Udvalget for Digitalisering og It 2024-25
L 102 Bilag 1
Offentligt
2936016_0001.png
Forslag
til
Lov om supplerende bestemmelser til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om europæisk datastyring (datastyringsloven)
1)
§ 1.
Loven supplerer Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
2022/868 af 30. maj 2022 om europæisk datastyring og om ændring af for-
ordning (EU) 2018/1724 (forordning om datastyring), jf. bilag 1 til denne
lov.
§ 2.
Digitaliseringsstyrelsen udpeges som kompetent myndighed, jf. ar-
tikel 13, stk. 1, i forordning om datastyring til at udføre de opgaver, der er
forbundet med anmeldelsesproceduren for dataformidlingstjenester efter
kapitel III i forordning om datastyring.
Stk. 2.
Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, at udbydere af datafor-
midlingstjenester opfylder kravene i kapitel III i forordning om datasty-
ring.
§ 3.
Digitaliseringsstyrelsen udpeges som kompetent myndighed, jf. ar-
tikel 23, stk. 1, i forordning om datastyring med ansvar for det offentlige
nationale register over anerkendte dataaltruistiske organisationer efter ka-
pitel IV i forordning om datastyring.
Stk. 2.
Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, at anerkendte dataaltrui-
stiske organisationer opfylder kravene i kapitel IV i forordning om datasty-
ring.
§ 4.
Digitaliseringsstyrelsen kan meddele påbud efter artikel 34 i forord-
ning om datastyring om,
1) at en udbyder af dataformidlingstjenester skal indgive en anmeldelse
i overensstemmelse med anmeldelsesforpligtelsen for dataformid-
lingstjenesteudbydere efter artikel 11,
2) at en udbyder af dataformidlingstjenester skal opfylde betingelserne
for udbud af dataformidlingstjenester efter artikel 12, og
1)
Som bilag til loven er medtaget Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
2022/868 af 30. maj 2022 om europæisk datastyring og om ændring af forordning (EU)
2018/1724 (forordning om datastyring), EU-Tidende 2022, nr. L 152, side 1. Ifølge artikel
288 i EUF-Traktaten gælder en forordning umiddelbart i hver medlemsstat. Gengivelsen af
forordningen i lovens bilag er således udelukkende begrundet i praktiske hensyn og berører
ikke forordningens umiddelbare gyldighed i Danmark.
L 102 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra ministeren for digitalisering
3) at en anerkendt dataaltruistisk organisation skal opfylde betingel-
serne for registrering som en anerkendt dataaltruistisk organisation
efter artikel 18 og 20-22.
Stk. 2.
Digitaliseringsstyrelsen fastsætter en frist for efterlevelse af et på-
bud efter stk. 1.
§ 5.
Med bøde straffes den, der undlader at efterkomme påbud efter § 4,
stk. 1.
Stk. 2.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar
efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
§
6.
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
§ 7.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
2
L 102 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra ministeren for digitalisering
2936016_0003.png
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1.
2.1.1.
2.1.2.
Indledning
Lovforslagets hovedpunkter
Udpegning af kompetent myndighed
Gældende ret
Digitaliseringsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Sanktioner
Gældende ret
Digitaliseringsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekven-
ser for det offentlige
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervsli-
vet m.v.
Administrative konsekvenser for borgerne
Klimamæssige konsekvenser
Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Sammenfattende skema
2.2.
2.2.1.
2.2.2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Side 3/22
L 102 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra ministeren for digitalisering
1. Indledning
Europa-Kommissionen fremsatte den 25. november 2020 forslag til Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets forordning om europæisk datastyring. For-
ordningen, som i dette lovforslag benævnes ”forordning om datastyring”,
blev vedtaget den 30. maj 2022 og trådte i kraft den 23. juni 2022. Forord-
ning om datastyring har direkte virkning i Danmark fra den 24. september
2023, jf. artikel 38 i forordning om datastyring.
Forordning om datastyring har til formål at bidrage til at styrke det indre
digitale marked ved bl.a. at fastlægge retningslinjer for, hvordan datafor-
midlingstjenesteudbydere og dataaltruistiske organisationer skal indgå i
datamarkedet.
Forordning om datastyring indeholder betingelser for videreanvendelse af
bestemte kategorier af data inden for Unionen, som offentlige myndighe-
der er i besiddelse af, samt oprettelse af en anmeldelses- og tilsynsramme
for udbud af dataformidlingstjenester, en ramme for frivillig registrering af
enheder, der stiller data til rådighed til altruistiske formål, og en ramme for
oprettelsen af et europæisk datainnovationsråd.
Forordning om datastyring fastlægger en række forpligtelser for datafor-
midlingstjenesteudbydere. Disse fremgår af kapitel III og indebærer blandt
andet, at enhver dataformidlingstjenesteudbyder, der har til hensigt at ud-
byde tjenester omfattet af artikel 10 i forordning om datastyring, er omfat-
tet af en anmeldelsespligt.
Forordning om datastyring fastlægger endvidere et regelsæt for dataaltrui-
stiske organisationer i kapitel IV.
Derudover følger det af forordning om datastyring, at der skal etableres et
tilsyn, som overvåger, hvorvidt dataformidlingstjenesteudbydere og aner-
kendte dataaltruistiske organisationer opfylder kravene i hhv. kapitel III og
IV. Den kompetente myndighed, der udfører tilsynet, tillægges herudover
en række beføjelser, blandt andet adgangen til at anmode om nødvendige
oplysninger samt sanktionere brud på forordningen om datastyring.
Forordning om datastyring giver inden for en række områder mulighed for,
at der i national ret fastsættes bestemmelser for at tilpasse anvendelsen af
forordningen.
Digitaliseringsministeriet har på den baggrund vurderet, at det er nødven-
digt, at der fastsættes supplerende bestemmelser til forordningen.
