Tak for det, og tak for en god debat. Da regeringen præsenterede sit finanslovsforslag i august måned, gjorde vi det klart, at det, der var vigtigst for os, var at tage hånd om nogle af de udfordringer, der betyder allermest for danskerne: Det er investeringer i vores velfærd, det er at have styrke i den grønne omstilling, og så er det at passe godt på Danmark og Europa med investering i vores forsvar og sikkerhed. Det er de allervigtigste opgaver, vi gerne vil tage hånd om med det finanslovsforslag, vi har præsenteret.
Jeg er glad for at kunne sige, at i den finanslov, vi lavede en aftale med SF og Radikale Venstre om, er det også den røde tråd. Det, vi lagde frem fra regeringens side, står, og så er derudover tilføjet vigtige elementer, som blev bragt ind til bordet af SF og Radikale Venstre. Det skal jeg vende tilbage til.
Dermed er det også en regering, der følger op på den kurs, som vi har stået for hele vejen igennem, nemlig at vi fører en ansvarlig økonomisk politik og vi samtidig investerer der, hvor det giver allerbedst mening for danskerne – en ansvarlig økonomisk politik, som gør, at vi har rekordhøj beskæftigelse, at vi har lav arbejdsløshed, at vi har lav gæld, at der er styr på butikken. Det er afgørende vigtigt, for vi går ind i en tid, hvor udfordringerne er mange, og hvor vi også skal investere i nogle meget vigtige ting i årene, der kommer. Derfor er det af stor betydning, at vi har det rygstød, det giver, at der er orden i økonomien. Det er desværre ikke alle lande, der kan sige det samme, men det kan vi i Danmark.
Det er der mange årsager til. Vi har en befolkning, som arbejder, og heldigvis flere i beskæftigelse end nogen sinde. Vi har et erhvervsliv, der bidrager. Vi har et foreningsliv, der bidrager. Men vi har også politiske beslutninger, der gør, at der er sat en kurs, hvor vi, uanset hvilke kriser vi er blevet mødt med, er kommet stærkt igennem: først corona, så krig og så en meget høj inflation. Vi står nu i dag – hvor vi under coronaen gav gas på økonomien, og hvor vi under inflationen var nødt til at trække lidt tilbage i økonomien – et sikkert sted, et sted, hvor begge fødder er solidt plantet, når det gælder vores økonomi, men også et sted, hvor vi stadig væk ser, at mange danskere i deres hverdag oplever, at det stadig væk er dyrt at gå ned og købe ind. Og på nogle varer er priserne endda endnu højere, end de har været tidligere. Derfor er det også af enorm betydning for mig som finansminister og for den regering, jeg repræsenterer, at vi holder øje med, at vi ikke bare puster til en økonomi, så inflationen stiger igen. For dem, der bliver ramt øjeblikkeligt, når det sker, er dem, der har mindst, ikke dem, der har mest. Derfor er vi ekstremt opmærksomme på at føre en ansvarlig økonomisk politik, og det er heldigvis også tilfældet, at vi gør det.
Vi satte os til forhandlingsbordet med alle Folketingets partier. Sidste år lykkedes det at lave en aftale med alle partier på nær Enhedslisten. Det skulle så ikke blive sådan i år. Jeg vil gerne starte med at takke SF og Radikale Venstre, fordi man utrolig seriøst satte sig ind til forhandlingsbordet og havde klare prioriteter for, hvad man gerne ville have gennemført, og også en forståelse af, at der var en økonomisk ramme, som man kunne holde sig inden for – at pengene kun kan bruges én gang. Det, vi sammen med SF og Radikale Venstre bl.a. kan tilføje til regeringens udspil, er forsøget med skolemad, hvor rigtig mange skoleelever i de kommende år kommer til at opleve, at man får mulighed for at få et måltid mad i skolen. Vi vil prøve det af, og så må vi på baggrund af de erfaringer vurdere, hvad vi så efterfølgende vil gøre. Det var den ene del.
