Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
B 89
Offentligt
2987005_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2024-11069
Den 6. marts 2025
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 31 til beslutningsforslag B89 stillet 23. januar 2025 efter
ønske fra Marianne Bigum (SF) og Leila Stockmarr (EL).
Spørgsmål nr. 31
”På hvilke områder i gennemførelsen af EU’s bestemmelser om forurening af overfladevand er
Danmark gået videre end EU’s minimumsbestemmelser? På hvilke områder er Danmark
begrænset af
EU-regler ift. at fastsætte mere ambitiøse krav til udledning af forurenende stoffer til vandmiljøet?”
Svar
Ifølge regeringsgrundlaget vil regeringen have fokus på at undgå utilsigtet overimplementering af EU-
regler. Danmark skal fortsat gennemføre de EU-regler, som medlemslandene er forpligtet til, men
regeringen vil samtidig have et systematisk fokus på implementering af erhvervsrettet EU-lovgivning,
så unødigt restriktive regler undgås til skade for danske virksomheder og arbejdspladser.
Principperne for implementering af erhvervsrettet regulering hører under erhvervsministerens ressort
(Erhvervsstyrelsen).
For de mange natur- og miljødirektiver som eksempelvis vandrammedirektivet, indebærer
Erhvervsstyrelsens fem principper således, at udgangspunktet er, at Danmark gennemfører de EU-
regler, som medlemslandene er forpligtet til, og at implementeringen gennemføres på en sådan måde,
at overimplementering undgås. Udgangspunktet er således, at Danmark indfører det
beskyttelsesniveau på natur- og miljøområdet, som EU-reguleringen stiller krav om. I den forbindelse
bemærkes, at det fremgår af artikel 192 i Traktaten om den Europæiske Unions Funktionsmåde, at
EU’s politik på miljøområdet bl.a. skal bidrage til bevarelse,
beskyttelse og forbedring af
miljøkvaliteten, beskyttelse af menneskers sundhed og en forsigtig og rationel udnyttelse af
naturressourcerne. Det fremgår imidlertid også af Erhvervsstyrelsens vejledning, at der vil være
tilfælde, hvor det kan være relevant at afvige fra implementeringsprincipperne for at varetage andre
væsentlige hensyn for eksempel i forhold til miljø, klima, forbrugerbeskyttelse, sociale forhold eller
lignende.
Som et eksempel på, at Miljø- og Ligestillingsministeriet har valgt at gå foran forventet kommende
EU-regulering kan jeg henvise til EU-Kommissionens forslag til ændringsdirektiv til
vandrammedirektivet, grundvandsdirektivet og direktiv om miljøkvalitetskrav. Her er der udarbejdet
forslag til miljøkvalitetskrav for en række kommende EU-prioriterede stoffer. Danmark har valgt at
fastsætte flere af disse som kriterier i Danmark bl.a. for PFAS før forslaget er endeligt forhandlet og
vedtaget.
Magnus Heunicke
/
Paolo Perotti
Miljø- og Ligestillingsministeriet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mim.dk