Side 4/22
L 102 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra ministeren for digitalisering
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Udpegning af kompetent myndighed
2.1.1. Gældende ret
Der er ikke fastsat regler i national ret, som udpeger en kompetent myn-
dighed, der skal varetage opgaver i henhold til kapitel III og IV i forord-
ning om datastyring.
Forordning om datastyring har til formål at styrke tilliden til datadeling,
forstærke mekanismer, der kan øge datatilgængelighed, og fjerne tekniske
hindringer for brug af data. Den opsætter rammer for deling af bestemte
kategorier af data, som offentlige myndigheder er i besiddelse af, ligesom
den fastsætter regler for udbydere af dataformidlingstjenester, samt for re-
gistrering af og tilsyn med dataformidlingstjenesteudbydere og dataaltrui-
stiske organisationer.
Artikel 13, 14 og 26 i forordning om datastyring omhandler organisering
af og krav til kompetente myndigheder for tilsynet med dataformidlingstje-
nester.
Dataformidlingstjenester defineres i artikel 2, nr. 11, i forordning om data-
styring, som tjenester, der har til formål at etablere kommercielle forbin-
delser med henblik på dataudveksling mellem et ubestemt antal registre-
rede og dataindehavere på den ene side og databrugere på den anden side
ved hjælp af tekniske, juridiske eller andre midler, herunder med henblik
på udøvelse af registreredes rettigheder i forbindelse med personoplysnin-
ger, dog med undtagelse af mindst følgende: a) tjenester, der indsamler
data fra dataindehavere og aggregerer, beriger eller omdanner dataene med
henblik på at tilføre dem en betydelig merværdi og udsteder licens til an-
vendelse af de deraf følgende data til databrugere uden dermed at etablere
en kommerciel forbindelse mellem dataindehavere og databrugere, b) tje-
nester, der fokuserer på formidling af ophavsretligt beskyttet indhold, c)
tjenester, der udelukkende anvendes af én dataindehaver med det formål at
muliggøre anvendelsen af de data, som den pågældende dataindehaver er i
besiddelse af, eller som anvendes af flere juridiske personer i en lukket
koncern, herunder leverandør- eller kundeforhold eller kontraktligt fast-
satte samarbejdsforhold, navnlig dem, der som et hovedformål har at sikre
funktionaliteten af genstande og enheder, der er forbundet med tingenes
internet, og d) datadelingsformidlingstjenester, der tilbydes af offentlige
myndigheder uden at sigte mod at etablere kommercielle forhold med hen-
blik på dataudveksling.
Side 5/22
L 102 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra ministeren for digitalisering
Det følger af artikel 13, stk. 1, 1. pkt., i forordning om datastyring, at hver
medlemsstat udpeger en eller flere kompetente myndigheder til at udføre
de opgaver, der er forbundet med anmeldelsesproceduren for dataformid-
lingstjenester. Den udpegede myndighed skal, jf. artikel 13, stk. 2, i for-
ordning om datastyring, opfylde kravene fastlagt i artikel 26 i forordning
om datastyring.
Det følger endvidere af artikel 14, stk. 1, at den kompetente myndighed for
dataformidlingstjenester overvåger og fører tilsyn med, at dataformidlings-
tjenesteudbydere opfylder kravene i kapitel III. De kompetente myndighe-
der for dataformidlingstjenester kan også overvåge og føre tilsyn med, at
sådanne dataformidlingstjenesteudbydere opfylder kravene, efter anmod-
ning fra en fysisk eller juridisk person.
Det følger af artikel 14, stk. 2, i forordning om datastyring, at den kompe-
tente myndighed har beføjelse til at anmode dataformidlingstjenesteudby-
dere eller deres retlige repræsentant om alle de oplysninger, der er nødven-
dige for at kontrollere, hvorvidt kravene i kapitel III i forordning om data-
styring er opfyldt. Det følger endvidere af artikel 14, stk. 2, i forordning
om datastyring, at enhver anmodning om oplysninger skal stå i et rimeligt
forhold til, hvad opgaven kræver og være begrundet.
Det følger af artikel 14, stk. 3, i forordning om datastyring, at, hvis den
kompetente myndighed for dataformidlingstjenester konstaterer, at en da-
taformidlingstjenesteudbyder ikke opfylder et eller flere af kravene i kapi-
tel III, underretter den dataformidlingstjenesteudbyderen herom og giver
denne mulighed for at fremføre sine synspunkter inden for 30 dage efter
modtagelsen af anmeldelsen.
Det følger endvidere af artikel 14, stk. 4, 1. og 2. pkt., at den kompetente
myndighed for dataformidlingstjenester har beføjelse til at kræve, at over-
trædelsen, jf. stk. 3, ophører inden for en rimelig frist eller omgående i til-
fælde af en alvorlig overtrædelse, og træffer passende foranstaltninger, der
står i et rimeligt forhold til formålet, for at sikre, at kravene opfyldes. I den
forbindelse skal den kompetente myndighed for dataformidlingstjenester,
hvis det er relevant, have beføjelse til a) at pålægge afskrækkende økono-
miske sanktioner gennem administrative procedurer, herunder periodiske
sanktioner og sanktioner med tilbagevirkende kraft, at indlede retsforfølg-
ning med henblik på pålæggelse af bøder eller begge dele, b) at kræve, at
igangsættelsen af udbuddet af dataformidlingstjenesten udsættes, eller ud-
Side 6/22
L 102 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra ministeren for digitalisering
buddet suspenderes, indtil enhver ændring af betingelserne, som den kom-
petente myndighed for dataformidlingstjenester har krævet, er foretaget,
eller c) at kræve, at udbuddet af dataformidlingstjenesten ophører, hvis al-
vorlige eller gentagne overtrædelser ikke er blevet afhjulpet på trods af
forudgående underretning i henhold til stk. 3.
