Folketingets Udvalg for Digitalisering og It
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2024 - 3374
Doknr.
118455
Dato
17-02-2025
Svar på spørgsmål fra Alexander Ryle (LA) stillet den 20. januar 2025.
Spørgsmål nr. 1:
”Vil
ministeren redegøre for, om beslutningsforslag B 95 om at forbyde sociale medier for alle
under 18 år harmonerer med FN’s Børnekonvention, artikel 12 og 13, som giver alle børn ret
til at udtrykke deres følelser og meninger samt til at søge, modtage og videregive informa-
tion?”
Svar:
Regeringen er grundlæggende enig i intentionen bag beslutningsforslaget, og deler bekymrin-
gen, men hovedforslaget i B 95 er ikke mulig at gennemføre i dansk ret. Der henvises her til
den samtidige besvarelse af spørgsmål 6.
Efter Børnekonventionen (BK) art. 12 skal barnet eller den unge høres i alle forhold, som ved-
rører det pågældende barn eller ung. Dette vil primært omfatte tilfælde, hvor der bliver truf-
fet en afgørelse eller beslutning, der påvirker barnet eller den unge. Retten til at blive hørt ef-
ter BK art. 12 er derfor ikke særlig relevant specifikt i forhold til at forbyde sociale medier for
børn og unge under 18 år.
Efter BK art. 13 har barnet og den unge ret til at ytre sig, hvilket både omfatter retten til at
søge, modtage og videregive oplysninger og tanker af enhver art. Artikel 13 er relevant for so-
ciale medier. Det fremgår af bestemmelsen, at der kan foretages indskrænkninger i denne
rettighed, hvis det følger af lovgivning, og hvis det er nødvendigt af hensyn til 1) andres ret-
tigheder eller omdømme
eller
2) til beskyttelse af national sikkerhed, offentlig orden, folke-
sundhed eller sædelighed.
B 95 om forbud mod TikTok, Snapchat og Instagram for mindreårige udgør ikke et absolut ind-
greb i barnet eller den unges ret til at ytre sig efter BK art. 13, da barnet eller den unge kun vil
blive afskåret fra at ytre sig på visse sociale medier. Barnet eller den unge vil fortsat have mu-
lighed for at ytre sig på andre måder og via andre kanaler. Det er dog helt centralt, at en be-
grænsning, som et forbud mod fx TikTok vil udgøre, kan retfærdiggøres ud fra ovenstående
legitime hensyn for at det vil være i overensstemmelse med BK art. 13.
Regeringen har tidligere ønsket at indføre regler om aldersbekræftelse med et lovforslag. Som
led i den løbende dialog, har Danmark sammen med EU-Kommissionen og de andre medlems-
stater deltaget i en Digital Services Group, hvor håndhævelsen og fortolkningen af DSA be-
handles. På mødet i ekspertgruppen den 12. oktober 2023 understregede Kommissionen, at
medlemsstaterne skal undlade at indføre nationale regler, der er i konflikt med DSA. Kommis-
sionen henviste i den forbindelse særligt til regler om aldersverifikation. Erhvervsministeren
satte det danske lovarbejde om aldersverificering i bero pba. Kommissionens meddelelser til
Frankrig samt Tysklands meddelelse om, at de fjerner deres nationale lovgivning på området.
Danmark vil således lægge alle kræfter i at presse på for en europæisk løsning.