Udvalget for Digitalisering og It 2024-25
L 102 Bilag 1
Offentligt
2936019_0001.png
Digitaliseringsstyrelsen
Landgreven 4
1017 København K
Vedr. høring over udkast til forslag til lov om
håndhævelse af Europa-parlamentets og Rådets
forordning 2022/868 om europæisk datastyring
Kære Digitaliseringsstyrelsen
Tak for muligheden for at afgive høringssvar i forbindelse med udkast til forslag til lov
om håndhævelse af af Europa-parlamentets og Rådets forordning 2022/868 om
europæisk datastyring.
Neden for fremgår DeiC/DKCERTs høringssvar.
Mvh
DKCERT
13. september 2024
Eskil Sørensen
93511103
[email protected]
DeiC
DTU
Produktionstorvet
Bygning 426
2800 Kgs. Lyngby
Danmark
35 88 82 02
[email protected]
cvr 30 06 09 46
ean 5798000430686
Side 1 af 2
L 102 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra ministeren for digitalisering
2936019_0002.png
Bemærkninger til lovforslaget
Fra DeiC Data Management bemærkes følgende med perspektiv fra forskningsdata
management.
Som en generel kommentar findes det uigennemskueligt, hvordan datagenbrug, -
interoperabilitet og -management kan implementeres og håndhæves, navnlig med
hensyn til forskningsdata, som adskiller sig fra andre offentlige data. Mængden af
nationale forskningsdata er overvældende i volumen og kompleksitet samt fordrer
behov for dataudveksling på tværs af landegrænser. Forordningens forståelse af “re-
use regime to be provided", også forstået som “common administrative practice”,
synes vagt i forhold til at sikre genbrug af offentlige data, navnlig forskningsdata. Det
er uklart, hvordan "Data intermediation services providers should take reasonable
measures to ensure interoperability within a sector and between different sectors to
ensure the proper functioning of the internal market".
Forordningen kunne med fordel omkring (meta)datastandardisering og
interoperabilitet relaterer til The Strategic Research & Innovation Agenda (SRIA) of the
European Open Science Cloud (https://op.europa.eu/en/publication-detail/-
/publication/f9b12d1d-74ea-11ec-9136-01aa75ed71a1).
Det kunne anbefales, at forordningen gør brug af og henviser til FAIR (finadable,
accessible, interoperable og re-useable) Data Principles (https://force11.org/info/the-
fair-data-principles/) for digitale dataaktiver.
Side 2 af 2
L 102 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra ministeren for digitalisering
2936019_0003.png
L 102 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra ministeren for digitalisering
2936019_0004.png
Cc:
Simone Schultz Petersen <[email protected]>
Emne:
Høring om forslag til lov om håndhævelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning 2022/868 om
europæisk datastyring
Kære høringspart
Digitaliseringsstyrelsen anmoder hermed om eventuelle bemærkninger til forslag til lov om håndhævelse af Europa-
Parlamentets og Rådets forordning 2022/868 om europæisk datastyring.
Høringssvar bedes fremsendt via e-mail til
[email protected]
med kopi til
[email protected]
senest
den 13. september
2022, klokken 12:00.
Høringsmaterialet kan også ses på Høringsportalen på
www.hoeringsportalen.dk,
hvor modtagne høringssvar også
vil blive gjort tilgængelige.
Med venlig hilsen
Katerina Helena Vinther
Juridisk fuldmægtig
Kontor for digital regulering og tilsyn
M: +45 29 21 39 01
E: [email protected]
www.digst.dk
- fordi hverdagen er digital
Du bedes venligst være opmærksom på, at Digitaliseringsstyrelsen ved modtagelsen af din meddelelse behandler de personoplysninger
om dig, der fremgår af beskeden. Dette sker som led i Digitaliseringsstyrelsens myndighedsudøvelse. Du kan læse mere om, hvordan
Digitaliseringsstyrelsen behandler dine personoplysninger, og hvilke rettigheder du har som registreret mv., i styrelsens privatlivspolitik
https://digst.dk/om-os/privatlivspolitik/
2
L 102 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra ministeren for digitalisering
2936019_0005.png
Dok. 314180
10. september 2024
Høringssvar til forslag til Lov om håndhævelse af Europa-
Parlamentets og Rådets forordning 2022/868 om europæisk
datastyring
Forbrugerrådet Tænk kan støtte de foreslåede udpegelser, hvilket uddybes nedenfor.
Vedrørende Digitaliseringsstyrelsens ansvar som kompetent myndighed
Forbrugerrådet Tænk ser positivt på forordningens formål, fordi forbrugerne vil kunne nyde gavn af styrket tillid
til datadrevne produkter og tjenester skabt ved hjælp af datadeling.