Artikel 23, 24 og 26 i forordning om datastyring omhandler organisering
af og krav til kompetente myndigheder, der er ansvarlige for registrering af
dataaltruistiske organisationer.
Dataaltruisme defineres i artikel 2, nr. 16, i forordning om datastyring,
som frivillig deling af data på grundlag af registreredes samtykke til be-
handling af personoplysninger, der vedrører dem, eller dataindehaveres til-
ladelse til, at andre data end personoplysninger, som de er i besiddelse af,
anvendes, uden at de søger eller modtager en modydelse, som går ud over
kompensation i forbindelse med de omkostninger, de pådrager sig ved at
stille deres data til rådighed med henblik på almennyttige formål som fast-
sat i national ret, hvor det er relevant, f.eks. sundhedspleje, bekæmpelse af
klimaændringer, forbedring af mobiliteten, lettelse af udviklingen, udarbej-
delsen og formidlingen af officielle statistikker, forbedring af udbuddet af
offentlige tjenester, offentlig beslutningstagning eller almennyttige viden-
skabelige formål.
Det følger af artikel 23, stk. 1, 1. pkt., i forordning om datastyring, at hver
medlemsstat udpeger en eller flere kompetente myndigheder, der er an-
svarlige for dens offentlige nationale register over anerkendte dataaltruisti-
ske organisationer. Den udpegede myndighed skal, jf. artikel 23, stk. 1, 2.
pkt., i forordning om datastyring, opfylde kravene fastlagt i artikel 26 i for-
ordning om datastyring.
Det følger endvidere af artikel 24, stk. 1, at den kompetente myndighed,
der er ansvarlig for registrering af dataaltruistiske organisationer, overvå-
ger og fører tilsyn med, at anerkendte dataaltruistiske organisationer opfyl-
der kravene i kapitel IV. Den kompetente myndighed, der er ansvarlig for
registrering af dataaltruistiske organisationer, kan også overvåge og føre
tilsyn med, at sådanne anerkendte dataaltruistiske organisationer opfylder
kravene, efter anmodning fra en fysisk eller juridisk person.
Det følger af artikel 24, stk. 2, i forordning om datastyring, at den kompe-
tente myndighed har beføjelse til at anmode anerkendte dataaltruistiske or-
ganisationer om alle de oplysninger, der er nødvendige for at kontrollere,
Side 7/22
L 102 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra ministeren for digitalisering
at kravene i kapitel IV i forordning om datastyring, overholdes. Enhver an-
modning om oplysninger skal stå i et rimeligt forhold til, hvad opgaven
kræver, og være begrundet.
Det følger af artikel 24, stk. 3, i forordning om datastyring, at hvis den
kompetente myndighed, der er ansvarlig for registrering af dataaltruistiske
organisationer, konstaterer, at en anerkendt dataaltruistisk organisation
ikke opfylder et eller flere af kravene i kapitel IV, underretter den enheden
herom og giver den mulighed for at fremføre sine synspunkter inden for 30
dage efter modtagelsen af anmeldelsen.
Det følger af artikel 24, stk. 4, i forordning om datastyring, at den kompe-
tente myndighed, der er ansvarlig for registrering af dataaltruistiske orga-
nisationer, har beføjelse til at kræve, at overtrædelsen, jf. stk. 3, ophører
omgående eller inden for en rimelig frist, og træffer passende foranstalt-
ninger, der står i et rimeligt forhold til formålet, for at sikre, at kravene op-
fyldes.
Det følger af artikel 24, stk. 5, 1. pkt., at hvis en anerkendt dataaltruistisk
organisation ikke opfylder et eller flere af kravene i kapitel IV, selv efter at
den kompetente myndighed, der er ansvarlig for registrering af dataaltrui-
stiske organisationer, har underrettet den herom i overensstemmelse med
stk. 3, så a) mister den sin ret til at bruge betegnelsen ”dataaltruistisk orga-
nisation, der er anerkendt i Unionen” i sin skriftlige og mundtlige kommu-
nikation og b) den slettes fra det relevante offentlige nationale register
over anerkendte dataaltruistiske organisationer og det offentlige EU-regi-
ster over anerkendte dataaltruistiske organisationer.
Det følger endvidere af artikel 24, stk. 5, 2. pkt., at enhver afgørelse om at
tilbagekalde retten til at bruge betegnelsen ”dataaltruistisk organisation,
der er anerkendt i Unionen” efter første afsnit, litra a), offentliggøres af
den kompetente myndighed, der er ansvarlig for registrering af dataaltrui-
stiske organisationer.
Det følger af artikel 26, stk. 1, 1. pkt., i forordning om datastyring, at de
kompetente myndigheder for dataformidlingstjenester og de kompetente
myndigheder, der er ansvarlige for registrering af dataaltruistiske organisa-
tioner, skal være juridisk adskilt fra og funktionelt uafhængige af enhver
dataformidlingstjenesteudbyder eller anerkendt dataaltruistisk organisa-
tion.
Side 8/22
L 102 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra ministeren for digitalisering
Det følger endvidere af artikel 26, stk. 2, i forordning om datastyring, at de
kompetente myndigheder for dataformidlingstjenester og de kompetente
myndigheder, der er ansvarlige for registrering af dataaltruistiske organisa-
tioner, skal udføre deres opgaver upartisk, gennemsigtigt, konsekvent, på-
lideligt og rettidigt. De sikrer under udførelsen af deres opgaver fair kon-
kurrence og ikkediskriminering.
