Retsudvalget 2024-25
L 100
Offentligt
2965746_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
16. januar 2025
Politikontoret
Malthe Krusell Krarup
2024-15102
3555699
Besvarelse af spørgsmål nr. 10 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om ændring af straffeloven og lov om politiets virksomhed
(Styrket indsats mod borgernær kriminalitet) (L 100)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 10 vedrørende forslag til lov om
ændring af straffeloven og lov om politiets virksomhed (Styrket indsats mod
borgernær kriminalitet) (L 100), som Folketingets Retsudvalg har stillet til
justitsministeren den 12. december 2024. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
L 100 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om, hvordan lydoptagelse bruges i busser og metro
Spørgsmål nr. 10 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af straffeloven og lov om politiets virksomhed (Styrket
indsats mod borgernær kriminalitet) (L 100):
”Vil ministeren indhente viden om, hvordan lydoptagelse
bruges i busser og metro og redegøre for, om dette giver
anledning til ændringer?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Transportministeriet, der har oplyst følgende:
”Transportministeriet har indhentet bidrag fra Metroselskabet,
som har oplyst følgende:
”Kameraovervågning benyttes live i kontrolrummet
til at understøtte førerløs drift. Det er således
kontrolrummets øjne i systemet og understøtter
f.eks. passagerinformation og crowd control.
På M1/M2 (linjerne fra Vanløse mod henholdsvis
Københavns Lufthavn og Vestamager) optages
video fra tog og stationer uden lyd. Disse optagelser
gemmes i 30 dage, hvorefter de slettes.
På M3/M4 (Cityringen og linjen mellem Orientkaj
og København Syd) optages video og lyd fra tog og
stationer. Disse optagelser gemmes ligeledes i 30
dage, hvorefter de slettes. Systemet kan teknisk set
slå lyd til i kontrolrummet, men det vurderes ikke at
være nødvendigt at anvende funktionaliteten i den
daglige drift.
Ovennævnte optagelser fra M1/M2 og M3/M4
gemmes til brug for f.eks. politiets efterforskning af
hændelser eller anden opfølgning på driftshændelser
og slettes efter 30 dage.”
Transportministeriet har endvidere indhentet bidrag fra
Trafikselskaberne i Danmark (TiD). Trafikselskaberne i
Danmark er brancheforeningen for alle seks regionale
trafikselskaber i Danmark, og TiD har indhentet svarbidrag fra
dem alle. Det drejer sig om Nordjyllands Trafikselskab,
Midttrafik, Sydtrafik, FynBus, Movia og Bornholms Amts
Trafikselskab.
Side 2/3
L 100 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om, hvordan lydoptagelse bruges i busser og metro
Trafikselskaberne udbyder buskørsel, og bustrafikken i
Danmark udføres således af private operatører (på nær på
Bornholm, hvor BAT selv udfører trafikken). I de udbudte
kontrakter er der varierende krav om lydoptagelser. Derfor har
Trafikselskaberne i Danmark udarbejdet et notat, hvor det
fremgår, hvordan de enkelte trafikselskaber bruger
lydoptagelser i busser. TiD’s notat vedlægges som bilag til
denne besvarelse.”
2.
Som jeg også redegjorde for under førstebehandlingen af lovforslaget den
22. november 2024, er formålet med præciseringen af straffelovens § 263,
stk. 2, nr. 2, om aflytning og optagelse at gøre det mere klart for
butiksejerne, hvornår det er muligt at foretage lydoptagelser. Der er således
ikke tale om, at vi med lovforslaget udvider muligheden for at foretage
lydoptagelser i f.eks. butikker. Jeg har på den baggrund ikke planer om at
foretage ændringer af lovforslaget.
Jeg kan desuden henvise til Justitsministeriets besvarelse af 8. januar 2025
af spørgsmål nr. 4 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om
ændring af straffeloven og lov om politiets virksomhed (Styrket indsats mod
borgernær kriminalitet) (L 100).
Side 3/3