Forordningen er også bevidst om at risikoen for genidentifikation af forbrugere øges, når en større mængde
data deles og samles. Endeligt fremhæver vi, at forordningen også dækker ”tjenester fra datakooperativer” og
”dataaltruisme”. Begge begreber kan på hver deres måde bidrage til at gøre forbrugere mere bevidste om
hvordan deres data bruges, og hvordan de ønsker at deres data bør bruges.
Forbrugerrådet Tænk ser positivt på disse bemærkninger, og i lyset af dette, bemærker vi også vurderingen
som ministeriet lægger til grund for at udpege Digitaliseringsstyrelsen som kompetent myndighed.
Vi deler ministeriets anskuelse af Digitaliseringsstyrelsen som havende den nødvendige erfaring med og
indsigt i området, som relaterer sig til digitale tjenester og datadeling. Derfor støtter vi udpegelsen af
Digitaliseringsstyrelsen som kompetent myndighed til at udføre opgaver, der er forbundet med
anmeldelsesproceduren for dataformidlingstjenester, som følger af artikel 13, stk. 1, i forordning om
datastyring.
Vedrørende Artikel 13, stk. 3 og Artikel 23, stk. 3 om samarbejde med den kompetente myndighed
Vi er enige i ministeriets bemærkning om de forøgede udgifter til at dække medarbejdere der varetager tilsyns-
og håndhævelsesopgaver i relation til forordningen med videre. Vi bemærker dog, at ministeriet ikke har taget
stilling
til
om
tilsyns-
og
håndhævelsesopgaverne
vedrørende
samarbejde
med
databeskyttelsesmyndighederne, de nationale konkurrencemyndigheder, myndigheder med ansvar fra
cybersikkerhed og andre relevante sektormyndigheder, kan håndteres inden for deres nuværende kapacitet.
Vi finder det afgørende for Digitaliseringsstyrelsens effektive udførelse af sin funktion som kompetent
myndighed i Datastyringsforordningen, at ministeriet forholder sig til de økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser som følger af forordningens artikel 13, stk. 3 og artikel 23, stk. 3. Vi bemærker
at et stærkt samarbejde navnlig med databeskyttelsesmyndighederne også vil være med til at få lovforslaget i
overensstemmelse med det 5. princip i digitaliseringsklar lovgivning, hvorigennem lovgivning passer til det
digitale samfund ved at bygge på tryg og sikker datahåndtering.
Vi står naturligvis til rådighed for eventuelle spørgsmål eller behov for uddybninger til ovenstående.
Venlig hilsen
Ida Nynne
Jurist
Uffe Rabe Krag
Politisk chef
L 102 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra ministeren for digitalisering
2936019_0006.png
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Vedhæftede filer:
Henrik Sahlgren <[email protected]>
13. september 2024 12:05
Katerina Helena Vinther; Mads Bitsch Junker
Simone Schultz Petersen; Filip Brodthagen; Sigrid Opheim Yndestad
Høringer vedrørende forslag til lov om håndhævelse af forordning om europæisk
datastyring samt lov om supplerende bestemmelser til Datastyringsforordningen
VS: Økonomisk høring om lov om supplerende bestemmelser til
Datastyringsforordningen ; Høring om forslag til lov om håndhævelse af Europa-
Parlamentets og Rådets forordning 2022/868 om europæisk datastyring ; Forslag
til lov om håndhævelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
europæisk datastyring (datastyringsloven).pdf; Høringsbrev.pdf; Høringsliste.pdf;
Økonomisk høring af lov om supplerende bestemmelser til
Datastyringsforordningen.docx
Hej Katerina Helena Vinther (Digitaliseringsstyrelsen) og Mads Bitsch Junker (Digitaliserings- og
Ligestillingsministeriet)
Hermed region Sjællands høringssvar i forlængelse af mail fra Danske regioner nedenfor.
Høring vedr. lovforslaget:
Region Sjælland har ingen bemærkninger til Digitaliseringsstyrelsen høring vedr. lovforslaget ”håndhævelse af
forordning om europæisk datastyring samt lov om supplerende bestemmelser til Datastyringsforordningen”.
Vedr. den økonomiske høring:
Region Sjælland
vil naturligvis gerne understøtte at data kan flyde indenfor EU, med respekt for de grundlæggende
databeskyttelsesregler. På det foreliggende grundlag kan vi ikke vurdere de økonomiske konsekvenser for regionen,
men forudser at vi står overfor et øget compliancearbejde i regionen, på tværs af regioner og nationalt.