Artikel 27, stk. 1, i forordning om datastyring, regulerer retten til at ind-
give en klage vedrørende overtrædelse af forordning om datastyringen. Det
fremgår af bestemmelsen, at fysiske og juridiske personer har ret til enkelt-
vis eller, hvis det er relevant, i fællesskab at indgive en klage i forbindelse
med ethvert spørgsmål, der er omfattet af anvendelsesområdet for forord-
ningen, til den relevante kompetente myndighed for dataformidlingstjene-
ster over en dataformidlingstjenesteudbyder eller til den relevante kompe-
tente myndighed, der er ansvarlig for registrering af dataaltruistiske orga-
nisationer, over en anerkendt dataaltruistisk organisation.
2.1.2 Digitaliseringsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Det er Digitaliseringsministeriets vurdering, at Digitaliseringsstyrelsen har
den nødvendige erfaring med og indsigt i området, som relaterer sig til di-
gitale tjenester, herunder specifikt deling af data. Forordningen om data-
styring regulerer deling af data samt vedrører udviklingen af en europæisk
dataøkonomi, som begge er relateret til styrelsens eksisterende tilsynsom-
råder.
Det foreslås derfor med lovforslaget, at Digitaliseringsstyrelsen udpeges
som kompetent myndighed, jf. artikel 13, stk. 1, i forordning om datasty-
ring til at udføre de opgaver, der er forbundet med anmeldelsesproceduren
for dataformidlingstjenester efter kapitel III i forordning om datastyring.
Det foreslås endvidere med lovforslaget, at Digitaliseringsstyrelsen udpe-
ges som kompetent myndighed, jf. artikel 23, stk. 1, i forordning om data-
styring der er ansvarlig for det offentlige nationale register over anerkendte
dataaltruistiske organisationer efter kapitel IV i forordning om datastyring.
Den foreslåede ordning vil medføre, at Digitaliseringsstyrelsen udpeges
som kompetent myndighed, jf. artikel 13, stk. 1, og artikel 23, stk. 1, i for-
ordning om datastyring.
Side 9/22
L 102 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra ministeren for digitalisering
Samtidig foreslås det med lovforslaget, at Digitaliseringsstyrelsen skal føre
tilsyn med, at udbydere af dataformidlingstjenester opfylder kravene i ka-
pitel III i forordning om datastyring.
Det foreslås endvidere med lovforslaget, at Digitaliseringsstyrelsen skal
føre tilsyn med, at anerkendte dataaltruistiske organisationer opfylder kra-
vene i kapitel IV i forordning om datastyring.
Den foreslåede ordning vil medføre, at Digitaliseringsstyrelsen skal føre
tilsyn med, at udbydere af dataformidlingstjenester opfylder kravene i ka-
pitel III i forordning om datastyring, og at anerkendte dataaltruistiske orga-
nisationer opfylder kravene i kapitel IV i forordning om datastyring. Digi-
taliseringsstyrelsens tilsyn vil indebære, at styrelsen af egen drift eller på
baggrund af en klage kan behandle sager om mulige overtrædelser af for-
ordning om datastyring.
Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets §§ 2 og 3.
2.2. Sanktioner
2.2.1. Gældende ret
Der er ikke fastsat regler i national ret, som sanktionerer overtrædelse af de
fastsatte forpligtelser i forordning om datastyring.
Artikel 34, stk. 1, 1. pkt., i forordning om datastyring pålægger medlems-
staterne at fastsætte regler om sanktioner, der skal anvendes i tilfælde af
overtrædelser af forpligtelserne vedrørende overførsel af andre data end
personoplysninger til tredjelande i henhold til artikel 5, stk. 14, og artikel
31, anmeldelsesforpligtelsen for dataformidlingstjenesteudbydere i hen-
hold til artikel 11, betingelserne for udbud af dataformidlingstjenester i
henhold til artikel 12 og betingelserne for registrering som en anerkendt
dataaltruistisk organisation i henhold til artikel 18, 20, 21 og 22. Disse
sanktioner skal være effektive, stå i et rimeligt forhold til overtrædelsen og
have afskrækkende virkning.
Det følger endvidere af artikel 34, stk. 2, i forordning om datastyring,
at
medlemsstaterne, hvis det er relevant, tager hensyn til ikkeudtømmende og
vejledende kriterier, når dataformidlingstjenesteudbydere og anerkendte
dataaltruistiske organisationer pålægges sanktioner for overtrædelser af
forordningen som a) overtrædelsens art, grovhed, omfang og varighed, b)
enhver foranstaltning, som dataformidlingstjenesteudbyderen eller den an-
erkendte dataaltruistiske organisation har truffet for at afbøde eller råde
Side 10/22
L 102 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra ministeren for digitalisering
bod på den skade, som overtrædelsen har forårsaget, c) eventuelle tidligere
overtrædelser begået af dataformidlingstjenesteudbyderen eller den aner-
kendte dataaltruistiske organisation, d) dataformidlingstjenesteudbyderens
eller den anerkendte dataaltruistiske organisations opnåede økonomiske
fordele eller undgåede tab som følge af overtrædelsen, for så vidt det er
muligt at fastslå sådanne fordele og tab på pålidelig vis og e) eventuelle
andre skærpende eller formildende faktorer i lyset af sagens omstændighe-
der.
2.2.2 Digitaliseringsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Det er Digitaliseringsministeriets vurdering, at det er hensigtsmæssigt, at
Digitaliseringsstyrelsen som kompetent myndighed skal kunne udstede på-
bud efter artikel 34, stk. 1, i forordning om datastyring.
Det foreslås derfor med lovforslaget, at Digitaliseringsstyrelsen kan med-
dele påbud efter artikel 34 i forordning om datastyring om, 1) at en udby-
der af dataformidlingstjenester skal indgive en anmeldelse i overensstem-
melse med anmeldelsesforpligtelsen for dataformidlingstjenesteudbydere
efter artikel 11, 2) at en udbyder af dataformidlingstjenester skal opfylde
betingelserne for udbud af dataformidlingstjenester efter artikel 12 og 3) at
en anerkendt dataaltruistisk organisation skal opfylde betingelserne for re-
gistrering som en anerkendt dataaltruistisk organisation efter artikel 18 og
20-22.