Den anden del var i forhold til uddannelse, hvor vi med den her finanslov investerer endnu mere i vores uddannelser, end vi oprindelig havde lagt op til. Jeg synes, det var rigtig gode indspark, hvor man både fra SF's og Radikale Venstres side kom med noget seriøst og ordentligt. Det var også partier, som på talerstolen her i dag har sagt, at det ikke er alt det, regeringen er kommet med, som man havde gennemført, hvis man havde haft 90 mandater i SF eller for den sags skyld i Radikale Venstre, men at man gik ind og tog et ansvar for at fortsætte den stærke kurs, Danmark har sat, når det gælder vores velfærd, når det gælder den grønne omstilling, og også når det gælder tryghed og sikkerhed.
For hvad er det, den her aftale så bl.a. indeholder? Ja, den indeholder jo, at vi også i finansloven udmønter de penge, der blev sat af i forhold til kommune- og regionsaftalerne, hvor vi gav det største realløft i 15 år, når det gælder vores kommuner, og i 14 år, når det gælder vores regioner. Betyder det, at alle problemer er løst i kommunerne og regionerne? Nej, det gør det ikke, men det betyder, at vi – og det er jo også blevet anerkendt fra bl.a. Kommunernes Landsforenings side – nu har slået ind på en kurs, hvor man i rigtig mange kommuner kan begynde at forbedre velfærden i stedet for at skære ned på den. Så ved jeg godt, at der stadig er kommuner, der har det svært, og det skal vi have respekt for.
Det er også en finanslovsaftale, hvor vi går ind og er med til at finansiere den grønne trepart, den vigtigste aftale, der er blevet lavet i forhold til grøn omstilling i det her land, både i forhold til biodiversitet, i forhold til vores natur og miljø, i forhold til CO2, og i forhold til at vi også skal have et landbrug, som kan virke, og som kan producere. Det er den her finanslovsaftale også med til at bidrage til.
Så til tryghed og sikkerhed, hvor vi med den forfærdelige krig, som Putin har påført Ukraine og Europa, har et valg at træffe som Danmark, et valg, der grundlæggende går på, om vi vil sidde henne i et hjørne og håbe, at nogle andre klarer problemerne, eller om vi vil gå fuldtonet ind i vores opbakning til at støtte det ukrainske folk i den kamp, de står med. Jeg er glad for, at i den debat, vi har haft her i dag, har det fra alle partier på nær et enkelt været et stærkt budskab, at vi står bag Ukraine. Der har sågar været partier, der ellers ikke har mange rosende ord til overs for regeringen, som har sagt, at det gør regeringen nu meget godt. Tak for det.
Jeg er til gengæld meget bekymret over, at et enkelt parti, nemlig Dansk Folkeparti, har valgt at slå op i banen dér, hvor der er allerallermest brug for, at man holder kursen. Vi står i et afgørende øjeblik i forhold til Europas fremtid og Ukraines fremtid. Det er det tidspunkt, hvor vi i Danmark har brug for at ranke ryggen og stå fast på kursen. Og der vælger Dansk Folkeparti så med sin formand i spidsen at ryste på hånden i en sådan grad, at det selvfølgelig bliver bemærket også uden for denne sal. Der vil jeg bare sige, at regeringen står fuldstændig fast på den linje, vi har lagt, når det gælder opbakning til Ukraine. Og jeg vil også gerne takke parlamentet her for, at alle partier på nær et enkelt lægger den samme kurs.
Nu jeg er ved at takke, vil jeg også gerne takke Alternativet for et, synes jeg, godt forhandlingsforløb. Man spillede seriøse forslag på banen. Til sidst måtte vi sige, at når vi så på det samlede billede, var der mere fællesmængde med SF og De Radikale Venstre end med Alternativet, men det var ikke, fordi man ikke gjorde en troværdig indsats på den anden side af forhandlingsbordet.
