Tak. Vi bruger enormt mange ressourcer på det her, og jeg håber, at ministeren kan redegøre for, hvor mange ressourcer vi bruger på at forbyde de her foreninger. For ud over hvad selve den her lovændring medfører og dermed også, hvor mange årsværk der bruges på det her i stedet for på at efterforske, om den måde, en gruppe fjolser står sammen på på et gadehjørne, er en kø til pakkeshoppen eller er videreførelse af en ulovlig forening.
Hele baggrunden for det her foreningsforbud, som har kørt i nogle år, er sådan set helt reel. Vi har en stor udfordring med organiseret og voldelig kriminalitet, og der er rigtig mange værktøjer, vi kan bruge for at gøre noget ved det. Jeg må bare sige som en, der bor på Nørrebro, at der ikke er nogen, der har ringet til Loyal to Familia og sagt, at de er blevet forbudt. Med andre ord: Jeg er ikke sikker på, at det her forbud virker. Det her lovforslag er jo så en videreførelse.
Et forbud mod en forening er i princippet et af de værktøjer, man kan bruge, men når man ikke har uendeligt på kontoen i ministeriet, og når vi har set, at det faktisk ikke rigtig har virket, så virker det i min optik som et ret stort indgreb i foreningsfriheden at lave for at stoppe det, vi alle sammen gerne vil stoppe, nemlig den organiserede voldskriminalitet.
Problemet her er også, og det er også det, Rigsadvokaten gør opmærksom på, at det kan være svært at løfte bevisbyrden for, om der er tale om videreførelse og ikke blot en almindelig motorcykeltur mellem to venner, som jo er tilladt og skal være tilladt. Når det er svært at løfte en bevisbyrde, bruger vi endnu flere ressourcer på at køre en sag, end hvis det står sort på hvidt helt klart, om der er sket en kriminel handling. Det bliver ikke nemmere at løfte bevisbyrden med det, der foreslås her. Det er bare flere handlinger, som potentielt skal efterforskes.
Derudover er det også en mærkelig motivation, synes jeg, for lovændringen, at man ikke formår at løfte bevisbyrden efter de eksisterende regler, og det løses jo ikke ved bare at gøre noget nyt kriminelt, og det påpeges også i høringssvarene. Selv om der ikke er mange høringssvar eller løsningsforslag på det her forslag, må jeg sige, at det er sjældent, at både Advokatrådet og Dommerforeningen har så kritiske bemærkninger til et lovforslag, og det håber jeg da at man kan mærke helt ind i Justitsministeriet.
Giver det virkelig mening at bruge så mange ressourcer på måske et af de største problemer, vi har inden for bandekriminalitet? Ja, det giver bestemt mening at bruge ressourcer på, men giver det mening at bruge ressourcerne på den her måde? Det er jeg faktisk i tvivl om. Jeg ville hellere bruge ressourcer på flere betjente på gaden, mere efterforskning og nogle andre ting. Det er i hvert fald ikke mit indtryk, at det her forbud har virket.
Når det er sagt, er det jo ikke, fordi vi i Enhedslisten ikke ønsker at gøre noget ved bandekriminaliteten. Der er faktisk ikke noget, vi hellere vil. Vi har desværre bare set, at de sidste 20 års bandepolitik ikke har stoppet bandekonflikten. Tværtimod er bandekriminaliteten blevet mere voldsom, mere forrået, meget mere hård. Så er jeg helt med på, at der er mange partier herinde, som har indgået den ene bandepakke efter den anden. Jeg glæder mig til at se, om den seneste bandepakke rent faktisk kommer til at virke. Der er nogle initiativer i den bandepakke, som jeg tror kan gøre en forskel, men det ved vi jo ikke. Men der er i hvert fald nogle nye initiativer, så det må vi vente at se, men det at lave så stort et indgreb i foreningsfriheden på noget, vi allerede har set ikke virker, er simpelt hen for høj en pris at betale.
Denne gang husker jeg det: at hilse fra Radikale Venstre og sige, at de ligesom Enhedslisten ikke kan støtte det her lovforslag.