Den foreslåede ordning vil medføre, at Digitaliseringsstyrelsen som kom-
petent myndighed har tilstrækkelige håndhævelsesbeføjelser til at føre et
effektivt tilsyn med dataformidlingstjenesteudbydere samt dataaltruistiske
organisationer.
Det bemærkes i denne forbindelse, at der alene foreslås håndhævelsesbefø-
jelser og sanktioner for de dele af forordningen, som Digitaliseringsstyrel-
sen er kompetent myndighed for. Dette omfatter anmeldelsesforpligtelsen
for dataformidlingstjenesteudbydere efter artikel 11, betingelserne for ud-
bud af dataformidlingstjenester efter artikel 12 samt betingelserne for regi-
strering som en anerkendt dataaltruistisk organisation efter artikel 18 og
20-22.
Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 4.
Side 11/22
L 102 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra ministeren for digitalisering
Digitaliseringsministeriet vurderer, at der i loven bør fastsættes regler om
bødestraf for overtrædelse af de bestemmelser, der fremgår af artikel 34, stk.
1, i forordning om datastyring, såfremt et påbud ikke efterleves.
Det er Digitaliseringsministeriets vurdering, at sanktionsniveauet skal ligge
så tilstrækkeligt højt, at en bøde får en præventiv virkning samtidig med, at
den står i rimeligt forhold til overtrædelsen.
Størrelsen af bøden skal udmåles ved inddragelse af de ikkeudtømmende
og vejledende kriterier fastlagt i artikel 34, stk. 2, i forordning om datasty-
ring.
Det foreslås derfor, at den, der undlader at efterkomme et påbud efter lov-
forslaget, straffes med bøde.
Den foreslåede ordning vil medføre, at den, der undlader af efterleve et på-
bud efter lovforslaget, kan straffes med bøde. Bøden pålægges af domsto-
lene.
Endelig foreslås det, at juridiske personer kan pålægges strafansvar efter
reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 5.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget supplerer forordning om datastyring, som medfører økonomi-
ske konsekvenser for Digitaliseringsstyrelsen, som, jf. lovforslagets §§ 2
og 3 og artikel 13, stk. 1, og 23, stk. 1, i forordning om datastyring, udpe-
ges som kompetent myndighed og ansvarlig for tilsyn med og håndhævel-
sen af forordningen.
De forøgede udgifter vedrører løn til medarbejdere, der varetager tilsyns-
og håndhævelsesopgaver i relation til forordning om datastyring samt til
almindeligt kontorhold, herunder it-understøttelse, efteruddannelse, rejse-
udgifter ved deltagelse i internationalt arbejde m.v.
Der er ikke nogen økonomiske konsekvenser eller implementeringskonse-
kvenser for regioner og kommuner.
Side 12/22
L 102 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra ministeren for digitalisering
Digitaliseringsministeriet har herudover overvejet, hvorvidt lovforslaget
følger de syv principper for digitaliseringsklar lovgivning. Da lovforslaget
fungerer som et forordningsbestemt supplement til forordningen om data-
styring, har det ikke selvstændig relevans i forbindelse med de syv princip-
per. Der er heller ikke foreslået yderligere supplerende bestemmelser, som
kunne være relevante i denne sammenhæng.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget supplerer forordning om datastyring. Lovforslaget medfører
ikke i sig selv administrative konsekvenser for erhvervslivet. Erhvervssty-
relsens Område for Bedre Regulering vurderer, at forordning om datasty-
ring ikke medfører administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Hvad angår øvrige efterlevelseskonsekvenser vil forordning om datasty-
ring medføre begrænsede omkostninger, da få virksomheder vil være om-
fattet af forordningen. Omkostningerne vurderes ikke at ville overskride
minimumsgrænsen på 10 mio. DKK, hvorfor disse omkostninger ikke
kvantificeres. For de virksomheder, der er omfattet, vil omkostningerne
primært bestå af at skulle notificere den kompetente myndighed, hvis de
udbyder en dataformidlingstjeneste eller en dataaltruistisk organisation,
samt dokumentation for, at de lever op til forordningens bestemmelser i
forbindelse med tilsyn.
Lovforslaget har ikke i sig selv innovations- og iværksættermæssige kon-
sekvenser. Det vurderes ikke være nødvendigt at gennemføre innovations-
og iværksættertjekket.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget supplerer forordning om datastyring, som ikke har admini-
strative konsekvenser for borgerne.
Lovforslaget forventes på denne baggrund heller ikke at have administra-
tive konsekvenser for borgerne af betydning.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget medfører ikke klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget medfører ikke miljø- og naturmæssige konsekvenser.
Side 13/22
L 102 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra ministeren for digitalisering
2936016_0014.png
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget fastsætter supplerende bestemmelser til Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EU) 2022/868 af 30. maj 2022 om europæisk data-
styring og om ændring af forordning (EU) 2018/1724 (forordning om data-
styring), EU-Tidende 2022, nr. L 152, side 1. Forordningen har været
umiddelbart gældende i Danmark siden den 24. september 2023, fastsæt-
telsen af de supplerende bestemmelser er således forsinket.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 16. august 2024 til den 13.