I forhold til Enhedslisten, som jeg har lavet mange aftaler med, må jeg bare konstatere, at vi denne gang var for langt fra hinanden. Der var en forhandlingsreserve på 500 mio. kr. Enhedslisten kom med krav, som var mere end 20 gange af, hvad vi havde til rådighed. Derfor kunne vi ikke nå i mål med hinanden. Det kan være, vi kan det i andre sammenhænge på et andet tidspunkt, men det var ikke denne gang.
Så var der selvfølgelig de fire blå partier, der valgte at komme hånd i hånd, for det måtte man forstå at de følte sig mest trygge ved. Jeg har kunnet læse mig til, at man ikke rigtig har haft tillid til, at man, hvis man kom hver for sig, så ikke ville blive lokket i en eller anden fælde af undertegnede. Det er nu ikke sådan, jeg opfatter min rolle, og det var da trist, hvis man har det syn på sine medsammensvorne i de fire partier, men det var en del af forklaringen, og man mødte op.
Som sagt tror jeg, jeg blevet beskyldt for mange ting i mit politiske liv, men jeg er nu ikke blevet beskyldt for ikke at prøve at få lavet brede aftaler. Den tilgang, jeg havde, og regeringen havde til det her, var, at vi gerne ville se, om der ikke bredt i Folketinget, også i den blå afdeling, var et ønske om at tage ansvar.
Jeg må bare konstatere, at det vi så, var fire repræsentanter for de blå partier, som vist kaldte sig for de fire musketerer, men det var ikke et meget overbevisende indtryk, man efterlod sig. Det var ikke fleuretten, man havde med sig ind i forhandlingslokalet. Jeg sad mere tilbage med indtrykket af, at det var Bjørnebanden fra »Anders And«, vi havde besøg af, som sådan lidt ubehjælpsomt forsøgte at røve den store pengekasse, for det, man havde med sig, var, hvad man lige hurtigt var kunnet blive enige om. Der var en politisk kommentator, der sagde, at det lignede noget, man havde sat nogle studentermedarbejdere i de fire partier til at lave på en eftermiddag, og så var det det, man leverede ind.
Det første møde havde vi lige før efterårsferien. På baggrund af det sagde vi fra regeringens side: Prøv at høre her, hvis vi skal kunne mødes, er I nødt til at kunne prioritere, hvad der er vigtigt for jer blandt jeres krav, og I er også nødt til at kunne anvise en finansiering, der er realistisk. Ingen af delene var tilfældet – ingen af delene. Så man kan sige, at vi gav lektier for hen over efterårsferien. Derfor var vi selvfølgelig også meget spændte på, hvordan det så ville gå næste gang, vi fik besøg af de fire partier.
Der var sket noget i efterårsferien. Man var gået fra at have fem krav til at have ti krav, men man ville stadig væk ikke prioritere. Og den måde man ville finansiere det på, var, at man ville sige, at der skulle fjernes 1.900 flere årsværk, men man var ikke i nærheden af at kunne pege på, hvor de skulle komme fra. Så ville man i øvrigt gerne lige se, om man ikke kunne tage nogle af de reserver, der lå i regeringens kasse, som vi skal bruge til bl.a. uforudsete udgifter i løbet af året. Så var der et par småting flere, men det var de to store dele, der var. Der er jeg bare nødt til at sige: Det var ikke seriøst.
Vi forsøgte en sidste gang at sætte os ned med partierne og sige: Prøv at høre, når der ikke er en finansiering, der er troværdig, så er I simpelt hen nødt til at komme med et bud på, hvad det vigtigste er for jer. Blandt de ti ting, I er kommet med, hvad er så det vigtigste? Det ville man ikke, eller det kunne man ikke. Det er svært at sige. Men når man vælger den fremgangsmåde, spiller man også sig selv af banen som seriøs forhandlingspartner.
Det var jo ærgerligt, for ellers kunne man jo have haft nogle videre forhandlinger, men det gav ikke mening, og jeg vil derfor også i al stilfærdighed opfordre de pågældende partier til, næste gang vi skal forhandle finanslov, at komme med egne udspil, som forhåbentlig er velgennemtænkte og også velgennemførte. Hvis man har lyst til at komme hver for sig, som vi plejer, kan det jo være, at det er fremmende for, at vi kan få en aftale med hinanden, i stedet for at de fire partier imellem binder hinanden på kryds og på tværs, sådan at der er nul manøvremulighed.
