Tak for ordet, og også tak til ordførerne for dagens debat. Der er jo blevet rejst et par spørgsmål under debatten, som jeg også lige vil tillade mig at adressere i forbindelse med min forelæggelse her.
For det første er det vigtigt for regeringen, at alle kan føle sig trygge i deres eget hjem og i deres eget lokalområde. Det må ikke blive en del af hverdagen, at man som borger går og bekymrer sig om at få besøg af en indbrudstyv eller at få stjålet sin cykel. Regeringen vil heller ikke acceptere, at de lokale forretninger igen og igen udsættes for butikstyveri. Tyverierne er forbundet med store udgifter for butiksejerne, og tyvene kan skabe utryghed blandt både kunder og butiksansatte, der møder ind for at passe deres arbejde. Derfor fremlagde regeringen den 1. februar 2024 udspillet »Sammen om en tryggere hverdag«. Udspillet består af en række initiativer mod typer af kriminalitet, som skaber utryghed i hverdagen, og det lovforslag, vi behandler i dag, har til formål at implementere de initiativer fra udspillet, der kræver lovændringer.
Med lovforslaget foreslår regeringen flere nye tiltag. For det første lægger vi op til at udvide straffelovens særvilkår om økonomisk kontrol. Konkret foreslår vi, at unge mellem 18 og 25 år, der får en betinget dom for indbrudstyveri eller hæleri, som det klare udgangspunkt skal underlægges økonomisk kontrol. Formålet er at hjælpe de unge med at få styr på deres økonomi og forhindre, at de fristes til at vende tilbage til kriminalitet for at lave hurtige penge. Med særvilkåret må de unge ikke foretage økonomiske dispositioner over en beløbsgrænse fastsat af retten, og de unge skal løbende mødes med kriminalforsorgen for at tale om deres økonomi. På den måde kan vi som samfund støtte de unge i at leve ansvarligt og holde sig væk fra kriminalitet.
Selv om antallet af indbrud er faldet markant over det seneste år, påvirker det stadig alt for mange danskere. Indbrud skaber utryghed, både for dem, det går ud over, og for hele lokalsamfundet. Med udvidelsen af særvilkåret signalerer vi, at der er klare rammer for acceptabel adfærd, og samtidig hjælper vi så også unge med at få en fornuftig økonomisk retning i livet.
For det andet sætter vi med lovforslaget ind over for butikstyveri. Antallet af butikstyverier er jo desværre steget de seneste år, og vi er nødt til at arbejde målrettet på at knække den kedelige kurve. Kampen mod butikstyvene er vigtig, og sigtelsesprocenten i anmeldelser af butikstyveri ligger generelt meget højt på tværs af landet. I de fleste politikredse bliver en gerningsperson sigtet i over 90 pct. af de anmeldte butikstyverier. Men vi kan hjælpe både politiet og butikkerne ved at sætte endnu hårdere ind over for butikstyveri. Med lovforslaget lægger regeringen derfor op til at hæve bødestraffen for butikstyveri og hæleri i både førstegangstilfælde og i gentagelsestilfælde. Det sikrer, at der som udgangspunkt altid udmåles en bøde på mindst 1.000 kr., og at bøden for butikstyveri altid overstiger værdien af det stjålne. På den måde bliver konsekvenserne mere mærkbare for butikstyvene, for det skal på ingen måde kunne betale sig at begå butikstyveri.
Det tredje indeholder lovforslaget en præcisering af straffeloven, så det bliver mere klart butiksejerne, hvornår det er muligt at foretage lydoptagelser. Der er altså ikke tale om, at vi med lovforslaget udvider muligheden for at foretage lydoptagelser i f.eks. butikker, men det præciseres i bemærkningerne til bestemmelsen, at det efter bestemmelsen er muligt at foretage aflytning eller optagelse i eksempelvis butikker, hvis det sker åbenlyst, f.eks. hvis der er opsat tydelig skiltning om det. Lydoptagelse kan stadig være omfattet af databeskyttelsesreglerne. I de tilfælde skal lydoptagelsen ske inden for de databeskyttelsesretlige rammer, herunder reglerne i tv-overvågningsloven. Justitsministeriet arbejder i øjeblikket på at lave et vejledende overblik over mulighederne for at foretage lydoptagelse i forbindelse med tv-overvågning målrettet butiksejere. Overblikket kommer bl.a. til at indeholde en overordnet gennemgang af de relevante databeskyttelsesretlige regler.
Endelig sætter vi med lovforslaget ind over for cykeltyvene. Cykeltyverier er desværre også noget, alt for mange danskere oplever i hverdagen. Alene sidste år blev der anmeldt mere end 44.000 cykeltyverier i Danmark. Det svarer til godt 120 anmeldelser om dagen. Det er vi nødt til at gøre noget ved, og derfor foreslår regeringen at indføre hjemmel i politiloven til, at politiet uden forudgående mistanke kan foretage stikprøvekontrol af cyklister med henblik på at kontrollere, om den pågældendes cykel er meldt stjålet. Det skal gøre det nemmere for politiet at opdage cykeltyvene og bringe stjålne cykler tilbage til de retmæssige ejere.
Det bringer mig så over til hr. Steffen Larsens bemærkninger og sammenligningen med politiets muligheder for at standse og kontrollere køretøjer, for der findes faktisk allerede i dag regler, der giver politiet hjemmel til at standse og kontrollere køretøjer uden forudgående mistankegrundlag. F.eks. kan politiet efter § 19 i lov om registrering af køretøjer standse et køretøj uden forudgående mistanke med henblik på at kontrollere, om køretøjet er registreret i overensstemmelse med loven. Desuden giver forslaget ikke politiet mulighed for at foretage andre tvangsindgreb som f.eks. legemsindgreb, ransagning af andre genstande eller beslaglæggelse af den pågældende cykel. Jeg mener, at gevinsten ved det her forslag klart overstiger den ulempe, der kan være forbundet med at skulle vise sin cykels stelnummer til politiet.
Så til fru Zenia Stampe og fru Mai Mercados indbyrdes diskussion. Jeg er sådan set meget enig med dem begge to i, at når vi foretager ændringer, hvad enten det er i straffeloven eller andre steder, skal vi sørge for også at vide, hvad det er for nogle konsekvenser, det har på forskellige områder. Men hvis man slår op i lovforslagets bemærkninger på side 10 under punkt 10, kan man faktisk se under de økonomiske konsekvenser, at det jo faktisk også lige præcis er, hvad vi gør. Der fremgår det, at udvidelsen af særvilkåret for unge forventes at medføre varige merudgifter i kriminalforsorgen på i alt 2,4 mio. kr. Hertil forventes så begrænsede merudgifter for politiet, anklagemyndigheden og domstolene. Lovforslagets del om at hæve straffen for butikstyveri og hæleri vurderes at medføre merudgifter for politiet på ca. 2,6 mio. kr. i 2025 og frem. Hertil forventes så også merudgifter for anklagemyndigheden på ca. 1,7 mio. kr. årligt i 2025 og frem og merudgifter for cirka 0,6 mio. kr. årligt for domstolene i 2025 og frem. Når det er sagt, tror jeg også, vi før har drøftet, at jeg sådan set deler, tror jeg, begge ordførers synspunkter om, at vi i det hele taget skal prøve at se en sammenhæng på tværs af hele straffesagskæden, hver evig eneste gang vi foretager ændringer.
Med det her lovforslag tager vi endnu et skridt i vores fælles indsats for et tryggere samfund, og med de bemærkninger ser jeg frem til den videre behandling her i Folketinget og står som altid naturligvis til rådighed for at besvare spørgsmål. Tak.