september 2024 (28 dage) været sendt i høring hos følgende myndigheder
og organisationer m.v.:
Advokatsamfundet, AE – Arbejderbevægelsen Erhvervsråd, ATP, BL –
Danmarks almene boliger, Danmarks nationalbank, Danmarks statistik,
Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk Indu-
stri, Dansk IT, Dansk Metal, Danske advokater, Danske A-Kasser, Danske
Annoncører og Markedsførere, Danske Handicaporganisationer, Danske
Regioner, Danske Universiteter, Dataetisk Råd, Datatilsynet, Den Danske
Dommerforening, Det centrale Handicapråd, DI Digital, Digital Lead,
DIRA (Dansk Robot Netværk), DKCERT, Erhvervshus Fyn, Erhvervshus
Hovedstaden, Erhvervshus Midtjylland, Erhvervshus Nordjylland, Er-
hvervshus Sjælland, Erhvervshus Sydjylland, F & P, FDIH – Foreningen
for Danske Internethandel, Finans Danmark, Finanstilsynet, Fonden Dansk
Standard, Forbrugerrådet Tænk, Foreningen Danske Revisorer, FSR – dan-
ske revisorer, Green Power Denmark, GTS-foreningen, HK Danmark,
IBIZ-center, Ingeniørforeningen IDA, Institut for menneskerettigheder ,
IT-Branchen, IT-Politisk Forening, KL – Kommunernes Landsforening,
KMD, KOMBIT, Konkurrence- og forbrugerstyrelsen, Landbrug & Føde-
varer, Landsforeningen for førtidspensionister, Landsforeningen ældre sa-
gen, LOS – Landsorganisationen for sociale tilbud, MADE, Microsoft
Danmark, Nets DanID, NNIT, Odense Robotics, Prosa, Forbundet af IT-
Professionelle, Psykiatrifonden, Rigsombudsmanden i Grønland, Rigsom-
budsmanden på Færøerne, Rigsrevisionen, Rådet for digital sikkerhed, Rå-
det for Socialt Udsatte, SMVdanmark, og Teleindustrien.
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindre-
udgifter (hvis ja, angiv om-
fang/hvis nej, anfør »Ingen«)
Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/hvis nej, anfør
»Ingen«)
Side 14/22
L 102 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra ministeren for digitalisering
2936016_0015.png
Økonomiske
Ingen
konsekvenser
for stat, kommu-
ner og regioner
Implemente-
Ingen
ringskonse-
kvenser for stat,
kommuner og
regioner
Økonomiske
Ingen
konsekvenser
for erhvervsli-
vet m.v.
Administrative Ingen
konsekvenser
for erhvervsli-
vet m.v.
Administrative Ingen
konsekvenser
for borgerne
Klimamæssige Ingen
konsekvenser
Miljø- og natur- Ingen
mæssige konse-
kvenser
Forholdet til
EU-retten
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget supplerer Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
2022/868 af 30. maj 2022 om europæisk datastyring og om ændring af for-
ordning (EU) 2018/1724 (forordning om datastyring). Forordningen har
været umiddelbart gældende i Danmark siden den 24. september 2023, fast-
sættelsen af de supplerende bestemmelser er således forsinket.
Ja
Nej
X
Er i strid med
de fem princip-
Side 15/22
L 102 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra ministeren for digitalisering
2936016_0016.png
per for imple-
mentering af er-
hvervsrettet
EU-regulering
(der i relevant
omfang også
gælder ved im-
plementering af
ikke-erhvervs-
rettet EU-regu-
lering) (sæt X)
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2022/868 af 30. maj 2022
om europæisk datastyring og om ændring af forordning (EU) 2018/1724
(forordning om datastyring) trådte i kraft den 23. juni 2022 og fandt an-
vendelse fra den 24. september 2023.
Forordning om datastyring indeholder betingelser for videreanvendelse af
bestemte kategorier af data inden for Unionen, som offentlige myndighe-
der er i besiddelse af, samt oprettelse af en anmeldelses- og tilsynsramme
for udbud af dataformidlingstjenester, en ramme for frivillig registrering af
enheder, der stiller data til rådighed til altruistiske formål, og en ramme for
oprettelsen af et europæisk datainnovationsråd.
Forordningen gælder umiddelbart i Danmark og må som udgangspunkt
ikke gennemføres i national ret, jf. artikel 288 i Traktaten om Den Europæ-
iske Unions Funktionsmåde (TEUF). Flere bestemmelser i forordningen
kræver imidlertid, at der fastsættes supplerende bestemmelser i national
ret.
Det foreslås i
§ 1,
at loven supplerer Europa-Parlamentets og Rådets for-
ordning (EU) 2022/868 af 30. maj 2022 om europæisk datastyring og om
ændring af forordning (EU) 2018/1724 (forordning om datastyring), jf. bi-
lag 1 til denne lov.
Forordning om datastyring er optrykt som bilag 1 til loven.
Side 16/22
L 102 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra ministeren for digitalisering
Til § 2
Det følger af artikel 13, stk. 1, 1. pkt., i forordning om datastyring, at hver
medlemsstat udpeger en eller flere kompetente myndigheder til at udføre
de opgaver, der er forbundet med anmeldelsesproceduren for dataformid-
lingstjenester. Den udpegede myndighed skal, jf. artikel 13, stk. 2, i for-
ordning om datastyring, opfylde kravene fastlagt i artikel 26 i forordning
om datastyring.
Det følger af artikel 26, stk. 1, 1. pkt., i forordning om datastyring, at de
kompetente myndigheder for dataformidlingstjenester og de kompetente
myndigheder, der er ansvarlige for registrering af dataaltruistiske organisa-
tioner, skal være juridisk adskilt fra og funktionelt uafhængige af enhver
dataformidlingstjenesteudbyder eller anerkendt dataaltruistisk organisa-
tion.
Det følger endvidere af artikel 26, stk. 2, i forordning om datastyring, at de
kompetente myndigheder for dataformidlingstjenester og de kompetente
myndigheder, der er ansvarlige for registrering af dataaltruistiske organisa-
tioner, skal udføre deres opgaver upartisk, gennemsigtigt, konsekvent, på-
lideligt og rettidigt. De sikrer under udførelsen af deres opgaver fair kon-
kurrence og ikkediskriminering.