Derudover skal det nævnes, at der
er en stærk relation mellem de foreslåede love og The European Health Data
Space (EHDS), som tidligere er estimeret af regionerne og potentielt kan løbe op i en milliard dyr udgift alt efter
scope og løsning.
Venlig hilsen
Henrik Sahlgren
Chefkonsulent
Region Sjælland
Koncern Digitalisering, Strategisk styring og stab, Ledelsesbetjening
Ærtekildevej 1
4100 Ringsted
Mobil
+45 20 35 14 03
Personlig e-mail
[email protected]
www.regionsjaelland.dk
1
L 102 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra ministeren for digitalisering
2936019_0007.png
L 102 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra ministeren for digitalisering
2936019_0008.png
Om de to anmodninger om høringssvar:
Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet har tilsendt en økonomisk høring om
lov om supplerende
bestemmelser til Datastyringsforordningen
og,
Digitaliseringsstyrelsen har indsendt en anmodning om regionernes bemærkninger
til forslag til lov om
håndhævelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning 2022/868 om europæisk datastyring.
Vedhæftet er de to henvendelser samt alle tilsendte dokumenter.
Til Digitaliseringsstyrelsen:
Eventuelle bemærkninger til Digitaliseringsstyrelsens
forslag til lov om håndhævelse af Europa-
Parlamentets Rådets forordning 2022/868 om europæisk datastyring
bedes derfor fremsendes via e-
mail til Katerina Helena Vinther på
[email protected]
med kopi til
[email protected]
senest den 13.
september 2022, klokken 12:00. Høringsmaterialet kan også ses på Høringsportalen på
Høringsdetaljer - Høringsportalen (hoeringsportalen.dk),
hvor modtagne høringssvar også vil blive
gjort tilgængelige.
Til Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet:
Ligeledes bedes bemærkninger til Digitaliserings- og Ligestillingsministeriets økonomiske høring om
lov
om supplerende bestemmelser til Datastyringsforordningen
fremsendes direkte til Mads Bitsch Junker
via e-mail
[email protected]
med kopi til
[email protected]
og
[email protected].
Fristen for denne høring
er ligeledes fredag d. 13. september 2024.
Hvis der er behov for yderligere afklaringer eller spørgsmål, står vi naturligvis til rådighed.
Med venlig hilsen
Martina Cavarretta Bertelsen
Strategisk digitalisering og innovation
Center for Sundhedsinnovation (SINO)
T
2138 9497
M
[email protected]
Danske Regioner
Dampfærgevej 22
2100 København Ø
T
3529 8100
Region Sjælland anvender de personoplysninger, du giver os i forbindelse med din henvendelse.
Du kan læse mere om formålet med anvendelsen samt dine rettigheder på vores hjemmeside
Region Sjælland
3
L 102 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra ministeren for digitalisering
2936019_0009.png
30-08-2024
Psykiatrifondens svar til Digitaliseringsstyrelsens anmodning om høring over udkast til forslag til Lov
om håndhævelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning 2022/868 om europæisk datastyring
Kære Digitaliseringsstyrelsen,
Psykiatrifonden er positivt indstillet over for forslaget om, at Digitaliseringsstyrelsen udpeges som kompetent
myndighed i henhold til 2022/868 forordningen om europæisk datastyring.
Psykiatrifonden mener, at Digitaliseringsstyrelsens beføjelser til at sikre effektiv håndhævelse af europæisk
datastyring kan forbedre beskyttelsen af persondata og sikre ansvarlig håndtering af data. Ved udpegelsen af
Digitaliseringsstyrelsen som den kompetente myndighed, er der en klarere ansvarsfordeling, der medfører ens-
artet og effektiv implementering af reglerne i forordningen om datastyring i Danmark.
Psykiatrifonden ser særligt positivt på støtten til dataaltruistiske organisationer, da vidensdeling til gavn for
det bredere samfund er et centralt fokusområde for fonden. Psykiatrifonden håber på forhøjet fokus på dette
område, og at Digitaliseringsstyrelsen ikke kun fungerer som en håndhævende myndighed, men også på at
støtte de dataaltruistiske organisationer.
Psykiatrifonden takker Digitaliseringsstyrelsen for at overveje Psykiatrifondens svar til Digitaliseringsstyrel-
sens anmodning om høring.
Venlige hilsner,
Merve fra Compliance
[email protected]
61 36 22 60 I Hejrevej 43, 2400 København NV
[email protected]
I
www.psykiatrifonden.dk
I
Ring-chat-skriv.dk
I
LinkedIn
I
Facebook
I
Instagram
I
Twitter