Side 10 af 11
L 103 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2937729_0011.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Skatterevisorforeningen
Skatterevisorforeningen hilser det
velkomment, at de beskrevne sat-
ser ændres, så de svarer til den
samfundsøkonomiske udvikling.
Side 11 af 11