Det foreslås i
stk. 1,
at Digitaliseringsstyrelsen udpeges som kompetent
myndighed, jf. artikel 13, stk. 1, i forordning om datastyring til at udføre
de opgaver, der er forbundet med anmeldelsesproceduren for dataformid-
lingstjenester efter kapitel III i forordning om datastyring.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at Digitaliseringsstyrelsen som
kompetent myndighed vil blive ansvarlig for at udføre de opgaver, der er
forbundet med anmeldelsesproceduren for dataformidlingstjenester efter
kapitel III i forordning om datastyring.
Det følger endvidere af artikel 14, stk. 1, 1. pkt., i forordning om datasty-
ring, at den kompetente myndighed for dataformidlingstjenester overvåger
og fører tilsyn med, at dataformidlingstjenesteudbydere opfylder kravene i
kapitel III.
Det foreslås i
stk. 2,
at Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, at udby-
dere af dataformidlingstjenester opfylder kravene i kapitel III i forordning
om datastyring.
Side 17/22
L 102 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra ministeren for digitalisering
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at Digitaliseringsstyrelsen vil
blive ansvarlig for tilsynet med overholdelse af kravene i kapitel III i for-
ordning om datastyring i Danmark med hensyn til udbydere af dataformid-
lingstjenester. Digitaliseringsstyrelsen vil i den forbindelse kunne optage
sager af egen drift eller efter klage.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.1.2 i lovforslagets almindelige bemærk-
ninger.
Til § 3
Det følger af artikel 23, stk. 1, 1. pkt., i forordning om datastyring, at hver
medlemsstat udpeger en eller flere kompetente myndigheder, der er an-
svarlige for dens offentlige nationale register over anerkendte dataaltruisti-
ske organisationer. Den udpegede myndighed skal, jf. artikel 23, stk. 1, 2.
pkt., i forordning om datastyring, opfylde kravene fastlagt i artikel 26 i for-
ordning om datastyring.
Det følger af artikel 26, stk. 1, 1. pkt., i forordning om datastyring, at de
kompetente myndigheder for dataformidlingstjenester og de kompetente
myndigheder, der er ansvarlige for registrering af dataaltruistiske organisa-
tioner, skal være juridisk adskilt fra og funktionelt uafhængige af enhver
dataformidlingstjenesteudbyder eller anerkendt dataaltruistisk organisa-
tion.
Det følger endvidere af artikel 26, stk. 2, i forordning om datastyring, at de
kompetente myndigheder for dataformidlingstjenester og de kompetente
myndigheder, der er ansvarlige for registrering af dataaltruistiske organisa-
tioner, skal udføre deres opgaver upartisk, gennemsigtigt, konsekvent, på-
lideligt og rettidigt. De sikrer under udførelsen af deres opgaver fair kon-
kurrence og ikkediskriminering.
Det foreslås i
stk. 1,
at Digitaliseringsstyrelsen udpeges som kompetent
myndighed, jf. artikel 23, stk. 1, i forordning om datastyring med ansvar
for det offentlige nationale register over anerkendte dataaltruistiske organi-
sationer efter kapitel IV i forordning om datastyring.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at Digitaliseringsstyrelsen som
kompetent myndighed vil blive ansvarlig for at oprette samt ajourføre det
offentlige nationale register over anerkendte dataaltruistiske organisationer
efter kapitel IV i forordning om datastyring.
Side 18/22
L 102 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra ministeren for digitalisering
Det følger endvidere af artikel 24, stk. 1, 1. pkt., i forordning om datasty-
ring, at den kompetente myndighed, der er ansvarlig for registrering af da-
taaltruistiske organisationer, overvåger og fører tilsyn med, at anerkendte
dataaltruistiske organisationer opfylder kravene i kapitel IV.
Det foreslås i
stk. 2,
at Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, at aner-
kendte dataaltruistiske organisationer opfylder kravene i kapitel IV i for-
ordning om datastyring.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at Digitaliseringsstyrelsen vil
blive ansvarlig for tilsynet med overholdelse af kravene i kapitel IV i for-
ordning om datastyring i Danmark med hensyn til anerkendte dataaltruisti-
ske organisationer.
Digitaliseringsstyrelsen vil i den forbindelse kunne optage sager af egen
drift eller efter klage.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.1.2 i lovforslagets almindelige bemærk-
ninger.
Til § 4
Efter artikel 34, stk. 1, 1. pkt., i forordning om datastyring pålægges med-
lemsstaterne at fastsætte regler om sanktioner, der skal anvendes i tilfælde
af overtrædelser af forpligtelserne vedrørende overførsel af andre data end
personoplysninger til tredjelande i henhold til artikel 5, stk. 14, og artikel
31, anmeldelsesforpligtelsen for dataformidlingstjenesteudbydere i hen-
hold til artikel 11, betingelserne for udbud af dataformidlingstjenester i
henhold til artikel 12 og betingelserne for registrering som en anerkendt
dataaltruistisk organisation i henhold til artikel 18, 20, 21 og 22. Disse
sanktioner skal være effektive, stå i rimeligt forhold til overtrædelsen og
have afskrækkende virkning.
Det følger endvidere af artikel 34, stk. 2, i forordning om datastyring, at
medlemsstaterne, hvis det er relevant, tager hensyn til ikkeudtømmende og
vejledende kriterier, når dataformidlingstjenesteudbydere og anerkendte
dataaltruistiske organisationer pålægges sanktioner for overtrædelser af
forordningen. Kriterierne oplistes i litra a-e.