At musketereden eller bjørnebandetilgangen jo heller ikke har holdt meget længe, efter at man forlod Finansministeriets røde bygning, viser sig i, at når man ser på det, partierne er kommet med i dag, ja, så har vi et Dansk Folkeparti, som ikke længere bakker helhjertet op om vores indsats i forhold til Ukraine, og vi har et Liberal Alliance, som ikke engang vil stemme for finansloven, selv om man er det store parti blandt de blå og burde være et parti, der tog ansvar; på sådan oprørsk vis siger man: Nej, vi vil ikke stemme for den finanslov.
Vi har forskellige ændringsforslag fra de forskellige blå partier, der kom ind samlet, hvor man stemmer på kryds og på tværs. Det efterlader ikke indtrykket af et blåt samarbejde, der kunne ret meget andet end til lejligheden at holde hinanden i hånden og lave en besværgelse om, at her var der et alternativ, men da det kom til stykket, er det alternativ en illusion, der ikke efterlader andet indtryk, end at det er glemt om et øjeblik, fordi der ikke var noget i det, man præsenterede.
Når det gælder regeringens forslag i forhold til statslige medarbejdere – det er jo noget af det, der har været diskuteret en del i dag – hvad er det så, vi siger? Vi siger, at det er steget for meget med administrative medarbejdere. Vi går nu i gang med det første skridt, og læg mærke til, at det er det første skridt. De 1.000 konkrete årsværk er ikke dér, hvor vi slutter; det er dér, hvor vi starter. Vi kom med det område for område for område, og det er jo tankevækkende, at de partier, som havde travlt med at sige, at der skulle gøres meget mere, uden selv at kunne pege på, hvad det så skulle være, havde svært ved bare at sige ja til det, vi var kommet med ved de første 1.000, men sådan er det jo en gang imellem.
Vi stopper ikke her. Vi vil komme med yderligere forslag, fordi vi gerne vil, at vi kan indrette vores velfærdssamfund på en måde, hvor vi bruger færre penge og færre kræfter på administration og flere ude ved borgerne, dér, hvor det kan mærkes i den enkeltes liv. Det er det, der er vores tilgang. Er det en nem øvelse? Nej. Er det en vigtig øvelse? Ja, i hvert fald. Så det kommer vi til at gøre, og vi vil præsentere vores næste skridt til det i god tid, inden vi skal forhandle finanslov næste gang.
Men jeg vil gerne også igen takke SF og Radikale Venstre for, at man satte sig ind og sagde: Grundlæggende er vi enige i retningen; der er nogle områder, hvor vi gerne vil have nogle ændringer i forhold til det, I som regeringen har spillet ud med. Og så lytter vi selvfølgelig, for det er en seriøs måde at gøre det på: ikke bare sidde og slå om sig med tal, fugle på taget, men gå ind og forholde sig til konkrete forslag.
Med andre ord har det været en finanslovsproces, hvor vi har haft forskellige oplevelser med forskellige partier. Det er også en god lejlighed til at takke de fire nordatlantiske folketingsmedlemmer for deres meget seriøse tilgang til det. Vi har fundet løsninger også med dem. Det vil jeg gerne kvittere for.
Så vil jeg sige, at jeg glæder mig til, at vi i morgen endeligt kan vedtage finansloven. Stadig væk er jeg forundret over, at der er partier, der vælger ikke at stemme for, måske de økonomiske yderfløje i det danske Folketing, Enhedslisten på den ene side og Liberal Alliance på den anden. Det er så det, der forener der.
Men et stort flertal kommer til at trykke på den grønne knap til den samlede finanslov. Det synes jeg er godt. Det synes jeg er ansvarligt. Også partier, der ikke er en del af finanslovsaftalen, går på den måde ind og viser, at man tager det overordnede ansvar på sig. Det vil jeg gerne kvittere for. Det var ordene. Tak.