Udvalget for Digitalisering og It 2024-25
B 95
Offentligt
2978760_0001.png
Folketingets Udvalg for Digitalisering og It
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2024 - 3374
Doknr.
118455
Dato
17-02-2025
Svar på spørgsmål fra Alexander Ryle (LA) stillet den 20. januar 2025.
Spørgsmål nr. 3:
”Vil
ministeren oplyse, om det er regeringens holdning, at sociale medier spiller en vigtig rolle
for unges oplysning og fællesskab? Det bemærkes i den forbindelse, at mange unge eksem-
pelvis finder fællesskab via sociale medier, herunder i politiske ungdomspartier, ligesom soci-
ale medier ofte bruges af unge til at få viden og inspiration, f.eks. om hvilke bøger de bør
læse.”
Svar:
Adgang til oplysning og fællesskab er afgørende for vores demokrati. Jeg er derfor enig i, at
mange af de største digitale tjenester, herunder sociale medier, i dag spiller en rolle som gate-
keeper, når unge skal finde information, engagere sig i samfundsdebatter og skabe fællesska-
ber på tværs af geografiske og sociale skel.
Men vi må ikke lukke øjnene for den bagside, der følger med. Det er i stigende grad blevet
techgiganterne, der sætter rammerne for, hvilket indhold
både information og fællesskaber
unge bliver præsenteret for online. Jeg mener, at vi har et ansvar for at sikre at børn og
unge kan færdes trygt online. Når 69 procent af de 9-17-årige i en undersøgelse fra Red Bar-
net har oplevet digitale krænkelser eller andet ubehageligt indhold online inden for det sene-
ste år, er vi langt fra at sikre børns ret til oplysning og fællesskab. Hvis vi ikke formår at be-
skytte børn og unge, risikerer vi, at de mister tilliden til fællesskaberne og de oplysninger, de
bliver præsenteret for.
Det primære problem i denne sammenhæng er, at de sociale medier fastholder børn og unge.
Vi skal holde fast i, at selvom sociale medier og virtuelle rum spiller en rolle, for at vi kan
holde kontakt, interagere og dele information, er det bærende rum for fællesskaber i den vir-
kelige verden. Og vi må ikke være blinde for, at sociale medie-platforme driver forretning ba-
seret på at fastholde vores opmærksomhed og tid.
Med venlig hilsen
Caroline Stage
Bilag:
Bilag 1 - Red Barnet (2024), Børn og unges erfaringer med digitale krænkelser og andre ube-
hagelige oplevelser online.