Det foreslås i
stk. 1,
at Digitaliseringsstyrelsen kan meddele påbud efter ar-
tikel 34 i forordning om datastyring om, 1) at en udbyder af dataformid-
Side 19/22
L 102 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra ministeren for digitalisering
lingstjenester skal indgive en anmeldelse i overensstemmelse med anmel-
delsesforpligtelsen for dataformidlingstjenesteudbydere efter artikel 11, 2)
at en udbyder af dataformidlingstjenester skal opfylde betingelserne for
udbud af dataformidlingstjenester efter artikel 12, og 3) at en dataaltrui-
stisk organisation skal opfylde betingelserne for registrering som en aner-
kendt dataaltruistisk organisation efter artikel 18 og 20-22.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at Digitaliseringsstyrelsen vil
kunne meddele påbud om, at en udbyder af dataformidlingstjenester og en
anerkendt dataaltruistisk organisation skal opfylde de krav, som er fastlagt
i de ovenfor oplistede bestemmelser i forordning om datastyring.
Manglende efterlevelse af påbud meddelt efter lovforslagets § 4, stk. 1,
kan straffes med bøde, jf. lovforslagets § 5.
Det foreslås i
stk. 2,
at Digitaliseringsstyrelsen skal fastsætte en frist for ef-
terlevelse af et påbud efter § 4, stk. 1.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at Digitaliseringsstyrelsen, som
den kompetente myndighed i tilfælde, hvor der udstedes påbud, skal fast-
sætte en frist for, hvornår påbuddet senest skal efterleves. Ved fastsættel-
sen af fristen vil styrelsen skulle lægge vægt på karakteren og omfanget af
påbuddet.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.2.2 i lovforslagets almindelig bemærknin-
ger.
Til § 5
Efter artikel 34, stk. 1, 1. pkt., i forordning om datastyring pålægges med-
lemsstaterne at fastsætte regler om sanktioner, der skal anvendes i tilfælde
af overtrædelser af forpligtelserne vedrørende overførsel af andre data end
personoplysninger til tredjelande i henhold til artikel 5, stk. 14, og artikel
31, anmeldelsesforpligtelsen for dataformidlingstjenesteudbydere i hen-
hold til artikel 11, betingelserne for udbud af dataformidlingstjenester i
henhold til artikel 12 og betingelserne for registrering som en anerkendt
dataaltruistisk organisation i henhold til artikel 18, 20, 21 og 22. Disse
sanktioner skal være effektive, stå i et rimeligt forhold til overtrædelsen og
have afskrækkende virkning.
Det følger endvidere af artikel 34, stk. 2, i forordning om datastyring, at
medlemsstaterne, hvis det er relevant, tager hensyn til ikkeudtømmende og
Side 20/22
L 102 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra ministeren for digitalisering
vejledende kriterier, når dataformidlingstjenesteudbydere og anerkendte
dataaltruistiske organisationer pålægges sanktioner for overtrædelser af
forordningen. Kriterierne oplistes i litra a-e.
Det foreslås i
stk. 1,
at den, der undlader at efterkomme påbud efter § 4,
stk. 1, straffes med bøde.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at overtrædelse af påbud, som er
meddelt efter § 4, stk. 1, straffes med bøde. Efter § 4, stk. 1, kan der med-
deles påbud om, 1) at en udbyder af dataformidlingstjenester skal indgive
en anmeldelse i overensstemmelse med anmeldelsesforpligtelsen for data-
formidlingstjenesteudbydere efter artikel 11, 2) at en udbyder af datafor-
midlingstjenester skal opfylde betingelserne for udbud af dataformidlings-
tjenester efter artikel 12, og 3) at en anerkendt dataaltruistisk organisation
skal opfylde betingelserne for registrering som en anerkendt dataaltruistisk
organisation efter artikel 18 og 20-22.
Det er alene manglende efterlevelse af påbud efter lovforslagets § 4, stk. 1,
hvis fastsatte frist efter lovforslagets § 4, stk. 2, er overskredet, der kan
medføre straf efter lovforslagets § 5, stk. 1.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til den foreslåede § 4.
Størrelsen af bøden udmåles ved inddragelse af de ikkeudtømmende og
vejledende kriterier fastlagt i artikel 34, stk. 2, i forordning om datastyring.
Det foreslås i
stk. 2,
at der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske perso-
ner) strafansvar efter reglerne i straffelovens kapitel 5.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at der vil kunne pålægges selska-
ber mv. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. ka-
pitel for manglende efterlevelse af påbud efter lovforslagets § 4, stk. 1,
hvis fastsatte frist efter lovforslagets § 4, stk. 2, er overskredet.
Strafansvaret vil herefter omfatte enhver juridisk person, herunder aktie-,
anparts- og andelsselskaber, interessentskaber, foreninger, fonde, boer,
kommuner og statslige myndigheder, jf. straffelovens § 26, stk. 1. Endvi-
dere vil strafansvaret omfatte enkeltmandsvirksomheder, for så vidt disse
navnlig under hensyn til deres størrelse og organisation kan sidestilles med
de selskaber, der er nævnt i straffelovens § 26, stk. 1, jf. straffelovens § 26,
stk. 2.
Side 21/22
L 102 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra ministeren for digitalisering
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.2.2. i lovforslagets almindelig bemærknin-
ger.
Til § 6
Det foreslås med
§ 6,
at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at lovforslaget træder i kraft da-
gen efter bekendtgørelsen i Lovtidende. Det skyldes, at de foreslåede be-
stemmelser i lovforslaget bør træde i kraft hurtigt henset til, at forordning
om datastyring har direkte virkning i Danmark fra den 24. september 2023.
Der er derfor behov for hurtigt at give Digitaliseringsstyrelsen beføjelser
til at understøtte effektiv håndhævelse af forordning om datastyring.
Til § 7
Det foreslås i
§ 7,
at loven ikke skal gælde for Færøerne og Grønland.
Side 22/22